دانستنی های مواد شیمیایی

تفاوت نمک اپسوم و نمک دریا

تفاوت نمک دریا و نمک اپسوم در چیست؟

نمک اپسوم و نمک دریا از نمكهای پرکاربرد برای زیبایی و كاهش درد عضلات هستند. در این محتوا تلاش کردیم تا به معرفی نمک اپسوم و نمک دریا و تفاوتهای آنها، خواص درمانی، كاربرد نمک اپسوم و نمک دریا، فواید و عوارض نمک اپسوم و نمک دریا بپردازیم تا به كاربران كمک كنیم از این دو ماده طبیعی بهتر بهره مند شوند. نمک اپسوم و نمک دریا از نظر منبع و ترکیب متفاوت هستند اما فواید درمانی مشابهی دارند. هر دو نمک عناصر مغذی مختلفی دارند که از طریق استفاده موضعی از طریق پوست جذب بدن می شوند. در ادامه بیشتر با این دو نمک اشنا خواهیم شد.

معرفی نمک اپسوم و نمک دریا

نمک اپسوم و نمک دریا از نظر ترکیب شیمیایی كاملا متفاوت هستند. نمک دریا حاوی کلرید سدیم و سایر مواد معدنی کمیاب و با ارزش است. عمده ترین مواد معدنی نمک دریا عبارتند از کلرید منیزیم (29%)، کلرید پتاسیم (22%) و کلرید سدیم (< 8%) می‌ باشد. البته با توجه به منابع، مواد معدنی نمک دریا متفاوت است. نمک اپسوم در واقع هپتا هیدرات سولفات منیزیم (MgSO4 7H2O) > 99%  و سایر مواد معدنی (سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن و غیره) است. اپسوم در انگلستان نام مکانی است که برای اولین بار این ماده در آنجا کشف شد. نمک اپسوم در واقع نمک نیست. این ماده به دلیل شکل ظاهریش به نمک دریا به نام نمک معروف است. رنگ نمک اپسوم سفید و pH آن 7 الی 8 است. شکل ظاهری کریستالهای کوچک آن < 1 میلیمتر است.

انواع سنگهای ریز نمک اپسوم و نمک دریا

خواص درمانی نمک اپسوم و نمک دریا

نمک اپسوم و نمک دریا تقریبا خواص درمانی مشابهی دارند. هر دو نمک خواص آرامبخش دارند و درد ماهیچه‌ ها و پاها را تسکین و آرام می ‌کنند. هر دو نمک در زیبایی پوست مفید هستند و با افزایش گشایش عروق خونی، توانایی افزایش دمای بدن را دارند. در نتیجه منجر به بهبود گردش خون می شوند و با احتباس آب و سلولیت مبارزه می ‌كنند. نمک اپسوم به دلیل داشتن منیزیم در ساختار آن به رفع خستگی و استرس انباشته شده کمک می کند و تاثیر مثبتی بر خواب دارد. استفاده از نمک اپسوم در حمام، به دفع سموم و فلزات سنگین از بدن کمک می کند. همچنین با از بین بردن اسیدهای ناخواسته از پوست، با کاهش التهاب و درد، بر اگزما نیز اثر می گذارد. نمک اپسوم، نمک پركاربردی در حمام است، برای همین به نمک حمام نیز مشهور شده است.

کاربردهای نمک اپسوم و نمک دریا

در بین نمک اپسوم و نمک دریا، فقط نمک اپسوم برای تسکین درد ناشی از فاسیای پلانتار استفاده می شود. نمک اپسوم به دلیل خاصیت آرامش بخشی به آرامش عضلات کمک می کند، بنابراین درد یا سفتی مفاصل را تسکین می دهد. این نمک برای ورزشکاران یا افرادی که از کمردرد، سیاتیک، روماتیسم، تاندونیت و غیره رنج می برند، بسیار مناسب است. نمک دریا درست مانند نمک اپسوم، نمک حمام برای تسکین درد عضلانی و روماتیسم است. علاوه بر این، به دلیل وجود سدیم و پتاسیم در آن به تعادل آب بدن کمک می کند.

نمک دریا در حالت خام و طبیعی استفاده می‌ شود. نمک دریا در سم زدایی و زیبایی بدن کاربرد دارد. از آن می توان برای درمان مشکلات پوستی بهره جست. این نمک مملو از مواد معدنی شفابخش و تقویت کننده برای زیبایی پوست است و به پاکسازی عمیق منافذ و آبرسانی پوست کمک می کند. فواید حمام نمک دریا برای بدن و ذهن از تحریک گردش خون ناشی می شود.

کریستالهای ریز نمک در کنار شمع سفید وارمر و گل صورتی

فواید نمک اپسوم و نمک دریا

نمک اپسوم و نمک دریا تقريبا فوايد يكسانی دارند. نمکهای طبیعی دریا خواص ضد التهابی دارند و به تسکین درد مفاصل و ماهیچه ها و در عین حال کاهش اضطراب و اگزما کمک می کنند. به همین خاطر است بعد از بیرون آمدن از حمام مبتنی بر نمک دریایی احساس سرخوشی می کنید. اثرات قلیایی نمک دریا از رشد باکتریها و ویروسها جلوگیری می کند و منیزیم موجود در برخی نمکهای دریایی می تواند به حفظ تعادل pH بدن کمک کند. نمک اپسوم در آب، به منیزیم و سولفات تجزیه می شود. با حمام نمک اپسوم، این مواد معدنی از طریق پوست جذب بدن می شوند. این مواد به آرامش عضلات، کاهش تورم و درد ناشی از آرتریت و تسکین درد ناشی از فیبرومیالژیا و علل مختلف کمک می کند.

عوارض نمک اپسوم و نمک دریا

نمک اپسوم و نمک دریا در صورت استفاده به صورت خوراكی عوارض جانبی دارد. به دلیل آلودگی دریاها، ممکن است نمک دریا مقادیر کمی از فلزات سنگین مانند سرب داشته باشد. نمک دریا را به دلیل عدم تصفیه نمی توان به صورت خوراكی مصرف كرد. سولفات منیزیم موجود در نمک اپسوم در صورت مصرف خوراکی می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. مصرف خوراكی آن ممکن است منجر به اسهال، نفخ یا ناراحتی معده شود. علاوه بر این، مصرف بیش از دوز توصیه شده بدون مشورت با پزشک یا درج شده در بسته محصول، خطرناک است. در موارد شدید، مصرف بیش از حد منیزیم می تواند منجر به مشکلات قلبی، تغییر وضعیت ذهنی و حتی مرگ شود.

نمک دریا در کنار دریا

آیا نمک اپسوم همان نمک دریاست؟

نمک اپسوم و نمک دریا همان طور كه اشاره شد، ساختارهای متفاوتی دارند و هر دو در محیط هایی متفاوت تشکیل و برداشت می شوند. نمک دریا از تبخیر آب نمک به خصوص از اقیانوسها و دریاها برداشت می شود. این  نمک فرآوری نشده است، بنابراین مواد معدنی فراوانی دارد. برخی از نمکهای دریا 84 ماده معدنی موجود در بدن انسان را دارند. نمک اپسوم از سنگ رسوبی کربن دار به نام دولومیت از ذخایر زیرزمینی استخراج می شود. پس از تصفیه، از مواد معدنی طبیعی به دست می آید. با توجه به ساختار مرطوب نمک دریا، نگهداری آن در مکانهای خنک و خشک ضروری است. از طرف دیگر نمکهای اپسوم ساختار انعطاف پذیری دارند و می توان آنها را در کمد حمام نگه داشت.

سوالات متداول تفاوت نمک اپسوم و نمک دریا

1- انواع مختلف نمکهای دریایی کدامند؟

انواع مختلفی از نمک دریایی بسته به محل تهیه آن وجود دارد. از جمله می توان به نمکهای هیمالیا، سلتیک، دریای مرده، هاوایی و فلور د سل اشاره كرد. این نمکها از نظر رنگ و طعم متفاوت هستند.

2- روشهای استفاده از نمک اپسوم چیست؟

روشهای استفاده از نمکها در حمام بدن: 3 تا 4 قاشق غذاخوری نمک در آب حمام. به عنوان حمام پا: 1 تا 2 قاشق غذاخوری در یک لگن آب ولرم. به عنوان اسکراب بدن: 1 تا 2 قاشق غذاخوری به صورت دایره ای روی پوست مرطوب ماساژ دهید.

3- اقدامات احتیاطی در مصرف نمک اپسوم چیست؟

افرادی که از ضایعات پوستی (اگزما، پسوریازیس و …) رنج می برند، بایستی قبل از مصرف با پزشکشان مشورت کنند. نمک اپسوم یک ملین قوی در نظر گرفته می شود و مصرف خوراکی آن می تواند خطرناک باشد، جز با نظر پزشک مصرف نکنید.

4- نمک اپسوم را با كدام روغنهای ضروری می توان مصرف كرد؟

این نمک را می توان با توجه به نوع درمان با روغنهای ضروری و گیاهی ترکیب نمود. اين روغنها شامل اکالیپتوس، اسطوخودوس، بابونه رومی، نعناع فلفلی، درخت چای، روغن گیاه سیاه‌ دانه و غیره هستند.

5- آیا می توان نمک اپسوم و نمک دریا را با هم مخلوط كرد؟

مشکلی برای استفاده از حمام ترکیبی از این دو نوع نمک وجود ندارد. حمام تركیبی از این نمكها درد عضلات را کاهش می دهد و پوست را احیا می کند و التهاب و اثرات استرس را در پوست کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *