دانستنی های مواد شیمیایی

سوکرالوز در صنایع غذایی

کاربرد، مزایا و معایب سوکرالوز در صنایع غذایی

سوکرالوز در صنایع غذایی باعث ایجاد طعم شیرین در مواد غذایی متنوع می‌شود که برای اولین‌بار در سال ۱۹۷۶ کشف شد. سوکرالوز در مقایسه با ساکارز بسیار شیرین‌تر است و طعم دلپذیری دارد. کیفیت و مشخصات این ماده پرکاربرد، بسیار شبیه به ساکارز است. ماه آوریل سال ۱۹۹۸، سوکرالوز به‌عنوان یک شیرین‌کننده، توسط FDA در تعدادی از دسرها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های غیرالکلی تأیید شد. در این متن قصد داریم پیرامون مشخصات و کاربرد این محصول بی‌همتا مطالبی را ارائه دهیم.

سوکرالوز چیست؟

سوکرالوز جزء شیرین‌کننده‌های مصنوعی و غیرمغذی است که با نام Splenda در بازار عرضه می‌شود. این محصول از جایگزین‌نمودن، ۳ دسته اتم اکسیژن و هیدروژن ساکارز (OH-) با کلر (CI) به دست می‌آید. سوکرالوز محصولی فاقد کالری است و باعث ازدیاد گلوکز خون نمی‌شود. باتوجه‌به این موضوع، مواد غذایی حاوی این ترکیب برای افراد مبتلا به بیماری قند، گزینه‌ای بی‌همتا هستند. در بیش از ۱۰۰ مطالعه ایمنی که نشان‌دهنده ۲۰ سال تحقیق پیاپی بود، سوکرالوز به‌عنوان ماده‌ای بی‌خطر و مفید شناسایی شد.

پودر سفید سوکرالوز داخل قاشق فلزی و کاسه چوبی

بررسی مشخصات سوکرالوز در صنایع غذایی

سوکرالوز در صنایع غذایی به دلیل خاصیت شیرین‌کنندگی عالی و بی‌ضرر بودن، ارزش والایی در صنایع غذایی دارد. یکی از مشخصات اصلی سوکرالوز، شیرینی دلپذیر آن است که تنها با افزودن مقدار کمی از آن به مواد غذایی، نوشیدنی و دسر می‌توانید به شیرینی دلخواه دست پیدا کنید. سوکرالوز به‌آسانی در آب محلول می‌شود و در محدوده گسترده‌ای از pH و دما همچنان پایدار می‌ماند. ترکیب موردنظر تجزیه نشده و به‌وسیله بدن جذب نمی‌شود. سازمان FDA و ADI میزان مصرف مجاز این محصول را به ترتیب ۵ و ۱۵ میلی‌گرم در روز تخمین زده‌اند.

سوکرالوز در چه صنایعی کاربرد دارد؟

سوکرالوز در صنایع غذایی و نوشیدنی در نقش شیرین‌کننده فاقد کالری و بی‌ضرر کاربرد دارد. از جمله محصولات دارای این ترکیب، می‌توان محصولات آماده، نوشیدنی‌ها، ژله‌ها، دسرهای یخ‌زده و آدامس‌ها را بیان کرد. در صنعت داروسازی از سوکرالوز برای ایجاد طعم شیرین در مکمل‌ها و داروها استفاده می‌کنند. سوکرالوز را می‌توانید، برای پخت‌وپز به‌جای شکر استفاده نمایید. باتوجه‌به مطالبی که بیان شد این محصول را می‌توانید در صنایع غذایی، دارویی، نوشیدنی‌ها و پخت پز استفاده کنید.

انواع پاستیل و اسمارتیزهای رنگی حاوی سوکرالوز

مواد جایگزین سوکرالوز در صنایع غذایی

همان‌طور که در بالا بیان شد سوکرالوز در صنایع غذایی جایگاه خاصی دارد؛ اما می‌توانید ترکیبات دیگری را نیز به‌جای آن استفاده کنید. استویا یکی دیگر از ترکیبات ارگانیک با چاشنی شیرین بوده که حتی از شکر هم نیز مزه شیرین‌تری دارد. آسپارتام نیز باعث ایجاد طعم شیرین بیشتر از ۲۰۰ بار نسبت به شکر در غذا و نوشیدنی می‌شود. Acesulfame Potassium که با نام دیگری مثل Ace-K در بازار به فروش می‌رسد، جزء شیرین‌کننده‌های بی‌همتا برای جایگزینی به‌جای سوکرالوز است. الکلهای دارای قند مثل اریتریتول، زایلیتول و سوربیتول که تا حدودی هضم و جذب می‌شوند، گزینه دیگری برای جایگزینی به‌جای این ترکیب هستند.

کاربرد سوکرالوز در صنایع غذایی

سوکرالوز در صنایع غذایی به رنگ سفید و با ظاهری پودری به فروش می‌رسد. سوکرالوز گزینه‌ای بی‌همتا برای افرادی است که در پی جذب کالری کمتر و طعم بهتر هستند. این محصول در دماهای بالا نیز همچنان طعم شیرین خود را حفظ می‌کند، به همین دلیل در صنایع مختلف به کار می‌رود. خواص رطوبت سنجی قوی سوکرالوز باعث می‌شود برای نگهداری رطوبت، پیشگیری از خشک‌شدن و افزایش پایداری محصولات متنوع گزینه‌ای ایده‌آل باشد؛ بنابراین، سوکرالوز برای ایجاد شیرینی، افزایش طعم و افزایش پایداری طیف گسترده‌ای از محصولات در این صنعت به کار می‌رود.

تمشک بر روی کیک خامه‌ای کوچک

مزایا و معایب سوکرالوز در صنایع غذایی

استفاده از سوکرالوز در صنایع غذایی مزایای بی‌شماری را برای استفاده‌کننده فراهم می‌کند. مزایای این ترکیب شامل، بدون کالری بودن، پایداری در درجه حرارت‌های بالا، قابلیت محلول شدن آسان، تأیید شده توسط FDA و بدون قند بودن است. معایب این ترکیب نیز شامل خشک‌کردن محصولات نسبت به شکر، برهم‌زدن تعادل میکروبیوم روده و التهاب گوارشی در برخی افراد و تخریب حرارتی در دماهای بسیار بالا را می‌توان بیان کرد. درصورتی‌که شما نیز مشتاق بررسی قیمت و خرید سوکرالوز هستید، می‌توانید با کارشناسان شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول سوکرالوز در صنایع غذایی

 ۱- آیا سوکرالوز برای مصرف بی‌خطر است؟

بله، سوکرالوز توسط چندین مقام نظارتی، از جمله FDA و ADI، ایمن برای مصرف است. اغلب افراد از جمله کودکان و خانم‌های باردار می‌توانند از محصولات دارای این ترکیب استفاده کنند.

 ۲- آیا خطرات احتمالی سلامتی مرتبط با سوکرالوز وجود دارد؟

برخی از مطالعات خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با سوکرالوز، از جمله تأثیر آن بر میکروبیوم روده و ارتباط احتمالی با دیابت را بررسی کردند. بااین‌حال بررسی‌های بیشتری دررابطه‌با این پژوهش موردنیاز است.

 ۳- تفاوت سوکرالوز با سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی چیست؟

سوکرالوز در صنایع غذایی نسبت به دیگر محصولات ایجادکننده طعم شیرین، مزه بهتری دارد و استفاده از آن در حد استاندارد بی‌خطر است.

 ۴- بعد از مصرف چه اتفاقی برای سوکرالوز می‌افتد؟

پس از مصرف این ترکیب، بیشتر حجم مصرفی آن (حدود ۸۵ درصد) از طریق مدفوع از بدن خارج می‌شود. ۱۵ درصدی هم که جذب آن در بدن اتفاق می‌افتد، تجزیه نشده و کالری بدن را افزایش نمی‌دهد.

 ۵- آیا افراد مبتلا به بیماری قند می‌توانند از محصولات دارای ترکیبات سوکرالوز استفاده کنند؟

بله، محصولات غذایی، نوشابه‌ها یا آبمیوه‌های شیرین شده با سوکرالوز می‌توانند به‌جای محصولات طعم‌دار شده با شکر استفاده شوند. سوکرالوز می‌تواند راهی برای کمک به این افراد برای از کم‌کردن هوس آنها به طعم شیرین و مدیریت استفاده از کربوهیدرات باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *