دانستنی های مواد شیمیایی

مدیریت پسماند در صنایع شیمیایی

 راهنمای مدیریت پسماند در صنایع شیمیایی

مدیریت پسماند شیمیایی، مسئله‌ای مهم به‌حساب می‌آید که محیط‌زیست و سلامتی انسان‌های اطراف را تا حد قابل‌توجهی تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث موجود جلوی پای علاقه‌مندان به دنیای مواد شیمیایی، نحوه مدیریت پسماند است. اگر افراد به‌درستی نسبت به مدیریت پسماند و دفن آنها اقدام نکنند، با چالش‌های گسترده‌ای در این زمینه مواجه خواهند شد. خوشبختانه تا امروز کارشناسان و دانشمندان روش‌های متنوعی را برای مدیریت انواع پسماند در دنیای شیمیایی ابداع کرده‌اند. جهت کسب بازدهی مطلوب، شما همواره باید بهترین فن‌های موجود برای مدیریت پسماند را به کار گیرید. امروز ما قصد داریم تا تکنیک‌های ضروری برای مدیریت پسماندهای شیمیایی را بررسی کنیم.

نحوه مدیریت پسماند شیمیایی

کارشناسان می‌توانند تکنیک‌های مختلفی را برای مدیریت پسماند شیمیایی به کار ببرند. از جمله مهم‌ترین این تکنیک‌ها، می‌توان به استفاده از روش‌های فیزیکی و شیمیایی برای دنبال‌کردن این پروسه اشاره نمود. باتوجه‌به نوع ماده شیمیایی که شما با آن سروکار دارید، روش کاربردی برای دنبال‌کردن این پروسه هم متغیر خواهد بود. خیلی از سازمان‌ها و نهادها در طول روز حجم زیادی از انواع مواد شیمیایی سمی و خطرناک را تولید می‌نمایند. در این شرایط، آنها باید روش‌های خاصی را برای مدیریت مواد خود به کار گیرند. عدم توجه به این مسئله، می‌تواند وضعیت محیط‌زیست و سلامتی انسان‌ها را با چالش‌های گسترده‌ای مواجه سازد. به‌خاطر داشته باشید که این مسئله به حجم مواد شیمیایی خیلی ربطی ندارد! مهم‌ترین عاملی که شما باید آن را مدنظر خود قرار دهید، به نوع ماده مربوط است.

کوهی از پسماندها

کارشناسان با پسماندهای شیمیایی چه می کنند؟

اولین تکنیک محبوب برای مدیریت پسماند شیمیایی، به استفاده از مواد خنثی‌کننده اشاره دارد. طی این پروسه، یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌شود که می‌تواند میزان سمی بودن محلول را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد. خیلی از کارشناسان این پروسه را با نام‌هایی همچون واکنش تبادل یون هم شناسایی می‌نمایند. به‌خاطر داشته باشید که استفاده از این تکنیک محبوب یک مسئله چالش‌برانگیز به‌حساب می‌آید و می‌تواند مراحل موردنیاز برای خنثی‌سازی مواد شیمیایی سمی را پیچیده نماید. البته، گاهی اوقات کارشناسان تکنیک‌های کاربردی در این پروسه را با تکنیک‌های فیزیکی ترکیب می‌کنند. این مسئله می‌تواند روند مدیریت پسماندهای موجود در پروژه‌های شیمیایی را تا حد قابل‌توجهی تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

مدیریت پسماند شیمیایی با تکنیکهای فیزیکی

دومین تکنیک محبوب در مدیریت پسماند شیمیایی به استفاده از روش‌های فیزیکی اشاره دارد. زمانی که کارشناسان از صافی‌های مخصوص برای جداسازی پسماند استفاده نمایند، یک تکنیک فیزیکی به کار می‌رود. بیایید یک مثال را در زمینه مدیریت پسماندهای شیمیایی با تکنیک‌های فیزیکی بررسی کنیم. زمانی که کارشناسان صافی‌های تصفیه آب را سر راه‌آب آشامیدنی قرار دهند، این محلول به‌صورت فیزیکی تمیز می‌شود و همه ناخالصی‌هایش برطرف می‌گردد. استفاده از سانتریفیوژ و جاذبه برای جداسازی مواد سمی و دفن آنها به‌صورت فیزیکی هم می‌تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد. از جمله دیگر تکنیک‌های فیزیکی به‌کاررفته برای مدیریت انواع پسماند، می‌توان به جامدسازی مواد اشاره نمود. این تکنیک معمولاً در پروژه‌های صنعتی و نفتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

جداسازی پسماند توسط دو شخص با لباسهای مخصوص و ایمن

روشهای مدیریت پسماند شیمیایی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، مدیریت پسماند شیمیایی مسئله‌ای مهم به‌حساب می‌آید که روند انجام فعالیت‌های مختلف را تا حد قابل‌توجهی تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، همواره تکنیک‌های مختلفی را برای مدیریت مواد خود در نظر می‌گیرند. به‌خاطر داشته باشید که استفاده از بهترین تکنیک‌ها و روش‌های موجود برای مدیریت انواع ماده شیمیایی، مسئله‌ای مهم به‌حساب می‌آید. اگر شما نمی‌دانید که کدام روش برایتان بازدهی مطلوبی را به همراه دارد، می‌توانید خدمات تیم‌های سوم‌شخص فعال در این زمینه را به کار گیرید.

استفاده از روش‌های اصولی مدیریت پسماندهای شیمیایی به شما اجازه می‌دهد تا جلوی آسیب‌دیدن محیط‌زیست و همکاران خود را بگیرید. همه سازمان‌ها و نهادهای بزرگ بین‌المللی، استانداردهای زیادی را در این زمینه تدوین کرده‌اند. شما می‌توانید به منابع، دانستنی‌ها و مراجع دانشگاهی مراجعه نمایید تا سطح اطلاعات خود را افزایش دهید. استفاده از محفظه‌های مناسب، بسته‌بندی درست و خالص‌سازی مواد از جمله تکنیک‌های مطرح به‌کاررفته در این پروسه به‌حساب می‌آیند.

بررسی کارشناسان در خصوص انتخاب روش مدیریت پسماند در صنایع شیمیایی

سوالات متداول مدیریت پسماند در صنایع شیمیایی

 ۱- آیا امکان مدیریت پسماند با روش‌های زیستی هم وجود دارد؟

قطعاً بله! کارشناسان می‌توانند با استفاده از روش‌های مربوط به بیولوژی یا زیست‌شناسی هم نسبت به مدیریت انواع پسماند شیمیایی اقدام نمایند. البته که این مسئله دشوار است و در همه شرایط امکان‌پذیر نیست.

 ۲- هزینه‌های مربوط به مدیریت پسماندها در حوزه شیمی چقدر است؟

در حال حاضر نمی‌توان یک محدوده قیمتی خاص را برای هزینه‌های مدیریت پسماند در نظر گرفت. عوامل زیادی هستند که روی هزینه‌های پرداختی شما تأثیر می‌گذارند. نوع پروژه مهم‌ترین عاملی است که شما باید آن را مدنظر قرار دهید.

 ۳- برای مدیریت پسماندهای شیمیایی به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

فرقی ندارد که شما کدام تکنیک مدیریت پسماند را به کار می‌گیرید، درهرصورت استفاده از تجهیزات ایمنی کارکنان یا PPE برایتان اهمیت زیادی دارد. عینک، دستکش و پوشش مخصوص از آسیب‌دیدن شما جلوگیری می‌نماید.

 ۴- چه محصولاتی جزو پسماندهای شیمیایی قرار می‌گیرند؟

موادی که تاریخ انقضایشان گذشته است، ترکیب‌های خاص شیمیایی، مواد اضافی که در اثر واکنش‌های خاص ایجاد می‌شوند و موادی که از آزمایش‌های مختلف به جا می‌مانند از جمله مهم‌ترین موارد قرار گرفته در این دسته‌بندی به‌حساب می‌آیند.

 ۵- چگونه می‌توان روش مناسبی را برای مدیریت پسماندهای شیمیایی به کار گرفت؟

توجه به میزان خطر مواد شیمیایی بهترین راه موجود برای انتخاب یک روش مناسب در جهت مدیریت آن به‌حساب می‌آید. اگر مواد شیمیایی شما خیلی خطرناک بوده و برای محیط‌زیست به‌شدت آسیب‌زا است، باید تکنیک‌های مخصوصی را برای مدیریت آنها به کار گیرید. همچنین می‌توانید از کارشناسان با تجربه و خبره شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات از طریق شماره‌های 02166438647 – 02166438406 – 02166567158 در خصوص نحوه مدیریت پسماندهای شیمیایی راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *