دانستنی های مواد شیمیایی

همه چیز درباره روغن آووکادو

همه چیز درباره روغن آووکادو وانواع آن

میوه آووکادو به واسطه کاربرد آن در تهیه روغن آووکادو شهرت جهانی دارد. این روغن از جمله سالم ترین انواع روغنهای گیاهی است که قبل از تصفیه به رنگ سبز دیده می شود و بوی تندی دارد. این روغن سرشار از مواد مغذی است و خواص فوق العاده استثنایی دارد. روغن آووکادو کاربردهای زیادی دارد از جمله مصارف آن در لوازم آرایش به عنوان تقویت کننده پوست و مو تا کاهش فشار خون و کلسترول مضر بدن است. در این مقاله سعی داریم تا مطالب مهمی را در ارتباط با این روغن مفید در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

روغن آووکادو چیست؟

میوه آووکادو سرشار از اسیدهای چرب مفید است که این میوه را به یک گزینه مناسب برای تهیه روغن تبدیل کرده است. روغن آووکادو ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. البته این روغن به اندازه روغن زیتون پرکاربرد نیست اما طعم و مزه فوق العاده ای دارد. دو نوع روغن آووکادو در بازار وجود دارد که روغن آووکادو بکر و تصفیه شده. طعم فوق العاده خاص و رنگ سبز روشن از ویژگیهای اصلی روغن بکر محسوب می شود.

خواص روغن آووکادو

روغن آووکادو دارای خواص فوق العاده ای است. این روغن سرشار از پتاسیم است که بهبود فشار خون و سلامت قلب و عروق را به همراه دارد. از دیگر خواص این روغن می توان به خاصیت ضد سرطان بودن آن اشاره کرد. این خاصیت ناشی از حضور آنتی اکسیدانها، کارتنوئید‌ها و چربیهای غیر اشباع در ساختار این روغن است. حضور امگا 3 و مقادیر زیادی از ترکیبات فیتوشیمیایی مانند فلانوئیدها باعث می شود که این روغن خاصیت ضد التهابی داشته باشد و برای تسکین درد آرتروز کمک کننده باشد.

یک آووکادوی دونیم شده در کنار ظرف کوچک و شیشه ای روغن و یک کاسه کوچک شیشه ای زیتون

حضور چربیهای غیراشباع سطح جذب مواد مغذی از جمله کارتنوئیدهای موجود در سایر مواد غذایی را افزایش می دهد. این ترکیب یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث نابودی رادیکالهای آزاد موجود در بدن می شود. این خصلت باعث می شود که این روغن برای لک صورت مورد استفاده قرار بگیرد. به گونه ای که این آنتی اکسیدان با نابودی رادیکالهای آزاد موجود در سلولهای پوستی باعث روشن و شفاف شدن پوست و از بین رفتن لکهای پوستی می شود. از دیگر خواص روغن آووکادو برای دور چشم است. این روغن باعث رفع سیاهی دور چشم می شود و چین و چروکهای پوست در این ناحیه را از بین می برد.

کاربرد روغن آووکادو

روغن آووکادو برای تهیه محصولاتی که در راستای تقویت مو تولید می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات موجود در این روغن باعث رفع شوره سر و موخوره می شود و همچنین از سفیدی و ریزش موها جلوگیری می کند. نقطه دود (حداکثر حرارتی که در آن روغن دود می کند و باعث ایجاد طعم سوختگی در مواد غذایی می شود) این روغن حدود 260 درجه سانتیگراد است. به همین دلیل این روغن مفید برای پخت و پز به خصوص غذاهای سرخ کردنی گزینه بسیار مناسبی است.

استفاده از این روغن در لوازم آرایش از جمله مرطوب کننده و آبرسان به بهبود سلامت پوست کمک می کند و جوانسازی پوست را به همراه دارد. همچنین از این روغن برای بهبود مشکلات پوستی از جمله خارش، اگزما، آکنه، پسوریازیس و … می توان استفاده کرد. این ماده به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می کند و باعث متعادل شدن چربی پوست می شود.

آووکادوی دونیم شده در کنار شیشه کوچک روغن آووکادو

مزایای روغن آووکادو

روغن آووکادو مزایای زیادی دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت. میوه آووکادو و همچنین روغن آن حاوی اسیدهای چرب، ویتامین A و E فراوانی است. این ترکیبات به سلامت پوست و مو کمک می کند. از فواید این روغن برای پوست می توان به روشن کنندگی پوست، رفع جوش و آکنه، جوانسازی و … اشاره کرد. لوتئین موجود در این روغن، سلامت چشمها را به همراه دارد و از ابتلا به بیماریهایی مانند آب مروارید جلوگیری می کند. همچنین این ماده تاثیر زیادی در از بین بردن رادیکالهای آزاد دارد و در پیشگیری از ابتلا به بیماریهایی همچون سرطان بسیار کمک کننده است. استفاده از این روغن باعث کاهش سطح کلسترول می شود و از این طریق خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را تا میزان زیادی کاهش می دهد. سطح بالای امگا 3 موجود در این روغن به سلامت قلب کمک می کند.

عوارض جانبی روغن آووکادو

مهمترین عارضه ای که مصرف روغن آووکادو چه به صورت خوراکی و چه به صورت استعمال خارجی ایجاد می کند، بروز حساسیت است. در افرادی که به ماده لاتکس حساسیت دارند موادی که ترکیبات مشابه با لاتکس را دارند از جمله آووکادو، کیوی، موز، شاه بلوط و … باعث بروز واکنشهای آلژیک می شود. داروهای رقیق کننده خون از جمله وارفارین از جمله مواد دارویی هستند که در صورت مصرف همزمان با این روغن عوارضی را به همراه دارند. مصرف این روغن به زنان باردار یا شیرده توصیه نمی ‌شود. از سوی دیگر مصرف بیش از اندازه این روغن می تواند به کبد آسیب برساند و باعث بروز چاقی شود. مصرف این روغن در افرادی که از معده درد رنج می برند باعث بروز عوارضی از جمله نفخ می شود.

یک شیشه کوچک حاوی روغن در کنار یک آووکادو و برشی از آووکادو

سوالات متداول همه چیز درباره روغن آووکادو‌

1- چرا استفاده از روغن آووکادو در آشپزی زیاد متداول نیست؟

بالا بودن نقطه دود این روغن باعث شده که برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب باشد اما قیمت بالای این روغن مصرف آن به عنوان چاشنی برای تهیه سالاد و پیش غذا محدود می کند.

2- چربی موجود در روغن آووکادو در مقایسه با روغن ذرت و روغن زیتون چگونه است؟

درصد چربی اشباع موجود در این روغن نسبت به اکثر روغنهای متداول مانند روغن ذرت، روغن زیتون، روغن نارگیل کمتر است.

3- برای داشتن یک رژیم غذایی سالم مصرف چه مقدار روغن آووکادو به صورت روزانه توصیه می شود؟

مصرف یک قاشق چای خوری این روغن چیزی بیش از 100 کیلو کالری را به بدن وارد می کند. بنابراین توصیه می شود تا مصرف این روغن به روزانه یک قاشق غذاخوری محدود شود.

4- آیا روغن آووکادو جایگزینی برای روغن زیتون خواهد بود؟

این روغن خواص بسیار ویژه و منحصر به فردی دارد و ارزش غذایی آن بسیار بالا است، اما لزوماً این گفته به این معنا نیست که می تواند جایگزین روغن زیتون شود. حضور هر دوی این روغنها در رژیم غذایی، سلامتی را به ارمغان می آورد.

5- آیا مصرف روغن آووکادو با سایر روغنها تداخلی ایجاد می کند؟

ترکیب این روغن با اغلب روغنها مشکلی را ایجاد نمی کند اما در ترکیب آن با موادی که سرشار از ویتامین K هستند بایستی دقت بیشتری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *