دانستنی های مواد شیمیایی

فرق مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات

سه ظرف چوبی حاوی مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات

چند سالی است که کشاورزان برای تقویت زمین های کشاورزی خود از دو ماده شیمیایی مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات استفاده می کنند که در قالب کود های شیمیایی تولید می گردد. مواد آلی و ترکیبات موجود در این دو محصول می توانند در رشد بهتر گیاهان و کیفیت خاک نقش موثری داشته باشد. در ادامه به بررسی مختصر هر کدام و فرق مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات می پردازیم.

ویژگی های مونو آمونیوم فسفات

مونو آمونیوم فسفات یکی از متداول ترین کود های شیمیایی در صنعت کشاورزی می باشد. این کود دارای فسفر و نیتروژن کافی با کاربرد فراوان است که در قالبی جامد مانند تولید میگردد. فرایند تولید این ترکیب شیمیایی نسبت به سایر کود های شیمیایی ساده تر است که از ترکیب آمونیاک با اسید فسفریک ایجاد می شود. مونو آمونیوم فسفات یک کود شیمیایی نیتروژن و فسفر غلیظ است که حاوی مواد معدنی و آلی می باشد. این کود می تواند به راحتی نیتروژن و شرایط راحت برای رشد گیاه را فراهم نماید.

پودر سفید مونو آمونیوم فسفات در ظرفی شیشه ای

این کود شیمیایی با کیفیت و قابلیت های خود می تواند کاربرد های مختلفی داشته باشد. کود مونو آمونیوم فسفات یک ترکیب محلول در آب است که می تواند به سرعت در خاکی که حاوی رطوبت است، حل گردد. پس از حل شدن در خاک این دو کود ترکیب شده از هم جدا می شوند. این ویژگی می تواند به رشد سالم و با دوام گیاه در دل خاک کمک کند. گرانول هایی در این محلول اسیدی موجود است که این ویژگی می تواند برای خاک های خنثی و بازی بسیار مناسب باشد.

استفاده از این کود در مجاورت ریشه گیاه و همچنین سطح خاک در ردیف های مختلف کاشت گیاه انجام می گیرد که با قابلیت انحلال خود می تواند جذب خاک شده و تاثیر خود را بگذارد. دیگر کاربرد استفاده از مونو آمونیوم فسفات در تشکیل و تهیه کود های سوسپانسون است که می تواند به خوبی در آب حل شود. محلول حاصل می تواند محصولی مناسب برای اسپری شاخ و برگ باشد. کشاورزان از این روش برای رشد بهتر گیاهان خود استفاده می کنند.

مزایای استفاده از کود مونو آمونیوم فسفات

کود مونو آمونیوم فسفات دارای PH پایین است که گزینه مناسبی برای خاک های قلیایی است و باعث کاهش آسیب های احتمالی دانه کشت شده می گردد. گیاهانی که با استفاده از این محلول بارور می شوند، نیتروژن و فسفر مورد نیاز خود را برای رشد دریافت می کنند. دیگر مزیت استفاده از این کود تحریک رشد جوانه ها در شرایط نامساعد است. از دیگر کود های شیمیایی مناسبی که امروزه کشاورزان برای رشد گیاهان خود استفاده می کنند دی آمونیوم فسفات است که با توجه به نوع خود از کیفیت و کارایی منحصر به فردی در حوزه کشاورزی برخوردار است که به معرفی کامل آن می پردازیم.

پودر سفید رنگ مونو آمونیوم فسفات

آشنایی با مشخصات دی آمونیوم فسفات

دی آمونیوم فسفات یکی از کود های مفید در زمینه کشاورزی است که با فرایند و قابلیت های منحصر به فرد خود در حوزه رشد گیاهان توانسته است در بازار جایگاه ویژه ای به خود اختصاص دهد. استفاده از این کود اغلب در فصل های پاییز و بهار انجام می گیرد که به کاشت غلات زمستانی با بهترین کیفیت کمک می کند. دی آمونیوم فسفات نیز دارای دو ترکیب فسفر و نیتروژن است که می تواند تاثیر بسزایی در رشد و باروری گیاهان داشته باشد. یکی از ویژگی های عالی دیگر این کود قابلیت استفاده برای خاک های مختلف است که کشاورزان می توانند برای رشد هر گیاهی آن را خریداری نمایند. خاصیت و مزایای این کود نیز برای خاک و رشد گیاهان بسیار زیاد است که جهت آگاهی بیشتر خواهشمندیم تا انتها همراه ما باشید.

مزایا و نقش دی آمونیوم فسفات در کشاورزی

یکی از جمله نقش های دی آمونیوم فسفات تغذیه گیاهانی نظیر ذرت، گل آفتابگردان، چغندر، گندم، سیب زمینی است که به رشد و باروری عالی این گیاهان کمک می کند. استفاده از این محصول عمدتا برای تامین مواد مغذی در دل خاک است که می تواند به رشد و بهره وری گیاه کمک شایانی کند. دیگر مزیت این محصول شیمیایی افزایش PH خاک است که بایستی کشاورزان به زمان کود زنی خاک توجه کنند.

این محصول علاوه بر کاربرد صنعتی و کشاورزی می تواند در زمینه تولید مواد غذایی و خوراکی نظیر تهیه انواع کیک ها نیز استفاده شود که می تواند به بافت و ترکیب مواد تهیه شده کمک کند. همانطور که اشاره گردید، مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات دو ماده شیمیایی مهم در صنعت کود و کشاورزی هستند که هر کدام با توجه به نوع و مشخصات خود می تواند دارای کاربرد ویژه ای در زمینه رشد گیاهان در دل خاک باشند که در عین یکی بودن کارایی و کاربرد از ویژگی و تفاوت هایی برخوردار است.

گرانول های کود دی آمونیوم فسفات

بررسی مهمترین فرق مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات

یکی از تفاوت های مهم مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات قالب جامد و مایع بودن آن ها است. به صورتی که کود مونو آمونیوم فسفات در قالب محلولی جامد تولید می گردد و کود دی آمونیوم فسفات به صورت مایع و محلول در آب است. پس از معرفی این دو کود شیمیایی در مصارف کشاورزی سوالاتی در این رابطه برای کاربران و مشتریان بوجود می آید که ما به بررسی چند نمونه از آن می پردازیم.

سوالات متداول فرق مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات

1- قیمت کود های مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات چقدر است؟

مشتریان و کاربران گرامی می توانند جهت استعلام قیمت مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل نمایند. با توجه به تغییرات نرخ ارز و تعرفه های گمرک و تغییرات نرخ جهانی این محصول معمولا قیمت ها به روز اعلام می شود.

2- نکات نگهداری دی آمونیوم فسفات چیست؟

در نگهداری از محصول دی آمونیوم فسفات بایستی به پلمپ بودن کیسه و همچنین دمای محیط توجه داشته باشید. چرا که در دمای 70 درجه به آمونیاک و مونو آمونیوم فسفات تجزیه می شود.

3- مقدار مصرف مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات چقدر است؟

مصرف مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات با توجه به نوع محصول و گیاه متفاوت است. توجه داشته باشید که این محلول باید در فاصله 5 سانتی نسبت به دانه و خاک استفاده شود. در غیر این صورت می تواند سبب بروز آسیب های جدی به گیاه گردد.

4- کود مونو آمونیوم فسفات را از کجا خریداری نماییم؟

کود مونو آمونیوم فسفات تولید چین در کیسه های 25 کیلوگرمی و با خلوص 99 درصد حاضر برای تحویل به مشتریان می باشد. شرکت کیمیا تجارت تات آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش مشتریان برای این محصول، سایر محصولات مورد نیاز را نیز با بهترین قیمت و کیفیت تأمین کند و در اسرع وقت به‌ وسیله سیستم حمل و نقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید. برای اطلاع از قیمت و خرید این محصول با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.

5- کود دی آمونیوم فسفات چه نقشی در تهیه محصولات غذایی دارد؟

از این ماده در صنایع غذایی به عنوان تنظیم کننده مخمر در تهیه انواع کیک ها استفاده می شود. این محصول می تواند بافت و ترکیب کیک را بهبود یابد که همین عامل سبب استفاده و تولید انبوه آن گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *