دانستنی های مواد شیمیایی

همه چیز درباره کولر سلولزی

همه چیز درباره کولر سلولزی و انواع آن

بدون شک، در فصول گرم سال با افزایش دما، نیاز به یک وسیله سرمایشی مناسب وجود خواهد داشت. امروزه انواع وسایل سرمایشی مورد استفاده می باشد که متداول ترین آنها، کولر گازی، کولر آبی و کولر سلولزی است که هر کدام دارای دسته های متفاوت می باشند. یک کولر مناسب علاوه بر این که باید قدرت بالا در کاهش دمای محیط داشته باشد، باید از ویژگیهایی چون قیمت مناسب و مصرف انرژی پایین نیز برخوردار باشد. کولرهای سلولزی یک وسیله سرمایشی برای کاهش دمای محیط است که دارای عملکرد متفاوت و قیمت نسبتاً مناسب می باشد. این کولرها را می توان شکل پیچیده و پیشرفته تری از کولرهای آبی دانست. برخی از اجزای تشکیل دهنده کولرهای سلولزی با کولرهای آبی تفاوت دارد که موجب تغییر عملکرد آن نیزمی شود. در این مقاله سعی داریم تا با کولر سلولزی، طرز کار، انواع و مزایا و معایب استفاده از آن بیشتر آشنا شویم.

کولر سلولزی چیست؟

کولرهای سلولزی در واقع شکل مدرنی از کولرهای آبی هستند که به جای استفاده از پوشالهای چوبی از پوشالهای سلولزی به عنوان واسط تبخیری در آنها استفاده می شود. این نوع کولرها که به “کولر زیرسقفی” و” کولر آبی سلولزی” نیز معروف هستند در مقایسه با کولرهای آبی قدیمی، قدرت خنک کنندگی و بازدهی بیشتری دارند. استفاده از این وسیله در مناطق با آب و هوای گرم و خشک، می تواند یک انتخاب ایده آل به عنوان یک وسیله سرمایشی باشد. در این مدل از کولرها به علت وجود ضخامت وعدم وجود منافذ بزرگ و استفاده از سیستم تصفیه هوا در ساختار کولر آبی سلولزی، از ورود هوای آلوده و غبار و آلودگی به داخل کولر جلوگیری  می شود و هوای سالم و بدون وجود آلودگی را داریم.

طرز کار کولر سلولزی

طرز کار کولر سلولزی به این شکل است که در ابتدا کولر، هوای گرم محیط اطراف را به خود جذب می کند. این کولرها، دارای فنهای بسیار قدرتمند هستند که هوای داغ جذب شده را با سرعت بالا به خارج و محیط بیرون هدایت می کند. در همین حین سیستم آبرسانی شروع به خیساندن پوشالهای سلولزی می کند. با عبور جریان هوای گرم از داخل پوشالهای سلولزی خیس، هوای گرم به باد خنک تبدیل می گردد و در محیط اطراف پخش می شود. فرآیند کاهش دمای محیط در کولرهای سلولزی همانند تمام کولرهای آبی، از طریق واکنشهای تبخیری است.

قطعات داخلی کولر آبی سلولزی

انواع کولر سلولزی

کولر سلولزی دارای انواع مختلف می باشد که به طور کلی، از نظر ساختار کلی و نوع تکنولوژی ساخت می توان این نوع کولرها را به انواع مختلف تقسیم کرد.

کولر آبی سلولزی از نظر تکنولوژی

کولرهای آبی سلولزی از نظر تکنولوژی به دو نوع کولرهای سلولزی نیمه هوشمند و هوشمند تقسیم می شوند که این دو نوع عبارتند از؛

کولرهای سلولزی نیمه هوشمند: در این نوع کولر زیرسقفی، اغلب تکنولوژی ساخت همانند کولرهای آبی قدیمی است. تنها تفاوت آنها در پوشالی است که به کار می رود.

کولرهای سلولزی هوشمند: در این نوع کولرها علاوه بر پوشالهای چوبی، برخی از اجزای کولر آبی نیز وجود ندارند. تسمه و یا یاتاق از جمله اجزایی است که در کولرهای سلولزی وجود ندارد که افزایش ویژه ای در قدرت خنک کنندگی این کولرها داشته است.

انواع کولر سلولزی از نظر ساختار کلی

کولرهای سلولزی از نظر ساختار کلی میتوانند در سه دسته قرار بگیرند که آنها عبارتند از کولرهاب سلولزی پرتابل، پلیمری و کنترل دار.

کولرهای آبی سلولزی پرتابل: کولرهای سلولزی پرتابل، قابلیت حمل دارند و کانال کشی در آنها انجام نمی شود.  در محیطهای کوچک می توان به راحتی از این مدل کولرها استفاده نمود‌.

کولرهای آبی سلولزی پلیمری: اجزای تشکیل دهنده این نوع کولر از جنس مواد پلیمری هستند که سبب می شود وزن آن کاهش یابد. کولر سلولزی پلیمری اغلب به صورت پرتابل هستند و تسمه ندارند که موجب افزایش بازدهی آن می شود.

کولر‌های سلولزی کنترل دار: این نوع کولر زیرسقفی، می تواند از انواع مختلف پرتابل و پلیمری باشد. کولر سلولزی کنترل دار، دارای قابلیت ریموت کنترل می باشند که از مسافت 5 تا 10 متری می توان کولر را روشن یا خاموش و قدرت خنک کنندگی آن را اعمال کرد.

کولر سلولزی ایستاده در داخل خانه

مزایای استفاده از کولر سلولزی

استفاده از کولرهای آبی سلولزی مزایای زیادی دارد. در واقع وجود همین مزایا باعث می شود که این نوع از کولرهای آبی بیشتر مورد استقبال افراد قرار بگیرند. نصب و راه اندازی سریع، بازدهی و طول عمر بالا، مقاومت در برابر اکسیداسیون، سازگاری با محیط زیست، عدم پخش باکتری و قارچ، مصرف انرژی پایین، نیاز نداشتن به سرویس سالانه، قدرت جذب بالا آب، توسط پوشال سلولزی، رسوب گذاری پایین و حفظ رطوبت محیط از جمله مزایای ای وسیله سرمایشی است.

معایب استفاده از کولرهای سلولزی

کولرهای سلولزی در کنار مزایای فراوانی که دارد، می توان گفت از معایب بسیار کمی برخوردار است. اولین عیب آن، داشتن قیمت بالا در مقایسه با  کولرهای آبی قدیمی (دارای پوشالهای چوبی) می باشد. از مهمترین معایب این وسیله، گران قیمت بودن پدهای آن است. اما به نظر کارشناسان از آنجا که پدهای سلولزی موجود در کولر آبی سلولزی میزان راندمان و عملکرد آن را بالا می برد و همچنین سبب کاهش هزینه های مصرفی انرژی و هد رفت آب می شوند پس نمی توان گفت که هزینه بالا از معایب این وسیله است.  دومین عیب این نوع کولرها، داشتن بوی نسبتا بد پوشالهای سلولزی در استفاده مکرر است. دقت داشته باشید، این مشکل با تعویض و حتی شستشوی پوشالها به صورت دوره ای، به راحتی قابل حل است‌.

یک کولر آبی که یک سمت آن باز است

سوالات متداول همه چیز درباره کولر سلولزی

1- در هنگام خرید کولرهای سلولزی، باید به چه مواردی توجه کرد؟

توجه به قیمت کولر و رده انرژی مصرفی آن از جمله نکات مهم در خرید این نوع کولرها است. شایان ذکر است، هماهنگی بین ظرفیت کولر و ابعاد محیط مورد نظر نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

2- آیا این امکان وجود دارد که کولرهای پوشالی قدیمی را به کولرهای سلولزی تبدیل کرد؟

بله، شما می توانید با جایگزین کردن پوشالهای چوبیِ کولر قدیمی با پوشالهای سلولزی، به این مهم دست یابید. دقت داشته باشید، اندازه پوشالهای قدیمی با پوشالهای سلولزی جدید باید حتما یکسان باشند.

3- زمان تقریبی برای تعویض دوره ای پوشالِ کولرهای سلولزی چه قدر می باشد؟

در کولر آبی قدیم، هر دو سال یکبار باید پوشالها تعویض شوند. در مورد کولر زیرسقفی هر چهار سال یکبار زمان عوض کردن پوشالهای سلولزی می باشد که در نوع خود می توان نگاه مثبت اقتصادی به آن داشت.

4- کولرهای سلولزی ایرانی بهتر است یا خارجی؟

به طور کلی، از لحاظ عملکرد و کارایی، کولرهای سلولزی خارجی و ایرانی تقریبا کیفیت یکسانی دارند. با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی، بهتر است کولر زیرسقفی ایرانی که دارای استانداردهای ساخت است، خریداری شود.

5- از لحاظ عملکردی، پوشالهای سلولزی به کار رفته در کولر زیرسقفی چه تفاوتی با پوشالهای چوبی دارد؟

پوشالهای سلولزی که از ورقه های کاغذی تولید می شوند در مقایسه با پوشالهای چوبی عملکرد مطلوب تری دارند. قدرت بالا در جذب آب، عدم پخش آلودگی به محیط خارجی به دلیل تراکم بالا، از جمله عملکرد مثبت آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *