دانستنی های مواد شیمیایی

ضررهای جوش شیرین

بررسی مهمترین و حساس ترین ضررهای جوش شیرین

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم کاربردهای زیادی در خانه به ویژه در آشپزخانه دارد. جوش شیرین که بیشتر برای اهداف پخت و پز و نظافت در خانه استفاده می شود، سالهاست که به دلایل دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه استفاده از جوش شیرین به صورت کنترل شده و در موارد خاص، اغلب بی خطر و طبیعی است، اما به طور کلی سطح سمی دارد. این حقیقت که  “افراط در همه چیز بد است” در مورد مصرف جوش شیرین نیز صدق می‌کند. نباید جوش شیرین را بیش از حد استفاده کرد؛ زیرا ممکن است صدمات جدی به بدن وارد کند. در ادامه بیشتر با مهمترین و حساس ترین ضررهای جوش شیرین آشنا خواهیم شد.

ضررهای جوش شیرین در درمان سرماخوردگی

گاهی اوقات ضررهای جوش شیرین زمانی بروز پیدا می کند که افراد از آن برای درمان سرماخوردگی خود استفاده می کنند. جوش شیرین می تواند با حفظ تعادل قلیایی در بدن از سرماخوردگی جلوگیری کند. اما در صورت استفاده بیش از حد، احتمالاً دچار استفراغ و اسهال خواهید داشت. این عارضه به دلیل سدیم زیاد موجود در جوش شیرین است. محتوای بالای سدیم باعث می شود بدن شما با کشیدن آب بیشتر به دستگاه گوارش، سعی کند عدم تعادل به وجود آمده را اصلاح کند. همچنین مصرف جوش شیرین در دوزهای بالا می تواند به کلیه ها آسیب برساند و باعث سردرد شدید، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، تورم خون در ساق پا، کندی تنفس، بروز خون در ادرار شود و تعادل الکترولیت خون شما را تغییر دهد.

پودر سفید رنگ جوش شیرین

ضررهای جوش شیرین برای ورزشکاران

گاهی اوقات ورزشکاران بدون توجه به ضررهای جوش شیرین، از آن به عنوان ترکیب تقویت کننده عملکرد استفاده می کنند. اگر چه مصرف جوش شیرین به انجام تمرینات تناوبی با شدت بالا کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که نه تنها افزایش عملکرد ارائه شده توسط بیکربنات سدیم لزوماً برای مدت طولانی دوام نمی آورد، بلکه مصرف آن می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد و عملکرد صحیح ورزشکار را مختل کند.

ضررهای مصرف جوش شیرین در درمان اسید معده

طبق تحقیقات علمی، بی کربنات سدیم یا جوش شیرین به طور کلی در صورت استفاده مناسب بی خطر است. با این حال، در صورت مصرف بیش از اندازه، پتانسیل قابل توجهی در ایجاد مسمومیت دارد. در ادامه به بررسی دقیق تر ضررهای این ماده می پردازیم:

پارگی معده

یکی از جدی ترین ضررهای جوش شیرین این است که اگر بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین، جوش شیرین زیادی مصرف کنید، ممکن است باعث پارگی معده خود شوید. به این ترتیب نه تنها به درمان خود کمک نمی کنید بلکه دچار یک عارضه خطرناک و دردناک دیگر می شوید. طبق عقیده بسیاری از پزشکان، جوش شیرین می تواند برای تسکین مشکلات سلامتی مرتبط با اسید معده، مانند رفلکس اسید معده، ترش کردن معده و سوزش سر دل استفاده شود. اگر چه استفاده گاه به گاه آن می ‌تواند مثمر ثمر باشد، اما مصرف منظم جوش شیرین، برای درمان این شرایط می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. به همین دلیل، این روش درمان باید همیشه تحت نظر پزشک انجام شود و مطابق با دستورالعملها و در دوز توصیه شده توسط متخصص سلامت، مصرف شود.

درد معده به علت مصرف بیش از حد جوش شیرین

گاز معده

یکی دیگر از رایج ترین ضررهای مصرف جوش شیرین به عنوان کاهش دهنده اسید معده، افزایش گاز معده است. بیکربنات سدیم قلیایی است و مقدار زیاد آن pH بدن را از تعادل خارج می کند. با مصرف زیاد محلول جوش شیرین، ممکن است گاز به سرعت در معده ایجاد شود. به همین دلیل، افرادی که به طور منظم از جوش شیرین برای کاهش اسید معده استفاده می کنند، ممکن است بیشتر از دیگران آروغ بزنند و گاز دفع کنند. اگر چه این عارضه خطر خاصی ندارد ولی می‌ تواند ناخوشایند باشد.

خطرات مصرف بیش از حد نمک

جوش شیرین حاوی مقدار زیادی سدیم است. به طور متوسط ​​بزرگسالان باید حدود 2000 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنند. کسانی که مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا دارند باید بسیار کمتر سدیم (نمک) مصرف کنند. اگر از جوش شیرین برای کاهش اسید معده استفاده می کنید، در معرض خطر افزایش کل سدیم دریافتی قرار می گیرید.

تداخل جذب کلسیم

یکی از ضررهای جوش شیرین که در اثر مصرف زیاد یا طولانی مدت آن بروز پیدا می کند این است که در توانایی بدن برای جذب کلسیم اختلال ایجاد می کند.  مصرف جوش شیرین در یک جدول زمانی معین و به مدت طولانی، می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و سایر اختلالات استخوانی را افزایش دهد. به خصوص اگر از یک رژیم غذایی کم کلسیم پیروی می کنید. بنابراین  تمامی افراد به ویژه زنان که بیشتر در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، باید هنگام مصرف جوش شیرین برای کاهش اسید معده، مراقب باشند که کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنند. بزرگسالان بین 19 تا 50 سال، باید 1000  میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند.

آسیب کلیه

یکی از مهم‌ ترین ضررهای جوش شیرین در اثر استفاده طولانی مدت، آسیب به کلیه است. به این دلیل که جوش شیرین به جای اینکه به بدن اجازه جذب کلسیم را بدهد، درصدی از آن را از طریق بدن به کلیه ها می رساند. به این ترتیب، کلسیم می تواند رسوباتی در کلیه ها به نام سنگ ایجاد کند. این رسوبات می توانند به عملکرد کلیه آسیب جدی وارد کنند. برای کاهش خطر این عارضه جانبی، دو ساعت قبل و یک ساعت بعد از مصرف یک دوز جوش شیرین برای اسید معده از مصرف غذاها و نوشیدنیهای غنی از کلسیم خودداری کنید.

کلیه درد ناشی از مصرف جوش شیرین

سوالات متداول ضررهای جوش شیرین

1- ضررهای جوش شیرین کی بروز می کند؟

طبق تحقیقات علمی، بی کربنات سدیم به طور کلی در صورت استفاده مناسب بی خطر است. اما ضررهای جوش شیرین در صورت مصرف بیش از حد ممکن است بروز پیدا کند و صدمات جبران ناپذیری را به بدن وارد کند.

2- نشانه های مسمومیت با جوش شیرین چیست؟

علائم مسمومیت با جوش شیرین عبارتند از یبوست، تشنج، اسهال، احساس سیری، تکرر ادرار، تحریک پذیری، اسپاسم عضلانی، ضعف عضلانی و استفراغ.

3- در صورت مصرف بیش از حد جوش شیرین چه باید کرد؟

در صورت مصرف بیش از حد جوش شیرین توسط خودتان یا یکی از اطرافیانتان، بهتر است به دنبال علائم مسمومیت باشید و در صورت بروز علائم قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید.

4- ضررهای جوش شیرین برای پوست چیست؟

مصرف غیر اصولی و زیاد جوش شیرین می تواند منجر به خشکی، افزایش pH پوست و سایرعوارض جانبی شود. برخی از افراد پوست حساسی دارند و در زمان استفاده از جوش شیرین ممکن است دچار بثورات پوستی شوند.

5- ضررهای جوش شیرین برای دندان چیست؟

اغلب افراد از جوش شیرین برای سفید کردن دندانهای خود استفاده می کنند. قبل از استفاده باید به این نکته توجه کنید که اگر دچار پوسیدگی دندان هستید و یا دندانهای حساسی دارید استفاد از جوش شیرین برای شما مفید نخواهد بود.

3 دیدگاه برای “ضررهای جوش شیرین

  1. فرشاد گفت:

    بنظر من بسیار بسیار مفیده مخصوصا برای معده
    کم بخور همیشه بخور

  2. فرشاد گفت:

    البته ضد سرطانه چون محیط داخلی بدن رو قلیایی میکنه و به سلولهای سرطانی که در محیط اسیدی هستند اجازه رشد نمیده و حتی نابودشون میکنه و در نان هم استفاده کنید بهتره چون کربن و دی اکسید کربن رو از نان دور میکنه که عامل سرطانه .

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و احترام
      ممنون از نظر شما همراه گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *