دانستنی های مواد شیمیایی

بوتیل گلایکول در مواد شوینده

اهمیت و کاربرد بوتیل گلایکول در مواد شوینده

مدلهای زیادی از انواع شوینده در بازار موجود است و هر کدام از این مدلها نیز با استفاده از یک سری مواد اولیه خاص تولید می شوند. بوتیل گلایکول یک ماده قوی به حساب می آید که استفاده از آن روند طراحی و ساخت شوینده را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد. انواع بوتیل گلایکول می توانند روند تولید شوینده و استفاده از این ماده را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهند. امروز ما قصد داریم تا چیستی و مهم ترین کاربرد بوتیل گلایکول در شوینده را مورد بررسی قرار دهیم

بوتیل گلایکول چیست؟

بوتیل گلایکول یا بوتیل گلیکول یک ماده روغنی بی رنگ و شفاف است که در آب و حلالهای معمولی حل می شود. این کالا دسته بندیهای زیادی دارد و شما می توانید آن را برای انجام فعالیتهای مختلف مورد استفاده قرار دهید. این مایع در مرحله اول به عنوان حلال رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این کالا می تواند قدرت عملکردی یک شوینده را تا حد قابل توجهی ارتقا دهد.

بوتیل گلایکول بی رنگ درون بشکه های بزرگ آبی رنگ

کاربردهای بوتیل گلایکول

همانطور که گفتیم، بوتیل گلیکول می تواند به عنوان یک حلال فوق العاده مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از بوتیل گلایکول می توانید نسبت به تمیز کردن چربی و نابودی انواع گریس اقدام نمایید. جالب است بدانید که این کالا هم در شوینده های صنعتی کاربرد دارد و هم در شوینده های خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما هم به دنبال استفاده از بوتیل گلیکول هستید، باید به فرمول شیمیایی و کیفیت ساختش توجه ویژه ای داشته باشید. برای خرید بوتیل گلایکول شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی بهترین فروشندگان مواد شیمیایی است که میتوانید از کارشناسان فروش این شرکت راهنمایی لازم را دریافت کنید.

ویژگیهای بوتیل گلایکول در شوینده های مختلف

البته که بوتیل گلیکول در شوینده یک سری ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی خاص را به همراه دارد. این کالا یک ترکیب آلی است و ساختارش شباهتهای زیادی با گلایکول دارد. از نظر فیزیکی این ماده بدون بو و بدون مزه است. جرم مولی بوتیل گلیکول 118 گرم بر مول و میزان ویسکوزیته آن هم 0.8 میلی متر جیوه است. جالب است بدانید که نقطه جوش بوتیل گلایکول چیزی در حدود 168 تا 172 درجه سانتیگراد می باشد. این ماده هم در آب و هم در سایر مواد آلی به یک محلول تبدیل می شود. این کالا فرار نیست و شما می توانید آن را برای تولید انواع پاک کننده رنگ مورد استفاده قرار دهید. البته  برای استفاده بهینه از انواع بوتیل گلایکول شما باید تحقیقات خود را به درستی انجام دهید.

انواع مواد شوینده حاوی بوتیل گلایکول

عوارض بوتیل گلایکول در مواد شوینده

حتما شما هم از خود می پرسید که مهمترین عوارض استفاده از بوتیل گلایکول در شوینده چیست؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که این ماده روی سیستم تنفسی انسان به صورت مستقیم تاثیر گذار است. میزان سمی بودن بوتیل گلیکول به شدت بالا است و همین مسئله هم استفاده از تجهیزات مراقبتی را هنگام کار با این کالا، به یک مسئله پر اهمیت تبدیل کرده است. البته که هیچ آزمایشی به صورت دقیق ثابت نکرده است که بوتیل گلیکول باعث ایجاد سرطان در بدن می شود ولی قرارگیری در معرض آن به سلامتی انسان آسیب وارد خواهد کرد. از نظر زیست محیطی این ماده خیلی سمی نبوده و آسیبهای زیادی را به همراه ندارد. بهترین راه موجود برای دفع و نابودی این کالا، آتش زدن آن است.

مواد جایگزین بوتیل گلایکول در مواد شوینده

البته که جایگزینهای زیادی را می توان به جای بوتیل گلایکول در شوینده مورد استفاده قرار داد. با توجه به نوع شوینده ای که شما در حال کار روی آن هستید، نوع مواد جایگزین هم تغییر پیدا می کند. به عنوان مثال، بوتوکسی اتانول و پروپیلن گلیکول از جمله موادی به حساب می آیند که به عنوان جایگزین این کالا مورد استفاده قرار می گیرند. همه این مواد کاربردهای خاص خود را داشته و به نحوی خاص روی پروسه چربی زدایی و پاک سازی محیط تاثیر گذار هستند.

ریختن مایع شوینده آبی حاوی بوتیل گلیکول درون ظرفی سفید

سوالات متداول بوتیل گلایکول در مواد شوینده

1- قیمت خرید بوتیل گلایکول چقدر است؟

هزینه ای که شما باید برای خرید بوتیل گلایکول در مواد شوینده پرداخت نمایید تحت تاثیر متغیرهای خاصی همچون فروشنده این کالا تغییر می یابد. برای استعلام قیمت روز بهترین بوتیل گلیکول موجود در بازار، شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات معتبرترین مرکز فروش مواد شیمیایی است.

2- از چه مقدار بوتیل گلایکول در شوینده خود استفاده کنیم؟

اگر شما هم به دنبال تولید مواد شوینده با استفاده از این ماده هستید، لزوما باید میزان مصرف خود را بر اساس استانداردهای بین المللی تنظیم نمایید.

3- بهترین راه خرید بوتیل گلایکول در مواد شوینده کدام است؟

اگر شما هم به دنبال خرید این کالا هستید ،استفاده ازمراکز فروش مواد شیمیایی مطرح و شناخته شده مانند شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات برای شما راهگشا خواهد بود.

4- میزان تولید بوتیل گلیکول در جهان چه مقدار است؟

سالانه حدود 200 تا 500 تن بوتیل گلایکول در سراسر جهان تولید می شود. 75 درصد این مقدار برای صنایع مربوط به رنگ و سایر مقادیر برای شوینده های خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. به خاطر داشته باشید که بوتیل گلایکول در پروژه های مختلف به کار می ورد.

5- از میان روشهای مختلف تولید بوتیل گلیکول چه تفاوتهایی وجود دارد؟

شرکتهای تولید کننده می توانند بوتیل گلایکول را با استفاده از روشهای صنعتی و آزمایشگاهی تولید نمایند. فرمول ساخت، تکنیک ساخت و میزان محلول ایجاد شده در این روشها با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *