دانستنی های مواد شیمیایی

سوربیتول برای پوست

سوربیتول یک ماده نسبتا جدید است که به تازگی در محصولات آرایشی و بهداشتی جای خود را پیدا کرده است. این ماده سرشار از خواص نرم کنندگی، مرطوب کنندگی و آبرسانی برای پوست می باشد. سوربیتول برای پوست فواید بی­شماری دارد که باعث طراوت و جوان سازی آن می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کاربرد سوربیتول در لوازم آرایشی، مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

سوربیتول چیست؟

سوربیتول یا گلوسیتول نوعی کربوهیدرات است که در گروه الکلهای قندی به نام پلیولها قرار دارد. گلوسیتول، محلول در آب است و به طور طبیعی در میوه­­ هایی مانند توت، زردآلو، آلو، هلو، انجیر و سیب یافت می شود. همچنین بطور شیمیایی از نشاسته و گلوکز بدست می آید. سوربیتول در محصولات آرایشی و بهداشتی، غذاهای بسته بندی شده، نوشیدنیها، دهان شویه­ ها، خمیر دندانها و داروها کاربرد دارد. این ماده در صنعت غذا باعث حفظ رطوبت، ایجاد شیرینی و سلامت گوارش و دهان می شود. همچنین، سوربیتولها در محصولات آرایشی و بهداشتی نقش مرطوب کننده دارند.

یک کاسه حاوی پودر سفید سوربیتول

کاربرد سوربیتول در محصولات آرایشی و بهداشتی

سوربیتول در دوزهای 2 تا 5 درصد در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرمها، پاک کننده ­ها، لایه بردارها، ماسک صورت، اسپری مو و شامپوها استفاده می شود. سوربیتول برای پوست به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند که باعث جذب آب به داخل بافت پوست می شود. این ماده برای انواع پوستها مناسب بوده و باعث نرمی و لطافت می شود. همچنین، سوربیتول را می توان به عنوان یک پری بیوتیک استفاده کرد. این ماده منبع تغذیه پروبیوتیکهای موجود در میکروبیوم طبیعی پوست است. با تجزیه سوربیتولها توسط پروبیوتیکها، بتاگلوکان تولید شده که باعث نرمی و تسکین پوست می شود.

کاربرد سوربیتول در محصولات مراقبت از پوست

سوربیتول برای پوست خاصیت تسکین دهندگی و آرام بخشی دارد. سوربیتول حجم محصولات آرایشی را افزایش می دهد تا آنها به راحتی در سطح پوست پخش شوند. همچنین، باعث تثبیت فرمولاسیون و حفظ محصولات آرایشی می شود.

کاربرد سوربیتول در محصولات مراقبت از مو

سوربیتول علاوه بر پوست، برای مو نیز اهمیت فراوانی دارد. سوربیتول باعث هیدراته نگه داشتن ساقه مو می شود. این ماده از آسیب به مو و ایجاد موخوره جلوگیری می کند. محصولات حاوی سوربیتول خاصیت ارتجاعی و استحکام کششی مو را افزایش داده و از شکستگی آن جلوگیری می کنند. بنابراین از سوربیتول در محصولات مراقبت از مو استفاده می شود.

کاسه ای حاوی ماده ای سفید کرمی در کنار شانه و برس چوبی و حوله سفید

میزان گلوسیتول در لوازم آرایشی چقدر است؟

به طور میانگین در 5 تا 50 درصد از لوازم آرایشی از گلوسیتول یا همان سوربیتول استفاده می شود. درصد گلوسیتول در هر یک از محصولات مراقبت از پوست بین 2.0 تا 6.3 متغیر است.

اهمیت و ویژگیهای سوربیتول

سوربیتول به عنوان یک الکل قندی ویژگیهای منحصر به فردی دارد که آن را برای استفاده در صنایع مختلف مناسب کرده است. برخی از ویژگیهای سوربیتول شامل حلالیت بالا در آب، جذب رطوبت، غیر سمی بودن، مقاومت در برابر گرما و پایداری عالی در محلولهای اسیدی و قلیایی است. همچنین، این ماده با جلوگیری از خشک شدن پوست، مانع پیری زودرس شده و باعث شادابی و جوانی بافت پوست می شود. سوربیتول یک مرطوب کننده و آبرسان قوی است که در لوازم آرایشی جای خود را پیدا کرده است.

مزایا و خواص استفاده از سوربیتول برای پوست

مزایای سوربیتول برای پوست بسیار زیاد است. این ماده باعث حجیم شدن پوست و کاهش چین و چروک می شود. سوربیتول خاصیت مرطوب کنندگی بالایی دارد که برای درمان بیماریهای افراد دارای پوست خشک بسیار مناسب است. سوربیتول در محصولات آرایشی و بهداشتی نقش مرطوب کننده، حالت دهنده و کنترل کننده ویسکوزیته پوست را ایفا می کند. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات از عرضه کنندگان انواع مواد شیمیایی است که می توانید برای استعلام قیمت و یا خرید سوربیتول از این شرکت معتبر شیمیایی راهنمایی بگیرید.

یک قوطی کرم حاوی سوربیتول در کنار یک اسپری و پد آرایشی

معایب و مضرات استفاده از سوربیتول برای پوست

به طور کلی، استفاده از سوربیتول برای پوست بی ­خطر است. اگرچه، استفاده بیش از حد و نادرست از سوربیتول تاثیرات منفی دارد. مصرف زیاد سوربیتول رطوبت را از بافت پوست خارج می کند و باعث خشکی آن می شود. گاهاً ممکن است این ماده در برخی افراد باعث واکنشهای آلرژیک شود. معایب سوربیتول برای پوست شامل واکنشهای آلرژیک مانند خارش، قرمزی پوست، تاول و تورم دهان و لبها می باشد.

سوالات متداول سوربیتول برای پوست

1- آیا سوربیتول برای صورت مضر است؟

سوربیتول برای استفاده در پوست و مو ایمن است. این ماده هیچ تاثیر جانبی مانند حساسیت یا تحریک پوستی بر صورت ندارد. بنابراین، با خیالی آسوده از این ماده برای سلامت پوست صورت خود استفاده کنید.

2- آیا سوربیتول برای پوست چرب مناسب است؟

سوربیتول ماده ­ای عالی برای پوستهای چرب است. این ماده بدون ایجاد لایه چربی و مسدود کردن منافذ، پوست را مرطوب و نرم می کند. اگر پوست شما چرب است، استفاده از کرمهای حاوی سوربیتول برای شما مناسب می باشد.

3- آیا استفاده از سوربیتول در محصولات آرایشی و بهداشتی در تمام کشورها تایید شده است؟

تمام سازمانهای بهداشت و نیز سازمان غذا و دارو آمریکا استفاده از سوربیتول را در محصولات آرایشی و بهداشتی تایید کرده­ اند. بی­ خطر بودن این ماده برای پوست، توسط سازمانهای بهداشت جهانی اعلام شده است. تولید کنندگان محصولات آرایشی می توانند در محدوده مجاز از این ماده استفاده کنند.

4- آیا لوازم آرایشی با درصد بالای سوربیتول خطرناک هستند؟

تمام محصولات آرایشی و بهداشتی معتبر، الزاما محدوده مجاز سوربیتول را رعایت می کنند. سوربیتول در این محدوده سمیتی برای پوست ندارد. بنابراین حتماً از محصولات آرایشی دارای تاییدیه بهداشت استفاده کنید.

5- آیا پودر سوربیتول برای جوش مفید است؟

سوربیتول باعث ایجاد خاصیت آنتی اکسیدان می شود. در نتیجه می تواند با تقویت باکتریهای مفید پوست، جوشها و التهابات پوستی را التیام بخشد. در واقع، سوربیتول می تواند جنبه درمانی برای پوستهای ملتهب و مستعد جوش داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *