دانستنی های مواد شیمیایی

دی پتاسیم فسفات در کشاورزی

اهمیت و کاربرد کود دی پتاسیم فسفات در کشاورزی

دی پتاسیم فسفات در کشاورزی معمولاً به عنوان کود روی برگها اسپری می شود و به نظر می رسد به کنترل گیاه نیز کمک کند. این ماده با مواد مورد تایید EPA ترکیب و برای کنترل بیماریهای قارچی گیاهان در نظر گرفته می شود. دی پتاسیم فسفات (K2HPO4) منبع فسفر (P)، که یک ریز مغذی ضروری برای رشد و تولید مثل گیاه است. همچنین به عنوان یک کاهش دهنده استرس در برابر تنشهای غیرزیستی عمل می کند. بنابراین، می تواند به یک ماده معدنی بالقوه برای مقابله با سمیت نانوذرات اکسید روی (ZnONPs) در محصولات تبدیل شود. دی پتاسیم فسفات یا DKP در برنامه های کاربردی در بخش گسترده ای از صنایع و فرآیندهای تجاری استفاده می شود.

معرفی دی پتاسیم فسفات

دی پتاسیم فسفات در کشاورزی زمانی تشکیل می شود که دو معادله پتاسیم با اسید فسفریک واکنش دهند تا pH مورد نظر به دست آید. سپس بیشتر محلول خشک می شود تا پودر سفید مرغوب به دست آید. یک واکنش بر روی اوره فسفات و هیدروکسید پتاسیم به صورت همزمان به مدت 20 تا 70 دقیقه با کنترل دمای واکنش در 50 درجه سانتیگراد تا 90 درجه سانتیگراد و کنترل مقدار pH (پتانسیل هیدروژن) در نقطه نهایی واکنش بین 8 تا 9.5 انجام می‌شود. سپس محصول دی پتاسیم فسفات تولید شود.

محصول دی پتاسیم فسفاتی که با کنترل کل فرآیند تولید می شود، کاملاً با استاندارد دی پتاسیم فسفات درجه غذایی مطابقت دارد. یعنی محتوای دی پتاسیم فسفات شامل pH ( 10 گرم در لیتر محلول) بین 8.9 و 9.2، محتوای مواد نامحلول در آب بین 0.11٪ تا 0.17٪، محتوای فلوراید بین 8.04 میلی گرم بر کیلوگرم تا 9.13 میلی گرم بر کیلوگرم، محتوای آرسنیک بین 2.03 میلی گرم بر کیلوگرم تا 2.71 میلی گرم بر کیلوگرم است.

پودر سفید رنگ کود دی پتاسیم فسفات

محتوای فلز سنگین دی پتاسیم فسفات در کشاورزی بین 8.9 میلی گرم بر کیلوگرم و 9.4 میلی گرم بر کیلوگرم و همچنین تلفات در هنگام خشک شدن با توجه به شاخصهای فیزیکی و شیمیایی به روش نمونه گیری بین 1.64 تا 1.82 درصد است. این ماده را می توان به عنوان عامل قلیایی ملایم، مواد غذایی مخمری برای تخمیر، چاشنیها، افزایش دهنده ها، محصولات شیری ​​و غیره در صنایع غذایی استفاده کرد. همچنین می تواند به عنوان محیط کشت باکتری، تولید مواد خام، کود مایع پیروفسفات پتاسیم، مهار کننده ضد یخ اتیلن گلیکول، ساخت مکمل تغذیه و خوراک و غیره استفاده شود. این محصول یک محصول سفید، دانه ای یا آسیاب شده که اساساً بی بو است و با قرار گرفتن در معرض هوای مرطوب رقیق می‌شود.

کاربرد دی پتاسیم فسفات در کشاورزی

دی پتاسیم فسفات به عنوان یک انبار خوراک شیمیایی در تولید کودهای مبتنی بر فسفر و پتاسیم در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شود . pH خاک یک متغیر کلیدی در خاک است. چرا که بر طیف وسیعی از فرآیندهای شیمیایی تاثیر می گذارد. در حالی که محدوده pH بهینه برای اکثر گیاهان بین 5.5 تا 7.0 است، خاک ورزی خاکهای اسیدی با pH پایین باید چالشهای موجود در محیطهای رشد گیاهان را در نظر بگیرد. این محصول تحت عنوان یک تغذیه قوی است که فسفر و پتاسیم را با واکنش قلیایی در خاک ترکیب می کند. دی پتاسیم فسفات در کشاورزی یک راه حل بهینه است. این ماده  برای پرورش دهندگانی است که نگران شرایط اسیدی خاک و به دنبال کود بسیار محلول با سطوح خلوص بالا هستند.

ریختن کود دی پتاسیم فسفات بر روی خاک گیاه توسط کشاورز

حلالیت بالا و محتوای کم سدیم و کلرید، دی پتاسیم فسفات در کشاورزی را به یک کود بهینه برای تغذیه در مراحل پایانی چرخه رشد محصول تبدیل می کند. تولید ماده خشک دی پتاسیم فسفات در کشاورزی، رشد گیاه را تسهیل می کند و درجات بریکس را افزایش می دهد و در عین حال از رشد پوشش گیاهی جلوگیری یا محدود می کند. علاوه بر استفاده دی پتاسیم فسفات در کشاورزی، برای محصولات گلخانه ای و هیدروپونیک مناسب است. علاوه بر این، این محصول را می توان به عنوان یک منبع تغذیه گیاهی عالی برای تغذیه برگی استفاده کرد.

مزایای دی پتاسیم فسفات در کشاورزی

دی پتاسیم فسفات در کشاورزی قابلیت انعطاف پذیری بیشتری در برنامه های تغذیه دارد. این محصول قابلیت ایجاد واکنش قلیایی در محلول آبی دارد. دی پتاسیم فسفات در کشاورزی تغذیه گیاه را در خاکهای اسیدی تقویت می کند. کود دی پتاسیم فسفات مناسب برای طیف وسیعی از محصولات زراعی است. این کود در کشاورزی بسیار محلول و خالص و ایمن برای استفاده در کلیه سیستمهای آبیاری و سمپاشی است. این کود در کشاورزی قابل اختلاط با تمام کودهای محلول در آب به استثنای کودهای حاوی کلسیم و منیزیم است.

دانه های سفید کود بر روی خاک گیاهان

سوالات متداول دی پتاسیم فسفات در کشاورزی

1- تاثیر دی پتاسیم فسفات در شیر چگونه است؟

شیر گیاهی می تواند مزایای سلامتی نسبت به شیر گاو و سایر نوشیدنیهای غیر لبنی داشته باشد. توجه به لیست مواد تشکیل دهنده در پشت ظرف بسیار مهم است. دی پتاسیم فسفات در کشاورزی یکی از افزودنیهای غذایی است که در برخی از شیرهای گیاهی فروشگاهی موجود است. ای ترکیب به محصول کمک می کند pH خود را حفظ کند و مواد افزودنی مانند ویتامینها، مواد معدنی و سایر مواد را معلق می کند.

2- عوارض جانبی رایج دی پتاسیم فسفات در افزودنی غذایی چیست؟

عوارض جانبی رایج دی پتاسیم فسفات در کشاورزی تحت عنوان مواد غذایی عبارتند از: بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها، ضعف، گیجی، حالت تهوع، ضربان قلب آهسته یا غیر معمول، از دست دادن حرکت در هر قسمت از بدن، رفلکسهای بیش فعال، سفتی یا انقباض عضلانی.

3- ویژگیهای دی پتاسیم فسفات چگونه است؟

چگالی دی پتاسیم فسفات در کشاورزی 2.44 گرم در سانتی متر است. وزن مولکولی K2HPO4 یا جرم مولی آن 174.2 گرم در مول است و این ترکیب در دمای 5 درجه سانتی گراد، بالاتر از 4 پیوند هیدروژنی می پذیرد.

4- خواص فیزیکی دی پتاسیم فسفات (K2HPO4) چیست؟

ترکیب دی پتاسیم فسفات در کشاورزی بی بو، ترکیب سفید رنگ و جامد رقیق است. این به این معنی است که تمایل به جذب رطوبت از هوا و حل شدن در آن دارد. این ترکیب دارای تعداد اتم سنگین 7 است.

5- کدام غذاها حاوی دی سدیم فسفات هستند؟

دی پتاسیم فسفات در کشاورزی کاربردهای زیادی در مواد غذایی دارد. دی سدیم فسفات در پاستا، ماکارانی، پنیرها، خامه، محصولات حیوانی، گوشت، سسهای کنسرو شده، شیر تبخیر شده و در مقداری شکلات وجود دارد.

6- کود دی پتاسیم فسفات را از کجا می توان خریداری کرد؟

برای استعلام قیمت و همچنین خرید کود دی پتاسیم فسفات با کیفیت می توانید با واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات از طریق شماره های 02166438406، 02166438647 و 02166567158 تماس بگیرید. شرکت کیمیا تجارت تات بر آن است تا همواره مواد شیمیایی با کیفیت را با بهترین قیمت موجود در بازار مواد شیمیایی به مشتریان خود عرضه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *