دانستنی های مواد شیمیایی

تاثیر نوسانات دلار بر صنعت مواد شیمیایی

تاثیر نوسانات دلار بر صنعت مواد شیمیایی

تاثیر نوسانات دلار بر صنعت مواد شیمیایی امری اجتناب ناپذیر است. منظور از مواد شیمیایی، ترکیباتی با حالات مختلف است که به صورت خالص و یا ناخالص یافت شوند. مواد شیمیایی شامل مواد شیمیایی مختلفی از جمله مواد شیمیایی صنعتی، مواد اولیه دارویی، مواد اولیه غذایی و آزمایشگاهی می باشند. اخیراً به دلیل نوسانات دلار در صنعت مواد شیمیایی، در قیمت هر کدام از مواد شیمیایی اعم از دارویی و غیر دارویی تغییرات منفی فراوانی رخ داده است زیرا که خرید و  فروش مواد شیمیایی دارای کیفیت، اکثر اوقات مرتبط با نرخ دلار می باشد.

این نوسانات دلار در صنعت مواد شیمیایی، همچنین تاثیر منفی بر فعالیت های علمی و پژوهشی گذاشته است. این افزایش هزینه مواد شیمیایی، به طبع توانایی خرید برند های معتبر مانند مرک و نظیر آن کاهش یافته است. عدم استفاده از برند های معتبر بر کیفیت کار بخش های مختلف اثر منفی گذاشته است. استفاده از مواد آزمایشگاهی با کیفیت پایین، باعث خطا های مکرر شده و وقت و هزینه ما را هدر می دهد. این آَشفتگی بازار خرید و فروش مواد شیمیایی، در صنعت داروسازی ما نیز تاثیر گذار بوده است. زیرا با افزایش هزینه مواد شیمیایی، کیفیت ساخت دارو های ترکیبی شیمیایی و حتی گیاهی کاهش یافته است. البته لازم به ذکر است در کنار کیفیت شاهد کاهش فراوان کمیت نیز بوده ایم. به مرور زمان نوسانات دلار در صنعت مواد شیمیایی، بر کیفیت زندگی روزمره ما  نیز اثر گذار خواهد بود.

نوسانات دلار تاثیر مهمی بر بازار صنعت مواد شیمیایی گذاشته است

نوسانات دلار در صنعت مواد شیمیایی

نقش و کاربرد مواد شیمیایی

مواد شیمیایی شامل طیف گسترده ای مواد هستند که به سه حالت جامد، مایع و گاز یافت می شوند. مواد شیمیایی به لحاظ بویایی و لمسی قابل تشخیص هستند. راه مناسب برای تشخیص مناسب مواد شیمیایی رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از دستکش، ماسک و بعضاً عینک مخصوص هنگام کار با مواد شیمیایی است. چرا که طیف وسیعی از مواد شیمیایی سمی هستند و بخارات آن، وارد دستگاه تنفسی و به مرور زمان منجر به مشکلات تنفسی، سرفه و در موارد حادتر منجر سرطان ریه می شوند. اگر بدون دستکش نیز لمس شوند، می توانند از طریق پوست وارد خون شده و عوارض کوتاه مدت و گاهی بلند مدت نشان دهد.

مواد شیمیایی نقش کاربردی و مهمی در صنعت و دانشگاه ایفا می کنند. در زندگی عادی خود به دفعات مکرر با مواد شیمیایی در تماس بوده ایم.  در واقع علم شیمی و مواد شیمیایی کاربردهای وسیعی دارد. برخی از مواد شیمیایی در صنایع مواد غذایی، شرکت داروسازی، مواد شیمیایی صنعتی، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، صنعت نانو، فولاد، صنایع شوینده و ضد عفونی کننده به شدت کاربرد دارند.

اگر بخواهیم به نقش مواد شیمیایی در محیط آموزشی اشاره ای داشته باشیم، در دانشگاه ها، آزمایشگاه ها، پژوهشکده ها، ادارات و سازمان ها  پرکاربرد می باشند. بعلاوه در زندگی روزمره ما نیز کاربرد های فراوانی دارند. برای مثال، یکی از کاربردهای مواد د شیمیایی در منزل و محیط کار، استفاده از وایتکس به منظور ضد عفونی کننده ظروف و سرویس بهداشتی می باشد.

مهندس شیمی در آزمایشگاه

مواد شیمیایی تقلبی

با توجه به نوسانات دلار در صنعت مواد شیمیایی، عدم دسترسی آسان به مواد اصل و نایاب بودن آنها در بازار خرید و فروش، افراد سودجو شروع به واردات و ساخت مواد شیمیایی تقلبی کردند. بدین صورت که موادی با کیفیت پایین تر و در مواردی ارزان تر، وارد بازار می کنند. این موضوع خسارات فراوانی به لحاظ مالی، وقت، هزینه و حتی اعتباری به کیفیت کار صنایع، آزمایشگاه ها، سازمان ها و اداراتی که ارتباط مستقیمی با مواد شیمیایی دارند وارد سازد.

برای جلوگیری از ارائه مواد شیمیایی تقلبی در راستای نوسانات دلار در صنعت مواد شیمیایی، ابتدا باید به لحاظ علمی اطلاعات خود را در حیطه شناخت مواد شیمیایی که مورد نیاز خود بالا ببریم. همچنین اگر شناسایی صحیح آن برای ما مقدور نیست، پیش از خرید، از افرادی که در این مقوله، تخصص دارند استفاده کنیم. همچنین باید از شرکت هایی که معتبر و مطرح هستند و دارای ضمانت پس از فروش می باشند خرید خود را انجام دهیم.

احتکار مواد شیمیایی

احتکار علاوه بر اینکه به لحاظ اخلاقی مورد تایید نمی باشد، به لحاظ شرعی و دینی نیز بسیار مورد نکوهش می باشد. با این حال واردات سخت و در عین حال گران مواد شیمیایی، بعضی از فروشنده ها، با نگهداری مواد شیمیایی معروف و با کیفیت در انبار با قصد گران فروشی موجب خسارات مالی به خریداران می شوند. البته در این موارد  خاص، می توان در صورت اثبات و ارائه مدارک و مستندات معتبر به دادگاه، صورت قانونی شکایت کرد.

ستاد مبارزه با احتکار مواد شیمیایی

ستاد مبارزه با احتکار مواد شیمیایی

سوالات رایج در مورد نوسانات دلار و تاثیر آن بر صنعت مواد شیمیایی

1- با توجه به نوسانات دلار در صنعت مواد شیمیایی پیشنهاد اصولی جهت کاهش پیامد های منفی خرید و فروش چیست؟

مدیریت صحیح اقتصادی مدیران جهت خرید مواد شیمیایی ضروری شرکت، آزمایشگاه و سازمان نقش پر رنگی در کاهش اثرات منفی این معضل خواهد داشت.

2- دستگاه های اجرایی چه نقشی در کاهش این نوسانات خواهد داشت؟

با پیگیری دقیق و منظم قیمت مواد شیمیایی در بازار توسط کارشناسان مربوطه می توان تا حدی پیشگیری کرد. همچنین با ارائه دقیق گزارش تخلف به سازمان های اجرایی و اعطای تسهیلات به شرکت های معتبر، می توان از مشکلات در این زمینه جلوگیری کرد.

3- نقش محققین و متخصصینی که به صورت مستقیم با مواد شیمیایی سرو کار دارند چیست؟

محققین با خرید از مراکز و شرکت های معتبر و شناسایی به موقع مواد تقلبی، می توانند از ضرر های مالی و غیر مالی مرتبط با این موضوع پیشگیری کنند.

4- تولید کنندگان داخلی مواد شیمیایی چگونه می توانند بر این قضیه نقش مفیدی داشته باشند؟

تولیدکنندگان و شرکت های داخلی، با تلاش بیشتر و ساخت مواد شیمیایی با کیفیت بالاتر، به مرور زمان می توانند معضل اثرات منفی نوسانات دلار در مواد شیمیایی را کاهش دهند.

5- شرکت ها و صنایع مبتدی برای پیشگیری از ضرر مالی به جهت خرید اجناس تقلبی چه کاری بایستی کنند؟

آن ها می توانند با مشورت گیری از تجربیات شرکتهای قدیمی و متخصصین، خسارت مالی خرید و فروش مواد تقلبی را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *