دانستنی های مواد شیمیایی

خواص درمانی کافور

مهمترین خواص درمانی و پزشکی کافور

روغن کافور یکی از رایج ترین روغنهای مورد استفاده در پزشکی است. علاوه بر این، همچنین یک درمان خانگی موثر برای بسیاری از بیماریها در نظر گرفته می شود. دارای خواص ضد عفونی کننده، بی حس کننده، ضد اسپاسم، ضد التهابی و ضد احتقان قوی و موثر است. این باعث حفظ و تقویت سلامت کلی بدن می شود. به جز این موارد کافور خواص درمانی زیادی دارد که در ادامه بطور کامل به آنها می پردازیم.

در این مطلب موضوعات زیر را مطالعه خواهید کرد:

فواید روغن کافور برای سلامتی

روغن کافور برای سلامتی نقشها و عملکردهای گوناگون خوبی دارد که ما سعی داریم در ادامه این مقاله شما را با بهترین و مهمترین خواص درمانی و پزشکی آن آشنا سازیم.

بهبود دهنده گردش خون

روغن کافور به عنوان یک محرک برای بسیاری از اندامهای بدن عمل می کند. به طوری که هنگام تکمیل فرایند هضم، تضمین می کند که مواد مغذی به تمام قسمتهای بدن منتقل می شوند. علاوه بر این، روغن کافور متابولیسم را بهبود می بخشد، که این تضمین می کند جذب مواد مغذی بهینه می شود. در نهایت، حرکت روده را نیز تحریک کرده تا مواد زائد به طور موثر از بدن خارج شوند. افرادی که از علائم بی حالی، هضم نامناسب، گردش خون نامناسب و انسداد ترشحات رنج می برند، حتما باید از روغن کافور استفاده کنند.

یک کاسه چوبی محتوی کافور به همراه کیف پارچه ای سفید کوچک

روغن کافور برای سفید کردن پوست و آکنه

این ماده هزاران سال است که به عنوان یک میکروب کش، حشره کش و ضدعفونی کننده موثر در بسیاری از فرهنگها شناخته شده است. کافور خوراکی در زمانهای گذشته برای ضدعفونی آب استفاده می ‌شد. به‌ ویژه در فصل تابستان و بارانهای موسمی که احتمال ابتلا به بیماریهای منتقله از طریق آب بیشتر از حد معمول بود. علاوه بر این، روغن آن یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده در لوسیونهای ضد باکتری و ضد قارچ است. هنگامی که روغن آن با آب حمام مخلوط شود، پوست سر را ضد عفونی می کند و همچنین شپش را از بین ببرد.

کاهش حساسیت به درد و کاهش اختلالات عصبی

استفاده مستقیم از روغن کافور می تواند باعث بی حسی شود. این ماده به عنوان یک بی حس کننده و ضد درد موثر عمل می کند. همچنین مطالعات نشان می دهند که روغن آن در کاهش شدت اختلالات عصبی مانند اضطراب مزمن، عصبی بودن، تشنج و حملات صرع موثر است.

کافور التهاب را کاهش می دهد

در صورت استفاده خارجی، روغن کافور قادر به نفوذ به بافت عمیق است. این روغن در کنار خاصیت خنک کنندگی یکی از بهترین راه های ارگانیک برای درمان التهاب است. علاوه بر این، همچنین التهاب اندامهای داخلی را درمان کرده، حتی اگر روی پوست، در ناحیه آسیب ‌دیده استفاده شود.

قرصهای سفید رنگ کافور

کاهش درد مفاصل و زانو با کافور

کافور علاوه بر محرک بودن سیستم گردش خون، خاصیت سم زدایی نیز دارد. با سم زدایی ناحیه ای که روی آن اعمال می شود و تحریک جریان خون، مفصل رایج را نیز درمان می کند. علاوه بر این، روغن آن درد مفاصل علامتی در نقرس، آرتریت و روماتیسم را نیز درمان می کند. از آنجایی که تورم بافتها را نیز کاهش می دهد، خاصیتی که به عنوان آنتی فلوژیست شناخته می شود، به طور موثر بیماریهای استخوان و مفاصل را درمان می کند.

روغن کافور برای احتقان بینی و گلو

برای استفاده از روغن کافور به عنوان یک ضد احتقان، نیازی به مصرف کافور نیست. فقط باید آن را بسوزانید و بوها را استشمام کنید. این به خودی خود می تواند مخاط و بلغم انباشته در مجاری بینی، حنجره، حلق، برونشها و ریه ها را رقیق کند. روغن آن به دلیل خاصیت ضداحتقان خود در مالشهای تبخیر کننده بسیار رایج است. علاوه بر این، برای بیماریهای مشابهی مانند سرخک، آنفولانزا و سیاه سرفه نیز مفید است.

شیشه های مختلف حاوی روغن پر کاربرد و مهم کافور

روغن کافور یک درمان طبیعی برای جلوگیری از مالاریا

دو راه وجود دارد که روغن کافور از ابتلای انسان به مالاریا جلوگیری می کند. اولا، وقتی می سوزد، می تواند حشراتی مانند پشه ها را در مجاورت خود بکشد. علاوه بر این، هنگامی که به مقدار کم روی بدن استفاده شود، از نیش زدن پشه ها جلوگیری می کند. علاوه بر این، روغن آن دارای خواص ضد عفونی کننده است، می تواند هر گونه عفونت باکتریایی، قارچی و ویروسی را در خون از بین ببرد.

تسکین نورالژی و نوروپاتی

نورالژی یک اختلال عصبی است که زمانی ایجاد می شود که عصب زوج نهم مغزی به شدت تحت تاثیر تورم رگهای خونی مجاور قرار می گیرد. بسیار دردناک است و کسانی که تحت تاثیر آن هستند ممکن است تا درمان این عارضه در بستر باشند. استفاده روغن کافور یکی از رایج ترین راه های درمان این بیماری است. می توان آن را به صورت خارجی در ناحیه آسیب دیده اعمال کرد. این روغن التهاب رگهای خونی مجاور را کاهش داده و در نتیجه فشار بر عصب نهم جمجمه را کاهش می دهد. این یکی دیگر از مزایای خواص ضد درد و بی حسی آن است.

روغن کافور آرام بخشی برای کل بدن

روغن آن دارای خواص آرام بخش بالایی است. این یکی از دلایل اصلی استفاده از آن برای درمان بیماران مبتلا به فشار خون است. محققان گزارش کرده اند که افرادی که روغن کافور را به پیشانی خود و سایر نواحی که تنش در آنها ایجاد می شود می مالند، پس از مدتی احساس آرامش بیشتری می کنند. آنها همچنین احساس خنکی و شادابی می کردند.

دو شیشه روغن کافور به همراه دو شمع و یک گل سفید

سوالات متداول خواص درمانی کافور

1- ارزش غذایی کافور چیست؟

این ماده حاوی چندین ماده مفید است که کوکتل آن بیشترین فواید دارویی را از آن استخراج می کند. روغن کافور حاوی لینالول، بورنیل استات، ترپینن-4-اول، کاریوفیلن، بورنئول، پیپریتون، ژرانیول، سافرول، سینامالدئید، متیل سینامات، اوژنول، پینن، کامفن، ب-پینن، سابینن، فلاندرن1، لیمونن، -سینئول ، Y-ترپینن، پی سیمن، ترپینولن و فورفورال است.

2- موارد  دیگر استفاده از روغن کافور چیست؟

روغن کافور معمولا به عنوان یک دستگاه آروماتراپی موثر استفاده می شود. آن را با روغن اسطوخودوس، بابونه، کاجوپوت و ریحان ترکیب می کنند. در بسیاری از فرهنگها در سراسر جهان شرقی، از آن در مراسم مذهبی به عنوان بخور استفاده می شود.

3- عوارض جانبی کافور چیست؟

گرچه کافور استفاده های درمانی و پزشکی زیادی دارد اما باید به عوارض آن نیز توجه کرد. مصرف آن در دوز بالا موجب ایجاد تشنج می شود. باید از کافور، در مقادیر کم استفاده‌ کنید چرا که مقادیر بالای آن کشنده است.

4- نحوه استفاده از آن برای درمان خارش جوش چیست؟

کافور را در آب حل کنید و بر جوشهای ناشی از عرق بگذارید تا خارش آن بهبود یابد و بعد از چند روز استفاده مکرر ناپدید شوند.

5- آیا کافور در رفع گرفتگی بینی موثر است؟

بله- این ماده به عنوان یک ضد احتقان طبیعی عمل می کند و گرفتگی بینی را فورا از بین می برد، در نتیجه تنفس راحت تر می شود و احساس راحتی خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *