دانستنی های مواد شیمیایی

مکمل غذایی کازئین

آشنایی با کازئین و فواید و مضرات پودر مکمل غذایی کازئین

مکملهای غذایی، درواقع انواع مواد معدنی، پروتئینها و بسیاری از ریز مغذیها هستند که در صنایع غذایی و پزشکی برای تولید انواع دارو و مواد غذایی استفاده می شوند. مکمل غذایی کازئین نیز نوعی پروتئین بوده که ویژگی منحصر به فرد و فواید زیاد آن برای بدن، باعث شده از آن استفاده فراوان در صنعت غذایی و حتی دیگر بخشهای صنعتی شود. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا با مکمل غذایی کازئین بیشتر آشنا شویم.

مکمل غذایی کازئین چیست؟

در معرفی مکمل غذایی کازئین می توان این گونه بیان کرد که این ترکیب درواقع نوعی پروتئین شیر است که به روش کارخانه ای استخراج می شود و به صورت پودر سفید در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. حدود 80 درصد از پروتئین شیر از نوع کازئین می باشد که علت سفید رنگ بودن شیر نیز به دلیل وجود همین پروتئین است. کازئین به عنوان یک پروتئین، دارای اسید آمینه ها بسیار بوده که جزء مواد مورد نیاز برای بدن انسان، به خصوص ورزشکاران می باشد.

شیر و پنیر که منبعی از کازئین هستند

منابع غذایی حاوی پروتئین کازئین

همان طور که اشاره شد، مهمترین منبع مکمل غذایی کازئین، شیر می باشد. برخی دیگر از لبنیات نیز دارای این پروتئین می باشند که از جمله آنها، پنیر، دوغ و ماست است. در نظر داشته باشید، بیشترین مقدار پروتئین کازئین که حدود 80 تا 82 است در شیر و پنیر می باشد. مواد غذایی چون غلات و گوشتها نیز مقادیر کمی از پروتئین کازئین وجود دارد که درصد آنها قابل قیاس با لبنیات نمی باشد.

کاربردهای مکمل غذایی کازئین

مکمل غذایی کازئین در صنایع غذایی کاربردهای متنوعی دارد که در ادامه سعی داریم تا به چند  مورد از آنها اشاره کنیم.

تولید مکملهای ورزشی

مهمترین کاربرد مکمل غذایی کازئین، استفاده از آن به عنوان مکملهای ورزشی است. کازئین یک پروتئین بسیار ضروری برای ورزشکاران است که به عضله سازی بدن ورزشکار کمک می کند و موجب چربی سوزی نیز می گردد. پودرهای کازئین، جزء مواد اولیه تولید مکملهای ورزشی محسوب می شود که به “مکمل ورزشی پروتئینه” مشهور هستند.

ماده امولسیون کننده

خاصیت اتصال دهندگی پروتئین کازئین، از دیگر کاربردهای این مکمل غذایی در صنایع خوراکی است که استفاده از آن به عنوان امولسیون ( پایدار کننده) در تولید برخی از محصولات غذایی صنعتی را ممکن می سازد. کازئین همچنین به عنوان یک ماده سفید کننده، ورآورنده و قوام دهنده در صنایع غذایی کاربرد دارد.

جایگزین شیر در تولید برخی از مواد غذایی

در صنایع غذایی استفاده مستقیم از شیر، می تواند زمان نگهداری مواد غذایی تولید شده را کاهش دهد. کازئین از جمله پروتئینهای شیر بوده که در تولید برخی از محصولات غذایی به عنوان جایگزین شیر استفاده می شود. استفاده از این پروتئین به عنوان جایگزین شیر، می تواند راهکار موثر برای افزایش میزان پروتئین محصول غذایی تولید شده باشد.

آماده سازی مکمل غذایی کازئین برای تمرین بدنسازی

فواید کازئین

همانطور که مطرح گردید، پروتئین کازئین بسیار مهم و اثرگذار است و بر همین اساس دارای فوایدی بی شماری می باشد. در ادامه به طور خلاصه به مهمترین فواید کازئین می پردازیم.

تقویت سیستم ایمنی: بر اساس تحقیقات، پروتئین کازئین نقش ویژه ای در افزایش قدرت ایمنی بدن دارد. این مکمل حتی خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی نیز دارا می باشد که با عفونتها مبارزه می کند.

کاهش رادیکالهای آزاد خون: آمینواسیدهای موجود در کازئین، با خاصیت آنتی آکسیدانی خود، می تواند رادیکالهای آزاد خون را کاهش دهند.

کاهش کلسترول: از دیگر فواید مکمل غذایی کازئین، تاثیر مستقیم آن در کاهش کلسترول مضر و تری گلیسیریدهای خون است.

کمک به چربی سوزی: از فواید مهم پروتئین کازئین، کمک به عضله سازی در کنار کاهش بافتهای چربی بدن است.

کمک به بهبود زخمها: حفظ سلامتی و به نوعی کلاژن سازی پوست نیز از دیگر فواید استفاده از مکمل غذایی کازئین می باشد.

یک پیمانه پودر سفید رنگ در دستان شخصی

معایب کازئین

کازئین دارای مضرات و عوارض ناچیز می باشد که از جمله آنها، ایجاد حساسیت و آلرژی در برخی افراد است. احتمال ایجاد حساسیت به پروتئین شیر موسوم به کازئین در کودکان نسبت به بزرگسالان بالا می باشد. به طور کلی، تمام افرادی که به پروتئین کازئین حساسیت دارند، نباید از  ترکیبات حاوی این مکمل استفاده نمایند. در نظر داشته باشید، افرادی که دارای بیماریهای کلیوی هستند باید ترکیباتی که حاوی کازئین بوده را با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف نمایند. تداخل دارویی با قرصهای کاهنده فشار خون را نیز می توان از جمله معایب پروتئین کازئین دانست که توجه به این نکته حائزاهمیت است.

سوالات متداول مکمل غذایی کازئین

1- مکمل غذایی کازئین، دارای چه نوع ریزمغذیها و املاح معدنی است؟

پروتئین کازئین، دارای پپتیدهای زیستی فعال بوده که نقش بالایی در تعادل فشار خون دارد. از طرفی این مکمل، دارای 50 درصد کلسیم می باشد که در سلامتی استخوانها و قلب و عروق، می تواند موثر واقع شود.

2- آیا پروتئین کازئین علاوه بر صنایع غذایی در دیگر صنایع هم کاربرد دارد؟

عمده کاربرد کازئین در صنایع غذایی است اما در دیگر صنایع نیز از این مکمل استفاده می شود. کاغذ سازی، چسب سازی، صنایع تولید رنگ از جمله کارخانه های صنعتی بوده که از پروتئین کازئین در تولیدات خود استفاده می کنند.

3- روزانه باید چه مقدار از پروتئین کازئین در بزرگسالان مصرف شود؟

به طور میانگین، بدن بزرگسالان به 20 تا 30 گرم پروتئین کازئین در روز نیاز دارد. شایان ذکر است، بدن ورزشکاران به املاح و پروتئینهای بیشتری نیازمند است که مصرف روزانه 50 گرم پروتئین کازئین برای آنها بلامانع است.

4- نحوه استخراج کازئین از شیر به چه شکل می باشد؟

برای استخراج پروتئین کازئین، شیر گاو را که اغلب بدون چربی است با یک نوع اسید مخصوصِ رقیق مخلوط می کنند. با ته نشین شدن پروتئین شیر یا همان کازئین، آن را جدا کرده و خشک می کنند که در نهایت به صورت پودر سفید درمی آید.

5- پروتئین کازئین را چگونه باید مصرف کرد؟

اگر از این پروتئین به عنوان مکمل ورزشی استفاده می کنید، بهتر است آن را همراه یک وعده غذایی استفاده کنید. در هنگام صرف شام و قبل از خواب مقدار معینی از پروتئین کازئین (20 گرم) را با آب مخلوط کرده و میل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *