دانستنی های مواد شیمیایی

خواص پرمنگنات در طب سنتی

بررسی خواص پرمنگنات در طب سنتی و درمان

پرمنگنات یک ماده ضد عفونی کننده، دئودورانت و تانن در طب سنتی است که از کریستالهای شفاف به رنگ آبی تیره تشکیل می شود. خاصیت ضد عفونی کنندگی آن به این دلیل است که پرمنگنات پتاسیم یک عامل اکسید کننده قوی محسوب می شود. بنابراین، نه تنها برای باکتریهای بیماری زا، بلکه برای میکرو فلور، که باید به صورت طبیعی در بدن وجود داشته باشد، مضر است. مطابق با اصول طب سنتی برای درمان بیماریهای التهابی حفره دهان و پوست می توانید روی پرمنگنات پتاسیم حساب کنید. بسته به غلظت، محلول پرمنگنات می تواند به عنوان یک عامل سوزاننده استفاده شود. به عنوان یک اثر ضد عفونی کننده، از محلول ضعیف و با رقت کم پرمنگنات در حمام نوزادان استفاده می شود.

تهیه محلول پرمنگنات برای استفاده از خواص درمانی آن

درمان با پرمنگنات پتاسیم در خانه توصیه نمی شود؛ زیرا که تهیه محلولی با غلظت مورد نظر بسیار دشوار است. در صورت اشباع شدن محلول، خشک شدن شدید سطح ممکن است رخ دهد که باعث اختلال بیشتر از میکرو فلور خواهد شد. همچنین، خود کریستالها همیشه در تماس با پوست یا غشاهای مخاطی به طور کامل حل نمی شوند. چنین ماده ای می تواند باعث سوختگی شدید و جدی شود. همچنین دوش گرفتن کنترل نشده می تواند وضعیت بدن را بدتر کند.

برای تهیه صحیح محلول، باید از KMnO4 و آب جوشیده استفاده کنید. غلظت مورد نظر برای درمان باید 0.1٪ باشد. برای این کار، 200 میلی لیتر آب و 0.2 گرم پرمنگنات مصرف می شود. مخلوط را هم بزنید تا کریستالهای ماده فعال کاملا حل شوند. محلول باید صورتی روشن باشد. اجازه دهید محلول به مدت 5 دقیقه بماند تا کریستالهای حل نشده ته نشین شوند. دقت داشته باشید که برای بهره مندی از خواص درمانی پرمنگنات، هر بار از محلول تازه آن استفاده کنید. زیرا این محلول پس از 30 دقیقه خاصیت ضد عفونی کنندگی خود را از دست می دهد.

کریستالهای بنفش تیره پرمنگنات پتاسیم

شستشوی عفونتهای قارچی با پرمنگنات

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به عفونتهای قارچی مبتلا می شوند. قارچ می تواند برای مدت طولانی در بدن انسان وجود داشته باشد. اما تحت تأثیر برخی عوامل، قارچها به طور فعال شروع به تکثیر می کنند و منجر به تولید برفک می شوند. در این مورد اول از همه، باید علت بیماری را از بین ببرید. البته می توان از داروهای گران قیمتی که در داروخانه ها به وفور یافت می شوند نیز برای این منظور استفاده کنید. اما در سالهای اخیر گرایش به سمت استفاده از گیاهان دارویی و اصول طب سنتی برای درمان انواع مشکلات سلامتی افزایش یافته است. پرمنگنات پتاسیم یکی از مواد معدنی مورد استفاده برای این منظور می باشد.

پرمنگنات پتاسیم برای برفک

استفاده از پرمنگنات در طب سنتی به طور گسترده ای انجام می شود. این ماده حاوی نمکهای پتاسیم پودری و اسید پرمنگنیک است. محلول این پودر حتی میکروسکوپی ترین زخمها را می سوزاند و اثر ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده دارد. در این مورد بسیار مهم است که هنگام رقیق کردن پودر مراقب باشید که محلول بیش از حد غلیظ می تواند باعث سوختگی غشاهای مخاطی شود. همچنین باید پودر را خوب هم بزنید تا کاملا حل شود. هنگام استفاده از این دارو، منگنز مواد زائد سمی قارچ کاندیدا را خنثی می کند. اگر پرمنگنات را به منظور درمان عفونت واژن استفاده می کنید علاوه بر نابودی  قارچ کاندیدا، اثر نرم کنندگی و خوشبو کننده KMnO4 بر روی غشاهای مخاطی اندام تناسلی نیز خواهید بود. علاوه بر این، استفاده از محلول این ماده باعث بازسازی بافت و بهبود زخمهای جزئی می شود.

عفونت روی انگشت دست

استفاده از محلول پتاسیم پرمنگنات برای نابودی برفک واژن

برای نابودی برفک واژن با استفاده از محلول رقیق پرمنگنات، وقتی محلول را آماده کردید، آن را در یک لگن بریزید و حدود 15 دقیقه در داخل آن بنشینید. سپس بلند شوید و پوست خود را با حوله خشک کنید. این روش را 1-3 بار در روز انجام دهید. دقت داشته باشید که یکی از این دفعات همیشه قبل از خواب باشد. درمان تا زمانی که بهبودی قابل توجهی رخ دهد ادامه دهید.

پرمنگنات پتاسیم در دوران بارداری

همانطور که قبلا ذکر شد، زنان اغلب در دوران بارداری از برفک واژن رنج می برند. در این دوره، انتخاب دارو برای این بیماری به صورت ویژه ای محدود است. در مورد استفاده از پرمنگنات پتاسیم در دوران بارداری باید تنها پس از مشورت با پزشک معالج و تحت نظر او اقدام کنید. توجه کنید که محلول پرمنگنات برای برفک واژن در زنان باردار فقط برای شستشو استفاده می شود. از این رو دوش واژن با این محلول در این مدت اکیدا ممنوع می باشد. خشکی مخاط واژن و نقض میکرو فلور طبیعی آن در نتیجه دوش در این دوره ممکن است باعث عفونتهای ثانویه شود. این موضوع عواقب منفی مختلفی نه تنها برای مادر، بلکه برای جنین نیز به همراه دارد. برای درمان برفک واژن زنان باردار شستشو 2 تا 3 بار در روز انجام می شود، اما بیش از 10 روز متوالی نباید انجام شود. در این نوع درمان، معاینه منظم توسط متخصص زنان بسیار مهم است.

ریختن پماد حاوی پرمنگنات روی انگشت دست

موارد منع مصرف از پرمنگنات

بسیاری از زنان در مورد این سوال نگران هستند که آیا می توان از پرمنگنات برای رفع برفک در خانه استفاده کرد؟ اگر به دستور تهیه محلول پایبند باشید و موارد منع مصرف موجود را در نظر بگیرید، محلول پرمنگنات عملاً بی ضرر است. موارد منع مصرف به صورت زیراست:

  • دوره قاعدگی
  • وجود سایر بیماریهای دستگاه تناسلی
  • وجود واکنشهای آلرژیک و عدم تحمل فرد برای استفاده از ماده فعال محلول
  • دوره پس از زایمان یا سقط جنین
  • فرآیندهای التهابی در رحم یا واژن

هر چقدر هم که امروزه طب سنتی پیشرفت کرده باشد، درمان برخی از بیماریها با استفاده از اصول آن همچنان یک مشکل بزرگ است. برای مثال، بیش از ده ‌ها راه حل برای برفک دهانه واژن وجود دارد، اما این مشکل در بسیاری از افراد مجددا عود می‌کند و زندگی را برای زنان، دشوار می سازد. بنابراین، مردم سعی می کنند با ترکیب طب سنتی و مدرن و استفاده از درمانهای دارویی و طبیعی با قارچ مبارزه کنند.

سوالات متداول خواص پرمنگنات در طب سنتی

1- آیا از پرمنگنات به منظور درمان قارچ ناخن نیز می توان استفاده کرد؟

بله، در حالت کلی پرمنگنات در طب سنتی ماده ای موثر برای از بین بردن قارچ است و برای درمان قارچ ناخن نیز کاربرد دارد.

2- استفاده از سرکه و KMnO4 در کنار هم برای درمان قارچ خطرناک است؟

خیر، در این مورد پرمنگنات اثر درمانی سرکه (ماده ای کاملا اسیدی) را در از بین بردن قارچ تقویت می کند.

3- ترکیب چه موادی با KMnO4 برای درمان قارچ استفاده می شود؟

پرمنگنات با هر یک از مواد بره موم، سیر، سرکه و … می تواند به یک قارچ کش قدرتمند تبدیل شود.

4- آیا ترکیب گلیسیرین با پرنگنات خطرناک است؟

بله ترکیبی خطرناک است. ترکیب گلیسیرین با پرمنگنات ابتدا دود غلیظی آزاد می کند و سپس منفجر می شود.

5- علت استفاده از پرمنگنات در صنعت تصفیه آب چیست؟

در صنعت تصفیه آب، از KMnO4 به عنوان ماده ای برای کنترل طعم و بوی آب، حذف باکتریهای آب و ضد عفونی کردن آن استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *