دانستنی های مواد شیمیایی

کلرید پتاسیم در پزشکی

کلرید پتاسیم در پزشکی و داروسازی

کلرید پتاسیم در پزشکی اهمیت زیادی دارد. این ترکیب نمک پتاسیم است و در انواع صنایع کاربردهای چشمگیر دارد. کلرید پتاسیم یک دارو محسوب می شود که برای درمان سطوح پایین پتاسیم استفاده می گردد. در این مقاله به بررسی کاربرد کلرید پتاسیم در پزشکی و شاخه های وابسته به آن از جمله داروسازی می پردازیم.

کلرید پتاسیم چیست؟

کلرید پتاسیم از پتاسیم و کلر تشکیل شده که جرم مولی آن در حدود 55/74 گرم بر مول می‌ باشد. نقطه ذوب و نقطه جوش این ترکیب شیمیایی به ترتیب 771 و 1420 درجه سانتی‍گراد است. کلرید پتاسیم در پزشکی و داروسازی از کاربردهای بسیار زیادی برخوردار است. لازم به ذکر است که این ترکیب شیمیایی در آب و گلیسیرین محلول بوده و به طور کامل حل می‌ شود. همچنین میزان انحلال پذیری این ترکیب شیمیایی در آب حدود 34 درجه سلسیوس می ‌باشد. البته میزان حلالیت این ماده در آب در اثر افزایش دما افزایش می‌ یابد. شکل ظاهری این ترکیب شیمیایی به صورت کریستال به رنگ سفید یا شیشه‌ ای بی‌ رنگ است.

کریستالهای سفید رنگ کلرید پتاسیم در کاسه و قاشق چوبی و روی سطحی

کاربرد کلرید پتاسیم در پزشکی

همان طور که گفتیم، کلرید پتاسیم در پزشکی از کاربردهای بسیار زیادی برخوردار است. به عبارت دیگر برای درمان بسیاری از بیماریها از این ترکیب شیمیایی استفاده می ‌کنند. به عنوان مثال، برای درمان کمبود پتاسیم کلرید موجود در خون، از داروی کلرید پتاسیم استفاده می کنند. همچنین به بیمارانی که دچار مسمومیت مزمن یا دیگوکسین هستند، داروی پتاسیم کلرید تجویز می شود.  داروی پتاسیم کلرید در بیمارانی که به فلج دوره ‌ای مبتلا هستند نیز بسیار موثر می‌ باشد.

پزشکان برای جلوگیری از کم شدن میزان پتاسیم خون در بدن، به بسیاری از بیماران، مکمل پتاسیم را تجویز می کنند. چرا که پتاسیم کلرید به سلامت قلب، کلیه ها، اعصاب و روان و عضلات بدن کمک شایانی می کند. همچنین پزشکان، برای بیمارانی که دچار بیماریهای هورمونی همچون هیدالاسترونیسم هستند، قرص پتاسیم کلرید تجویز می‌ کنند. درضمن افرادی که دچار بیماری هیپرکالمی هستند به هیچ عنوان نباید از این دارو استفاده کنند.

کاربرد کلرید پتاسیم در داروسازی

کلرید پتاسیم در پزشکی جهت درمان بسیاری از بیماریها همچون اسهال و استفراغ طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد. داروی کلرید پتاسیم به صورت اشکال مختلف همچون پودر محلول خوراکی، قرص، تزریقی و کپسول، به بازار عرضه می ‌شود. پتاسیم، نوعی ماده معدنی می‌ باشد که وظیفه اصلی آن عملکرد صحیح و بهتر عضلات، همچون عضلات قلب می ‌باشد. اگر میزان پتاسیم موجود در خون، کمتر از حالت نرمال باشد، عملکرد عضلات قلبی با اختلالاتی روبرو خواهند شد. همچنین این داروی شیمیایی، نوعی مکمل الکترولیتی می ‌باشد که میزان پتاسیم موجود در خون را افزایش می دهد. لازم به ذکر است که از کلرید پتاسیم در صنایع شیمیایی به عنوان ماده محرک آکاردیاک در انواع داروها استفاده می‌ کنند.

شیشه ای حاوی قرصهای زرد رنگ در کنار شیشه های خالی در محیط کارخانه

کاربرد کلرید پتاسیم در چشم پزشکی

کلرید پتاسیم در صنایع تولید شیشه های عینک هم کاربرد بسیار زیادی دارد. چرا که ماده شیمیایی پتاس، از شفافیت و براقیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین کلرید پتاسیم در پزشکی و چشم پزشکی، نوعی ترکیب قدرتمند می ‌باشد. به همین دلیل در صنایع شیشه سازی از ماده شیمیایی پتاس به عنوان شار استفاده می‌ کنند. در شیشه های عینکها و تلویزیون، از این ماده شیمیایی استفاده می کنند. همچنین به دلیل شفافیت پتاس، در تولید انواع ظروف شیشه ای و نمایشگر رایانه ها از کلرید پتاسیم استفاده می کنند. ناگفته نماند که پتاس، باعث کاهش دمای ذوب یک مخلوط می شود. به همین دلیل در صنایع چشم پزشکی و شیشه سازی کاربردهای بسیار زیادی دارد.

کاربرد کلرید پتاسیم در مواد ضدعفونی

همانطور که می دانید، پتاسیم کلرید، نوعی ماده ضدعفونی کننده می باشد که جهت از بین بردن ویروسها، باکتریها و انواع تک یاخته ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای از بین بردن ترکیبات شیمیایی بودار از این ماده شیمیایی استفاده می کنند. ناگفته نماند که کلرید پتاسیم در پزشکی به عنوان ماده ضد عفونی کننده برای انواع باکتریها مورد استفاده قرار می گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، امروزه یکی از اصلی ترین ترکیباتی که در مواد ضدعفونی کننده و انواع مایعهای دستشویی وجود دارد، کلرید پتاسیم می باشد. این ماده با پوست دست، سازگار است و حساسیتی ندارد.

ریختن مایع ضدعفونی حاوی کلرید پتاسیم بر روی دستان شخصی

کاربرد کلرید پتاسیم در وسایل مراقبت شخصی

بهتر است بدانید که کلرید پتاسیم در تولید صنایع شیمیایی هم کاربرد دارد. به عنوان مثال، این ماده شیمیایی جهت تولید لوازم مراقبت شخصی مثل خمیر دندان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در تولید انواع شوینده ها مانند صابونها، از این ماده شیمیایی استفاده می کنند. ناگفته نماند که از این ترکیب شیمیایی در تولید خمیردندان، به عنوان نوعی طعم دهنده استفاده می کنند. علاوه بر خمیر دندان، در سایر لوازم بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، مایعهای دستشویی و ظرفشویی نیز دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم کلرید هستند.

سوالات متداول کلرید پتاسیم در پزشکی

1- مصرف بیش از حد کلرید پتاسیم چه عوارض و خطراتی به همراه دارد؟

کلرید پتاسیم در پزشکی برای درمان انواع بیماریها مورد استفاده قرار می گیرد. اما مصرف بیش از حد این داروی شیمیایی، باعث ایجاد عوارضی همچون اختلال در ضربان قلب و ناراحتی معده و بیماری کبد می ‌شود.

2- کلرید پتاسیم در کشاورزی چه کاربردهایی دارد؟

یکی از اصلی ترین کاربردهای کلرید پتاسیم، در لوازم کشاورزی می باشد. زیرا از این ماده شیمیایی نوعی کود به نام کود پتاس به وجود می‌ آورند که برای شادابی و سلامت گیاهان و گلها بسیار موثر است. همچنین این کود نوعی غذای اصلی برای گیاهان و گلها به شمار می‌آید.

3- مصرف کلرید پتاسیم چه مزایایی به همراه دارد؟

مصرف کلرید پتاسیم در پزشکی مزایایی همچون کاهش فشار خون بالا و کاهش ریسک ابتلا به سکته مغزی را به همراه دارد. همچنین مصرف این دارو از مبتلا شدن به بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری می کند.

4- کمبود کلرید پتاسیم در بدن باعث ایجاد چه بیماریهایی می شود؟

لازم به ذکر است که کمبود هر نوع ماده معدنی و ویتامین، عوارضی را به همراه دارد. به عنوان مثال کمبود کلرید پتاسیم در بدن باعث کاهش میزان تولید انسولین و عفونت دستگاه گوارشی و اسهال و استفراغ در فرد می‌ شود. همچنین کمبود این مکمل غذایی در بدن باعث به وجود آمدن بیماریهای کلیوی می شود.

5- کلرید پتاسیم با چه داروهایی تداخل دارد؟

کلرید پتاسیم با بعضی از داروها همچون آنتی بیوتیکها و داروهای مهار کننده تداخل دارد. همچنین بهتر است این دارو را به همراه داروهای مهار کننده مصرف نکنید. درضمن باید این مکمل غذایی را به همراه داروهایی که پتاسیم کلرید خون را افزایش می دهند مصرف نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *