دانستنی های مواد شیمیایی

سدیم ساخارین در خمیر دندان

اهمیت و کاربرد سدیم ساخارین در خمیر دندان

چرا شرکتهای بزرگ تولید کننده خمیر دندان از سدیم ساخارین در پروسه تولید محصول استفاده می کنند؟ آیا بین سدیم ساخارین و سرطان ارتباطی وجود دارد؟ علت استفاده از این ماده در ترکیب خمیر دندان چیست؟ استانداردهای در نظر گرفته شده برای این منظور کدامند؟ چرا پیش بینی می شود که استفاده از ساخارین برای تولید خمیردندان در سالهای آینده افزایش یابد؟ برای کسب اطلاعات سودمند و دریافت پاسخ پرسشهای خود در این متن با ما همراه باشید.

چرا شرکتهای بزرگی مانند کرست (Crest) از ساخارین در خمیر دندان استفاده می کنند؟

ساخارین سدیم یکی از شیرین کننده ‌های مصنوعی پرکاربرد است که شیرینی آن را می توان حدود 600 برابر شکر دانست. این ماده را به عنوان یکی از مواد اولیه می توانید در ترکیبات اکثر خمیردندانها پیدا کنید. توجه داشته باشید که تنها مقدار کمی از ساخارین سدیم برای شیرین کردن خمیر دندان استفاده می شود. همین مقدار کم می تواند به پوشش دهی طعمهای ناخوشایند مواد مورد استفاده برای تهیه خمیر دندان کمک کند. یکی دیگر از شیرین کننده های رایج مورد استفاده در ترکیب خمیر دندان آسپارتام است.

ریختن خمیر دندان حاوی سدیم ساخارین روی مسواک

سدیم ساخارین با مزیت قیمت پایین و پایداری حرارتی بالا (250 درجه سانتیگراد مناسب برای پخت و پز) به طور گسترده ای در غذا و نوشیدنیها استفاده می شود. با این حال، استفاده از آن در مواد غذایی مانند گذشته محبوب نیست، اما بازار آن در صنعت تولید خمیردندان همچنان داغ و پرطرفدار است. از آنجایی که سدیم ساخارین به عنوان یک جایگزین قند در نوشیدنیهای گازدار، غذاهای رژیمی و محصولات بهداشت شخصی وجود دارد، موضوع مطالعات بالینی متعددی بوده است. هیچ ارتباط قابل توجهی بین ساخارین و سرطان در طول این مطالعات بالینی یافت نشد. بنابراین همچنان به عنوان یک مکمل غذایی و بهداشتی، از جمله برای استفاده در خمیر دندان به عنوان یک شیرین کننده، استفاده می شود.

مواد اصلی خمیردندان

ترکیب خمیردندان به نوع خمیردندان و برند سازنده آن بستگی دارد. مرطوب کننده ها و طعم دهنده ها افزودنیهای رایج به ترکیب خمیر دندانها هستند. Acesulfame-K، متیل استر، آلیتام و تاگاتوز در گروه شیرین کننده های مشابه با ساخارین برای استفاده در ترکیب خمیر دندان قرار دارند. اما مطمئناً تولید ساخارین در مقایسه با هر یک از این شیرین کننده ها هزینه کمتری دارد و مقرون به صرفه تر می باشد.

استانداردهای استفاده از سدیم ساخارین

USITC (کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا) سدیم ساخارین را ماده ای شیرین کننده اما غیر مغذی تعریف می کند که در صنعت تولید انواع مواد غذایی، نوشیدنیها، محصولات مراقبت شخصی همچون خمیر دندان و صنایع تولید خوراک حیوانات کاربرد دارد. ساخارین از فرآورده های نفتی تولید می گردد. تولید این ماده برای اولین بار در سال 1879 انجام شده است. هر چند که تا سال 1885 از آن به عنوان جایگزین شکر استفاده نکردند. به گفته USITC، ساخارین مورد استفاده در صنایع غذایی باید استانداردهای تعیین شده توسط FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) را داشته باشد.

آدامسهای رنگی حاوی سدیم ساخارین

دلیل استفاده از سدیم ساخارین در ترکیب خمیردندان

سدیم ساخارین معمولاً در محصولات مراقبت شخصی مانند خمیر دندان و دهانشویه به عنوان شیرین کننده استفاده می شود. شاید برایتان جالب باشد که با وجود شیرین کننده بودن این ماده، باعث پوسیدگی دندان نمی شود. همانطور که در ابتدا گفتیم این افزودنی را می توانید در محصولات شرکتهای بزرگی مانند کرست پیدا کنید. ساخارین باعث طعم بهتر و پایداری مطلوب خمیردندان می شود و هیچ نقشی در ایجاد حفره‌ های دندانی ندارد. ساخارین همچنین در برخی از خمیردندانهای برندهای دیگر مانند Colgate وجود دارد و به عنوان طعم دهنده یا شیرین کننده برای طعم دادن به فلوراید و مواد ساینده خمیر دندان استفاده می شود.

اطلاعیه شرکت بزرگ کرست در مورد استفاده از ساخارین

کمپانی کرست در بیانیه ای در وب سایت خود گفت:

“ما در کرست به دلایل مختلفی از سدیم ساخارین به عنوان شیرین کننده استفاده می کنیم. ساخارین در طول فرآیند تولید و همچنین در طول مدت قرارگیری خمیر دندان در قفسه های فروشگاه ها یا کابینتهای خانه شما باعث پایداری بهتر خمیر دندان می شود. از طرفی این ماده سبب ایجاد یا تشدید حفره های دندانی نمی گردد. استفاده از ساخارین برای مشتریان ما کاملا بی خطر است و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تایید می باشد.”

پیش بینی افزایش تولید خمیردندان مبتنی بر سدیم ساخارین

گزارشی توسط Research and Markets در مورد بهداشت دهان و دندان در آمریکا در سال 2009 منتشر شده که به افزایش فروش خمیردندانهایی با “قیمتهای پایین و دارای برچسب خصوصی” اشاره می کند. محصولاتی که توسط تولیدکنندگان تولید می شوند و در شرکتهای مختلف برچسب گذاری می شوند، محصولات دارای برچسب خصوصی هستند. این محصولات می توانند برای یک فروشگاه بسیار سودآور باشند. در این گزارش آورده شده است: “لازم است بدانید که محصولات با برچسب خصوصی و قیمت پایین اغلب حاوی ساخارین به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی هستند.” این گزارش با تکیه بر «اثرات رکود» بر اقتصاد، افزایش تولید خمیردندان ارزان قیمت مبتنی بر استفاده از ساخارین را پیش‌بینی کرده است. برای خرید سدیم ساخارین و یا اطلاع از قیمت روز آن از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس بگیرید.

خمیر دندان آبی رنگ دارای سدیم ساخارین بر روی مسواک

سوالات متداول در مورد سدیم ساخارین در خمیردندان

1- سدیم ساخارین در کدام مواد غذایی استفاده می شود؟

این ماده در صنایع غذایی برای تولید انواع آدامس، نوشابه، نان، دسر، مربا و سایر محصولات مشابه استفاده می شود.

2- آیا سدیم ساخارین در صنعت کشاورزی نیز کاربرد دارد؟

بله، از سدیم ساخارین در صنعت کشاورزی به منظور تهیه سموم آفت کش و علف کش استفاده می شود.

3- آیا مصرف ساخارین برای افراد دیابتی ممنوع است؟

خیر، این ماده یک شیرین کننده مصنوعی بدون کالری محسوب می شود و مصرف آن برای افراد دیابتی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

4- آیا سدیم ساخارین در صنعت داروسازی هم کاربرد دارد؟

بله، در صنعت داروسازی نیز استفاده های زیادی از سدیم ساخارین می شود. به عنوان مثال قرصهای جویدنی و انواع مولتی ویتامینها از جمله فرآورده های دارویی هستند که در ترکیب آنها ساخارین وجود دارد.

5- آیا استفاده از محلول سدیم ساخارین به عنوان الکترولیت صحت دارد؟

بله، از این ماده در علم متالوژی صنعتی و سایر علوم مرتبط به صنعت آبکاری به عنوان الکترولیت استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *