دانستنی های مواد شیمیایی

دانستنیهای کود مایع تراست کلبر

دانستنیهای کود مایع تراست کلبر

گیاهان مختلف برای رشد و پرورش خود به انواع مواد مغذی و معدنی نیاز دارند. کلسیم، پتاسیم، بر، روی، آهن و … از انواع مواد مغذی و معدنی مورد نیاز گیاهان هستند که کمبود هر یک از آنها، می تواند در روند رشد گیاه اختلال ایجاد کند. به همین دلیل شرکتهای مختلف انواع کودهای طبیعی و شیمیایی را تولید کردند تا نیاز گیاهان به این مواد را به طور کامل برطرف کنند. یکی از مغذی ترین کودهای موجود که برای برطرف سازی نیاز گیاهان زینتی، درختان میوه و گلها به کلسیم و بور استفاده می شود، کود مایع تراست کلبر است. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب این کود و همچنین نحوه استفاده از آن بپردازیم.

کود مایع تراست کلبر چیست؟

کود مایع تراست کلبر تولید کشور اسپانیا است و به صورت محلول مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید این کود، از عناصر بور و کلسیم استفاده شده است. نکته جالب توجه در مورد این کود این است که دارای آمینواسیدها می باشد و با سرعت بالایی توسط برگها و ریشه گیاهان جذب می شود. استفاده از این کود، رشد گیاه را سرعت می دهد و کلسیم و بور گیاه را تامین می کند. همانطور که می دانید کلسیم یکی از مهمترین عناصر برای رشد گیاهان به شمار می رود و در تمامی مراحل رشد از جمله جوانه زدن، گل دادن و در نهایت تشکیل میوه مورد نیاز است. چنانچه کلسیم کافی به گیاه نرسد، میوه ها ترک می خورند و زودتر از موعد می رسند. از سوی دیگر رسیدن مقدار کافی کلسیم به گیاه، باعث افزایش مقاومت بافتهای گیاهی خواهد شد.

قوطی استوانه ای پلاستیکی سفید با در سبز در کنار یک گیاه

روش مصرف کود مایع تراست کلبر

استفاده از کود مایع تراست کلبر می تواند به دو صورت انجام شود. این محلول را هم می توان روی اندام هوایی گیاهان پاشید و هم می توان با آب مخلوط کرد و گیاه را با آن تغذیه کرد. اگر از روش دوم برای کوددهی گیاهان استفاده می کنید، توصیه می شود سطح گیاه را کاملاً با آب حاوی کود تراست کلبر بپوشانید. مقدار استفاده ازاین کود، بستگی به نوع محصول دارد. به طور کلی از این نوع کود می توان در طول هر دو یا سه هفته یک مرتبه استفاده کرد. برای کوددهی به گیاهان باید به سن آنها توجه کنید. هرچه سن گیاه شما کمتر باشد، در فواصل کوتاه تری به کوددهی نیاز خواهد داشت. از سوی دیگر گیاهان زینتی و گیاهانی که سن بیشتری دارند، در طول ماه، یک مرتبه به کوددهی نیاز دارند.

کاربرد کود تراست کلبر در کشاورزی

از کود مایع تراست کلبر در صنعت کود و کشاورزی، برای کمک به رشد و پرورش گوجه، فلفل، کاهو، توت فرنگی، هندوانه، خیار، خربزه، انگور، موز و همچنین گیاهان زینتی استفاده می شود. با اینکه این کود مایع از انواع کودهای قابل اختلاط به شمار می رود بهتر است با ترکیبات حاوی فسفر مانند حشره کشهای ارگانوفسفره ترکیب نشود. نکته دیگری که باید در مورد این کود بدانید، تست کردن آن است. توصیه می شود قبل از استفاده وسیع روی محصولات مختلف، ابتدا روی تعداد کمی از محصولات امتحان شود. این کار به شما کمک می کند به اختلاط کود پی ببرید.

ریختن مایعی داخل در قوطی آن مایع توسط شخصی در کنار یک گلدان

مزایای کود مایع تراست کلبر

از جمله مزایای کود مایع تراست کلبر، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفع نیاز گیاه به کلسیم و بور: مقدار زیادی بر و کلسیم دراین کود مایع  وجود دارد که نیاز گیاهان، میوه ها، حبوبات و سبزیجات به کلسیم و بر را به طور کامل برطرف می کند.

سرشار از نیتروژن و دیگر ریزمغذیها: در واقع کود مایع تراست کلبر یک نوع مکمل سرشار از نیتروژن و دیگر ریزمغذیها به شمار می رود که کیفیت رشد و پرورش گیاه را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

کند کردن روند پیری: کلسیم موجود در این کود، از سلولهای گیاهان در برابر سموم مختلف محافظت کرده و روند پیر شدن گیاه را کندتر می کند. علاوه بر این، کلسیم باعث ماندگاری بیشتر میوه ها و جلوگیری از پوسیدگی و یخ زدگی آنها می شود. فایده دیگر کلسیم این است که گیاه را در برابر آفات مختلف مقاوم تر می کند.

جلوگیری از ترک خوردگی و مختل شدن رشد میوه: وجود بر دراین کود، باعث بهبود حرکت قند در داخل گیاه می شود و به تشکیل و رشد سلولهای جدید کمک می کند. اگر بر به مقدار کافی در گیاه وجود نداشته باشد، میوه ‌ها به خوبی رشد نمی کنند و ممکن است دچار ترک خوردگی شوند.

کمک به جذب مواد مغذی

افزایش مقاومت گیاه در برابر خشکسالی، کم آبی، گرمای شدید، یخبندان و سیل

افزایش بازدهی کمی و کیفی محصول

اسپری کردن مایع توسط شخصی

معایب کود تراست کلبر

کود مایع تراست کلبر را می توان به عنوان یکی از بهترین و موثرترین کودها برای رفع نیاز گیاهان به کلسیم و بر معرفی کرد. اما اگر بخواهیم معایب کود مایع تراست کلبر را ذکر کنیم، تنها می توانیم به غیر قابل اختلاط بودن این کود با ترکیبات حاوی فسفر اشاره کنیم.

سوالات متداول دانستنیهای کود مایع تراست کلبر

1- محیط نگهداری کود مایع تراست کلبر باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟

توصیه می شود این کود را در محیط خنک و خشک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید تا برای مدت زمان بیشتری قابل استفاده باشد. همچنین این کود را باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خارج کنید.

2- قیمت کود مایع تراست کلبر چقدر است؟

شرکتهای مختلفی در زمینه تولید و عرضه این نوع کود فعالیت می کنند و قیمت این محصول، بستگی به شرکت تولید کننده آن و فاکتورهای دیگری مثل مقدار و… دارد.

3- آیا امکان خرید اینترنتی کود مایع تراست کلبر وجود دارد؟

بله، فروشگاههای معتبر زیادی وجود دارند که کود تراست کلبر را به صورت اینترنتی به فروش می رسانند. با یک جستجوی ساده می توانید فروشگاه آنلاین معتبری را پیدا کرده و محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

4- بهترین زمان برای کود دادن به گیاهان، چه فصولی است؟

به طور کلی فصول تابستان و بهار را می توان بهترین فصلها برای کود دادن به گیاهان دانست. بهار فصل رشد و زایش است و گیاهان در این فصل بهتر مواد مغذی موجود در کود را جذب می کنند.

5- کوددهی به گیاهان باید با رعایت چه نکاتی انجام شود؟

از جمله نکاتی که باید هنگام کوددهی به گیاهان مورد توجه قرار گیرد، میزان استفاده از کود است که روی بسته بندی کود درج شده است. سن و نوع گیاه هم باید در کوددهی مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *