دانستنی های مواد شیمیایی

خواص کود مونوآمونیوم فسفات

خواص کود مونوآمونیوم فسفات

کود مونوآمونیوم فسفات، یکی از غنی ترین منابع حاوی فسفر و نیتروژن می باشد که در پروژه های کشاورزی متنوعی به کار می رود. در حال حاضر مدلهای زیادی از انواع کود در بازار موجود است و هر کدام از این مدلهای کود هم یک سری ویژگیهای خاص را دارند. به صورت کلی، شرکتهای تولید کننده با استفاده از دو ماده اصلی یعنی فسفر و نیتروژن نسبت به تولید MAP اقدام نموده اند. جالب است بدانید که فرمول ساخت شیمیایی این کالا روی نحوه عملکردش به صورت مستقیم تاثیر می گذارد. امروز ما قصد داریم تا چیستی این کود و نکات مهم برای استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم.

کود مونوآمونیوم فسفات چیست؟

بیایید کارمان را با پاسخ به یک سوال مهم و کلیدی شروع کنیم: کود مونوآمونیوم فسفات چیست و چه کاربردی دارد؟ مونوآمونیوم فسفات، یکی از قوی ترین کودهای کشاورزی تولید شده توسط بشریت به حساب می آید. این کود با کیفیت از ترکیب آمونیاک و اسید فسفریک تولید می شود. جالب است بدانید که دانشمندان تا به امروز تکنیکهای متنوعی را برای تولید این کود بکار برده اند. استفاده از راکتورهای لوله ای و ترکیب به صورت عادی دو مورد از متداول ترین تکنیکهای تولید این کود ویژه به حساب می آیند.

ویژگیهای کود مونوآمونیوم فسفات

کود مونوآمونیوم فسفات یک سری خواص شیمیایی را دارا می باشد. اگر شما هم قصد کار با این محصول را دارید، لزوما باید مهمترین خواص شیمیایی اش را مد نظر قرار دهید. واکنش پذیری این کود نسبتا بالاست و ناگفته نماند که این کود با کیفیت در دمای محیط پایدار می باشد. این کالا پلیمریزاسیون خطرناکی ندارد. میزان pH آن برابر با 4 تا 4.5 می باشد؛ یعنی این کالا در دسته کودهای اسیدی قرار می گیرد.

ظرف چوبی حاوی پودری سفید مونوآمونیوم فسفات

اگر شما هم به دنبال استفاده از این کود در پروژه های خود هستید، بهتر است خدمات مشاورین حرفه ای و با تجربه شرکت بازرگانی کیمیل تجارت تات را به عنوان یکی از عاملین فروش مونو آمونیوم فسفات مورد استفاده قرار دهید. با دریافت مشاوره قبل از به کارگیری این کود، شما می توانید به صورت دقیق میزان مصرف و نحوه مصرف را مشخص نمایید. از جمله دیگر ویژگیهای کلیدی و پر اهمیت این کود می توان به سمی بودن، واکنش پذیری با آب و اشتعال پذیر بودن اشاره نمود. همه این ویژگیها روند استفاده از این کود را تحت تاثیر خود قرارمی دهند. در واقع نقش این کود افزایش رشد و سلامتی گیاه است.

کاربردهای کود مونوآمونیوم فسفات

همانطور که ذکر شد، کود مونوآمونیوم فسفات را می توان در پروژه های کشاورزی زیادی مورد استفاده قرار داد. اصلی ترین کاربرد این کود به صنایع کشاورزی مربوط است. کشاورزان با استفاده از این کالا می توانند نسبت به افزایش میزان رشد محصولات خود اقدام نمایند. جدا از این مسئله، این کالا می تواند در صنعت آتش نشانی، صنعت اپتیک و صنعت الکترونیک هم مورد استفاده قرار گیرد. بلورهای جامد به کار رفته در مونو آمونیوم فسفات، پیزو الکتریک هستند. این خاصیت باعث شده تا کود مونوآمونیوم فسفات در پروژه های دریایی و کشتی سازی هم کاربردهای زیادی داشته باشد. پس اگر شما هم به دنبال استفاده از این کود هستید، لزوما باید کاربردهای آن را مد نظر خود قرار دهید.

پودری سفید رنگ مونو آمونیوم فسفات در دستان کشاورز

مزایا و معایب استفاده از کود مونوآمونیوم فسفات

کود مونوآمونیوم فسفات مزایا و معایب ویژه ای دارد. این کود ویژه به گونه ای طراحی شده تا روند رشد گیاهان در صنعت کود و کشاورزی را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین علت هم مهمترین کاربرد آن در دنیای کشاورزی است. جدا از این مسئله، کودهای خاصی همچون مونوآمونیوم هزینه معقولانه ای دارند و کشاورزان برای استفاده از آن به مشکل مالی برخورد نمی کنند. از جمله مهمترین معایب آن هم می توان به سمی بودن و ورود آسیبهای مختلف به زمین و بدن انسان اشاره نمود. پس هنگام استفاده از کودهای خاصی همچون مونوآمونیوم فسفات، شما باید به وضعیت زمین کشاورزی و میزان مصرف هم توجه داشته باشید.

خواص شیمیایی و فیزیکی کود مونوآمونیوم فسفات

اگر شما هم به دنبال استفاده از کود مونو آمونیوم فسفات در پروژه های مختلف خود هستید، لزوما باید به خواص شیمیایی و فیزیکی این کالا توجه کنید. خواص شیمیایی آن باعث می شوند تا برخورد این کالا به چشم، چالشهای گسترده ای را برای سلامت چشم ایجاد نماید. اگر این کالا با پوست یا چشم شما برخورد کرد، در سریعترین زمان ممکن باید خدمات تیمهای پزشکی و پرستاری ویژه را مورد استفاده قرار دهید. این کالا در آب محلول است و به شدت هم اشتعال پذیر می باشد. بخار تولید شده توسط سوختن این کالا هم سمی است.

گرانولهای سفید رنگ مونوآمونیوم فسفات

افرادی که با این ماده سر و کار دارند، لزوما باید ابزارهای مراقبتی ویژه ای را به کار گیرند. استفاده از تجهیزات مراقبتی ویژه برای کار با کود مونوآمونیوم فسفات به کارگران اجازه می دهد تا جلوی آسیب دیدن خود را بگیرند. برگزاری کلاسهای آموزشی در محیط کار برای جلوگیری از آسیب دیدن کارکنان هم یک مسئله ضروری به حساب می آید. برای کار با این کود به شما توصیه می شود تا از لباس کار محافظ، انواع دستکش و محافظ مخصوص چشم یا صورت استفاده نمایید. استفاده از عینکهای ویژه به کاربران اجازه می دهد تا نیازهای خود را به راحتی در این زمینه رفع نمایند.

سوالات متداول خواص کود مونوآمونیوم فسفات

1- قیمت خرید کود مونوآمونیوم فسفات چقدر است؟

هزینه ای که شما باید برای خرید این کود با کیفیت پرداخت نمایید تحت تاثیر متغیرهای ویژه ای همچون کیفیت نهایی این کود و فرمول ساختش متغیر خواهد بود.

2- بهترین راه خرید کود مونو آمونیوم فسفات کدام است؟

اگر شما هم به دنبال خرید کود MAP هستید لزوما باید خدمات شرکت کیمیا تجارت تات را در این زمینه به کار گیرید. خرید از کیمیا تجارت تات به شما این اجازه را می دهد تا هزینه های مورد نیاز خود برای خرید کودهای خاصی همچون مونو آمونیوم فسفات کاهش دهید.

3- کود مونو آمونیوم فسفات در کپسولهای آتش نشانی چه کاربردی دارد؟

یکی از مهمترین کاربردهای MAP به تولید کپسولهای آتش نشانی مربوط است. ترکیبی که این کود تشکیل می دهد در برخی از ابزارهای خاموش کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

4- آیا کود مونو آمونیوم فسفات برای مجاری تنفسی مضر است؟

این کود می تواند قسمتهای مختلفی از بدن انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر کارگران برای بازه های زمانی طولانی مدتی در مجاورت این کالا قرار گیرند، احتمال اینکه با مشکلات تنفسی مواجه شوند، چند برابر خواهد شد.

5- میزان مصرف مناسب کود مونو آمونیوم فسفات چقدر است؟

اگر شما هم به دنبال استفاده از این کود در پروژه های خود هستید، باید بر اساس ابعاد زمین کشاورزی، نوع گیاه و قدرت عملکردی کود حجم مناسب را انتخاب نمایید. همه این متغیر ها اهمیت زیادی دارند.

2 دیدگاه برای “خواص کود مونوآمونیوم فسفات

  1. فراهانی گفت:

    خوب بود

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و احترام
      ممنون از حسن نظر شما در خصوص مقالات دانستنی شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *