دانستنی های مواد شیمیایی

انواع اتانول آمین

انواع اتانول آمینها را بشناسیم و کاربرد اتانول آمین

اتانول آمین‌ها واکنش‌پذیری و خواص حلال منحصربه‌فردی دارد که آنها را به‌عنوان واسطه برای کاربردهای مختلف مفید می‌کند. به‌عنوان یک گروه، آنها مایعات چسبناک، محلول در آب و در حالت خالص از نظر شیمیایی پایدار هستند. این ویژگی‌ها شما را برای استفاده ایمن از این محصولات در فرایندهای خود افزایش می‌دهد. همچنین عملکرد را در محصولات نهایی شما به حداکثر می‌رساند. در ادامه علاوه بر معرفی تک تک انواع اتانول آمین، به بررسی کاربردهای شاخص هر کدام نیز می‌پردازیم.

انواع اتانول آمین چیست؟

اتانول آمین‌ها موادی هستند که می‌توانند در دمای محیط منجمد شوند. ترکیبات اتانول آمین‌ها و آب (محصولات با درجه انجماد پایین)، برای جلوگیری از ویسکوزیته بالا و انجماد محصول ارائه می‌شوند. Ethanolamines در حمل‌ونقل نیاز به مراقبت دارند و تماس با پوست یا چشم می‌تواند منجر به سوختگی شیمیایی شود. کار با محصولات Ethanolamine به دلیل تمایل آنها به واکنش با بسیاری از مواد شیمیایی دیگر بسیار پیچیده است. آنها با دی‌اکسیدکربن موجود در هوا واکنش می‌دهند و برای برخی فلزات و الاستومرها خورنده هستند.

چندین بالون آزمایشگاهی حاوی مایع بی رنک انواع تانول آمین در کنار یک بشر

مونو اتانول آمین چیست؟

گرید فنی مونو اتانول آمین که اغلب به‌عنوان MEA شناخته می‌شود، یک ماده شیمیایی آلی همه‌کاره است. این ماده به دلیل خواص آمین و الکل آن در انواع کاربردهای صنعتی و تجاری استفاده خواهد شد. در دنیای شیمی، ترکیبات متعددی نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کنند این ترکیبات به محصولاتی که روزانه استفاده می‌کنیم و فرایندهایی که آنها را ایجاد می‌کنند، شکل می‌دهند یکی از این ترکیبات Monoethanolamine است که معمولاً به‌عنوان مونو اتانول آمین معرفی می‌شود. MEA یک ماده رطوبت سنجی است، به این معنی که توانایی و نگهداری مولکول‌های آب را از طریق جذب دارد.

کاربرد مونو اتانول آمین

مونو اتانول آمین (MEA) یک ترکیب همه کاره با طیف وسیعی از کاربردها در صنایع مختلف است. این ترکیب خواص منحصر به فردش، آن را به یک عنصر ضروری در بسیاری از فرآیندها و فرمولاسیونها تبدیل می کند.  مونو اتانول آمین به طور گسترده در فرآیندهای تصفیه گاز، به ویژه در حذف دی اکسید کربن (CO2) و سولفید هیدروژن (H2S) از گاز طبیعی، گازهای پالایشگاهی و سایر جریانهای گازی استفاده می شود. Monoethanolamine (MEA) به عنوان یک عامل شیرین کننده گاز عمل می کند و در همان صنعت، مواد شیمیایی مانند هیدروکسید سدیم اغلب برای خنثی کردن محصولات جانبی اسیدی کاربرد دارند.

مونو اتانول آمین به عنوان یک پیش ساز ارزشمند برای بسیاری از ترکیبات مختلف در صنایع شیمیایی عمل می کند. اغلب در تولید اتیلن دی آمین، یک عنصر کلیدی در ساخت رزینهای مختلف و الیاف نساجی استفاده می شود. به طور مشابه، اسید استیک گلاسیال 99% ACS و ایزوپروپیل الکل 99% از آلیانس شیمیایی نیز به عنوان واسطه های ضروری در تولید محصولات مختلف عمل می کنند.

ریختن مایع بی رنگ مونو اتانول آمین داخل یک ارلن توسط شخصی

Monoethanolamine نیاز به مراقبت ویژه ای دارد و در هنگام تماس با پوست یا چشم می تواند منجر به سوختگی شیمیایی شود. همچنین به دلیل توانایی در تمیز کردن عالی با حداقل تأثیر بر محیط در ساخت شوینده های مایع لباسشویی و ظرفشویی کاربرد دارد. دامنه وسیع کاربردهای مونو اتانول آمین از تطبیق پذیری و نقش اساسی آن در صنایع شیمیایی صحبت می شود و آن را با سایر مواد شیمیایی چند منظوره مانند استون و ایزوپروپیل الکل همسو می کند. MEA یک ترکیب جذاب برای کاربردهای متنوع است. از تصفیه گاز گرفته تا تولید مواد شوینده، تطبیق پذیری و کارایی، آن را به یک ماده شیمیایی ضروری در بسیاری از فرآیندهای صنعتی تبدیل کرده است. برای خرید مونو اتانول آمین می‌توانید از شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات راهنمایی و محصول مورد نیاز را خریداری کنید.

دی اتانول آمین چیست؟

دی اتانول آمین یک آمین ثانویه و دیول با فرمول مولکولی C4H11NO2 و در دمای اتاق یک جامد سفیدرنگ است، اما به دلیل رطوبت سنجی آن اغلب به‌صورت مایعی بی‌رنگ و چسبناک دیده می‌شود. DEA مخفف Diethanolamine که یک ترکیب آلی مایع شفاف و چسبناک است و معمولاً در کاربردهای مختلف صنعتی استفاده می‌شود. DEA دارای هر دو گروه عاملی آمین و الکل است که آن را برای واکنش‌ها و فرایندهای شیمیایی مختلف ممکن می‌سازد

کاربرد دی اتانول آمین

بافر دی اتانول آمین (10 میلی مولار دی اتانول آمین، 0.5 میلی مولار MgCl2، pH 9.5) اغلب در سنجشهای رنگ سنجی (ELISA) با استفاده از بستر p-nitrophenyl فسفات (PNPP, sc-3720) و بافر دی اتانول آمین استفاده می شود. DEA (DiEthanolAmine 5 درصد، pH 11.5) نیز ممکن است برای تفکیک کمپلکهای آنتی ژن-آنتی بادی مفید باشد. DiEthanolAmine برای رنگ آمیزی سطحی کونژوگه های آنتی بادی آلکالین فسفاتاز مونوکلونال توسط آنالیز فلوسایتومتری استفاده شده است. همچنین به عنوان جاذب گازهای اسیدی و به عنوان یک واسطه شیمیایی استفاده می شود.

دی اتانول آمین گاهی اوقات به عنوان یک واسطه شیمیایی در سنتز ترکیبات دارویی، در فرمولاسیون علف کشها، حشره کشها، قارچ کشها و به عنوان یک مونومر در تولید برخی محصولات لاستیکی کاربرد دارد.  DEA همچنین به عنوان یک تنظیم کننده pH و عامل بافر در فرآیندهای رنگرزی، چاپ در صنایع نساجی و چرم استفاده می شود. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات امکان خرید بهترین دی اتانول آمین را برای شما فراهم می‌سازد.

دو ارلن و یک شیشه کوچک در دار حاوی مایع بی رنگ دی اتانول آمین

تری اتانول آمین چیست؟

تری اتانول آمین (Triethanolamine) یک واسطه شیمیایی در ساخت سورفکتانت‌های آنیونی و غیریونی است. Triethanolamine 99 درصد یک‌پایه ضعیف با ویژگی‌های رطوبت سنجی است که آن را به یک عامل قلیایی عالی در مرطوب‌کننده‌های درمان مو مانند شامپوها، نرم‌کننده‌ها، افشانه مو، محلول‌های پرم و ژل‌های تثبیت‌کننده تبدیل می‌کند. در دنیای شیمیایی، Triethanolamine (C6H15NO3) جایگاه قابل‌توجهی دارد. ماهیت همه‌کاره آن در صنایع مختلف و طیف گسترده‌ای از کاربردها، آن را به ترکیبی ضروری در بخش‌های متعدد تبدیل کرده است.

کاربرد تری اتانول آمین

تری اتانول آمین (Triethanolamine) برای ساخت امولسیفایرها، عوامل پخش‌کننده برای مواد شوینده و پولیش خانگی، روان‌کننده‌ها، رنگ‌ها، عوامل آنتی استاتیک برای منسوجات، علف‌کش‌های کشاورزی، روغن‌های معدنی و گیاهی، پارافین و موم، پمادهای دارویی و دمولسیفایرهای نفتی استفاده می‌شود. تری اتانول آمین (Triethanolamine) یک حلال برای کازئین، شلاک و رنگ است. Triethanolamin به‌عنوان یک شتاب‌دهنده مکانیزه در صنعت لاستیک، یک عامل مرطوب‌کننده و نرم‌کننده در دباغی پوست و در ساخت رزین‌های مصنوعی، نرم‌کننده‌ها، چسب‌ها و درزگیرها استفاده می‌شود.

سه عدد ارلن حاوی مایع آبی رنگ در کنار سه عدد شیشه کوچک حاوی مایع بی رنگ

بر اساس خواص کیلیت فلزی، تری اتانول آمین(Triethanolamine) به عنوان یک بازدارنده خوردگی در آبکاری، تمیز کردن فلزات، روانکاری و سیالات فلزکاری کاربرد دارد. Triethanolamine در تعدادی از محصولات مراقبت شخصی، مانند کرم، لوسیون، پاک کننده پوست، شامپو، مراقبت از مو و رنگها، لوسیونهای دائمی، دئودورانتها، خوشبوکننده‌ ها، لاک ناخن، لاک پاک کن و نرم کننده و پاک کننده کوتیکول وجود دارد. خرید تری اتانول آمین را با قیمت مناسب و همچنین کیفیت عالی با شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تجربه کنید.

تفاوت و شباهتهای انواع اتانول آمین

Monoethanolamine(MEA)، DiEthanolAmine(DEA) و متیل دی اتانول آمین (MDEA) موادی هستند که در فرایند صنعتی جذب CO2 استفاده می‌شوند. محصولات MEA و DEA ارائه شده اساساً خالص هستند. DiEthanolAmine به‌اندازه Monoethanolamine خطرناک نیست و خطر TEA کمتر از آن دو است. جدی‌ترین نگرانی در مورد MEA، DEA و TEA (مخفف‌های مونو اتانول آمین، دی اتانول آمین و تری اتانول آمین) این است که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، به‌خصوص با استفاده مکرر و طولانی. همچنین آنها می‌توانند پوست شما را خشک کنند و برخی از مواد تشکیل‌دهنده آنها با سرطان مرتبط هستند. MEA، DEA و TEA هر سه در فراوری نساجی به‌عنوان واسطه‌های واکنش برای تهیه روکش‌های پرس بادوام و نرم‌کننده‌ها استفاده می‌شوند.

لوله های آزمایشگاهی حاوی مایع آبی رنگ در کنار دو عدد بشر حاوی مایع سبز و آبی

از دیگر شباهت‌های Monoethanolamine، DiEthanolAmine و Triethanolamine این است که هر سه به‌عنوان مواد کمکی رنگ استفاده می‌شوند. Ethanolamines به دلیل خاصیت رطوبت سنجی خود در تهیه خمیرهای چاپ vat کاربرد دارند. روان‌کننده‌های نساجی اغلب نمک‌های اتانول آمین‌ها را در خود جای می‌دهند تا از خواص ضدخوردگی و ضد الکتریسیته ساکن بهره‌مند شوند. Monoethanolamine بر خلاف دی اتانول آمین و تری اتانول آمین در تماس با آهن می‌تواند یک کمپلکس کریستالی به نام تریس (اتانول آمین)-آهن را تشکیل دهد. همچنین این ترکیب می‌تواند در حضور هوا در دمای ۱۳۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت (۵۴ تا ۷۱ درجه سانتیگراد) مشتعل شود. گاهی اوقات از تجهیزات غیرفلزی برای سرویس تمام گروه Ethanolamines استفاده می‌شود. Ethanolamines ممکن است به طور ایمن در ظروف پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در دمای محیط نگهداری شوند.

سوالات متداول انواع اتانول آمین

 ۱- وزن مولکولی هر یک از انواع اتانول آمین‌ها چقدر است؟

وزن مولکولی MEA (Monoethanolamine) 08/61 گرم بر مول، وزن مولکولی DEA (DiEthanolAmine) 14/105 گرم بر مول و وزن مولکولی TEA 19/149 گرم بر مول است.

 ۲- واکنش‌پذیری اتانول آمین‌ها چگونه است؟

اتانول آمین‌ها با بسیاری از مواد شیمیایی دیگر واکنش گرمازا می‌دهند و تماس با اسیدها، هالیدهای آلی و عوامل اکسیدکننده می‌تواند منجر به واکنش‌های شدید شود. اتانول آمین‌ها در فاز مایع در دمای محیط به‌آرامی با اکسیژن اتمسفر واکنش می‌دهند.

 ۳- در صورت تماس با اتانول آمین‌ها باید چه کاری انجام داد؟

مواد آلوده به Ethanolamines باید با آب شسته یا کاملاً خیس شوند. سپس در ظروف دربسته و اشباع از آب، مطابق با مقررات محلی و فدرال، دور ریخته شوند.

 ۴- نقطه‌جوش هر یک از انواع اتانول آمین‌ها چقدر است؟

نقطه‌جوش مونو اتانول آمین در ۷۶۰ میلیمتر جیوه ۱۰۷.۴ درجه سانتی‌گراد، نقطه‌جوش DiEthanolAmine 268 درجه سانتی‌گراد و نقطه جوش‌تری اتانول آمین ۳۳۵ درجه سانتی‌گراد (°C۲۴۵ در ۵۵ میلیمتر جیوه) است.

 ۵- سرعت تشکیل رنگ اتانول آمین‌ها چگونه است؟

سرعت تشکیل رنگ اتانول آمین‌ها در دماهای بالاتر افزایش می‌یابد. مانند بسیاری از مایعات قابل‌احتراق، خود گرم‌شدن Ethanolamines ممکن است با اکسیداسیون آهسته در محیط‌های جاذب یا سطح بالا رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *