دانستنی های مواد شیمیایی

تیتانیوم دی اکسید در رنگ

 اهمیت و کاربرد دی اکسید تیتانیوم در صنعت رنگ

اثربخشی تیتانیوم دی اکسید در رنگ به عنوان یک مات کننده یا روشن کننده، به طور قابل توجهی تحت تأثیر فرآیند رنگسازی و مشخصات فرمولاسیون است. در حین گسترش در یک فضای سه بعدی، این واحدهای هشت وجهی ترتیب و اعوجاج متفاوتی دارند. به این صورت، این سه فاز ساختار، چگالی و ضریب شکست متفاوت نیز خواهند داشت. نانو ذرات TiO2 بدلیل هزینه های تولید پایین، پایداری مکانیکی و شیمیایی، لایه نازک، شفافیت، بی اثری زیستی و شیمیایی، آب دوستی، راندمان تبدیل نور بالا و مقاومت در برابر خوردگی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه این مطلب به شناخت بیشتر تیتاتیوم دی اکسید و اهمیت و کاربرد آن در صنعت رنگ خواهیم پرداخت.

تیتانیوم دی اکسید چیست؟

تیتانیوم دی اکسید یک پودر سفید است که از مواد معدنی طبیعی استخراج می شود. گاهی اوقات به عنوان TiO2، سفید تیتانیوم یا CI 77891 شناخته می ‌شود و سالهاست که در محصولات مختلف از جمله دارویی و آرایشی استفاده می‌ شود. دی اکسید تیتانیوم در درجه رنگدانه یا درجه نانو تولید می گردد. از این ماده به عنوان رنگ برای سفید کردن و روشن کردن فرمولاسیون محصولات استفاده می شود. دی اکسید تیتانیوم با گرید نانو به صورت ذرات بسیار ریز (نانو) وجود دارد و شفاف و بی رنگ است. معمولا در کرمهای ضد آفتاب برای محافظت موثر در برابر اشعه های مضر UV از این ترکیب شیمیایی استفاده می شود.

ظرف شیشه ای حاوی پودر سفید تیتانیوم دی اکسیددر کنار قوطی سفید رنگ آن

تیتانیوم دی اکسید که برای اولین بار یک قرن پیش تولید شد، به دلیل وجود آن در صنعت، بدون اثر شیمیایی بودن، هزینه کم و در دسترس بودن اهمیت زیادی دارد. این کانی سفید طیف وسیعی از کاربردها را در فتو کاتالیز، در صنعت داروسازی و در بخشهای فرآوری مواد غذایی دارد. کاربردهای عملی آن از ویژگی دوگانه آن سرچشمه می گیرد که هم به عنوان نیمه هادی و هم به عنوان پراکنده نور عمل می کند. عملکرد نوری در درک چگونگی تأثیر این محصول بر این صنایع اهمیت دارد. تیتانیوم دی اکسید یک پودر سفید است که به طور گسترده برای ضد عفونی کردن آب و مواد غذایی، تضمین ایمنی محیطی و صنعتی، در عین حال برای محافظت از پوست در برابر تشعشعات مضر استفاده می شود. این ماده در سه فاز روتیل، آناتاز و بروکیت وجود دارد. این فازهای کریستالی به صورت هشت وجهی جمع می شوند، جایی که شش آنیون اکسیژن توسط سه آنیون مشترک هستند.

آشنایی با کاربردهای تیتانیوم دی اکسید

وجود تیتانیوم دی اکسید در رنگ یکی از کاربردهای مهم آن است. نانو ذرات TiO2 دارای طیف وسیعی از کاربردها در نانو پزشکی، نانو بیوتکنولوژی، سلولهای خورشیدی و الکتروشیمیایی، فاضلاب، درمان، غذا، اصلاح خاک، سنجش گاز، لوازم آرایشی، پلاستیک، رنگ و تولید کاغذ، تولید سوخت هیدروژنی، ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی، دستگاه های خود تمیز شونده و جوهرهای چاپ هستند.

پودر سفید تیتانیوم دی اکسید

اخیراً در مورد کاربرد نانو ذرات TiO2 در در حوزه های سرطان درمانی و تصویربرداری مطالعاتی انجام شد. به طور خاص، تیتانیوم دی اکسید به دلیل داشتن نانو ذرات مغناطیسی، به عنوان ماده کنتراست تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و غیر آلی استفاده می شود. در خمیردندانها به عنوان رنگ سفید، به شکل غیر نانویی که توسط مقررات اروپایی تعریف شده است، استفاده می شود. استفاده گسترده از نانوذرات TiO2 در دستگاههای نوری به دلیل دوام مکانیکی عالی، شفافیت بالا در ناحیه قابل مشاهده و پایداری شیمیایی در محیط آبی وجود دارد.

کاربرد دی اکسید تیتانیوم در رنگ

در فوریه سال 2020، کمیسیون اروپا مقرراتی را منتشر کرد که بر اساس آن همه تولیدکنندگان رنگهای سفید حاوی دی اکسید تیتانیوم (TiO2)، باید برچسب هشداری روی محصولات خود ارائه دهند. مانند پی وی سی، تیتانیوم دی اکسید رنگدانه سفید ایده آلی است که به شما کمک می کند سفیدی و قدرت پوشانندگی شدید در رنگها و پوششها بدست آورید. بنابراین  حضور تیتانیوم دی اکسید در رنگ بسیار موثر است. وجود این محصول در رنگ به دلیل ضریب شکست بالای آن و توانایی شفاف بودن در برابر نور مرئی است. چیزی که دی اکسید تیتانیوم را جذابتر می ‌کند، شکل کروی، ذرات با اندازه مناسب و طیف وسیعی از گزینه‌ های پس از درمان است. هدف از به کارگیری این ماده ایجاد کدورت و روشنایی و همچنین افزایش دوام در رنگهای خارجی است.

دستگاه مخلوط کردن رنگ سفید با استفاده از تیتانیوم دی اکسید

این ماده در رنگ معمولاً رنگهای تمیز و درخشان، رنگهای خنثی و حداکثر روشنایی را در پوششهای سفید ایجاد می کند و مقرون به صرفه است. علاوه بر این، تیتانیوم دی اکسید در رنگ به راحتی پراکنده می شود و از الزامات روشهای تولید مدرن پیروی می کند و می تواند پوششهایی با براقیت بالا تولید کند. مهمتر از همه، با تمام رنگها و پوششهای آب، روغن و حلالها برای استفاده بیرونی به خوبی کار می کند. برای استعلام قیمت روز و همچنین خرید تیتانیوم دی اکسید میتوانید با شماره های 02166567158، 02166438406 و 02166438647 تماس بگیرید و اطلاعات مورد نیاز خود را از شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات دریافت کنید.

سوالات متداول تیتانیوم دی اکسید در رنگ

1- آیا تیتانیوم دی اکسید در رنگ بی خطر است؟

این ماده در رنگ بی خطر است. TiO2 یک ذره جامد است که در یک لایه پلیمری جامد بر روی سطح رنگی قرار می گیرد. هیچ خطری برای شل شدن این ذرات از لایه خشک شده وجود ندارد، بنابراین هیچ شانسی برای استنشاق یا بلع این ذرات نیست.

2- آیا تیتانیوم دی اکسید در اسپری رنگ وجود دارد؟

دی اکسید تیتانیوم در محصولاتی مانند ضدآفتاب، کاغذ و رنگ وجود دارد. مهمترین استفاده تیتانیوم دی اکسید در رنگ بکار بردن آنها در اسپری رنگها است.

3- آیا تمام رنگهای سفید حاوی دی اکسید تیتانیوم هستند؟

تیتانیوم دی اکسید در رنگ عنصری است که رنگ سفید را کاملاً سفید می کند و به آن درخشندگی می بخشد. علاوه بر این  یک عنصر رایج در رنگ است. این محصول برای تهیه خمیر دندان، ضد آفتاب، سرامیک، کاغذ، پلاستیک و بسیاری از محصولات روزمره دیگر نیز استفاده می شود.

4- چه مقدار تیتانیوم دی اکسید در یک گالن رنگ وجود دارد؟

این ماده به رنگ سفید و رنگ روشن قدرت پنهان خود را می دهد. یک رنگ سفید لاتکس با کیفیت معمولاً حاوی حداقل 2.5 پوند تیتانیوم دی اکسید در رنگ در هر گالن است.

5- تیتانیوم دی اکسید در رنگ چه اندازه ای دارد؟

مطالعات میکروسکوپی اندازه تیتانیوم دی اکسید در رنگ را حدود 0.2 تا 0.3 میکرومتر تایید کرد. اندازه ذرات بهینه برای رنگدانه روتیل دی اکسید تیتانیوم معمولی از 0.2 تا 0.3 میکرومتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *