دانستنی های مواد شیمیایی

جوش شیرین ترکیبی پرکاربرد

جوش شیرین یک ترکیب پرکاربرد در صنایع

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین ترکیبی پرکاربرد، بدون طعم و بدون بو می باشد. جوش شیرین، به صورت جامد و پودری شکل است و دانه های بلورین دارد. زمانی که با آب مخلوط شود روی pH آن تاثیر گذاشته و آن را افزایش می دهد. برای خرید جوش شیرین باید اشاره کرد که این محصول به طور طبیعی در چشمه های آب معدنی وجود دارد اما به صورت مصنوعی هم تولید می شود. در واقع با عبور گاز کربن دی اکسید از داخل محلول جوشان کربنات سدیم خالص یا محلول هیدروکسید سدیم، بی‌کربنات سدیم به صورت رسوب ته نشین می شود. در این نوع از فرآیند، ابتدا کلرید سدیم با آمونیاک و دی اکسید کربن واکنش می دهند و بی کربنات سدیم به صورت رسوب ته نشین می شود.

جوش شیرین در کاسه ای سفید رنگ بر روی میزی چوبی

بعد از ته نشینی می توان رسوب را صاف و خشک کرد و با دادن حرارت آن را به جوش شیرین تبدیل نمود. این ماده خاصیت بازی دارد اما در درون آب هم می تواند به عنوان باز و هم به عنوان اسید واکنش دهد. در واقع دلیل واکنش اسیدی وجود هیدروژن در آن می باشد. از این محصول پر از خواص در صنعت پزشکی، غذایی، دامی و شیمیایی استفاده می کنند.

کاربرد پزشکی و دامی جوش شیرین

جوش شیرین ترکیبی پرکاربرد و ماده ای بسیار کارآمد و مفید می باشد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد جوش شیرین بسیار فراوان است و از جمله این کاربردها، کاربرد پزشکی و دامی آن است.

کاربرد پزشکی

این ماده با خاصیت درمانی خود کاربرد پزشکی دارد و از آن در صنعت پزشکی به عنوان آنتی دوت در دارو های ضد افسردگی استفاده می کنند. همچنین از این محصول برای درمان ناراحتی های دستگاه گوارش مانند سوزش معده نیز استفاده می کنند. جالب است بدانید از این ماده به عنوان کاهش درد گازگرفتگی و نیش برخی حشرات همچنین کاهش ورم آنها نیز استفاده می کنند. همچنین برای انجام آزمایش اندوسکوپی نیز جوش شیرین را به صورت خوراکی تجویز می کنند.

جوش شیرین در کاسه چوبی

کاربرد دامی

دام و طیور نیز برای رشد مطلوب در کنار جیره غذایی به مکمل و خوراک هم نیاز دارند. این ماده به عنوان یکی از مکملهای غذایی مفید برای دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد که معمولاً به صورت تزریقی استفاده می شود. برای طیور نیز تزریق این ماده به سفت شدن پوست تخم مرغ ها کمک می کند.

کاربرد صنعتی و غذایی بی کربنات سدیم

علاوه بر کاربردهای پزشکی و دامی، کاربردهای صنعتی و غذایی بی کربنات سدیم نیز بسیار مطرح است. در ادامه به توضیح بیشتر هر کدام می پردازیم.

کاربرد صنعتی

بیشترین کاربرد جوش شیرین در صنعت می باشد. به طور کلی می توان گفت از این محصول در رنگرزی، تولید پارچه های پشمی و ابریشمی و چاپ پارچه استفاده می کنند. همچنین از کاربرد جوش شیرین می توان به استفاده از آن در صنعت دباغی اشاره کرد که به عنوان یک ماده خنثی کننده عمل می کند. این ماده در تولید پلاستیک نیز به عنوان تصفیه کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از جوش شیرین در صنایع

کاربرد در صنایع غذایی

از این ماده در تولید نوشابه استفاده می کنند. همچنین برای تهیه خمیر، نان و کیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در رستوران ها و مراکزی که در حجم انبوه غذا تهیه می کنند از این ماده برای ترد کردن گوشت استفاده می شود.

کاربرد در شوینده ها

از گذشته های دور از جوش شیرین به عنوان تمیز کننده استفاده می کردند. امروزه نیز از این ماده در صنایع شوینده و شوینده ها استفاده می کنند. جالب است بدانید این ماده در کنار تمیز کردن سطوح و لباس بوی بد آنها را نیز از بین می برد. همچنین قارچ ها و باکتری های موجود در لباس ها، سطوح و ظروف را نیز حذف می کند.

اهمیت استفاده از بی کربنات سدیم

با توجه به توضیحاتی که داده شد شما با جوش شیرین که ترکیبی پرکاربرد است تا حد زیادی آشنا شدید. در ادامه شما را با اهمیت استفاده از این ماده آشنا می کنیم. دلیل اهمیت جوش شیرین در صنعت غذایی مخصوصا رستوران ها و مراکز تهیه غذا این است که این ماده موجب تردی گوشت، جلوگیری از دلمه بستن شیر و حفظ رنگ گل کلم و از بین بردن بوی آن می شود. استفاده از این ماده در صنعت دامی در بهبود کیفیت و کمیت شیر تاثیر می گذارد.

دلیل اهمیت جوش شیرین در پزشکی این است که به از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند. در واقع این ماده به مرور زمان روی سلولهای سرطانی تاثیر می گذارد و در بلند مدت موجب از بین رفتن سلول ها می شود. علاوه بر این دلیل اهمیت استفاده از این ماده در شوینده ها نیز این است که بوی لباسشویی را کم کرده و عملکرد مواد شوینده و سفیدکننده ها را افزایش می دهد. این در فرایند شستشو به شما کمک می کند. یکی از دغدغه هایی که خانمها دارند این است که دوست دارند بعد از شستشو نرمی و لطافت لباس حفظ شود که این ماده  به نرمی و لطافت لباس ها کمک می کند. همچنین در فرایند شستشو از تولید کف اضافی نیز جلوگیری می کند.

فواید جوش شیرین برای پوست و دندان

کاربرد جوش شیرین برای دندان به این صورت است که از آن به عنوان یک سفید کننده بسیار قوی در خمیر دندان استفاده می کنند. همچنین از خواص جوش شیرین برای پوست نباید غافل شد. از این ماده به عنوان لایه بردار پوست استفاده می کنند. در واقع این ماده به دلیل داشتن خاصیت قلیایی پوست را نرم می کند و موجب احیای سلول های مرده می شود. این ماده از آفتاب سوختگی نیز جلوگیری می کند. همچنین خمیر آن نیز درد و سوزش حاصل از گزیدگی را نیز تسکین می دهد. از تاثیر بی کربنات سدیم برای تمیزی مو نباید غافل شد.

اهمیت و استفاده از جوش شیرین برای پوست

جوش شیرین برای عفونت، قارچ ها و باکتری ها هم موثر و مفید است و موجب از بین رفتن آنها می شود. خاصیت بی کربنات سدیم  تمیزی و ضد عفونی کنندگی آن است. شما می توانید با ترکیب کردن این ماده با شکر و آب و تهیه یک خمیر و قرارگیری آن به صورت لایه ای روی پوست، جوشهای سر سیاه خود را از بین ببرید.

مضرات استفاده از جوش شیرین

از مضرات جوش شیرین نباید غافل شد و لازم است در کنار بیان فواید و کاربردهای بی کربنات سدیم به مضرات آن هم اشاره اندکی کرد. در واقع هر محصول مفیدی چنانچه بی رویه مصرف شود، علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه ممکن است به بدن شما آسیب هم وارد کند. جوش شیرین هم یکی از محصولات کاربردی است که باید در مصرف آن در هر زمینه احتیاط کرد.

در این بخش یادآوری این نکته ضروری است که مصرف بیش از اندازه جوش شیرین  ممکن است برخی مشکلات و حساسیت هایی را در بر داشته باشد. استفاده از این ماده در شیرینی پزی ها و نانوایی ها از گذشته های خیلی دور کاربرد داشته است. اما باید اشاره کرد که مصرف این نوع  نان و شیرینی برای بدن مضر است. مخصوصا برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند و از درد و سوزش معده رنج می برند مصرف این نوع نان و شیرینی اصلا توصیه نمی شود؛ زیرا موجب شدت بیماری و ناراحتی های گوارشی خواهد شد.

مضرات احتمالی پودر سفید جوش شیرین

سوالات متداول جوش شیرین ترکیبی پرکاربرد

1- رابطه میان جوش شیرین و سرکه چیست؟

جالب است بدانید زمانی که این ماده اگر با سرکه مخلوط شود، به دلیل اینکه سرکه اسیدی است و جوش شیرین نیز خاصیت بازی دارد، سریع واکنش داده و موجب فاسد شدن آن خواهد شد.

2- نامهای دیگر جوش شیرین کدام است؟

این ماده را با نام های دیگری از جمله: بی کربنات سدیم، سدیم بی کربنات، بی کربنات سودا، بی کربنات دو سود و بی سدیم کربنات نیز می شناسند.

3- تاریخچه بی کربنات سدیم به چه زمانی بر می گردد؟

سابقه استفاده از این ماده مخصوصا برای تمیزی و ضد عفونی کنندگی بسیار طولانی است. اما اولین بار این مصریان باستان بودند که از این ماده استفاده کردند و متوجه کاربرد آن شدند.

4- از کجا جوش شیرین بخریم؟

شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی از عاملین فروش جوش شیرین است. شما می توانید با برقراری ارتباط مستقیم با کارشناسان فروش شرکت کیمیا تجارت تات خرید جوش شیرین با کیفیت را برای خود رقم زنید. به همین منظور با شماره های 02166567158 و 02166438406 تماس حاصل فرمائید.

5- نحوه نگهداری از جوش شیرین چگونه است؟

هر چند این ماده قابل اشتعال نیست اما باید در نگهداری آن دقت داشت. این ماده باید در  محل خشک، در بسته و دور از آب و در محیطی با  تهویه مناسب نگهداری شود.

6- آیا جوش شیرین بوی بد پا را هم از بین می برد؟

جالب است بدانید یکی از کاربردهای موثر این ماده برای بدن استفاده از آن، برای از بین بردن بوی بد پا است. نحوه استفاده از آن نیز به این صورت است که می توانید مقداری از آن را به درون کفش خود بریزید تاثیر خود را خواهد گذا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *