دانستنی های مواد شیمیایی

سولفات منگنز برای گیاهان

بررسی اهمیت سولفات منگنز برای گیاهان

سولفات منگنز با فرمول شیمیایی MnSO4 با جرم مولی 151 گرم بر مول، به شکل کریستال سفید رنگ و یک ترکیب نسبتا محلول در آب و اسید است. این ماده در حجم های مختلف در دسترس می باشد. ترکیب هایی که شامل سولفات، در حقیقت نمک یا استری هستند که از جایگزینی فلز به جای یک یا دو عدد از هیدروژن هایشان شکل می گیرند. اکثر سولفات فلزات، برعکس اکسید ها، حلالیت خوبی داشته و به راحتی در آب حل می شوند. حلالیت منگنز سولفات نیز با افزایش اسیدیته یعنی کاهش pH بالا می رود. خلوص بسیار بالا و خلوص بالا در ترکیبات، هم استاندارد آزمایشات و هم کیفیت محصولات را ارتقا می دهد. بنابراین شناخت اهمیت سولفات منگنز برای گیاهان بسیار مهم می باشد.

کمبود منگنز زمانی رخ می دهد که غلظت به کمتر از 15 تا 20 ppm برسد. منگنز به شکل منگنز با دو بار مثبت و به صورت کمپلکس ارگانیک توسط گیاهان جذب می شود. ریشه گیاهان ترشحاتی مانند اسید های آلی با جرم مولی کم دارد که به جذب منگنز از خاک کمک می کند. منگنز در گیاهان بیشتر به عنوان یک فعال کننده سیستم آنزیمی عمل می کند، اما خودش نیز جزئی از بعضی آنزیم های ویژه است. این عنصر برای واکنش های فتوسنتزی ضروری است و در تکامل مولکول اکسیژن در فتوسنتز نقش دارد. سنتز لیگنین که به دیواره های سلولی استحکام و سفتی می بخشد و همچنین رشد ریشه ها، به منگنز بستگی دارد. در ادامه به بررسی اهمیت سولفات منگنز برای گیاهان و نیز کاربرد های این ترکیب می پردازیم.

شناخت و معرفی پودر سولفات منگنز

کاربرد های سولفات منگنز

در وهله اول مصرف سولفات منگنز به عنوان یک عنصر ریزمغذی در تهیه کود یا مکمل های دامی است. زمانی که خاک دارای فقر منگنز باشد (مثلا در خاک آهکی)، سولفات منگنز به خاک اضافه می شود تا به بهبود و افزایش محصول که حاصل فتوسنتز بهینه است منجر شود. کمبود منگنز در خاک با زردی برگ ها به خصوص برگ های جوان و کاهش رشد آنها نمایان می شود. اگرچه حساسیت هر گیاه به میزان منگنز متفاوت است، اما در هر صورت کمبود این عنصر در خاک بر مکانیسم تنفس گیاه اثر داشته و به اشکال مختلف خود را نشان می دهد. نشانه های کمبود منگنز نیز مانند کمبود آهن در گیاه واضح و مشهود است. زرد شدن برگ ها، مخصوصا برگ های جدید و جوان تر و کند شدن رشد و جوانه دهی برگ از نشانه های کمبود این عنصر است.

مشاهده کمبود منگنز در برگ گیاهان

سولفات منگنز علاوه بر کود ها در بعضی از صنایع مانند ساخت سرامیک و در تهیه قارچ کش ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مونوهیدرات منگنز سولفات (MnSO4·H2O) یک نمک منگنز هیدراته است که برای کمک به اکسیداسیون آرن ها و سولفید ها توسط پرمنگنات پتاسیم استفاده می شود. یون های فلزی همچنین می توانند با استفاده از نانوذرات معلق یا پوشش داده شده پراکنده شوند و یا با استفاده از اهداف کندوپاش و مواد تبخیر رسوب کنند که این مسئله در سلول های خورشیدی و سوختی استفاده می شود. محلول منگنز سولفات 5 درصد مایعی مغذی و غلیظ برای رفع نیاز های غذایی گیاهانی نظیر نخود، عدس و سایر محصولات زراعی درختی مانند انگور است. این محلول به عنوان برنامه ای متعادل برای مدیریت مواد مغذی مورد نیاز گیاهان مد نظر می باشد.

کود های حاوی منگنز

منگنز با نماد شیمیایی Mn یکی از 17 عنصر ضروری برای رشد و تولید مثل گیاهان است که به صورت کود در بازار موجود است. منگنز در مقادیر کم مورد نیاز گیاهان است، اما مانند سایر ریز مغذی ‌ها، در نهایت برای رشد گیاه به اندازه مواد مغذی اصلی حیاتی است. محدوده غلظت طبیعی منگنز در گیاهان معمولاً بین 20 تا 300 ppm است. سولفات منگنز رایج ترین منبع کود منگنز برای گیاهان است. این ترکیب بسیار محلول در آب بوده و برای استفاده در خاک یا محلول پاشی کاملا مناسب است. کود های دیگری از منگنز نیز وجود دارد که می توان به کلات ها، کلرید ها، اکسید ها و اکسی سولفات ها اشاره کرد.

کود های منگنز را می توان پخش کرد، در خاک مخلوط کرد و یا به صورت محلول پاشی استفاده کرد. نرخ استفاده از منگنز به شدت به کاربرد شما بستگی دارد. نرخ پخش در خاک به طور کلی از حدود 4.5 تا 6.8 کیلوگرم برای هر جریب زمین و در محلول پاشی بین 450 تا 900 گرم است. از آنجایی که منگنز در شرایط قلیایی به سرعت نامحلول می شود، اسپری پاشی نسبت به پخش در خاک، در مزارع دارای خاک با pH بالا ترجیح داده می شود. در این خاک ها محلول پاشی، تماس خاک با منگنز را به حداقل می رساند و در نتیجه واکنش خاک- منگنز را به تاخیر می اندازد.

پودر سفید رنگ سولفات منگنز در ظرفی مشکی رنگ

سوالات متداول اهمیت سولفات منگنز برای گیاهان

1- آیا سولفات منگنز برای گیاهان مفید است؟

منگنز سولفات یکی از قوی‌ ترین کودهای موجود در بازار است. این کود پودری و بیش از 99 درصد خلوص دارد. از این کود برای گیاهان نخل و حتی در سیستم هیدروپونیک استفاده می شود. کمبود منگنز یک مشکل رایج در گیاه نخل‌ است. علائم کمبود این عنصر ابتدا در برگ های در حال ظهور و تازه ظاهر می شود.

2- چگونه منگنز را به گیاهان برسانیم؟

اسپری کردن کود و یا اعمال روی خاک از روش های رساندن این ریزمغذی به گیاه است. سولفات منگنز به راحتی در اکثر مراکز فروش کود و محصولات باغی پیدا می شود. حتما ترکیب شیمیایی را پیش از استفاده به اندازه نیاز رقیق کنید تا از سوختن گیاه جلوگیری شود.

3- چگونه می توان منگنز را در منزل به خاک گلدان ها افزود؟

اگر pH خاک مشکلی نداشته باشد و منگنز در خاک وجود نداشته باشد، تغذیه برگی (اسپری کردن کود) از راه های رایج برای صاحبان گیاهان آپارتمانی برای رساندن منگنز به گیاه است.

4- منگنز در چه چیز هایی یافت می شود؟

در یک بررسی اجمالی متوجه خواهیم شد که منگنز ماده ای معدنی بوده که در مواد غذایی همچون مغزها، حبوبات، دانه ‌ها، چای، غلات کامل و سبزیجات سبز برگ یافت می‌ شود. این عنصر یک ماده مغذی ضروری می باشد که برای عملکرد صحیح سلول های موجودات زنده مورد نیاز است.

5- کود زیاد منگنز با گیاهان چه می کند؟

مانند سمیت بور، سمیت منگنز نیز باعث ایجاد لکه های نکروز در برگ های مسن تر می شود. سمیت منگنز اغلب باعث کلروزیس (کم رنگ یا زرد شدن برگ بر اثر کاهش کلروفیل) می شود که شدیدترین حالت آن در برگ های جوان تر مشاهده می شود.

6- سولفات منگنز را از کجا خریداری کنیم؟

شما می توانید برای خرید سولفات منگنز با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات با شماره های 02166438647 در تماس باشید. شرکت کیمیا تجارت تات همواره در فروش کود شیمیایی و نیز انواع مواد شیمیایی محصولاتی با کیفیت را به متقاضیان عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *