دانستنی های مواد شیمیایی

تاثیر ویتامین سی در پیشگیری و درمان کرونا

تاثیر ویتامین سی در پیشگیری و درمان کرونا

برای اینکه به تاثیر ویتامین سی در پیشگیری و درمان کرونا پی ببریم، ابتدا لازم است این ویتامین را بشناسیم. ویتامین سی، جزو ویتامین های معروف در دسته ویتامین های محلول در آب محسوب می شود. ویتامین سی یکی از موثرترین مواد مغذی برای بدن محسوب می شود. نقش ویتامین سی، در بدن ارتقا سیستم ایمنی، پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان، پیشگیری از مشکلات پیش از زایمان، جلوگیری از بیماری های پوست و شادابی پوست می باشد.

طبق تحقیقاتی که در دوران کرونا صورت پذیرفت، مشخص شد که تاثیر ویتامین سی در پیشگیری و درمان کرونا قابل توجه است. البته لازم به ذکر است که این ویتامین، به صورت مستقیم در درمان بیماری ها، مخصوصاً کرونا نقشی ندارد بلکه بیشتر به جهت پیشگیری از ابتلا توصیه می شوند.

با توجه به اینکه این ویتامین در بدن ساخته نمی شود، بسیاری از افراد فکر می کنند برای تامین دوز مورد نیاز آن، بایستی در مصرف میوه و سبزیجات متعدد و متنوع افراط کنند. در صورتی که نیاز روزانه بدن ما به این ویتامین، بسته به سن و جنس، همچنین در زنان باردار و شیرده متفاوت بوده اما به صورت کلی بین رنج 40 تا 120 میلی گرم در نوسان است. این میزان ویتامین به راحتی از طریق یک عدد پرتغال روزانه تامین می شود. البته جالب است بدانید که این نیاز در افرادی که در معرض نیکوتین هستند، بیشتر است.

پرتقال منبع ویتامین سی و مکمل غذایی ویتامین سی

انواع و اقسام داروهای این ویتامین به شکل قرص جوشان و نظیر آن در داروخانه ها موجود می باشد که حتماً بایستی طبق نظر پزشک مصرف شوند. زیرا مصرف بیش از نیاز بدن و به صورت افراطی مشکلاتی را برای بدن به وجود می آورد. البته نکته ای که بایستی بیان شود این است که برخی از محققین نظری منفی نسبت به تاثیر ویتامین سی در پیشگیری و درمان کرونا دارند. آن ها معتقدند هیچ گونه ارتباط مستقیمی بین کاهش و درمان مبتلایان به کرونا و این ویتامین گزارش نشده است.

منابع ویتامین سی برای پیشگیری و درمان کرونا

برای تامین ویتامین سی بدن،  استفاده از میوه ها و سبزیجاتی که حاوی ویتامین سی هستند و همچنین مصرف مکمل ویتامین سی توصیه می شود. منابع ویتامین سی برای پیشگیری و درمان کرونا شامل سبزیجات و میوه ها می باشد. این منابع عبارتند از؛ فلفل چیلی سبز و قرمز، فلفل دلمه ای سبز و قرمز، آویشن، جعفری تازه، آویشن، کلم، کیوی و بروکلی. همچنین میوه های غنی از ویتامین سی شامل لیمو، توت فرنگی، پرتغال، گوجه فرنگی، پیازچه، آلو، خرمالو می باشد.

با مصرف روزانه و مناسب میوه و سبزیجات حاوی ویتامین سی به راحتی ویتامین سی بدن تامین خواهد شد. همچنین احتیاجی به مصرف مکمل ویتامین سی نخواهد بود. پزشکان معتقدند تامین طبیعی ویتامین های بدن از مصرف داروی مکمل بهتر است. به خصوص این مطلب در افراد جوان و زیر 50 سال کاملاً صدق می کند.

منابع ویتامین سی در میوهای نارنگی پرتقال و لیمو

علائم کمبود ویتامین سی

از آنجایی که ویتامین سی در بدن ساخته و ذخیره نمی شود لازم است به علائم کمبود ویتامین سی بپردازیم. از علائم کمبود ویتامین سی در بدن، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شاخی شدن پوست و تغییرات غیر عادی پوستی
  • آفت دهانی
  • کبودی مکرر در نقاط مختلف بدن
  • عفونت های مکرر و بدون علت در نوای مختلف بدن
  • تاب خوردن غیر معمول مو
  • قاشقی شدن ناخن ها
  • کاهش سرعت ترمیم زخم ها
  • درد و التهاب مفاصل
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • افزایش وزن و افسردگی
  • التهاب لثه و پوسیدگی دندان

نقش مولتی ویتامین سی در پیشگیری و درمان کرونا

به صورت کلی مولتی ویتامین سی به صورت قرص، کپسول، پاستیل، پودر، مایعات یا فرمولاسیون های تزریقی می باشد که شامل تمام ویتامین های مورد نیاز بدن است. در افراد سالم با تغذیه سالم طبیعی نیازی به استفاده روزانه از مکمل مولتی ویتامین نمی باشد. زیرا به طور کامل از طریق مواد غذایی تامین می شود. طبق تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با تاثیر ویتامین سی در پیشگیری و درمان کرونا و همچنین نقش مولتی ویتامین در پیشگیری و درمان کرونا به این نتیجه رسیدند که تاثیر مشخص و اثبات شده ای بین خوردن مکمل مولتی ویتامین و درمان کرونا وجود ندارد.

ویتامین ها با افزایش سطح ایمنی بدن منجر به کاهش ابتلا به ویروس کرونا می شوند. زمانی که سیستم ایمنی بدن ما قوی باشد، از ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن جلوگیری می شود. اما طبق گزارش های ارائه شده در درمان کرونا قاعدتاً نقشی نخواهد داشت.

پرتقال مکمل ویتامین سی و آب پرتقال به عنوانمنابع ویتامین سی برای پیشگیری از کرونا

ویتامین ها علاوه بر استفاده برای پیشگیری از بیماری تنفسی کرونا، در افرادی که مبتلا به سرطان، دیابت، فشار، ام اس، ایدز و بیماری های زمینه ای و غیر زمینه ای خاص هستند، در بیماران نیازمند ارتقا سیستم ایمنی نیز توسط پزشک تجویز و توصیه می شوند. مطلبی که وجود دارد سن و جنسیت نیز، دردوز مصرف بسیار موثر است. برای مثال افراد سالخورده و کودکان، خانوم های شیرده و ورزشکاران، نیاز بالاتری به تامین ویتامین های بدن دارند. به عبارت دیگر سیستم ایمنی در بدن افراد مختلف متفاوت است. بنابراین نمی توان یک دوز و مصرف را برای همه افراد در نظر گرفت.

سوالات متداول تاثیر ویتامین سی در پیشگیری و درمان کرونا

1- آیا مصرف تعداد زیاد میوه های از ویتامین سی در کاهش ابتلا به بیماری کرونا نقش دارد؟

بله، طبق تحقیقات در این زمینه، مصرف ویتامین سی در کاهش ابتلا به بیمار کرونا نقش دارد. توجه داشته باشید که مصرف بی رویه از ویتامین سی سبب بروز عوارض گوناگونی می گردد.

2- آیا استفاده از قرص جوشان ویتامین سی در طی درمان کرونا و در زمان قرنطینه توصیه می شود؟

طبق نظر متخصصین، تامین ویتامین ها از جمله ویتامین سی، در وهله اول بایستی به شکل طبیعی یعنی با کمک میوه ها و سبزیجات حاوی این ویتامین تامین شود. از آنجایی که ویتامین سی نقش آنتی اکسیدانی دارد، در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری کرونا موثر می باشد.

3- از چه طریقی می توان سطح ویتامین های موجود در بدن خود را بدانیم؟

از طریق آزمایش خون ساده، به راحتی میزان ویتامین های بدن مشخص می شود. همچنین با توجه به علائم بالینی بیمار می توان به کمبود برخی از ویتامین ها پی برد. تشخیص نهایی این مورد بر عهده پزشک متخصص می باشد.

4- آیا مصرف مولتی ویتامین به صورت روزانه در کاهش ابتلای ما به بیماری کرونا نقش دارد؟

طبق تحقیقات ارتباط مستقیمی بین کاهش ابتلا و مصرف بالای مولتی ویتامین سی وجود ندارد اما نمی توان از نقش ویتامین سی در تقویت سیستم ایمنی بدن چشم پوشی کرد.

5- بهتر است ویتامین سی چه زمانی در روز مصرف شود؟

ویتامین سی با توجه به اینکه محلول در آب می باشد، نیازی به مصرف همزمان با غذا ندارد. بهتر است در صبح از ویتامین سی مصرف شود.

2 دیدگاه برای “تاثیر ویتامین سی در پیشگیری و درمان کرونا

  1. کمالی گفت:

    عالی بود اطلاعات ارائه شده

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      از قدردانی شما سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *