دانستنی های مواد شیمیایی

مراحل رقیق سازی الکل

مراحل رقیق سازی الکل برای کاربردهای گوناگون

رقیق سازی الکل یکی از پرکاربردترین روشهای آزمایشگاهی است که معمولاً روی انواع مختلف الکل با درصد خلوص بالا انجام می گیرد. به طور کلی می توان گفت که الکل، ماده ای بدون رنگ و بو است که از فرآیند تخمیر شکر و مخمر به وجود می آید. اگر بخواهیم این مسئله را از دید شیمیایی مورد بحث قرار دهیم، می توان گفت که الکل زمانی به وجود می آید که یک جفت اتم هیدروژن و اکسیژن، جایگزین اتم هیدروژن موجود در یک هیدروکسی شوند. الکل خالص می تواند با دیگر اتم ها پیوند شیمیایی تشکیل دهد و انواع دیگری از الکل را به وجود آورد. به طور کلی، الکلها به 3 دسته تقسیم می شوند. الکلهای اولیه، الکلهای ثانویه و الکلهای طبی از این انواع به شمار می روند. هر یک از این انواع کاربردی منحصر به فرد دارند.

انواع الکل ها و رقیق سازی آنها برای مصارف گوناگون

بررسی کاربردهای الکل

رقیق سازی الکل اغلب به منظور گسترش کاربردهای الکل انجام می شود. الکل با توجه به انواع مختلفی که دارد، کاربردهای گسترده ای نیز دارد. برای مثال؛ یکی از پرکاربردترین انواع الکل، الکل دناتوره است. این الکل از افزودن بعضی مواد به اتانول حاصل می شود. از این نوع الکل بیشتر به عنوان حلال استفاده می کنند. یا مثلا یکی دیگر از انواع الکلها، الکل طبی یا ایزوپروپانول است. این الکل بیشتر برای اعمال پزشکی مانند تزریق و جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر انواع الکلها نیز می توان به الکلهای ضد عفونی کننده اشاره کرد. همانطور که از نام این دسته پیداست، از آنها برای ضد عفونی کردن محیط، ابزار و … استفاده می کنند. الکل صنعتی نیز که از فرآیند تقطیر اتانول حاصل می شود، به عنوان یکی از مهمترین انواع الکل شناخته می شود.

نحوه رقیق سازی الکل برای ضد عفونی دست و سطوح

رقیق سازی الکل برای ضد عفونی این روزها مورد استفاده گسترده ای قرار گرفته است. همانطور که می دانید، با وجود شیوع گسترده بیماری کرونا، ضد عفونی کردن دست و سطوح، برای تمامی افراد جامعه یک نیاز مبرم تلقی می شود. البته برای این کار بیشتر از الکلهای با خلوص 60 تا 70 درصد استفاده می شود. اما الکل های موجود در بازار بیشتر از انواع 96 درصد هستند. بنابراین می توان با تهیه الکلهای 96 درصد، آنها را طی عملیاتی به الکلهای 60 تا 70 درصد تبدیل کرد.

اسپری کردن الکل رقیق شده برای ضدعفونی کردن دست

نحوه رقیق سازی الکل مناسب برای ضد عفونی به این ترتیب است که باید الکل با خلوص 96 درصد را با موادی مانند آب ترکیب کرد. البته این ترکیب باید طبق نسبت های اصولی صورت گیرد. در واقع وجود درصدی آب در الکل، باعث افزایش نفوذ الکل به غشاء سلولی خواهد شد. برای رقیق سازی الکل 96 درصد و تبدیل آن به الکل ضد عفونی کننده 60 تا 70 درصد، باید نسبت 7 به 3 را در نظر بگیرید. برای مثال با ترکیب 70 سی سی الکل و 30 سی سی آب، می توانید به الکل رقیق شده 60 تا 70 درصد دست پیدا کنید. البته در بعضی دستورالعمل ها نیز نسبت 3 به 1 را موثر می دانند.

نحوه رقیق سازی الکل 70 درصد برای ضد عفونی کننده دست

روش رقیق سازی برای تهیه یک ضد عفونی کننده پوست دست نیز تقریبا مشابه روش قبلی است. همانطور که می دانید، استفاده از الکلهای ضد عفونی کننده، ممکن است به پوست انسان آسیب هایی وارد کند. بنابراین بهتر است آن را رقیق کنیم تا ضمن ضد عفونی شدن دست، به آن آسیبی وارد نشود.

رقیق سازی الکل 70 درصد، به این ترتیب است که باید الکل 70 درصد را با مقداری گلیسیرین ترکیب کنید. گلیسیرین به عنوان یک نرم کننده برای پوست شما عمل کرده و آن را از آسیب حفظ می کند. البته باید دقت کنید که نسبت ترکیب این دو ماده، باید حتما رعایت شود. برای این کار باید نسبت 25 به 3 را در نظر بگیرید. یعنی به ازای هر 1000 سی سی الکل 70 درصد، باید 12 سی سی گلیسیرین به آن اضافه کنید.

رقیق سازی الکل برای آزمایشگاه

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم، رقیق سازی الکل برای آزمایشگاه نیز صورت می گیرد. در آزمایشگاه های شیمیایی برای تولید الکل ثانویه از رقیق سازی الکل استفاده می شود. برای آگاهی از چگونگی رقیق سازی الکل های مختلف در آزمایشگاه باید اطلاعاتی درباره آن ها داشته باشید. از مهم ترین این اطلاعات می توان به فرمول رقیق سازی اشاره کرد. همانطور که می دانید الکل از گروه هیدروکسیل به شمار می رود. بنابراین معمولا رقیق سازی آن در آزمایشگاه بر مبنای این ترکیب صورت می گیرد.

رقیق سازی الکل در آزمایشگاه توسط محققان شیمی

با استفاده از فرآیند رقیق سازی الکل می توان الکل های ثانویه را تولید کرد. رقیق کردن الکل در آزمایشگاه های شیمیایی باید طبق فرمول و اصول علمی انجام شود. در غیر این صورت ممکن است خطرات زیان باری با خود به همراه داشته باشد. استفاده از ترکیبات نامناسب برای رقیق سازی و یا به کار بردن مواد در نسبتهای نادرست، ممکن است باعث بروز خطراتی شود. پس حین انجام این کار باید دقت کنید که حتما طبق اصول علمی و فرمولهای ذکر شده عمل کنید.

سوالات متداول مراحل رقیق سازی الکل

1- بهترین فرمول رقیق سازی الکل چیست؟

بهترین فرمول برای رقیق سازی فرمول n1v1=n2v2 می باشد. بطوریکه امروزه از این فرمول برای رقیق سازی بهره می برند.

2- چرا الکل 70 درصد برای ضد عفونی کردن نسبت به الکل 96 درصد بهتر عمل می کند؟

الکل 96 درصد تقریبا یک الکل کاملا خالص محسوب می شود. چرا که غشای پروتئینی ویروس در صورت خلوص الکل به طور کامل از بین نمی رود. اما وجود مقادیری آب، می تواند تاثیر به مراتب بهتری روی دفع ویروس داشته باشد.

3- در صورت رعایت نکردن نسبت در رقیق سازی الکل 96 درصد ممکن است چه مشکلی پیش بیاید؟

در صورتی که هنگام رقیق سازی الکل 96 درصد و تبدیل آن به الکل 70 درصد، نسبت های ذکر شده را رعایت نکنید، ممکن است الکل خاصیت ضد عفونی کننده خود را از دست دهد.

4- درصد رقیق سازی در آزمایشگاه را چگونه اندازه گیری می کنند؟

درصد رقیق سازی الکل در آزمایشگاه، معمولا توسط فرمولهای شیمیایی محاسبه و با استفاده از دستگاهی به نام الکل سنج مورد سنجش دقیق قرار می گیرد.

5- برای ساخت ژل ضد عفونی دست بهتر است از چه نوع الکلی استفاده کنیم؟

برای ساخت ژل ضد عفونی کننده دست، بهتر است به جای اتانول از ایزوپروپانول استفاده کنید.

6- بهترین فروشنده انواع الکل در بازار مواد شیمیایی کجاست؟

شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی  بهترین فروشندگان الکل در بازار فروش مواد شیمیایی است. شما می توانید برای خرید انواع الکل ها با کاشناسان فروش شرکت کیمیا تجارت تات در تماس باشید. ما در تلاش هستیم تا در سریع ترین زمان ممکن بهترین محصول را با مناسب ترین قیمت در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

2 دیدگاه برای “مراحل رقیق سازی الکل

  1. سارا سعادت گفت:

    چقدر جالب و مهیج بود سپاس

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام
      بله دقیقا نحوه رقیق سازی الکل ها یکی از مهمترین فرایندها در آزمایشگاه ها بخصوص آزمایشگاه های شیمی می باشد.
      با تشکر از پیام شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *