دانستنی های مواد شیمیایی

بوتیل گلایکول برای پوست

سوال از فواید و یا عوارض بوتیل گلایکول برای پوست یکی از موارد پر تکرار این روزهای دنیای محصولات مراقبت از پوست است. ما در این مقاله سعی داریم ضمن معرفی کامل خود ماده بوتیل گلایکول یا بوتیل گلیکول به شرح فواید و عملکردهای آن برای پوست و همچنین عوارض احتمالی این ماده بپردازیم.

بوتیل گلایکول چیست؟

بوتیل گلایکول (BG) نوعی ماده کاملا شفاف و بصورت بدون رنگ با حالتی روغنی است که بوی شیرینی دارد. با توجه به ساختار آن چهار ترکیب نزدیک بهم از این ماده وجود دارد. بوتیل گلیکول در واقع  یک نوع بوتیل اتر از اتیلن گلیکول می باشد و با آب و حلالهای آلی معمولی کاملاً قابل اختلاط است. از دیگر نامهای این ماده می توان به هگزیلن گلیکول (Hexylene Glycol) و بوتیل گلیکول (Butyl glycol) اشاره نمود. خواص فیزیکوشیمیایی بوتیل گلایکول به این شرح است:

  • فرمول شیمیایی و مولکولی: C6H14O2 / CH3(CH2)2CH2OCH2CH2OH
  • نقطه اشتعال: 67 درجه سانتیگراد
  • نقطه جوش: 171 درجه سانتیگراد
  • نقطه ذوب: منفی 77 درجه سانتیگراد
  • حلالیت در آب: ≥ 100 میلی گرم در میلی لیتر (72 درجه فارنهایت)
  • چگالی: 0.90 گرم بر سانتی متر مکعب

ریختن مایع بی رنگ بوتیل گلایکول داخل لوله آزمایشگاهی

بیشترین به کارگیری بوتیل گلیکول در صنعت رنگ می باشد که مصرف حدود 75٪ از کل این ماده در این صنعت است. دلیل این موضوع این است که بوتیل گلیکول یک حلال با فراریت پایین است و بنابراین می تواند زمان خشک شدن رنگها را افزایش دهد که در نتیجه زمان لازم برای پخش شدن و استفاده از آنها را بهبود می بخشد. به دلیل خواص مفید متعددی که بوتیل گلایکول برای پوست دارد این ماده به صورت وسیع در محصولات مراقبت از پوست استفاده می گردد. در ادامه به دلایل این موضوع و خواصی که این محصول برای پوست دارد می پردازیم.

کاربرد بوتیل گلایکول برای پوست

بوتیل گلایکول برای پوست چندین خاصیت دارد؛ از جمله مرطوب کنندگی پوست، حفظ رطوبت پوست و بهبود بافت پوست. به همین دلیل در تولید محصولات آرایشی بهداشتی مختلف به صورت وسیع از بوتیل گلیکول استفاده می گردد. خاصیت مهم دیگری که بوتیل گلایکول برای پوست دارد این است که محصولات پوستی که حاوی این ماده هستند بافت نرم و ملایمی پیدا می کنند. این موضوع باعث می گردد هنگام استفاده از این محصولات به پوست شما آسیبی نرسد. همچنین زمان ماندگاری و عملکرد محصولات پوستی را بعد از استفاده روی پوست به صورت چشمگیری افزایش می دهد. از طرفی قادر است نفوذ به پوست مواد مفیدی که در کرمها و لوسیونها قرار دارد بیشتر کند. بنابراین می توان گفت که بوتیل گلیکول عملکرد کلی محصولات مراقبت از پوست را بالا می برد.

انواع کرم و لوسیون دارای بوتیل گلایکول برای پوست

چرا از بوتیل گلایکول در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود؟

غیر از خواصی که به صورت مستقیم خود بوتیل گلیکول برای پوست دارد، استفاده از این ماده در محصولات آرایشی بهداشتی دلایل دیگری نیز دارد. اول اینکه درغلظتهای استاندارد، بوتیل گلایکول برای پوست تقریبا کم خطر می باشد و عوارض جدی ندارد. دوم اینکه این محصول با انواع پوست سازگار است. به همین دلیل می توان از این ماده برای تولید محصولات مراقبت از پوست برای طیف وسیعی از مصرف کنندگان با انواع مختلف پوست استفاده نمود. همچنین به دلیل تطبیق پذیری بالای بوتیل گلایکول می توان از آن برای تولید انواع مختلفی از محصولات آرایشی بهداشتی از جمله مرطوب کننده ها، شامپوها، نرم کننده ها و عطرها بهره گرفت.

مزایای استفاده از بوتیل گلایکول برای پوست

از مزایای بسیار مهم بوتیل گلیکول برای پوست و تولید محصولات مراقبت از پوست خاصیت هم افزایی (SYNERGETIC) آن با اغلب موادی است که در این محصولات به کار می روند. در نتیجه نه تنها قابلیت تحمل و اختلاط بالایی با سایر مواد دارد بلکه می تواند اثرات آنها را افزایش دهد. از طرف دیگر بوتیل گلایکول یک ماده با چندین عملکرد مفید مختلف است. به همین دلیل می تواند همزمان با حفظ کیفیت، قیمت نهایی محصولات مراقبت از پوست را کم کند. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات بهترین فروشنده مواد شیمیایی برای خرید بوتیل گلایکول است.

استعمال کرم حاوی بوتیل گلایکول برای پوست دست

معایب استفاده از بوتیل گلایکول برای پوست

مطالعات علمی نشان می دهد بوتیل گلایکول برای پوست در غلظتهای بالا می تواند تحریک کننده باشد و موجب عوارض جانبی گردد.  شواهد نشان می دهد که در غلظت 1000 ppm می تواند موجب  سوزش چشم، بینی، گلو و ناراحتی تنفسی گردد. همچنین گزارشات نادری وجود دارد که پوست برخی از افراد ممکن است به بوتیل گلایکول حساسیت نشان دهد. در نتیجه این افراد نباید از محصولات حاوی بوتیل گلایکول استفاده نمایند.

نظر سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد بوتیل گلایکول

با توجه به داده های FDA بوتیل گلایکول تجزیه پذیر محسوب می گردد و پس از مدت تقریبا کوتاهی بعد از ورود به محیط زیست تجزیه می گردد. اما در مورد تماس انسان با این ماده اغلب در غلظتهای بالا می تواند موجب برخی عوارض گردد. بیشتر این عوارض در افرادی وجود دارد که بوتیل گلایکول از طریق آب و غذا یا به صورت تنفسی وارد بدن آنها می شود. FDA توصیه می کند برای حفظ کامل سلامتی و جلوگیری از عوارض احتمالی در معرض بیشتر از 50 ppm از این ماده قرار نگیریم.

انواع کرم و لوسیون حاوی بوتیل گلیکول در دستان اشخاصی

سوالات متداول بوتیل گلایکول برای پوست

1- بوتیل گلایکول چگونه تولید می شود؟

بوتیل گلیکول با استفاده از واکنش دادن اتیلن اکسید با الکل (برای مثال بوتانول) و در حضور یک کاتالیزور تولید می گردد. به این فرآیند اتوکسیلاسیون (ethoxylation) می گویند.

2- آیا بوتیل گلایکول موجب ایجاد یا افزایش جوش می گردد؟

شواهد نشان می دهد که بوتیل گلیکول برای پوست بیشتر افراد خاصیت کومدوژنیک (comedogenic) ندارد. مواد کومدوژنیک با بستن منافذ پوست موجب ایجاد یا افزایش انواع جوش و آکنه در پوست می گردند.

3- بوتیل گلایکول یک ماده ارگانیک است یا غیرارگانیک؟

بوتیل گلیکول جزء مواد ارگانیک (آلی) محسوب می گردد و در ساختار خود حاوی دو گروه عاملی –OH است. به همین دلیل در خانواده مواد الکلی که گلیکول (glycol) نامیده می شوند طبقه بندی می گردد. این ماده در برخی از موجودات زنده به صورت طبیعی وجود دارد.

4- آیا بوتیل گلایکول خاصیت سورفکتانت دارد؟

یکی از دلایلی که موجب می گردد بوتیل گلیکول برای پوست و محصولات پوستی مورد استفاده قرار بگیرد خاصیت سورفکتانتی آن است. به همین دلیل می تواند عملکرد محصولات مراقبت از پوست را افزایش دهد (افزایش ماندگاری و نفوذپری بیشتر در پوست).

5- چه دوزی از بوتیل گلیکول برای پوست ایمن است؟

غالبا مقدارهایی که از بوتیل گلیکول برای پوست در محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می گردد ایمن است. معمولا تا غلظت حداکثر 25 درصد بدون مشکل در نظر گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *