دانستنی های مواد شیمیایی

فولیک اسید در مواد غذایی

کاربرد و اهمیت فولیک اسید در مواد غذایی

فولیک اسید یا ویتامین ب 6، یکی از قوی ترین مواد معدنی موجود در دنیا به حساب می آید که به واسطه داشتن مزایای زیاد، در اکثر صنایع غذایی کاربرد دارد. این ویتامین در دسته ویتامینهای ضروری بدن قراردارد و می تواند سلامتی انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد. امروز ما قصد داریم تا چیستی و کاربرد فولیک اسید در مواد غذایی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم و بنابراین در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

فولیک اسید چیست؟

قبل از بررسی کاربرد فولیک اسید در مواد غذایی، بیایید تا به چیستی این ماده نگاه کنیم. فولیک اسید یک ویتامین محلول در آب است که عملکردهای مهمی در بدن دارد که به بزرگسالان و مخصوصاً زنان توصیه می‌ شود روزانه آن را دریافت کنند. مواد غذایی طبیعی سرشار از فولیک اسید می‌ توانند شما را از مصرف قرصها بی‌ نیاز کنند. فولیک اسید یا اسید فولیک، یک نوع ویتامین کاربردی و مفید برای بدن به حساب می آید که برای تقویت سلامتی و تولید کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این کالا می تواند سیستم عصبی بدن، خون و سلولهای اساسی آن را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. افراد در بازه های سنی مختلف، باید مقادیر متنوعی از این ماده را مصرف کنند. بدن انسان به تنهایی نمی تواند این ماده را تولید کنید. در نتیجه، مصرف آن برای همه ما یک مسئله ضروری است.

یک ورق و یک بسته قرص فولیک اسید

کاربرد فولیک اسید در صنایع مختلف

دیگر مسئله ای که قبل از فولیک اسید در مواد غذایی باید به آن بپردازیم، کاربرد این ماده در صنایع مختلف است. شرکتها و صنایع گوناگون، می توانند در شرایط متنوعی نسبت به استفاده از فولیک اسید اقدام نمایند. به صورت کلی، صنایع داروسازی به عنوان مهمترین مصرف کنندگان فولیک اسید شناخته شده اند. این صنایع با تولید داروهای مفید و مقوی برای بدن، سلامتی افراد را ارتقا می دهند. تولید غذاهای مخصوص حیوانات از جمله دیگر کاربردهای این ویتامین به حساب می آید. فولیک اسید در مواد غذایی حیوانی هم کاربردهای زیادی دارد. این ماده باعث می شود تا حیوانات رشد دقیق، درست و مطمئنی داشته باشند. شما می توانید از این ماده در تحقیقات زیستی و شیمی هم مورد استفاده قرار دهید. این مورد از مهمترین کاربردهای فولیک اسید به شما اجازه می دهد تا نسبت به تصویربرداری از ساختار سلول یا بررسی وضعیت رشد و تکثیر سلول اقدام نماید.

کاربرد فولیک اسید در مواد غذایی

مهمترین کاربرد فولیک اسید، به مصرف در صنایع مربوط به غذا و خوراکی انسان اشاره دارد. فولیک اسید در مواد غذایی زیادی یافت می شود ولی باز هم شرکتهای تولید کننده می توانند آن را به صورت جدا به محصولات خود اضافه کنند. خیلی از مردم نسبت به استفاده ازاین ویتامین و داروهای طراحی شده در این زمینه علاقه ای نشان نمی دهند. معمولا این ماده به مواد غذایی افزوده می شود که توسط اکثر مردم جهان مورد استفاده قرار می گیرند. غلات صبحانه، نان و پاستا و برنج از جمله موادی هستند که تحت تاثیر این ماده قرار دارند و درصد سلامتی انسان را ارتقا می دهند. مصرف فولیک اسید در مواد غذایی باعث می شود تا وضعیت سلامتی در حالت نسبتا مطلوبی قرار گیرد. حبوباتی مانند لوبیا، نخود فرنگی، هویج، بروکلی، ذرت، بامیه، آووکادو، لوبیا چشم بلبلی، غلات غنی شده و عدس منبع این پروتئین هستند. درست است که میزان دقیق فولیک اسید در حبوبات متفاوت است اما منبع عالی محسوب می‌شوند. درادامه به معرفی و توضیح برخی از این مواد غذایی حاوی این ویتامین می پردازیم:

مواد غذایی حاوی فولیک اسید که شامل جگر، موز، کلم بروکلی، لوبیا، هویج، پرتقال، حبوبات و آووکادو

تخم مرغ

تخم مرغ یک ماده غذایی سرشار از فولیک اسید است. حتما در وعده‌ های غذایی خود تخم مرغ را بگنجانید.

مارچوبه

مارچوبه حاوی مقدار زیادی از ویتامینها و مواد معدنی از جمله فولیک اسید است. این گیاه خوشمزه و پرطرفدار سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارد. علاوه به این منبع بسیار خوبی از فیبر است.

سبزیجات پهن برگ

اسفناج، کلم و آرگولا هم کم‌ کالری هستند و هم بسیاری از ویتامینها و مواد معدنی کلیدی مانند اسید فولیک را در بر می گیرند. همچنین این مواد غذایی سرشار از فیبر و ویتامینهای K و A هستند. مطالعات نشان می دهند که این سبزیجات در کاهش التهابها، کاهش خطر سرطان و کاهش وزن نیز موثرهستند.

چغندر

چغندریکی از مواد مغذی است که علاوه بر میزان زیاد منگنز، پتاسیم و ویتامین سی، دارای مقادیر زیادی از فولیک اسید نیز است. این گیاه برای درمان التهاب و کاهش فشار خون نیز توصیه می شود.

مرکبات

مرکبات هم سرشار از فولیک اسید، خوشمزه و پر از عطر و طعم‌ هستند. پرتقال، گریپ‌ فروت، لیمو و لیمو ترش را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

پرتقال، لیمو ترش و نارنگی دو نیم شده در کنارهم حاوی فولیک اسید

عدس

یک وعده‌ مصرف عدس حاوی مقدار قابل توجهی اسید فولیک است. بنابراین،‌ عدس به عنوان منبع بسیار خوبی برای این ویتامین به شمار می آید. همچنین عدس غنی از پتاسیم است که می‌ تواند به حفظ سطوح مناسب فشار خون کمک کند. این ماده‌ غذایی به عنوان منبع خوبی برای پروتئین نیز شناخته می شود. اگر گیاه خوار هستید و نمی‌ توانید گوشت قرمز یا سفید مصرف کنید، باید عدس را در برنامه‌ غذایی‌ خود قرار دهید.

گوجه فرنگی

یک وعده‌ مصرف گوجه فرنگی حاوی حدود 22 میکرو گرم اسید فولیک است. این ماده‌ غذایی منبع بسیار خوبی برای کاروتنوئیدهایی نظیر بتا کاروتن و لیکوپن است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی می باشند.

موز

یک وعده‌ مصرف موز حاوی 45 میکرو گرم اسید فولیک است که می‌ تواند 11 درصد از نیاز روزانه‌ بدن را به این ویتامین تامین کند. موز منبعی غنی از ویتامین B6 است که به فراهم‌ آوری پادتنها جهت مبارزه با انواع مختلف بیماریها کمک می‌ کند. .

سه عدد موز در کنار یک عدد موز پوست کننده

مزایای استفاده از فولیک اسید در مواد غذایی

موارد مصرف فولیک اسید متفاوت است و می‌ تواند با راه های مختلفی بر سلامت فرد تاثیر بگذارد. فواید و مزایای این ماده مغذی شامل موارد زیر می باشد:

درمان کمبود فولات در بدن

در صورتی که بدن شما از فولات کافی برخوردار نباشد، قرص فولیک اسید می‌ تواند عوارض ناشی از این مشکل را هم چون کم خونی، اختلال در رشد جنین، بروز افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکل در عملکرد ایمنی جبران کند.

جبران عوارض بارداری و نقایص مادرزادی

قرص اسید فولیک ابتلا به بی‌ نظمی بارداری از جمله نقص در لوله عصبی همچون اسپینا بیفیدا و آنانسفالی را کاهش می‌ دهد. در واقع زنان باردار با مصرف این مکمل از احتمال خطر تولد نوزادی با نواقص مذکور جلوگیری می‌ کنند.

یک خانم باردار در حال استفاده از سبزیجات کلم بروکلی، فلفل قرمز، ذرت و کاهو که حاوی اسید فولیک هستند

حفظ سلامت مغز

اگر فولات خون بسیار پایین باشد احتمال عملکرد ذهنی ضعیف خصوصا در سنین بالا افزایش پیدا می‌ کند. می توان گفت مصرف این مکمل نباید بیش از اندازه کم یا زیاد باشد.

کنترل قند خون در بیماران دیابتی

مصرف مکمل ACID FOLIC می  تواند باعث کنترل قند خون و کاهش مقاومت بدن به انسولین در افراد مبتلا به دیابت شود. داروی اصلی دیابت یعنی متفورمین میزان فولات بدن را بسیار کاهش می‌ دهد. از همین رو افراد دیابتی به منابع طبیعی این ویتامین و مکمل آن به صورت قرص نیاز دارند.

کاهش بیماریهای کلیوی و التهابی

مصرف قرص فولیک اسید باعث از بین رفتن التهاب واکنشی ناشی از پروتئین می شود. همچنین وجود این منبع مغذی در خون از تولید هموسیستئین زیاد کلیه جلوگیری می‌ کند. بنابراین احتمال ابتلای افراد به بیماریهای قلبی که ناشی از هموسیستئین است، کاهش می یابد.

معایب استفاده از فولیک اسید در مواد غذایی

به خاطر داشته باشید که استفاده از فولیک اسید، یک سری مشکلات خاص را نیز به همراه می آورد. این مشکلات در دو دسته بندی اصلی یعنی کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. مشکلات کوتاه مدت شامل مواردی همچون آسیب به بدن با مصرف بیش از حد یا خارج شدن مواد معدنی بدن از حالت تعادل است. مصرف بیش از حد این ماده می تواند سایر مواد معدنی بدن را نیز به خود درگیر کند. معایب طولانی مدت فولیک اسید در صنایع غذایی بیشتر به محیط زیست و آسیبهای جدی قلبی و عروقی اشاره دارند. استخراج و تولید فولیک اسید باعث آسیب دیدن طبیعت و محیط زندگی انسان خواهد شد. پس از هر نظر، میزان مصرف فولیک اسید باید بهینه شود تا کاربران با مشکل جدی مواجه نشوند.

مواد غذایی حاوی و فولیک اسید شامل گوجه فرنگی، قویج، نخودفرنگی، سیب زمینس و نان برشته در یک ظرف

سوالات متداول فولیک اسید در مواد غذایی

1- فولیک اسید در مواد غذایی، چه تاثیری روی بدن می گذارد؟

فولیک اسید یک ماده مفید و کاربردی است که سلامتی کل بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این محصول ضد سرطان بوده و سیستم امنیتی بدن را نیز تا حد قابل توجهی تقویت می نماید.

2- علائم کمبود فولیک اسید چیست؟

کمبود فولیک اسید در بدن علائم مختلفی دارد. افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، معمولا خستگی و ضعف شدید دارند. آنها نمی توانند به درستی تمرکز کنند و گاهی اوقات با زخمهای دهانی و زبانی مواجه می شوند.

3- کاربرد فولیک اسید در صنایع آرایشی و بهداشتی چیست؟

فولیک اسید در دنیای تولید لوازم آرایشی هم کاربردهای زیادی دارد. این محصول می تواند برای ساخت محصولات مراقبت پوستی مورد استفاده قرار گیرد و سلامتی افراد را بهتر کند.

4- آیا مصرف بیش از حد فولیک اسید در صنایع مشکل ایجاد می کند؟

کاربرد فولیک اسید در صنایع مختلف کاملا مشخص است. مصرف بیش از اندازه هر ماده ای، مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد. با مصرف بهینه و به اندازه فولیک اسید، شما می توانید کیفیت نهایی کار را تضمین کنید.

5- بهترین راه خرید فولیک اسید کدام است؟

برای خرید فولیک اسید، شما باید به کاربرد فولیک اسید توجه ویژه ای داشته باشید. در حال حاضر راههای زیادی برای خرید این کالا در نظر گرفته شده است. با صرف کمی وقت و یافتن بهترین فروشنده، شما می توانید با کیفیت ترین انواع این کالا را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *