دانستنی های مواد شیمیایی

فواید درمانی اسانس سیر

فواید درمانی اسانس سیر و مضرات عصاره سیر

اجداد ما از دیرباز با خواص و فواید درمانی عصاره سیر به خوبی آشنا بوده اند، از همین رو این آگاهی نسل به نسل تا به امروز با ما همراه شده است. سیر به تنهایی در بیشتر غذاهای سر تا سر جهان استفاده می شود و از خانواده پیاز است. این محصول از خواباندن تکه های سیر در روغن سبزیجات به دست می آید. عصاره سیر به واسطه فواید درمانی زیادی خود مثل افزایش رشد موها، بهبود سلامت قلب و بهبود بخشی بسیاری از مشکلات پوستی مشهور است. در این متن می خواهیم با فواید درمانی اسانس سیر، میزان مصرف آن برای حداکثر اثر بخشی و هر گونه عوارض جانبی احتمالی آشنا شویم.

خواص اسانس سیر برای مو

ریزش مو به دلایل مختلفی مثل ژنتیک، استرس، داروها و… ممکن است اتفاق بیفتد. اگر عوامل تحریک کننده برای ریزش مو را دور کنید و از مواد معدنی مفید (زینک، منیزیم، روی، بیوتن و پروتئین) در رژیم غذایی خود استفاده کنید، می توانید از ریزش بیش از حد موها جلوگیری کنید. این مواد معدنی تا حدود زیادی در اسانس سیر موجود می باشد. یکی از خواص سیر کمک به رشد مجدد مو است. البته بهترین راه برای دریافت خواص این ماده خوردن آن است اما شما می توانید از روشهای دیگری نیز برای کسب فواید این ماده استفاده کنید. یکی از روشهای بهره مندی از سیر، استفاده از روغن آن برای استعمال خارجی بر روی موها می باشد. همچنین می توانید با روش آروماتراپی به وسیله این محصول گردش خون در پوست سر را افزایش دهید که موجب تقویت ریشه مو می شود.

ریختن اسانس سیر با قطره چکان بر روی موهای سفید شخصی در کنار شیشه روغن و حبه های سیر

خواص اسانس سیر برای پوست

سیر دارای خواص زیادی برای پوست می باشد. یکی از مهمترین خواصش برای پوست، محافظت در برابر رادیکالهای آزاد است که باعث احیای مجدد پوست می شود. اسانس سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد و همچنین التیام بخش زخمها است. این خواص فوق العاده طی آزمایشهای متعدد نشان می دهند که می توانند به اندازه آنتی بیوتیکها و داروهای ضد التهاب شیمیایی اثر بخش باشند. همچنین مشتقات سیر می توانند درمانگر مشکلات دیگر پوستی مثل: خشکی پوست، درمان اگزما، پسوریازیس، درمان زگیل، درمان میخچه، بیماریهای سالک، درمان عفونتهای قارچی، لک صورت، کاهش علائم کشیدگی، کاهش دادن جوش، پسوریازیس، اسکار زخم و دیگر نشانه های پیری زودرس باشد.

خواص اسانس سیر در افزایش سلامت قلب

از قدیم مصرف سیر به عنوان یک ماده غذایی سالم در رژیم غذایی رایج بوده است. خواص سیر در درمان و پیشگیری از عارضه‌ های مختلف اثبات شده است. یکی از خواص سیر جلوگیری از عارضه‌ ها و نارساییهای قلبی است. طبق تحقیقات، دانشمندان می دانند  که اسانس سیر می تواند ریسک بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهد. عنصر فعال در سیر، دی آلیل دی سولفید است که خواص ضد گرفتگی قلبی را دارد. این عنصر باعث جلوگیری از لخته شدن خون در افراد بیمار و همچنین افراد سالم می شود. عصاره سیر همچنین خاصیت ارتجاعی رگها را افزایش می دهد و گردش خون در رگها را تقویت می کند. از همین رو ریسک بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد.

سه بوته سیر در کنار دو حبه سیر

دیگر فواید اسانس سیر

دانشمندان اکنون می دانند که ترکیبات گوگرد موجود در سیر دلیل اصلی اثرات مفید آن برای سلامتی است. از دیگر فواید این اسانس برای سلامتی می توان به این موارد هم اشاره کرد: امکان درمان عفونت و بیماریهای قارچی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و خواص ضد التهابی، تقویت کننده سلامت مغز و جلوگیری از بیماریهای عصبی، درمان آسم، جلوگیری از سرطان، حفظ سطح قند خون، کاهش وزن، از بین برن گلو درد و سرفه، پیشگیری از آلزایمر، آرام بخش دردهای دهان و دندان، بهبود سلامت روده ها و دستگاه گوارش، دارای فعالیت ضد ویروسی، دارای خواص حشره کش و دور کننده کنه

عوارض جانبی اسانس سیر

با اینکه تحقیقات بسیار زیادی در رابطه با مضرات اسانس سیر انجام شد، اما هیچ یک از مقاله ها ضرر جدی در رابطه با مصرف آن ننوشته اند. اگرچه که ما نمی توانیم دقیق بگوییم که هیچ ضرری برای بدن ندارد. به این خاطر که این اسانس دارای مقادیر بالایی از مواد شیمیایی گیاهی به نام آلیسین است که در دوزهای بالا می تواند برای سلامت کبد مضر باشد. شواهد نشان می دهند که در مصرف انسانی ممکن است عوارض خفیفی که  به آنها اشاره می کنیم بعد از مصرف عصاره سیر حس شود: سرگیجه، تغییرات بینایی، سردرد، تعریق زیاد، حساسیت پوستی، بوی بد دهان، آسم، اختلال در عملکرد انعقاد خون، ناراحتیهای قلبی، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، اگزما و تحریک زخمهای باز.

ظرفی حاوی عصاره سیر در کنار یک بوته و یک حبه سیر

نحوه مصرف اسانس سیر‌

هیچ میزان یا دوز مشخصی برای مصرف اسانس سیر وجود ندارد. بهترین گزینه مشورت با یک متخصص پوست و مو یا مشاوره با پزشک است. در مورد اینکه چرا می خواهید از این اسانس استفاده کنید، مشورت کنید. فواید و مضرات را سبک سنگین کنید و برای اثر بخشی بیشتر با پزشک در مورد میزان مصرف صحبت کنید. این محصول به طور طبیعی از تقطیر سیر با بخار آب تولید می شود. اگرچه که خوراکی است اما ممکن است برای برخی افراد بوی تند و نامطلوبی داشته باشد. همچنین می توانید با سرچ در فضای مجازی نحوه تولید روغن و عصاره سیر در منزل را هم ببینید.

روش نگهداری عصاره سیر در منزل‌

روشها و دانستنیهای بسیار زیادی برای نگهداری سیر در طولانی مدت وجود دارد مانند اینکه سیرها را داخل یک کیسه نخی یا توری بگذارید یا با نخ ببندید و آویزان کنید. می توانید سیر را منجمد کنید و در فریزر نگهداری کنید. روش دیگر این است که می توانید از آن پودر سیر درست کنید. ریختن حبه های سیر بدون پوست در روغن زیتون بی بو از دیگر روشهای نگهداری آن است. درست کردن سیر داغ یا سیرترشی هم از روشهای رایج است. بهتر است بدانیم که  تمامی اسانسهای سبزیجات کیفیت خود را در دمای سرد و دور از نور خورشید بهتر حفظ می کنند. اگر چه که عطر و طعم اسانسها با نگهداری آنها در یخچال یا فریزر بیشتر حفظ می شوند. برای طول عمر بیشتر اسانس سیر را در جایی تاریک یا در شیشه های تیره نگهداری کنید.

حبه های سیر داخل یک کاسه و ظرف شیشه ای در بسته و یک بوته سیر کامل بر روی ظرف

سوالات متداول فواید درمانی اسانس سیر

1- آیا اسانس سیر برای پوست مفید است؟

بله، عصاره سیر برای پوست بسیار مفید است. این اسانس خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده دارد و در درمان بیماریهای پوستی گوناگون موثر است.

2- آیا می توان عصاره سیر را در طول شب تا صبح روی پوست نگه داشت؟

خیر. سیر اگر برای مدت طولانی روی پوست باقی بماند، می تواند باعث خارش و التهاب پوستی شود.

3- آیا اسانس سیر خواص ضد پیری دارد؟

بله. عصاره سیر خواص ضد پیری دارد. این اسانس سرشار از آنتی اکسیدانهایی است که برای سلامت و جوانسازی پوست بسیار مفید است.

4- کدامیک برای کلسترول خون بهتر است؟ اسانس ماهی یا سیر؟

ترکیب اسانس ماهی و سیر می تواند در کاهش کلسترول خون مفید باشد و سلامت قلب را بهبود بخشد. ترکیب اسانس ماهی و سیر مورد تحقیق قرار گرفته است. طبق تحقیقات انجام شده، بعد از مصرف 60 روز مداوم از این ترکیب، کلسترول خون افراد مصرف کننده به حد ثابت و معقولی رسیده است.

5- آیا اسانس سیر به اندازه خود سیر برای سلامتی مفید است؟

قدرت عصاره سیر رقیق نشده 900 برابر سیر تازه است. همچنین خواص آن 200 برابر سیر خشک است. روغن سیر طبیعی از تقطیر تکه های سیر با بخار آب به دست می آید. البته نوعی از عصاره سیر که با روغن سبزیجات درست می شود هم وجود دارد که به اندازه اسانس طبیعی سیر خالص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *