دانستنی های مواد شیمیایی

مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان

کاربرد و اهمیت مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان

كود مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان یک گزینه بالقوه برای تامین ریز مغذی پتاسیم و فسفر است. در این محتوا تلاش کردیم تا به معرفی مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان و دلایل استفاده از آن بپردازیم. همچنین در ادامه به مزایا و معایب و ترکیبات جایگزین مونو پتاسیم فسفات برای گیاهان پرداخته شده است.

مونوپتاسیم فسفات چیست؟

مونوپتاسیم فسفات به شکل ظاهری یک پودر سفید می باشد. این محصول با نام فسفات تک قطبی( MKP)  همچنین KDP  یا فسفات پتاسیم یکپارچه، ترکیب معدنی با فرمول KH2PO4 است. مونو پتاسیم فسفات به عنوان كود دارای محتوای بالای ریزمغذی با 52% P2O5  و 34% K2O  است. علاوه بر مصرف كود، این ماده در صنایع دیگر نظیر منسوجات، داروسازی، به عامل بافر در فرمولاسیون آفت کشها و غیره كاربرد دارد. این محصول به صورت صنعتی با افزودن 1 مول از محلول آب هیدروکسید پتاسیم به 1 مول اسید فسفریک تهیه می شود.

پودر سفید مونوپتاسیم فسفات داخل ظرف شیشه ای

مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان در حال حاضر یک کود محلول پاشی با بالاترین کیفیت و وسیع ترین دامنه کاربرد است. كود مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان دارای عملکردهای زیادی مانند افزایش قابل توجهی عملکرد، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی، مقاومت در برابر بیماریها و حشرات، جلوگیری از پیری زودرس و غیره است.

کاربرد مونوپتاسیم فسفات در کشاورزی و برای گیاهان

مونوپتاسیم فسفات(MKP)  کودی است که از فسفر و پتاسیم با انحلال سریع و بسیار موثر تشکیل شده است. این دو عنصر برای تهیه مواد مغذی لازم برای رشد گیاهان، قابل استفاده در هر خاک و کشتزار است. این كود باعث تعریق در گیاهان می شود و از این طریق گیاهان قادر به جذب سایر مواد مغذی حیاتی می شوند. همچنین پتاسیم یک بازیگر اصلی در حمل و نقل آب و مواد مغذی در بافت چوبی گیاهان است. این كود  در ایجاد ریشه های قوی به خصوص در محصولات زراعی (گندم، كلزا، برنج) در اوایل فصل رشد است. همچنین مونو پتاسیم فسفات برای گیاهان میوه دار منبعی از قند است. كود مونوپتاسیم فسفات در درختان میوه باعث افزایش قند در میوه می شود و منجر به برداشت میوه های با افزایش رنگ، طعم و مزه می شود.

دلیل استفاده از مونوپتاسیم فسفات در گیاهان

مونوپتاسیم فسفات در گیاهان در تقسیم سلولی و تشکیل بافتهای جدید گیاهی مصرف می شود و موجب توسعه ریشه ها و شاخه ها می شود. این كود توانایی محصولات را برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی نامطلوب نظیر خشکسالی، غرقابی و یخ زدگی بهبود می بخشد. همچنین باعث بهبود بافتهای آسیب دیده گیاهان و مقاومت آنها در برابر عوامل بیماری زا می شود. همچنین فسفات مونو پتاسیم می تواند جذب نیتروژن و فسفر را در گیاهان تقویت کند و عملکرد محصول و وزن دانه‌ها را در غلات افزایش دهد. در محصولات زراعی، پتاسیم موجود در این ترکیب می تواند فتوسنتز را افزایش دهد و تشکیل و تبدیل مواد مغذی در گیاهان را تقویت کند. علاوه بر این، این کود در مراحل رشد مانند گلدهی، تشکیل میوه، رسیدن و برداشت که به نیتروژن کمتری نیاز دارند، قابل مصرف است.

پاشیدن پودر سفید مونوپتاسیم فسفات بر روی خاک گیاه توسط کشاورز

چه ترکیبی می تواند جایگزین مونوپتاسیم فسفات شود؟

ترکیب دی پتاسیم فسفات (K2HPO4) می تواند جایگزین مونوپتاسیم فسفات ( (KH2PO4 شود. هر دو كود فسفات زمینهای كشاورزی را تامین می کنند. نمک دی پتاسیم فسفات (نمک دو پایه)، زمینهای کشاورزی را قلیایی تر خواهد كرد(pH 7.4-7.6) . در صورت استفاده از مونو پتاسیم فسفات، محیط اسیدی تر خواهد شد(pH<6.8) . همچنین كود کریستالون می تواند جایگزین مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان شود. این کود حاوی تمام ریزمغذیها و درصد کمی نیتروژن است.

مزایا و معایب مونوپتاسیم فسفات در گیاهان

مونوپتاسیم فسفات سریع و کاملاً محلول می شود و برای پمپهای کود یا تجهیزات آبیاری خورنده نیست. لذا این كود را می توان در تاسیسات زراعی باغبانی و آبیاری قطره ای به راحتی استفاده نمود. مونو پتاسیم فسفات برای گیاهان با دارا بودن pH نسبتاً پایین و شاخص نمک پایین، برای انواع خاک و محصولات زراعی مناسب است. مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان كودی سازگار با محیط زیست است که 100 درصد محلول در آب می باشد. این كود فاقد فلزات سنگین است و برای انسانها نیز ایمن است.

پودر سفید رنگ مونوپتاسیم فسفات داخل ظرفی شیشه ای

خلوص بالا و حلالیت در آب، مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان به یک کود ایده آل برای کوددهی و محلول پاشی تبدیل کرده است. این كود زمانی که به عنوان محلول پاشی بر روی برگها استفاده شود، به عنوان یک سرکوب کننده سفیدک پودری نیز عمل می کند. همچنین این كود، فاقد کلرید، سدیم و سایر عناصر مضر برای گیاهان است و با اکثر کودهای محلول در آب به جز کودهای حاوی کلسیم سازگار است. از معایب مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان نداشتن نیتروژن در تركیب آن است، بنابراین بایستی در خاكهایی كه نیتروژن بالایی دارند، استفاده شود.

سوالات متداول مونوپتاسیم فسفات برای گیاهان

1- سایر کاربردهای مونوپتاسیم فسفات چیست؟

این ماده در افزودنی در خوراک حیوانات، در فرمولاسیونهای آرایشی، به عنوان بافر و عامل خنثی کننده، در کشت باکتریایی، در سنتز داروها، به عنوان ماده طعم دهنده در آبجو، در مواد افزودنی تخمیر و مخمر مواد غذایی، تصفیه آب، محصولات دارویی، محصولات پردازش نساجی و رنگ كاربرد دارد.

2- كود مونوپتاسیم فسفات در کدام محصولات کاربرد دارد؟

مونو پتاسیم فسفات برای گیاهان به طور گسترده در کشتزارهای برنج و گندم، ذرت، مزارع خربزه، نیشکر، دانه های سویا، پنبه، کتان، درختان زیتون، انگور و به ویژه برای محصولات مقاوم به کلر مانند تنباکو، مرکبات و چای مصرف می شود.

3- تفاوت بین MKP و DKP چیست؟

فسفات مونو پتاسیم (MKP) به عنوان یک عامل بافر، عامل کنترل pH و عامل تخمیر کننده در محصولات غذایی عمل می کند. دی پتاسیم فسفات (DKP) یک عامل بافر و جداکننده موثر برای کاربردهای مختلف است و به عنوان یک عامل متعادل کننده عمل می کند.

4- نقش فسفات پتاسیم در گیاهان چیست؟

پتاسیم و فسفات دو ماده مغذی ضروری گیاهان هستند که گیاهان در طول دوره رشد بحرانی در فصل بهار نیاز به تامین مداوم آنها از خاک دارند. فسفات به عنوان سوخت گیاه در نظر گرفته می شود زیرا انرژی نور خورشید را به صورت انرژی شیمیایی به دام می ‌اندازد. سپس این انرژی توسط گیاهان برای بسیاری از فرآیندهای متابولیکی استفاده می‌شود.

5- نامهای دیگر مونوپتاسیم فسفات چیست؟

پتاسیم دی هیدروژن فسفات، تترا اکسید فسفات، دی هیروکسیدوفسفات پتاسیم، پتاسیم فسفات مونوبازیک، اسید فسفریک، نمک مونو پتاسیم و بی فسفات پتاسیم نامهای دیگر مونوپتاسیم فسفات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *