دانستنی های مواد شیمیایی

چهار کاربرد سولفامیک اسید

معرفی چهار کاربرد سولفامیک اسید در صنایع

سولفامیک اسید یا اسید سولفامیک با فرمول مولکولی H3NSO3 یک ترکیب جامد به رنگ سفید می باشد. این اسید از ذرات ریز پودری که به صورت کریستالی و شفاف هستند تشکیل شده است. این اسید از لحاظ قدرت جزو اسیدهای قوی محسوب می شود و نمک سولفامات را به راحتی و در کوتاه ترین زمان تشکیل می دهد. این محصول کاربرد زیادی دارد و ما در این مقاله به بررسی مزایا و کاربرد سولفامیک اسید در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.

سولفامیک اسید چه مزایایی دارد؟

سولفامیک اسید ماده ای با ماندگاری و دوام بالا است. این ماده از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد و میزان بهره وری را افزایش می دهد. سولفامیک اسید خاصیت حفاظتی و تمیز کنندگی دارد و استفاده از آن بر روی سطح فلزات و سایر تجهیزات باعث افزایش طول عمر آنها می شود. به دلیل فرم جامد اسید سولفامیک جابجایی آن به راحتی انجام می شود. این اسید به دلیل فرم و نوع خاصیت به خصوصی که دارد به صورت مستقیم در سیستم استفاده می گردد. استفاده از مقادیر زیاد اسید سولفامیک بر روی فلزات باعث خوردگی نمی شود و یا خوردگی بسیار کمی ایجاد می کند.

معرفی چهار کاربرد اسید سولفامیک

اسید سولفامیک کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد. این ماده شیمیایی برای رسوب زدایی و تمیز کردن تجهیزات صنعتی و لوازم خانه و آشپزخانه هم بسیار کاربردی است. یکی از مصارف خانگی اسید سولفامیک تمیز و براق کردن فلزات و سرامیک می باشد. این اسید پرکاربرد در صنایع مختلف برای رسوب زدایی تجهیزات مختلف مانند، کویلها، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، تبدیل کننده های حرارتی و… استفاده می شود. علاوه بر موارد فوق، اسید سولفامیک برای تولید رنگ، تولید محصولات کشاورزی، استخراج طلا، تولید کاغذ، صنایع غذایی و… هم کاربرد دارد. در ادامه چهار مورد از کاربرد سولفامیک اسید را که بسیار مهم و گسترده هستند معرفی می کنیم.

پودری سفید ریخته شده اسید سولفامیک روی سطحی

کاربرد اسید سولفامیک در صنعت

از سولفامیک اسید در صنعت داروسازی برای تهیه و تولید انواع آنتی بیوتیکها، داروهای ضد سرطان، قرصها و مکملهای کاهش وزن و داروهای مربوط به بیماری صرع استفاده می شود. در برجهای خنک کننده و استخرها از کلر استفاده می شود و برای تثبیت کلر در آب اسید سولفامیک به آن اضافه می گردد. از دیگر کاربرد سولفامیک اسید خاصیت رسوب زدایی است. به دلیل داشتن این خاصیت از اسید سولفامیک برای رسوب زدایی و تمیز کردن کندانسورها، مبدلهای حرارتی، رفع دوغاب اضافی کاشیها و بسیاری دیگر از موارد استفاده می شود. برای رفع رسوبات آب سخت، رسوبات پروتئینی و سنگ آبجو هم اسید سولفامیک کاربرد دارد.

کاربرد سولفامیک اسید در صنایع غذایی

کاربرد سولفامیک اسید در صنایع غذایی مربوط به همان خاصیت رسوب زدایی این ماده می شود. سولفامیک اسید، اسیدی قدرتمند و ایمن می باشد و رایج ترین کاربرد آن از بین بردن رسوبات است. اسید سولفامیک باعث حذف رسوبات کویلهای گرمایش و ظروف نگهدارنده بدون تولید بخارهای نامطلوب و بوی بد می شود و اینکار در شرایطی که مواد غذایی در محیط وجود دارد صورت می گیرد. به همین دلیل این ماده شیمیایی در صنایع مواد غذایی بسیار محبوب است. عمده کاربرد سولفامیک اسید به عنوان پاک کننده مربوط به تجهیزات تولید لبنیات و آبجو می باشد.

انواع لبنیات شامل کره، پنیر، شیر و ماست دارای اسید سولفامیک

کاربرد سولفامیک اسید برای تولید خمیر کاغذ و کاغذ

کلر زنی، یکی از مراحل ساخت خمیر کاغذ است. در این مرحله از اسید سولفامیک برای جلوگیری از تخریب پالپ در دمای بالا  استفاده می شود. این کار باعث می شود تا سفید شدن کاغذ در دمای بالا و pH پایین انجام گردد.

کاربرد سولفامیک اسید برای استخراج طلا

استخراج طلا یکی از کارهای بسیار حساس و ظریف محسوب می شود و هر اشتباه کوچکی باعث بروز مشکلات بزرگ می گردد. اسید نیتریک ماده ای مهم در فرایند حل کردن طلا است. وجود مقادیر اضافی از این ماده در فرایند حل طلا باعث بروز اخلال در روند  کلی کار می شود. کاربرد اسید سولفامیک در این کار، حذف اسید نیتریک اضافی و طی شدن صحیح مراحل استخراج طلا به خوبی می باشد.

دلایل استفاده از اسید سولفامیک در صنایع مختلف

اسید سولفامیک یک اسید معدنی ایمن در عین حال قدرتمند می باشد. خاصیت خوردگی در این اسید بسیار کمتر از سایر اسیدها به خصوص اسید کلریدریک است به همین دلیل امروزه در صنایع مختلف به جای استفاده از اسید کلریدریک از سولفامیک اسید استفاده می شود. میزان سمیت و فراریت سولفامیک اسید نسبت به سایر اسیدها بسیار کمتر است و برخلاف آنها در زمان ترکیب شدن با محصولات هیپوکلریت، گاز کلر تشکیل نمی دهد.

پودر سفید اسید سولفامیک داخل ظرف شیشه ای

چگونگی بسته بندی و نگهداری از سولفامیک اسید

همانطور که گفتیم اسید سولفامیک ماده ای جامد و پودری است به همین دلیل این ماده باید در ظروف نگهدارنده در بسته در مکانی خنک و خشک نگهداری شود. سولفامیک اسیدها ماندگاری و دوام بالایی دارند. قرار دادن آنها در پاکتهای الیافی و پلاستیکی باعث قابل استفاده بودن آنها تا مدتهای طولانی می شود. می توانید سولفامیک اسید را در بسته بندی های ایمن و با کیفیت از شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات خریداری کنید و تحویل بگیرید.

از تماس مستقیم اسید سولفامیک با پوست و چشم خودداری کنید. در صورت تماس این ماده شیمیایی با پوست یا چشمها محل مورد نظر را 15 دقیقه با آب فراوان شستشو دهید. استفاده از تجهیزات ایمنی مانند، لباس مخصوص، ماسک، عینک ایمنی و دستکش هنگام کار با اسید سولفامیک بسیار لازم و ضروری است. استفاده از مقادیر زیاد سولفامیک اسید باعث خوردگی فلزاتی مانند، مس، آلومینیوم و… می شود. استنشاق این ماده شیمیایی عوارضی مانند، سرگیجه، التهاب حنجره، استفراغ، سرفه و… را به همراه دارد.

سوالات متداول چهار کاربرد سولفامیک اسید

1- اسید سولفامیک چه ویژگیهایی دارد؟

اسید سولفامیک یک اسید قوی در عین حال پرکاربرد است. نداشتن بو، غیر قابل اشتعال بودن، عدم فراریت، سمی نبودن، قابلیت انحلال در آب و عدم خطر انفجار از ویژگیهای این اسید می باشد.

2- مراحل حذف اسید نیتریک اضافی و سم زدایی محلول به چه روشهایی انجام می شود؟

جوشاندن محلول و افزودن اسید کلریدریک، افزودن اوره و افزودن اسید سولفامیک سه روش برای حذف اسید نیتریک اضافی در محلول هستند.

3- روش تولید سولفامیک اسید به چه صورت است؟

سولفامیک اسید از واکنش سولفوریک اسید، اوره و گوگرد تشکیل می شود. واکنش حاصله از این مواد شیمیایی گرمازا می باشد به همین دلیل بهتر است با دقت بسیاری انجام گیرد.

4- اسید سولفامیک در چه صنایعی بیشترین کاربرد را دارد؟

در صنایع آبکاری، کاغذ سازی، کشاورزی، پلاستیک سازی و تولید مواد آرایشی سولفامیک اسید بیشترین کاربرد را دارد. کاربرد سولفامیک اسید به عنوان از بین برنده رسوب هم بسیار گسترده است.

5- فروش اسید سولفامیک به چه صورت است؟

سولفامیک اسید عموما در کیسه های 1 کیلوگرمی و 25 کیلویی به فروش می رسد. قیمت این محصول با توجه قیمت مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و… متفاوت است که قیمت به روز را می توان از شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات استعلام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *