دانستنی های مواد شیمیایی

عوارض ویتامین سی برای پوست

بررسی فواید و عوارض ویتامین سی برای پوست

برای اکثر افراد، اولین چیزی که احتمالاً هنگام فکر کردن در مورد ویتامین C به ذهن خطور می کند، تصویری از مرکبات یا توانایی آن در حفظ سلامت سیستم ایمنی است اما این ویتامین محبوب در صورت استفاده موضعی نیز فواید زیادی برای پوست دارد. با این وجود هر دارو، سرم و ویتامینی علیرغم فوایدی که دارد، ممکن است باعث بروز عوارضی شود. با شناخت عوارض ویتامین سی می توانید آن را بدون نگرانی مصرف کنید. در ادامه این مطلب سعی داریم تا به عوارض ویتامین سی خصوصاً برای پوست بپردازیم.

ویتامین C چیست و چرا باید ویتامین C را روی پوست خود استفاده کنیم؟

ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود، یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که به دلیل قابلیتهای محافظتی و مبارزه با رادیکالهای آزاد، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پوست ایفا می کند. دریافت ویتامین C از طریق غذا، مکملها یا به صورت موضعی فواید پوستی منحصر به فردی دارد. واقعیت امر این است که ویتامین C موضعی در رساندن این ماده به طور مستقیم به پوست بهتر عمل می کند و ظاهر پوست را به‌ طور واضح بهبود می ‌بخشد.

عوارض ویتامین سی چیست؟

عوارض ویتامین سی چه به شکل خوراکی و چه به شکل موضعی خود را نشان می دهند. البته این عوارض می توانند در تمام افراد بروز نکنند. این عوارض معمولاً در افرادی که نسبت به ترکیبات یا مواد ویتامین سی حساسیت دارند یا بیماریهای خاصی دارند، قابل ملاحظه می باشند. در استفاده موضعی از ویتامین سی هم ممکن است نشانه های حساسیت بر روی پوست نمایان شود. در کل زیاده روی در مصرف ویتامین سی باعث بروز عوارض آن می شود.

برشهای پرتقال در کنار شیشه های کوچک حاوی ویتامین سی

به طور کلی عوارض ویتامین سی در دوزهای مناسب بروز نمی کند. در واقع تنها افراد مستعد مثلاً افرادی که بیماری سنگ کلیه دارند، باردار هستند یا افراد حساس به این دارو از خود عوارض نشان می دهند. با این وجود، مصرف بیش از حد ویتامین سی می تواند عوارض جانبی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سوزش سردل، گرفتگی یا نفخ معده، خستگی، خواب آلودگی یا گاهی اوقات بی خوابی، سردرد و برافروختگی پوست ایجاد کند. در برخی افراد، مکملهای خوراکی ویتامین C می توانند باعث ایجاد سنگ کلیه شوند، به خصوص زمانی که در دوزهای بالا مصرف شوند. استفاده طولانی مدت از مکملهای خوراکی ویتامین C بیش از 2000 میلی گرم در روز، خطر عوارض جانبی قابل توجهی را افزایش می دهد.

عوارض ویتامین سی در بارداری

ویتامین C در دوران بارداری می تواند عارضه های را داشته باشد. این عارضه ها در مصرفهای خوراکی بیشتر مشاهده می شود، بنابراین بهتر است پیش از هر نوع استفاده ای از ویتامین سی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض ویتامین سی برای پوست چیست؟

زمانی که ویتامین C بر روی پوست به شکل موضعی استفاده می شود، به دلیل اینکه دارای اسید است، به سرعت اکسید می شود. این موضوع در برخی از پوستهای حساس باعث سوزش، قرمزی، خارش، گز گز و… خواهد شد. اگر این علائم ادامه پیدا کرد، بهتر است سرم یا محلول ویتامین سی را کنار بگذارید. با این حال بروز چنین علائمی در چند روز اول مصرف کاملاً طبیعی است. بنابراین اگر ادامه دار بود این عوارض می بایست محصول مورد نظر را کنار گذاشته و به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

فواید ویتامین C برای پوست چیست؟

ویتامین C یک آنتی اکسیدان مطرح در مراقبت از پوست است. این آنتی اکسیدان در پوست، نقش مهمی در تولید کلاژن، بهبود هایپرپیگمانتاسیون و خنثی کردن رادیکالهای آزاد دارد. از سلولهای پوست در برابر آسیبهای محیطی محافظت می کند: عملکرد اصلی ویتامین C در پوست یک آنتی اکسیدان قوی است که از آسیب سلولی ناشی از رادیکالهای آزاد محافظت می کند. رادیکالهای آزاد مولکولهایی هستند که بدن در معرض تابش خورشید، تنباکو، دود، اشعه ایکس یا منابع دیگر تولید می‌ کند و بسیار واکنش‌ پذیر هستند. ویتامین C با اهدای الکترون این رادیکالهای آزاد را خنثی کرده و از آسیب رساندن به پوست جلوگیری می کند.

برخلاف ضد آفتابهایی که اشعه ‌های مضر UV خورشید را برای جلوگیری از آفتاب‌ سوختگی جذب یا منعکس می ‌کنند، ویتامین C موضعی از طریق نقش آنتی ‌اکسیدانی ‌اش از پوست محافظت می ‌کند. از آنجایی که این ویتامین مکانیسم عملکردی مشابه ضد آفتاب را ندارد، یک ضد آفتاب نیست و هرگز نباید جایگزین SPF شما شود. ضد آفتاب و ویتامین سی مکمل یکدیگر هستند و می توانند برای تاثیرات بهینه با هم ترکیب شوند.

برشهای لیمو و پرتقال سرخ در کنار شیشه های کوچک حاوی ویتامین سی

ویتامین C پوست را سفت می کند و باعث تولید کلاژن می شود. پوست ما از کلاژن و الاستین ساخته شده است. این ترکیبات پروتئینهایی هستند که به پوست ساختار و خاصیت ارتجاعی می دهند. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می ‌یابد و پوست ما کمتر سفت می ‌شود.

استفاده روزانه از ویتامین C به حفظ یکپارچگی کلاژنی که داریم کمک می کند، از تجزیه سریع جلوگیری کرده و باعث تولید کلاژن می شود. برای افزایش محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش با سایر آنتی اکسیدانها کار می کند: ویتامین C به طور هم افزایی با آنتی اکسیدانهای ویتامین E و اسید فرولیک برای کاهش آسیب اشعه ماوراء بنفش در پوست کار می کند. مطالعه‌ ای در مجله تحقیقات پوستی نشان داد که ترکیبی از ویتامین C، E و اسید فرولیک نه تنها پایداری ویتامینهای C و E را بهبود می ‌بخشد، بلکه محافظت پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش را نیز افزایش می دهد.

ویتامین سی در مراقبت از پوست چه اشکالی دارد؟

انواع مختلفی از ویتامین سی وجود دارد، اما فعال‌ ترین شکل آن از نظر بیولوژیکی، اسید ال-اسکوربیک است. مشتقات آن (مانند منیزیم آسکوربیل فسفات و آسکوربیل پالمیتات) کمتر فعال اما پایدارتر هستند.

برشهای پرتقال در کنار شیشه ای حاوی اسید اسکوربیک

سوالات متداول عوارض ویتامین سی برای پوست

1- برای کنترل عوارض ویتامین سی برای پوست چه باید کرد؟

برای کنترل عوارض ویتامین سی بهتر است محلول ویتامین را با غلظت پایین استفاده کنید. غلظت 10 درصد معمولاً باعث بروز عوارض نمی شود.

2- افرادی که به ویتامین سی حساسیت دارند، برای دریافت این ویتامین چه باید بکنند؟

افرادی که به مصرف موضعی یا خوراکی اسید آسکوربیک حساسیت دارند، می توانند از مشتقات آن استفاده کنند، چون آنها کمتر باعث تحریک پوست و بدن می شوند.

3- بهترین زمان استفاده از ویتامین C برای پوست چیست؟

زمان ایده آل برای استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین C، مانند سرم یا مرطوب کننده، صبح است. این مصرف باید به همراه ضد آفتاب باشد.

4- ​ چه کسانی باید از سرم ویتامین C برای پوست خود استفاده کنند؟

افرادی که می خواهند از پوست خود در برابر آفتاب‌ سوختگی، پیری، پرپیگمانتاسیون، چین و چروک، افتادگی و… محافظت کنند.

5- آیا ویتامین C باعث درخشندگی پوست می شود؟

بله، ویتامین C باعث افزایش درخشندگی پوست می شود. این ویتامین یک روشن کننده شناخته شده پوست است که مانع تولید ملانین شده و در نهایت باعث محو شدن لکه های تیره می شود.

4 دیدگاه برای “عوارض ویتامین سی برای پوست

  1. احمدی گفت:

    سلام – لطفا مطالب بیشتری در خصوص کرمهایی با ترکیبات الاستین و کلاژن بگذارید.
    سپاس.

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و عرض ادب
      بله حتما
      در مطالب آینده در سایت کیمیا تجارت تات در خصوص این ترکیبات در محصولات آرایشی و بهداشتی صحبت خواهیم کرد.
      ممنون از نظر شما همراه گرامی

  2. سحر گفت:

    من به شخصه الان دوماهه دارم استفاده میکنم و تغییر انچنانی رو صورتم متوجه نشدم.. با اینکه پودر کلاژن هم استفاده میکنم

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و احترام
      در این خصوص بهتر است تا از یک متخصص پوست و مو مشورت بگیرید.
      قطعا ایشان راه حلی بهتری در این خصوص ارائه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *