دانستنی های مواد شیمیایی

کاربردهای انواع پارافین

کاربردهای انواع پارافین چیست؟

پارافین چیست؟ انواع پارافین کدامند؟ کاربرد پارافین چیست؟ نقش پارافین در شمع سازی چیست؟ اینها محور اصلی بحث ما در این مقاله هستند. در انتها نیز به برخی از مهمترین سوالات متداولی که ممکن است ذهن هرکس را به خود مشغول کنند، مورد تشریح قرار خواهند گرفت.

معرفی پارافین

علیرغم تصوری که اکثر ما داریم، پارافین فقط یک نوع نیست و انواع پارافین در سه نوع جامد، مایع و ژله ای خلاصه می شوند. این محصول که ماده ای نفتی به حساب می‌ آید، دارای پیشینه ای نسبتاً کهن است. چرا که این محصول برای اولین بار در قرن نوزدهم و در سال 1830 در آلمان شناخته شد. پارافین کاربردهای مختلفی در صنایع دارد که از پزشکی و کشاورزی تا مصارف آرایشی و بهداشتی را شامل می شوند. این محصول حتی به عنوان سوخت برای موتورهای جت و موشک و نیز به عنوان سوخت یا جزء سوخت برای موتورهای دیزل و تراکتور کارایی دارد.

پارافین چیست؟

هنگامی که روغن خام (نفت) را تقطیر یا حرارت می دهید، موم پارافین را به عنوان محصول جانبی آن دریافت خواهید کرد. بنابراین، پارافین ماده ای است که با استفاده از هیدروکربنهای اشباع شده ساخته می شود. این ماده نرم، بدون بو و بدون مزه است و معمولا رنگی روشن دارد. با این حال، انواع پارافین رنگی با اهداف خاص نیز تولید می شوند. این ماده معمولا در آب حل نمی شود، اما در محلولهای هم نوع مانند بنزن و اتر قابل حل است.

تکه های جامد سفید رنگ پارافین جامد داخل کاسه

چگالی پارافین 900 کیلوگرم بر مترمکعب است. از خصوصیات مهم پارافین به دمای ذوب پایین آن که بین 46 تا 68 درجه است، می توان اشاره کرد. به طوری که نسبت به بسیاری از مواد دیگر سریع تر ذوب می شود. از طرفی، نقطه انجماد آن بین 50 تا 55 درجه است. در نتیجه، طبیعی است که اکثر مواقع شکلی جامد داشته باشد. با این حال، به سبب داشتن چند درصد روغن در ترکیبات خود، معمولا حالت ژله ای دارد. اشتعال پذیری محصول مهمترین خاصیت آن می باشد و استفاده در شمع سازی اصلی ترین کاربرد این محصول است.

انواع پارافین کدامند؟

همانطور که پیشتر اشاره شد، انواع پارافین به سه شکل جامد، مایع و ژله ای تولید می شوند. در واقع، با توجه به نوع استفاده ای که از محصول می شود، پارافین می تواند هر شکلی داشته باشد.

انواع پارافین جامد: این ماده با نام موم پارافین هم شناخته می‌ شود و اصلی‌ ترین و فراوان‌ ترین نوع پارافین است که نوعی جامد سفید رنگ و نسبتاً نرم می باشد. این محصول خود سه نوع پارافین خوراکی، صنعتی و بهداشتی را شامل می‌ شود. پارافین وکس اصطلاح دیگری است که برای این محصول نیز به کار می رود.

انواع پارافین مایع: نوعی روغن معدنی تصفیه شده است که در دو نوع روغن پارافین مایع سنگین و روغن پارافین مایع سبک موجود است. پارافین مایع در مقایسه با پارافین جامد چسبناک‌ تر می‌ باشد و معمولاً به عنوان ملین کارایی دارد.

انواع پارافین ژله ای: این محصول با نام پارافین نرم هم شناخته می‌ شود. چرا که در ترکیبات آن حدود 3 تا 5 درصد روغن موجود است. وازلین نمونه بارز این محصول می باشد که اغلب ما با آن آشنا هستیم. در حقیقت بافت این ماده نیمه جامد است و در پمادها و ژلها از آن استفاده می شود.

انواع شمعهای پارافینی گرد و استوانه ای کرم رنگ در حال سوختن

کاربردهای پارافین در صنایع

جذاب ترین بحث مربوط به انواع پارافین، کاربردهای گسترده و ناشناخته این محصول می‌ باشد. در این قسمت قصد داریم که به بیان آنها بپردازیم تا بیشتر به اهمیت پارافین در دنیای امروزی پی ببریم.

مصارف درمانی: در صنعت پزشکی پارافین به عنوان یک عامل سفت کننده شناخته می‌ شود. به همین علت در انواع کرم و پماد به کار می رود. از طرفی، خواص نرم کنندگی و ترمیم کنندگی محصول مورد توجه بوده و در تولید نرم کننده دست و صورت کاربرد دارد. این محصول همچنین در درمان آرتروز و تسکین دردهای عضلانی و مفصلی موثر بوده و در داروهای این امراض به کار می رود. پارافین همچنین برای درمان التهاب، ماساژ، پوست خشک و موارد مشابه کارایی دارد.

مصارف صنعتی: خاصیت روانکاری انواع پارافین منجر گشته تا از این محصول در حیطه روان کاری دستگاهها و ماشین آلات بهره برده شود. از طرفی، از این محصول در سوخت ماشین آلات نیز استفاده می‌ گردد. پارافین، همچنین یک مایع هیدروکربنی قابل احتراق است که به عنوان سوخت هم سوزانده می شود.

مصارف ضد آب: مقاومت در برابر آب یک ویژگی طبیعی انواع پارافین است. بنابراین، برای پوشش و ضد آب کردن مواد مختلف مانند چوب، بطری، کبریت و… استفاده می شود.

ریختن پارافین مایع بی رنگ داخل شیشه های کوچک

مصارف خاص: ساخت مداد رنگی و مداد شمعی که دارای بافتی نرم می باشند نیز یکی دیگر از کاربردهای پارافین است.

مصارف خوراکی: در برخی محصولات همچون انواع شکلات و آبنبات از پارافین به عنوان براق کننده استفاده می‌ شود. البته محصولی که به این منظور استفاده می‌ گردد، لازم است حتماً مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد. بسیاری از میوه ها و سبزیجات نیز با موم پارافین پوشانده می شوند تا رطوبت آنها حفظ و ماندگاری آنها افزایش یابد.

مصارف آرایشی و بهداشتی: موم پارافین برای پوست عالی است؛ زیرا آن را مرطوب نگاه می دارد و محافظت می کند. این همان چیزی است که موم پارافین را به یک ماده متداول در صنعت آرایشی و زیبایی تبدیل می کند.

مصارف ساختمانی: موم پارافین معمولاً در لوازم مختلفی که برای اهداف ساختمانی استفاده می شوند، کارایی دارد. از جمله: دیوار خشک، لوله های پی وی سی و تخته گچی و…

کاربرد پارافین در شمع سازی

کاربرد انواع پارافین در شمع سازی به عنوان رایج ترین کاربرد این محصول و اهمیت بیشتر آن، در اینجا به صورت جداگانه بررسی می‌ شود. قابلیت اشتعال پذیری، مقاومت در برابر سوختن و بی خطر بودن استنشاق بخار و دود پارافین شمع، آن را به یک گزینه عالی برای ساخت انواع شمع تبدیل کرده است. بنابراین از این محصول برای تولید هر نوع شمع وارمر معطر معمولی دکوری تولد مناسبتی و غیره می‌ توان استفاده نمود.

دو ظرف شیشه ای مربع و دایره حاوی شمع هاب پارافینیمایع، سنگ و صدف

سوالات متداول کاربردهای انواع پارافین

1- آیا انواع پارافین فقط در موارد سه نوع جامد، مایع و ژله ای خلاصه می‌ شوند؟

خیر، با توجه به استفاده های متنوعی که از این محصول می‌ شود، شکلهای دیگری از این محصول با نسبتهای کمتر تولید می‌ شوند که پارافین دانه بندی شده سفید رنگ نمونه ای از آنها است.

2- روغن پارافین چیست؟

بین پارافین و روغن آن معمولا تفاوت خاصی نیست. در واقع نوعی روغن معدنی است که به روغن سفید یا موم پارافین مایع نیز معروف است.

3- پارافین را از چه موادی می توان استخراج کرد؟

زغال سنگ، چوب و شیل نفتی. البته استخراج محصول با توجه به امکانات امروزی می تواند به شکلهای مختلف صورت پذیرد.

4- موم پارافین مصنوعی چیست؟

نوعی موم فرعی است که در تولید سوختهای مایع و سایر محصولات از زغال سنگ و گاز طبیعی تولید می شود.

5- پارافین رساناست یا عایق؟

عایق الکتریکی بودن یکی از خصوصیات این محصول است که آن را به ماده ای بی خطر تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *