دانستنی های مواد شیمیایی

انیدرید فتالیک در پلاستیک سازی

اهمیت و کاربرد انیدرید فتالیک در پلاستیک سازی

انیدرید فتالیک یک ماده فوق العاده مهم و کاربردی در صنایعی همچون پتروشیمی به حساب می آید. خیلی از کارشناسان انیدرید فتالیک را با نام مخفف PA شناسایی می کنند. این ماده جامد و سفید رنگ، به واسطه داشتن خواص شیمیایی و فیزیکی فوق العاده توانسته محبوبیت زیادی هم کسب کند. معمولا شرکتهای تولید کننده این محصول را در حجمهای بالا ایجاد کرده و روانه بازار می نمایند. انیدرید فتالیک بی رنگ است. شما می توانید این ماده شیمیایی را در پروژه های متنوعی مورد استفاده قرار دهید. در این مقاله ما قصد داریم تا چیستی و ویژگیهای انیدرید فتالیک را بررسی کنیم.

انیدرید فتالیک چیست؟

انیدرید فتالیک را با داشتن بویی تند به عنوان یک ابزار کاربردی در صنعت پتروشیمی می شناسیم. خیلی از کارشناسان این ماده را با نام PA هم شناسایی می کنند. این ماده در دسته مواد جامد و سفید رنگ قرار می گیرد. در حالت عادی واکنش پذیری آن زیاد نیست اما شما می توانید این محصول را در الکل و دی سولفید کربن حل نمایید. انیدرید فتالیک در دسته اولین اسیدهای کربوکسیلیک دو ظرفیتی قرار می گیرد. این ماده شبیه به یک پودر سفید رنگ است و جرم مولی آن هم برابر با 148 گرم بر مول می باشد.

تکه های کوچک و بزرگ سفید رنگ انیدرید فتالیک

ویژگیهای انیدرید فتالیک

حتما شما هم از خود می پرسید که به صورت دقیق، انیدرید فتالیک چه ویژگیهایی دارد؟ ویژگیهای این ماده شیمیایی را می توان از جهات متنوعی مورد بررسی قرار داد. این ماده شیمیایی در دمای 131 درجه سانتیگراد ذوب می شود. درجه جوش آن هم برابر با 295 درجه سانتی گراد است. این محصول به صورت پودر و کریستالی تولید می شود. اگر شما آن را به صورت اتفاقی بخورید، باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید چرا که این کالا به شدت سمی است و می تواند به اعضای داخلی بدن آسیبهای غیر قابل جبرانی وارد نماید. از نظر شیمیایی این ماده به شدت قوی بوده و می تواند با بدن انسان هم واکنشهای زیادی ایجاد نماید.

کاربردهای انیدرید فتالیک

انیدرید فتالیک کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون و خصوصاً در پتروشیمی دارد. از جمله کاربردهای انیدرید فتالیک می توان به استفاده در صنایع پتروشیمی، رنگ و رزین و ساخت مواد متنوعی اشاره نمود. این ماده شیمیایی برای ساخت DBP، DOP، DIBP و DINP مورد استفاده قرار می گیرد. دانشمندان و کارشناسان فعال در حوزه شیمی، با استفاده از این محصول رنگهای خاصی همچون ائوزین و فلورسین را تولید نموده اند. خیلی از داروهای مهم همچون ساخارین و متیل انتراآنالات هم از این ترکیب استفاده می نمایند. در نهایت، این کالا می تواند در صنعت طراحی و ساخت انواع رزین مورد استفاده قرار گیرد.

کار کردن با رنگ آبی

کاربردهای انیدرید در پلاستیک سازی

یکی از مهمترین کاربردهای انیدرید فتالیک، به ساخت پلاستیک اشاره دارد. شما می توانید این محصول فوق العاده را برای طراحی انواع پلاستیک و مواد شبیه به آن مورد استفاده قرار دهید. برای ساخت پلاستیک با این ترکیب، شما باید از وینیل کلراید استفاده کنید. طی یک پروسه شیمیایی خاص، کارشناسان می توانند از این ماده و وینیل کلراید، برای طراحی و ساخت انواع پلاستیک استفاده نمایند. جدا از این مسئله، این ماده شیمیایی برای تولید مواد شبیه پلاستیکی همچون رزین هم مفید می باشد. البته که شرکتهای فعال در زمینه ساخت پلاستیک، بر اساس نیازهای خود می توانند متریال متنوعی را به کار گیرند.

مزایای استفاده از انیدرید فتالیک

همچون هر ماده شیمیایی دیگری، انیدرید فتالیک هم یک سری مزایا و معایب خاص را در خود جای داده است. به عنوان مثال، این محصول کاربردی و قدرتمند، می تواند روند تولید پلاستیک را سریع تر کند. این مسئله در نهایت منجر به افزایش میزان تولید پلاستیک می شود. این کالا به عنوان یک ابزار مقابله با ویروس و جلوگیری از انتشار بیماری هم مورد استفاده قرار می گیرد. داشتن کاربردهای گسترده در صنایع متنوع به این محصول اجازه داده تا اهمیت زیادی هم کسب کند. به خاطر داشته باشید که تکنیکهای زیادی برای تولید این کالا طراحی شده است.

پودر سفید در ظرف شیشه ای

معایب استفاده از انیدرید فتالیک‌

البته که استفاده از انیدرید فتالیک یک سری معایب خاص را نیز به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، این ماده کاربردی به شدت سمی است. اگر کارگران هنگام استفاده این محصول یا ترکیب آن با دیگر مواد شیمیایی تجهیزات مراقبتی کافی را در اختیار نداشته باشند، در طولانی مدت با مشکلات گسترده ای مواجه می شوند. جدا از این مسئله، مدلهای مختلف این ماده شیمیایی را می توانند خواص متنوعی داشته باشند. روش تولید و سبک تولید می تواند روی ویژگیهای فیزیکی این کالا موثر باشد. در نهایت، انیدرید فتالیک کمی گران قیمت است. همین مسئله هم باعث شده تا برخی از شرکتها برای استفاده از آن مردد باشند.

سوالات متداول انیدرید فتالیک در پلاستیک سازی‌

1- قیمت خرید انیدرید فتالیک چقدر است؟

هزینه ای که شما باید برای خرید این ماده پرداخت کنید، می تواند تحت تاثیر فاکتورهای خاصی همچون شرکت تولید کننده و حجم خرید، تغییر پیدا نماید.

2- چه موادی خواص شیمیایی شبیه به انیدرید فتالیک دارند؟

به صورت کلی، مواد زیادی هستند که خواص شیمیایی شان شبیه به این ماده می باشد. از جمله این مواد می توان به استیک اسید اشاره نمود. این ماده کاربردی، می تواند در موقعیتهای مختلفی به کار رود.

3- انیدرید فتالیک چگونه تولید می شود؟

روشهای زیادی برای تولید این ماده کاربردی طراحی شده اند ولی، بهترین روش موجود برای ساخت این کالا به استفاده از کاتالیزور برای نفتالین اشاره دارد. شرکتهای تولید کننده می توانند این ماده را با استفاده از اسید فتالیک هم تولید نمایند.

4- آیا انیدرید فتالیک برای سلامتی مضر است؟

این کالا از جمله مواد شیمیایی خطرناکی به حساب می آید که قابلیت آسیب زدن به پوست انسان را در خود جای داده است. این کالا به شدت اشتعال پذیر بوده و به راحتی آتش می گیرد.

5- واکنش پذیری انیدرید فتالیک در چه حدی است؟

این ترکیب شیمیایی به شدت پایدار می باشد. شما حتی می توانید آن را در مجاورت آتش قرار دهید و از نظر پایداری، با مشکلی مواجه نشوید. این ماده با آب هم واکنش خاصی نشان نمی دهد. رفتار آن شباهتهای زیادی با هلیم و نیتروژن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *