دانستنی های مواد شیمیایی

خواص روغن شترمرغ

فواید و خواص روغن شترمرغ برای بدن

روغن شترمرغ در طب عامیانه آفریقا، استرالیا و آمریکا برای بیماریها و آسیبهای پوستی با موفقیت آزمایش شده و مورد استفاده قرار گرفته است. چربی Emu با نسبت 70 درصد اسیدهای چرب غیراشباع نیز نقش مهمی در ساخت سلولهای جدید دارد و در برابر پسوریازیس، اگزما، زخمها، جراحات، خشکی پوست، آرتروز کمک می‌ کند و برای مصارف داخلی نیز مناسب است.

روغن شترمرغ چیست؟

روغن شترمرغ یکی از شگفت انگیزترین روغنهای جهان می باشد. این روغن شبیه اسید چرب در پوست انسان است. در زمانهای گذشته ایرانیان از روغن شترمرغ  به منظور زیبایی و جهت امور درمانی استفاده می کردند. این روغن با ارزش را از لایه های پوست و استخوان شترمرغ می گیرند. روغن شترمرغ بیشتر جنبه آرایشی دارد و به صورت موضعی به کار می رود. این روغن غنی از ویتامین به صورت خوراکی هم کاربرد دارد اما معمولا به صورت کرم، لوسیون و کپسول در بازار یافت می شود. اگر نسبت به استفاده از این روغن، دو دل هستید، قطعا بعد از آشنایی با خواص آن، تصمیم می گیرید که برای استفاده از خواص بی نظیرش، آن را برای استفاده انتخاب کنید.

یک شترمرغ در مزرعه و ریخته شدن روغن شترمرغ از ظرف شیشه ای به قاشق فلزی

ویژگیهای روغن شترمرغ

روغن شترمرغ حاوی نسبت بالایی از اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 و امگا 6 است که مسئول بازسازی سلولهای پوست هستند. چربی این توانایی منحصر به فرد برای نفوذ عمیق به تمام لایه های پوست را دارد. پوست را تغذیه و رطوبت آن را تنظیم می کند. همه اینها برای جوان ماندن، شادابی و زیبایی پوست ضروری است. چربی شترمرغ برای پوستهای خشک، حساس یا چروکیده توصیه می شود. هر چه سن ما بالاتر می رود، پوست ما نازک تر و چروکیده می شود. هنگام تحقیق در مورد چربی شترمرغ، مشخص شد که می تواند پوست را تا 2 1/2 برابر ضخیم کند، که تا حد زیادی با ایجاد چین و چروک مقابله می کند. چربی طبیعی شترمرغ نیز راه حل ایده آلی برای افرادی است که نمی خواهند از محصولات تولید شده مصنوعی استفاده کنند.

روغن شترمرغ مملو از اسیدهای چرب سالم:

یکی از بزرگترین مزایای این روغن این است که سرشار از اسیدهای چرب ضروری است. شترمرغ از دانه ها و گیاهان تغذیه می کند. بدن این پرنده، روغن حیوانی را از سبزی تولید می کند که سرشار از اسیدهای چرب است. این اسیدها از غشای سلولی می توانند حمایت کنند.

منبع آنتی اکسیدان:

سایر ترکیبات این روغن شگفت انگیز شامل کاروتنوئیدها، فلاونها، پلی فنولها، توکوفرول و فسفولیپیدها است. این ترکیبات را می توان به عنوان آنتی اکسیدانی قوی دانست که می تواند رادیکالهای آزاد را خنثی کند.

جوان کنندگی پوست:

یکی از رایج ترین کاربردهای این روغن، حمایت و جوانسازی پوست است. اسیدهای چرب موجود در این روغن به رشد سلولهای جدید پوست کمک می کند. همچنین ویتامینهای موجود در روغن سبب شادابی پوست می شود.

برداشتن روغن شترمرغ با قطره چکان از شیشه تیره رنگ توسط شخصی

ضد التهاب:

روغن شترمرغ به طور طبیعی ضد التهاب است و باعث تسکین پوست و ماهیچه ها می شود. شما می توانید از این روغن برای رگ به رگ شدن، گرفتگی عضلات و تسکین درد استفاده کنید. همچنین می تواند به آرتریت، روماتیسم و ام اس کمک کند.

مرطوب کننده:

این روغن را می توان یک مرطوب کننده فوق العاده دانست که می تواند به خوبی به لایه های زیرین پوست شما نفوذ کند.

خاصیت ضد پیری:

مصرف منظم آن، پوست شما را نرم و به پوست شما کمک می کند تا سریعتر سلولها را بهبود دهند. شما می توانید چین و چروکهای پیری را با این روغن به راحتی درمان کنید.

حمایت کننده سیستمهای عصبی، قلبی و ایمنی:

اسیدهای چربی که در این روغن حاضر هستند می توانند سیستم ایمنی، قلبی و عصبی را حمایت کنند. این اسیدها این توانایی را دارند که متابولیسم بدن را تنظیم و به بهبودی عملکرد بدن کمک کنند.

فاقد واکنشهای آلرژیک:

روغن شترمرغ ضد حساسیت است. به عبارت دیگر آلرژیک نیست و کسانی که پوست حساس دارند می توانند با خیالی آسوده از این روغن استفاده کنند.

یک شیشه تیره رنگ حاوی روغن شترمرغ

درمان اختلالات پوستی:

ترکیبات موجود در این روغن می تواند بیماریهای پوستی روزاسه و اگزما را درمان کند. این روغن جادویی قرمزی و خارش ناشی از اگزما را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

تسکین ساییدگیهای جزئی پوست:

با استفاده از این روغن می توان تاول، نیش حشرات، آفتاب سوختگی و حتی بریدگی را درمان کرد. شما می توانید با استفاده از آن همچنین اسکار، ترکهای پوستی و لکه‌ های پیری را نیز کاهش دهید.

فواید روغن شترمرغ

روغن شترمرغ یک عامل تسکین دهنده برای بیماریهای پوستی است. یک محصول محافظ پوست در برابر آفتاب است. مرطوب کننده پوست، بسته شدن زخمهای باز، رفع بافت اسکار، زخمهای متورم پس از جراحات، جراحی را تسکین می دهد. همچنین استفاده از آن برای پسوریازیس، اگزما، زگیل، آسیبهای ورزشی، نیش حشرات، بیماریهای مفصلی، آفتاب سوختگی، هموروئید، پوست خشک و حساس توصیه می شود.

چکاندن روغن شترمرغ با قطره چکان بر روی انگشت اشاره

نشان داده شده است که چربی شترمرغ در تمام انواع آسیبهای ورزشی مانند کشیدگی عضلانی، کبودی، رگ به رگ شدن، تا 50 درصد سریعتر بهبود می یابد. به همین دلیل است که اغلب در ورزشهای حرفه ای استفاده و توصیه می شود. چربی این روغن منافذ پوست را مسدود نمی کند، بلکه به عمق لایه های پوست نفوذ می کند. این چربی درد را تسکین می دهد و تاول و جای زخم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به لطف اثر ضد التهابی چربی شترمرغ، پوست خیلی سریعتر بازسازی و ترمیم می شود

مضرات روغن شترمرغ

روغن شترمرغ به دلیل ترکیبات فوق العاده ای که دارد تقریبا بی ضرر است و عوارض جانبی ندارد. در برخی موارد ممکن است با پوست افراد سازگاری نداشته باشد. بهتر است قبل از مصرف مقداری از آن را به پشت دستتان بمالید و چند دقیقه صبر کنید. اگر دچار سوزش و خارش شدید از مصرف آن خوداری کنید.

سوالات متداول خواص روغن شترمرغ

1- آیا می توان ترک پا را با روغن شترمرغ درمان کرد؟

روغن شترمرغ نفوذ عمیق و سریع پوست را حتی در خشک ترین پاها فراهم می کند. با استفاده منظم این روغن می توانید شادابی را به پوست انگشتان و پاهایتان برگردانید.

2- آیا چربی روغن شترمرغ شترمرغ موها را تقویت می کند؟

روغن شترمرغ می تواند برای حمایت از موهای سالم و خوش حالت، چه روی سر و چه روی صورت شما استفاده شود.

3- روغن شترمرغ حاوی چه ویتامینها و اسیدهایی است؟

این روغن حاوی ویتامین A و E  است. اسید پالم، اسید پالمتولئیک، اسید لینولئیک و اسید اولئیک نمونه هایی از انواع اسیدهای موجود در این روغن حیوانی می باشند.

4- آیا می توان سوختگیها را با روغن شترمرغ درمان کرد؟

بله، برای کمک به بهبودی انواع سوختگیها، از جمله آفتاب سوختگی یا سوختگی درجه 1 یا 2 استفاده می شود.

5- آیا روغن شترمرغ خاصیت ضد قارچی دارد؟

بله، چربی این روغن خاصیت ضد قارچی دارد و به سلامت پوست می تواند کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *