دانستنی های مواد شیمیایی

حذف انواع لکه از پارچه

نحوه حذف انواع لکه از روی پارچه ها

برخی از لکه‌ ها با شستشوی کم و بعضی از آنها به سختی پاک می ‌شوند، اما تکنیکهای مختلف شستشو و مواد پاک کننده شیمیایی و خانگی وجود دارد که می توانند مقاوم‌ ترین لکه‌ ها را از بین ببرد یا به حداقل برسانند. در ابتدا، برای حذف لکه، باید این نکته را در نظر داشته باشید که با چه پارچه ای سروکار داریم. این بر میزان خوب پاک کردن لکه تأثیر به سزایی دارد. استفاده بهینه از موادی که برای حذف لکه استفاده می شود، به دو عامل منشاء لکه و نوع پارچه بستگی دارد.

انواع لکه ها

در خصوص منشا لکه ها می توان گفت که بیشتر لکه ها شامل لکه های روغنی مانند گریس، روغن، مداد رنگی، رنگ، آرایش و غیره، لکه های ارگانیک مانند خون، قهوه، آب میوه، تنباکو، کپک و غیره، لکه های جوهری مانند جوهر توپی، جوهر چینی، جوهر حلال و غیره دسته بندی می شوند. اما ممکن است منشاء برخی از آنها نامشخص باشد. هنگامی که نوع لکه را شناسایی کردیم، جهت حذف لکه، باید به دنبال لکه بر و راه حل مناسب برای حذف آن باشیم. اما حذف لکه از سطوح پارچه ای ارتباط زیادی با جنس پارچه دارد که ممکن است پنبه ای، چرم، نایلون، پشمی، ابریشم یا کتان باشد. اینها رایج ترین پارچه هایی هستند که در البسه و لوازم داخلی خانه یافت می شوند و برای حذف لکه هر کدام، روشها و مواد متنوعی وجود دارد.

پاک کردن لکه قرمز روی لباس به کمک گوش پاک کن

در پارچه‌ های طبیعی که بسیار حساس هستند، روشهای حذف لکه می‌ تواند متفاوت باشد. محصولات شیمیایی لکه بر معمولاً باید دارای pH سبک باشند تا از آسیب رساندن یا تغییر رنگ پارچه جلوگیری کند. در پارچه های مصنوعی، اگر روکش مصنوعی باشد، هنگام تمیز کردن مشکلی وجود ندارد. این پارچه ها با حفظ شکل خود، مقاومت بیشتری نسبت به پارچه های طبیعی دارند. بنابراین pH محصولات پاک کننده می تواند بالاتر باشد و این خود باعث می شود لکه سریعتر از بین برود. برای حذف لکه در پارچه های پشمی، از شوینده‌ مخصوص آن پارچه استفاده کنید، چرا که بسیاری از لکه ‌برهای تجاری به الیاف پشم آسیب می‌ رسانند. در پارچه های ابریشمی حتی اگر یک لکه کوچک باشد، مهم است که از یک شوینده مناسب برای ابریشم استفاده کنید. ابریشم بسیار ظریف است، بنابراین لکه های سخت بهتر است با پاک کننده های خشک پاک شوند.

فرآیند چگونگی حذف انواع لکه

بسته به نوع پارچه، محصولات مختلفی برای حذف لکه ها وجود دارد، به یاد داشته باشید که همه پارچه ها در برابر لکه بری با مواد شیمیایی مقاومت نمی کنند. به همین دلیل است که فرآیند های مختلفی وجود دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم.

حذف لکه به کمک تجهیزات تزریق و مکش

 در بازار تنوع زیادی از این تجهیزات وجود دارد. این وسایل به گونه ای طراحی شده اند که به ما در تمیز کردن سطوح عمیق کمک می کنند و می توانیم از آن در مبلمان، لوازم داخلی خودرو، تشکها و فرشها استفاده کنیم.

حذف لکه با استفاده از تجهیزات بخار

از تجهیزات بخار می توانیم برای تمیز کردن پارچه ‌ها، مخصوصاً پارچه‌ های ظریف استفاده کنیم. همچنین برای حذف لکه های خشک شده، چربی و کثیفی و نیز به عنوان ضد عفونی استفاده شود.

حذف لکه با روش اصطکاک

 اگر تجهیزات تزریق مکش یا بخار ندارید، می‌ توانید جهت حذف لکه ها از روش سنتی استفاده کنید. این فرآیند برای حذف لکه های کوچک و تازه لک شده توصیه می شود.

انجام بخارشویی برای پیراهن صورتی

انواع روشهای حذف لکه از پارچه ها

در ادامه بهترین و مناسب ترین روشها را به جهت حذف انواع لکه ها از پارچه ها ارائه خواهیم داد.

لکه آرایش

برای حذف لکه های آرایشی، باید از کرم موبر استفاده کنید. به صورتی که روی لکه را بپوشانید و تقریباً 3 الی 4 دقیقه صبر کنید تا خشک شود. پس از آن، فقط با یک پارچه مرطوب، محل کرم زده را پاک کنید.

لکه رژ لب

برای حذف لکه رژ لب، استفاده از اسپری مو موثر است. اگر لکه با رژلب لکه دار شد، باید روی لکه اسپری مو بپاشید و اجازه دهیم 10 یا 15 دقیقه بماند. سپس با کمک یک پارچه مرطوب و آب داغ، به آرامی لکه را پاک کنید.

لک رژ لب روی پارچه

لکه روغن

روغن یکی از عناصری است که معمولاً پاک شدن کامل آن دشوار است. برای حذف لکه روغن باید پودر تالک را روی آن بمالیم. همچنین می توان با مقداری مایع ظرفشویی یا شوینده لباسشویی آن را شستشو و سپس در چرخه آب گرم بشویید.

لکه عرق

برای حذف لکه عرق و عدم باقی ماندن ردهای زرد آن بر روی پارچه های سبک، به خصوص پیراهنهای سفید، آن را به لیمو یا آبلیمو بسابید تا لکه ها به سرعت از بین روند.

لکه چربی

یکی از بهترین و رایج‌ ترین راه‌ حلها برای این نوع لکه، استفاده مستقیم از چربی‌ زدای آشپزخانه است. این محصول باعث می شود چربی به راحتی از بافت جدا شود، بدون اینکه آسیبی به آن وارد کند.

لکه جوهر

حذف لکه جوهر ممکن است دشوار باشد. بهترین راه برای از بین بردن لکه جوهر این است که آن را با شیربمالید و یا با خیساندن محل مورد نظر در یک محصول مبتنی بر الکل، مانند اسپری مو، لکه را کاملا پاک کنید.

لکه قهوه

برای حذف کامل لکه های قهوه، بهترین گزینه برای آنها استفاده از سرکه یا آب گازدار است. به طوری که ابتدا به قسمتی که لک دارد سرکه یا آب گازدار میزنیم، سپس بعد از یک دقیقه آن را می شوییم تا لکه کاملا از بین برود.

لکه قهوه روی پارچه سفید

لکه عطر

ابتدا باید مخلوطی از آب و جوش شیرین تهیه کنیم. سپس روی لکه را کاملا بپوشانید و اجازه دهید چند ثانیه بماند تا لکه پاک شود.

لکه چمن

برای حذف لکه چمن، باید سرکه سفید را مستقیما به قسمت لکه دار و بدون آسیب به پارچه بسابیم تا لکه ها ناپدید شوند.

لکه شکلات

ابتدا شکلات اضافی را با گذاشتن پارچه در فریزربردارید و سپس شکلات سفت شده را بتراشید. بعد شیر آب گرم را باز کنید تا جریان به لکه پشتی برخورد کرده و شکلات را آب کند. سپس لکه را با صابون ظرفشویی بمالید و آن را به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت در شیر خیس کنید.

لکه گوجه فرنگی

لکه گوجه فرنگی را به مدت 30 دقیقه در سرکه سفید خالص خیس کنید. سپس قبل از شستشو آن را در آب سرد بشویید و مواد شوینده را مستقیماً روی لکه بمالید.

لکه میوه قرمز

لکه این میوه ها را طبق معمول بشویید و مدتی زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا از اثر سفید کنندگی نور خورشید استفاده کند. اگر یک لکه سرسخت است، آن را با آب لیمو بمالید یا یک تکه لیمو روی آن بگذارید.

لک بجای مانده از میوه قرمز روی پارچه

سوالات متداول حذف لکه از انواع پارچه

1- چگونه لکه ها را با جوش شیرین و پراکسید هیدروژن پاک کنیم؟

دو قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن و سپس جوش شیرین را مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. آن را روی ناحیه لکه دار بمالید و به آرامی با یک مسواک تمیز کنید. از پراکسید هیدروژن می توانید برای پاک کردن تمام لکه های لباس استفاده کنید.

2- چگونه لکه های پارچه را با جوش شیرین پاک کنیم؟

جوش شیرین را به صورت خمیری در آوردید و روی لکه بمالید. این ترکیب برای حذف لکه های سخت مناسب است. همچنین جوش شیرین را می توان به ماشین لباسشویی اضافه کرد تا درخشندگی را به لباسهای سفید بازگرداند.

3- اگر روی پارچه سرکه بزنیم چه اتفاقی می افتد؟

سرکه گاهی به عنوان نرم کننده پارچه یا برای حذف لکه و بو از آن استفاده می شود. اما در صورت استفاده از آن در ماشینهای لباسشویی، می تواند به مهر و موم و شلنگ لاستیکی آن، تا حدی آسیب برساند.

4- سرکه و نمک چه اثری بر روی لکه دارند؟

هم نمک و هم سرکه برای پارچه های رنگی قابل استفاده هستند. ترکیب سرکه و نمک رنگ پارچه را زنده و در شرایط عالی نگه می دارد.

5- اگر از نمک برای حذف لکه استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد؟

کلرید موجود در نمک باعث می شود رنگدانه ها بهتر به پارچه بچسبد و از رنگ پریدگی آن در هنگام شستوو شوی لکه ها جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *