دانستنی های مواد شیمیایی

تیوسولفات سدیم در رنگرزی

کاربرد تیوسولفات سدیم در رنگرزی پارچه های رنگی

تیوسولفات سدیم به عنوان عامل کند کننده برای رنگرزی مستقیم ابریشم استفاده می شود. کاربرد رنگهای مستقیم روی الیاف پروتئینی بیشتر در رنگرزی ابریشم اتفاق می افتد و پایداری رنگ حاصل بهتر از رنگهای اسیدی عمومی خواهد بود. برخی از رنگهای مستقیم نیز توانایی تخلیه عالی دارند؛ بنابراین اغلب برای تخلیه رنگ پایه در چاپ پارچه ابریشمی استفاده می شوند. هنگام رنگرزی ابریشم با رنگهای مستقیم، اغلب مقدار کمی تیوسولفات سدیم به مخلوط اضافه می شود. اما نقش تیوسولفات سدیم با رنگرزی پنبه متفاوت است. این عامل رنگ فقط به عنوان یک کند کننده عمل می کند.

کاربرد تیوسولفات سدیم در رنگرزی

حضور و کاربرد تیوسولفات سدیم در رنگرزی بسیار مهم است. رنگرزی مستقیم ابریشم، پس از افزودن تیوسولفات سدیم، به صورت آهسته رخ می دهد. پارچه های رنگرزی مستقیم معمولاً با عامل تثبیت کننده Y  یا ماده ثابت کننده M (حدود 3 تا 5 گرم در لیتر، 30٪ اسید استیک 1 تا 2 گرم در لیتر، دمای 60 درجه سانتیگراد) به مدت 30 دقیقه برای بهبود ثبات در رنگرزی محصولات نهایی بهبود می یابند.

گرانولهای تیوسولفات سدیم در ظرفی شیشه ای

تیوسولفات سدیم به عنوان عامل محافظ رنگ پایه برای چاپ و رنگرزی پارچه های ابریشمی استفاده می شود. این ماده همچنین به عنوان رنگ مستقیم و سایر تسریع کننده های رنگرزی استفاده می شود. هنگام رنگرزی پنبه با رنگهای مستقیم، رنگهای گوگردی، رنگهای vat و رنگهای Yindioxin، می توان از تیوسولفات سدیم به عنوان تسریع کننده رنگ استفاده کرد. این رنگها به راحتی در مایع رنگ آماده شده حل می شوند، اما رنگ آمیزی الیاف پنبه آسان نیست. از آنجایی که استفاده از رنگ آسان نیست، مقدار زیادی رنگ در آب باقی می ماند. افزودن تیوسولفات سدیم می تواند حلالیت رنگ را در آب کاهش دهد و در نتیجه باعث افزایش قابل توجه قدرت رنگ دهی رنگ شود. به این ترتیب می توان مقدار رنگ را کاهش داد و رنگ سطح رنگ شده را عمیق تر نمود.

تعیین مقدار تیوسولفات سدیم برای استفاده در صنعت رنگرزی

تعیین مقدار تیوسولفات سدیم برای رنگرزی بستگی به قدرت رنگ آمیزی رنگ مورد استفاده و عمق رنگ مورد نظر دارد. در این مورد توصیه می گردد که سدیم تیوسولفات را زیاد یا سریع اضافه نکنید. در غیر این صورت رنگ موجود در محلول رنگ رسوب خواهد کرد. پس در نهایت باعث ایجاد لکه روی سطح پارچه مورد استفاده خواهد شد.

نخ های با رنگهای مختلف

تیوسولفات سدیم قبل از استفاده

تیوسولفات سدیم باید قبل از استفاده کاملاً با آب ساییده شود و قبل از افزودن به حمام رنگ فیلتر گردد. این ترکیب شیمیایی لازم است در حین هم زدن حمام رنگ، به صورت آهسته اضافه شود. برای جلوگیری از نمک زدن یا ایجاد رسوب در حمام رنگ آن هم به دلیل تماس با مقدار زیادی تسریع کننده رنگ، این توصیه بسیار مورد تاکید است.

تیوسولفات سدیم در مقابل نمک خوراکی

در پاسخ به این سوال که تیوسولفات سدیم تسریع کننده رنگ مناسب تری است یا نمک خوراکی، بهتر است بدانیم که آزمایشات تجربی مختلف نشان می دهند که در رنگرزی مستقیم، استفاده از تیوسولفات سدیم به عنوان تسریع کننده رنگ می تواند منجر به دست یابی به رنگ روشن شود. تاثیر استفاده از نمک خوراکی در این مورد ضعیف است که به خلوص نمک مربوط می شود. نمک صنعتی عمومی علاوه بر یون های کلسیم و منیزیم بیشتر، حاوی یون های آهن نیز می باشد. در برخی از رنگ هایی که به شدت تحت تأثیر یون های آهن هستند مانند آبی فیروزه ای، وقتی از نمک به عنوان تسریع کننده رنگ استفاده می شود، رنگ را خاکستری می کنند.

برخی افراد تصور می کنند که قیمت نمک خوراکی ارزان تر است و می توان از نمک خوراکی به عنوان جایگزین تیوسولفات سدیم استفاده کرد. اما بهتر است بدانید که برای رنگ های روشن استفاده از تیوسولفات سدیم بهتر از نمک خوراکی و برای رنگ های تیره نمک خوراکی بهتر است. در هر صورت انتخاب هریک از این موارد، باید پس از انجام آزمایش صورت پذیرد.

رنگرزی پارچه با طرح ها و رنگ های طیف آبی

استفاده به عنوان تینکولو اسید

هنگام رنگ آمیزی الیاف حیوانی مانند ابریشم و پشم با رنگ های اسیدی، اسید سولفوریک و اسید استیک اغلب برای تقویت رنگدانه اسیدی اضافه می شوند. اما در عین حال، پودر تیوسولفات سدیم به عنوان بازدارنده رنگ نیز استفاده می شود. توجه داشته باشید که هنگامی که از رنگ های اسیدی در ابریشم و پشم استفاده می شود، اگر سولفوریک اسید یا اسید استیک به تنهایی اضافه شوند، تولید و رنگ آمیزی اسید رنگدانه در رنگ های اسیدی بسیار سریع است و به راحتی با قسمت بیرونی الیاف ترکیب می شود تا رسوب ایجاد کند. و نفوذ به فیبر آسان نیست. در نتیجه نه تنها باعث ایجاد لکه می شود، بلکه باعث ایجاد رنگ های شناور نیز می گردد که نمی توانند اصطکاک را تحمل کنند.

افزودن تیوسولفات سدیم می تواند تولید رنگدانه اسیدی و رنگ را تسهیل کند و رنگرزی را آسان و یکنواخت نماید. بنابراین می توان از سولفات سدیم و اسید سولفوریک یا اسید استیک به طور همزمان برای تنظیم برهمکنش و دستیابی به نتایج بهتر استفاده کرد.

استفاده از تیوسولفات سدیم هیدرونیوم

در صورت استفاده از تیوسولفات سدیم هیدرونیوم، مقدار سولفات سدیم کریستالی را نصف کنید. هنگام مالش چاپ یا رنگ آمیزی پارچه های ابریشمی، رنگ ممکن است پوست کنده شود. بنابراین رنگ، پس زمینه یا سایر پارچه های آماده شده را آلوده می کند. به عنوان مثال، در این مورد افزودن تیوسولفات سدیم می تواند حلالیت رنگ را کاهش دهد. بنابراین خطر جدا شدن رنگ و آلودگی رنگ زمینه وجود ندارد.

سوالات متداول تیوسولفات سدیم در رنگرزی

1- قیمت تیوسولفات سدیم چقدر است؟

قیمت این ترکیب با توجه به حجم خرید، برند، درصد خلوص و همچنین نرخ ارز تعیین می شود. برای استعلام قیمت تیوسولفات سدیم با شرکت کیمیا تجارت تات تماس حاصل فرمایید. کارشناسان فروش قیمت روز این محصول را خدمت شما اعلام خواهند کرد.

2- این ترکیب شیمیایی را از کجا بخریم؟

برای خرید تیوسولفات سدیم می توانید از طریق شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات اقدام کنید. شرکت کیمیا تجارت تات همواره انواع محصولات و مواد شیمیایی را با کیفیت عالی به متقاضیان عرضه می کند. برای خرید این محصول می توانید با کارشناسان فروش کیمیا تجارت تات بطور مستقیم در تماس باشید. در این ارتباط مستقیم امکان استعلام قیمت روز و خرید برای شما فراهم می باشد.

3- آیا از این ترکیب تنها در صنعت رنگرزی استفاده می شود؟

خیر- این ماده علاوه بر رنگرزی در صنایع دیگری چون صنعت پزشکی، داروسازی، تولید پارچه، تولید آفت کش ها، چرم سازی، عکاسی و سایر صنایع نیز کاربرد دارد.

4- آیا تیوسولفات سدیم با نام های دیگری نیز در بازار عرضه می شود؟

نام های دیگر این ترکیب عبارتند از: سدیم اکسید سولفید، تیوسولفات سدیم هیدریل و دی سدیم؛ که ممکن است با این نام ها نیز در بازار به فروش برسد.

5- این ترکیب شیمیایی چگونه تولید می شود؟

این ترکیب از سدیم سولفید (رنگ گوگرد) تولید می شود. البته که روش های مختلفی علاوه بر این وجود دارد اما بیشتر از این روش استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *