دانستنی های مواد شیمیایی

کاربرد متیل استات چیست؟

مهمترین کاربردهای متیل استات

تولید و کاربرد متیل استات یک نمونه کلاسیک از فناوری تقطیر واکنشی موفق است. بلافاصله پس از اختراع و کاربرد تجاری این فناوری برای سنتز متیل استات، از آن به عنوان یک سیستم مدل برای آزمایش یک چارچوب طراحی و سنتز جدید استفاده شد. از آن برای موارد محدود کننده واکنشهای شیمیایی تعادلی، یعنی واکنشهای سریع یا توقفهای بزرگ استفاده می شود.

در سالهای اخیر، تمرکز تحقیقات به تقطیرهای واکنشی با کنترل جنبشی معطوف شد. سینتیک سنتز متیل استات به طور گسترده برای واکنشهای کاتالیز شده همگن و ناهمگن مورد مطالعه قرار گرفت. از سنتز متیل استات معمولاً به عنوان یک سیستم مدل استفاده می‌ شود. داده‌ های تجربی گسترده ‌ای برای پیکربندیهای مختلف دستگاه های تقطیر راکتیو برای سنتز متیل استات گزارش شده است. پایگاه ها اطلاعات خوبی برای آزمایش مدلهای طراحی و شبیه‌سازی فراهم می کند. متیل استات (MeOAc) را می توان با واکنش فاز مایع اسید استیک (HOAc) و متانول (MeOH) در حضور یک کاتالیزور اسیدی (مثلاً اسید سولفوریک) در فشاری تولید کرد.

ریختن متیل استات بی رنگ به داخل یک بشر

مشخصات متیل استات

C3H6O2 یک استر کربوکسیلات با نام شیمیایی متیل استات است. نام دیگر متیل استات، متیل اتانوات می باشد. متیل اتانوات مایعی شفاف است که رنگ ندارد و بوی میوه ای معطر دارد. نسبتا سمی است و بخارات آن سنگین تر از هوا هستند. متیل استات معمولا در میوه هایی مانند سیب و انگور وجود دارد. متیل استات را می توان با واکنش اسید استیک و متانول سنتز کرد؛ زیرا متیل استات را به عنوان استرمی شناسیم. وزن مولی متیل استات 74 گرم بر مول، نقطه ذوب 98- درجه سانتیگراد، نقطه جوش 56 درجه سانتیگراد است. متیل استات دارای ویژگیهای بسیار شبیه به اتیل استات آنالوگ خود است.

خطرات متیل استات

طبق بخش قانون حفاظت از محیط زیست کانادا، متیل استات برای سلامتی انسان مضر است زیرا در هنگام ورود غلظت بسیار کمی از آن به محیط زیست، اثرات نامطلوبی دارد. به طور کلی، ارزیابی ها پیشنهاد می‌ کند که قرار گیری عموم مردم با متیل استات، به ‌ویژه از طریق استفاده از آن در چسبهای آئروسل و محصولات پاک کننده رنگ یا پوشش یا استریپر (پاک کننده رنگ)، خطری برای سلامتی انسان دارد.

خواب آلودگی یکی از خطرات متیل استات

متیل استات تحت برنامه مدیریت مواد شیمیایی CEPA، به عنوان یکی از چهارده ماده در گروه استرها ارزیابی شد. متیل استات بسیار شبیه به متیل الکل است که 20٪ از درجه تجاری را تشکیل می دهد. استنشاق آن عوارضی مانند سردرد، خستگی و خواب آلودگی را در پی دارد. در صورت بالا بودن غلظت متیل استات به سیستم عصبی آسیب وارد می کند. متیل استات بسیار محصول قابل اشتعالی است. قرارگیری در معرض مکرر متیل استات ممکن است باعث خشکی یا ترک پوست شود.

مهمترین کاربردهای متیل استات

کاربرد متیل استات بسیار زیاد است که در این مقاله به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد. ممکن است برای تهیه متیل استرهای اسید چرب و تری استین از روغن کلزا استفاده شود. این از طریق واکنش ترانس استریفیکاسیون غیر کاتالیزوری تحت شرایط فوق بحرانی تولید می شود. متیل استات همچنین به عنوان یک واسطه شیمیایی برای سنتز کلروفاسینون، دیفاسینون، فنفلورامین، او-متوکسی فنیل استون، p-متوکسی فنیل استون، متیل سینامات، متیل سیانو استات، متیل دوپا، و فنیل استون، و آهسته‌ سازی سلولهای فنیل استون و فوم فومز استفاده می‌شود.

تمیز کردن سطحی توسط یک مرد با ماسک

افزودن این ترکیب به لیست مواد سمی به کانادا این اجازه را می دهد تا اقدامات پیشگیرانه یا کنترلی را برای چرخه حیات ماده ایجاد کند. همچنین از مرحله تحقیق و توسعه تا ساخت، استفاده، ذخیره سازی، حمل و نقل و دفع یا بازیافت را اجرا می کند، که از کاربرد متیل استات هستند. حلال در صنایع شوینده، چسب، آرایشی و بهداشتی، کشاورزی و صنایع دارویی از دیگر کاربرد متیل استات است. متیل استات حلال بسیار خوبی برای استر سلولز، اتر سلولز، نیتروسلولز است. همچنین یک حلال برای بسیاری از چربیها و روغنها است. متیل استات به طور ضعیفی از طریق اکسیژن کربونیل جذب می شود. فعال شدن آن از طریق هیدروژن زدایی، بجای تفکیک مستقیم پیوند C-O، انجام می شود.

دیگر کاربردهای متیل اتانوات

 حلال نیتروسلولز و استات سلولز، تهیه رنگ، لاک، تینر و استریپر، تولید چرم مصنوعی، صنعت عطرسازی، سنتز آلی از دیگر کاربرد متیل استات است. فرمول گسترده متیل استات را می توان به تنهایی یا در فرمولاسیونهایی که به راحتی مخلوط می شوند برای بهینه سازی راندمان استفاده کرد. از آنجایی که متیل استات با اکثر حلالهای آلی قابل اختلاط است، در کاربردهای تمیز کننده مختلفی از جمله خودروسازی، هوافضا، دریایی و صنعتی کاربرد دارد. برخی از کاربردهای رایج متیل استات عبارتند از: پاک کننده جهانی، پاک کننده های محیطی با VOC کم، پاک کننده های کاربراتوری آئروسل، پاک کننده های تفنگ رنگ، پاک کننده های جوهر چاپ، پاک کننده های دستمال مرطوب صنعتی. برای خرید متیل استات یا متیل اتانوات می توانید با شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات در ارتباط باشید.

سوالات متداول کاربرد متیل استات چیست؟

1- در صورتی که در محل کار در معرض متیل استات هستید چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

شیوه های حمل و نگهداری ایمن، دنبال کردن دستورالعملهای سازنده، خواندن برچسبهای محصول، ارائه دادن هرگونه نظرات عمومی در طول دوره 60 روزه

2- متیل استات چگونه سنتز می شود؟

متیل استات احتمالاً از طریق مسیرهای واکنش چندگانه از مولکولهایی که قبلاً در هسته‌ های داغ شناسایی شده اند، به ویژه از اسید استیک و متانول از طریق استری سازی، سنتز می‌شود.

3- نقش متیل استات در محیط بین ستاره ای چیست؟

اگر متیل استات متشکل از 11 اتم شناسایی شود، یکی از مولکولهای آلی پیچیده‌ کشف‌ شده در محیط بین ستاره ‌ای خواهد بود و می ‌تواند به مکانیسمهای واکنشی که قبلاً در نظر گرفته نمی شد اشاره کند.

4- نحوه عملکرد متیل استات در تمیز کردن چگونه است؟

سرعت تبخیر و سریع خشک کردن اغلب یک نیاز کلیدی در برنامه های تمیز کردن است. یک حلال با خشک شدن آهسته می تواند روند تمیز کردن را مختل کند و هزینه کار اضافی را اضافه کند. علاوه بر این، حلالهایی که به آهستگی خشک می‌شوند می ‌توانند آلاینده‌ های موجود در هوا را جذب کنند و بقایایی باقی بگذارند که اثربخشی فرآیندهای تمیز کردن را خنثی می‌کند؛ که این ویژگی، کاربرد متیل استات به حساب می آید.

5- نظر ایالات متحده آمریکا در مورد متیل استات چیست؟

در ایالات متحده، متیل استات به لیست ترکیبات حذف شده از تعریف ترکیب آلی فرار (VOC) اضافه شد، بر این اساس که این ترکیبات دارای واکنش فتوشیمیایی ناچیز هستند. متیل استات نسبتاً غیر سمی، غیر واکنشی و به آسانی زیست تخریب پذیر است که آن را در فرمولاسیونهای سازگار با محیط زیست مفید می کند و ایالات متحده از اینها به عنوان کاربرد متیل استات نام می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *