دانستنی های مواد شیمیایی

حذف بوی بد آشپزخانه

حذف بوی بد آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پرکاربردترین محلهای خانه و یکی از مناطقی است که محل تجمع بوی بد است. ممکن است در آشپزخانه بوهای نامطبوعی جمع شود که می تواند به بقیه خانه منتقل و باعث ایجاد یک محیط ناخوشایند شود. بوی بد آشپزخانه ممکن است از فر، مایکروویو، یخچال، زباله، سینک ظرفشویی، تابه یا به دلیل پخت و پز، بوی ناشی از روکشهای پارچه ای، لوله یا نشت چاه باشد. در این مقاله درباره چگونگی و روشهای حذف بوی بد از آشپزخانه می پردازیم.

حذ‌ف بوی نامطبوع دستگاه های پخت و پز و نگهدارنده غذا

اگر متوجه شدید که مایکروویو بوی بد دارد، از هر مرکباتی می توان برای حذف بوی بد استفاده کرد. شما می توانید از یک ظرف شیشه ای با لیمو، پرتقال یا نصف گریپ فروت و پوشاندن نیمی از آن با آب داغ استفاده کنید. سپس مایکروویو را با حداکثر قدرت به مدت 5 دقیقه روشن کنید. یکی از مزایای مرکبات قدرت چربی زدایی آنهاست و بخاری که از پختن آب با مرکبات در درون مایکروویو بوجود می آید، به پاک شدن کثیفیها از روی دیوارها و درب آن کمک می کند. اما اگر منشاء بوی بد از فر باشد، می بایست اقداماتی جهت حذف بوی بد از آن انجام داد. فر در هر بار استفاده نیاز به تمیز کردن دارد. زیرا گاهی لکه های مواد غذایی، بر روی قفسه ها و دیوارها پخش می شوند.

اگر بعد از تمیز کردن فر بوی بد آن باقی ماند، کافی است آب یک لیموترش را بگیرید و به همراه یک لیوان آب داغ و پوست میوه روی سینی بریزید. سپس به مدت نیم ساعت در فر با دمای 120 درجه قرار دهید. این برای خلاص شدن از شر بوی بد کافی است. اما ممکن است بوی بد از یخچال نشأت بگیرد. برای حذف بوی بد از یخچال، باید آن را با مخلوط آب و سرکه تمیز کنیم. سپس می‌ توانیم  لیمو یا پرتقال را خرد کنیم و در داخل آن قرار دهیم و ظرف 48 ساعت، بوی بد جای خود را به عطر مطبوعی می دهد. گزینه دیگر این است که یک ظرف حاوی جوش شیرین را در گوشه ای از یخچال قرار دهید.

حذف بوی بد از دستگاه پخت غذا

حذف بوی بد از ماشین ظرفشویی و هود

هود یکی از دستگاه های استخراج کننده برای حذف بوی بد از آشپزخانه است که باید همیشه تمیزشود تا چربی موجود در آن از بین برود. نصب بد، گرفتگی خروجی یا خرابی می تواند باعث ایجاد بوی بد شود. در صورتی که مشکلی از این موارد نبود، چند تکه لیمو را با آب در یک قابلمه می ‌ریزیم و فیلتر هود را به مدت 10-15 دقیقه روی آن می ‌گذاریم تا بجوشد. بعد داخل آنها را با یک چربی ‌گیر یا مخلوطی از سه قسمت آب به یک قسمت سرکه تمیز کرده و در نهایت آن را خوب خشک می ‌کنیم.

اما ماشین ظرفشویی یکی دیگر از منابع بوی بد در آشپزخانه است. مهم است که فیلتر دستگاه مرتباً بررسی شود تا از مسدود نبودن آن اطمینان حاصل شود. اگر باز هم بوی بد ادامه داشت، می توانید پارچه ای را به آب و سرکه آغشته کنید و روی دیوارها و کف آن بکشید و در پایان، یک نصف لیمو خنک را داخل آن قرار دهید. یا اینکه ماهی یک بار، با خالی بودن ماشین ظرفشویی، یک لیوان سرکه با چند قاشق غذاخوری بی کربنات را وارد یک چرخه اجرا کنید و آن را بشویید تا بقایا از بین برود.

حذف بوی بد از ماشین ظرفشویی

منشاء بوی بد از غذا و ظروف پخت و پز

ظروف پخت و پز ممکن است عامل ایجاد بوی بد باشند. اگر بعد از تمیز کردن، هنوز بو بدی دارند، یک ترفند ساده این است که سینک را با آب داغ پر کنید، سرکه و جوش شیرین را اضافه کنید و بگذارید ظرفها پنج دقیقه در آن بماند. پس از آن، برای تکمیل فرآیند، سطح ظرف را می توان با لیمو مالید. اگر این موارد کافی نبود، گزینه ‌های دیگری مانند پیچیدن آن در روزنامه و قرار دادن آن در یک کیسه پلاستیکی در طول شب وجود دارد. همچنین می توانید ظروف را با آب، سرکه و مقداری پوست پرتقال بجوشانید و به بوی بد آن پایان دهید.

بوی بد سینک و سطل زباله

در بیشتر موارد، علت بوی بد سینک، ناشی از انسداد یا عدم تمیزکاری درست آن است. لازم است تا حد امکان از ماندن بقایای غذا و روغن در زهکشی که در درازمدت باعث ایجاد بو و گرفتگی نامطبوع می شود، جلوگیری شود. اگر بخواهیم بوی بد زهکشی را از بین ببریم، یک فنجان سفید کننده را با آب سرد مخلوط کنید و آن را در سینک بریزید. سپس 20 دقیقه صبر کنید و بعد آب را تخلیه کنید تا بوی بد آن از بین برود. همچنین برای جلوگیری از جمع شدن بوی بد، در ته سطل زباله بی کربنات یا جوش شیرین پاشیده یا چند تکه لیمو می گذاریم. این ترکیب ساده بوی نامطبوع را به حداقل می رساند.

حذف بوی بد سینک ظرفشویی با جوش شیرین

حذف بوی بد در فضای آشپزخانه

روشهای زیادی جهت حذف بوی بد و داشتن فضایی معطر در آشپزخانه وجود دارد. معمولا بعد از طبخ غذا، کمی بوی چربی پخش می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است پس از اتمام پخت، 2 فنجان سرکه سفید را در قابلمه ای روی اجاق گاز بگذارید، چراکه سرکه تمام بوهای چربی موجود در هوا را جذب خود می کند. همچنین می ‌توانید یک توپ پنبه ‌ای را به اسانس وانیل آغشته کنید و آن را در گوشه‌ های آشپزخانه بگذارید. یا اینکه با پر کردن یک قابلمه با سه فنجان سرکه، یک فنجان آب و یک مشت چوب دارچین، آشپزخانه خود را با بوی خوش دارچین معطر کنید و بگذارید چند ساعت بجوشد. سرکه، عطرهای قوی را جذب می کند در حالی که دارچین عطر دلپذیر خود را پخش می کند.

سوالات متداول حذف بوی بد آشپزخانه

1- چه چیزی در آشپزخانه قرار دهیم تا فضا معطر شود؟

در آشپزخانه، یکی از بهترین متحدان شما برای حذف بوی بد، قهوه است. عطر قدرتمند قهوه، بوهای بد را جذب می کند و باعث می شود آشپزخانه شما همیشه بوی قهوه تازه دم کرده بدهد. شما می ‌توانید یک ظرف حاوی دانه ‌های قهوه را روی یخچال قرار دهید، یا از تفاله ‌های آخرین قهوه ‌سازتان استفاده کرده و آنها را در یخچال قرار دهید.

2- آیا آویشن در حذف بوی بد آشپزی موثر است؟

شما می توانید از آویشن تازه یا آویشن خشک استفاده کنید. برای این کار، 500 میلی لیتر آب را با اضافه کردن 2 قاشق غذاخوری آویشن بجوشانید تا بوهای نامطبوع را هنگام آشپزی از آشپزخانه دور کند.

3- چگونه بوی بد را از آشپزخانه حذف کنیم؟

برای این کار، از مخلوط سرکه و آب لیمواستفاده کنید تا سطوح مورد نظر تمیز شوند. سرکه همچنین بوی بد باقی مانده در آشپزخانه را خنثی می کند.

4- چگونه بوی سرخ کردنی را از آشپزخانه پاک کنیم؟

برای جلوگیری از هجوم بوی سرخ کردنی به آشپزخانه مقداری جعفری خشک را در تابه بریزید. سپس روغن را اضافه کرده و قبل از شروع سرخ کردن بگذارید جعفری کمی خیس بخورد، تا بوی بد آن را از بین ببرد.

5- آیا استفاده از اسانس اسطوخودوس یا اکالیپتوس در حذف بوی بد موثر است؟

یک حرکت بسیار ساده می تواند بوهای آشپزی را با اسانس اسطوخودوس یا اکالیپتوس از بین ببرد. برای این کار چند قطره از این اسانس را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را در ظرف کوچکی در آشپزخانه خود قرار دهید. این کار باعث حذف بوی بد آشپزخانه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *