دانستنی های مواد شیمیایی

جوش شیرین برای دندان

مزایا و معایب استفاده از جوش شیرین برای دندان

جوش شیرین یا بیکربنات سدیم، پودری سفید و ریز است که کاربردهای خانگی تقریباً بیشماری دارد. این ماده را که عمدتاً به عنوان مخمر می شناسیم، می ‌تواند کارایی بسیار بیشتری از ور آمدن حمیر نان داشته باشد. یکی از محبوب ترین کاربردهای آن به عنوان پاک کننده و سفید کننده دندان است. اما آیا استفاده از جوش شیرین به اندازه خمیردندان معمولی ایمن و موثر است؟ در این مقاله نگاهی به مزایا و محدودیتهای استفاده از جوش شیرین بر روی دندان و روش استفاده ایمن از آن برای حذف پلاک و باکتریهای دهانی می اندازیم.

مزایای استفاده از جوش شیرین برای دندان

در این مقاله سعی داریم به بررسی مزایای جوش شیرین برای دندان بپردازیم. این مزایا عبارتند از :

کاهش پلاک دهانی و التهاب لثه

یکی از مزایای جوش شیرین برای دندان، کاهش پلاک و التهاب لثه است.  بیوفیلمها کلنیهایی از باکتریها هستند که به سطح دندان شما می چسبند و در نهایت باعث ایجاد مشکلاتی مانند التهاب لثه و حفره می شوند. هنگام مسواک زدن با استفاده از جوش شیرین، دانه هایش عملکرد بیوفیلمها را مختل می‌ کنند و تعداد باکتریها را کاهش می دهند. به این ترتیب به جلوگیری از آسیب دندانها و لثه ها کمک می کنند. برخی از باکتریهای مضر برای رشد در دهان به شرایط اسیدی بیشتری نیاز دارند. تحقیقات نشان می دهد، وقتی دهان خود را با محلول جوش شیرین و آب شستشو می دهید، pH  دهان شما افزایش می یابد و اسیدی شدن آن را کاهش می دهد. در نتیجه، استفاده از این ماده به عنوان خمیر دندان ممکن است تکثیر باکتریهای مضری را که موجب ایجاد پوسیدگی در دهان می شوند، دشوارتر کند.

ریختن یک قاشق جوش شیرین داخل لیوان آب

خاصیت سفید کنندگی

یکی دیگر از مزایای استفاده از جوش شیرین برای دندان این است که دندانها را سفید می کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که جوش شیرین یک ساینده ملایم است که توانایی پاک کردن لکه های سطحی دندانها را دارد و دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است. همچنین دراین تحقیقات نشان می دهد که جوش شیرین دراز بین بردن لکه های روی دندان و زیباتر شدن لبخند شما موثر است. به همین دلیل است که از جوش شیرین به عنوان یک عنصر محبوب و مؤثر در بسیاری از خمیردندانهای تجاری استفاده می‌شود.

عدم وجود فلوراید

یک گزینه دیگر اینکه بدون فلوراید است. بسیاری از مردم استفاده از جوش شیرین برای دندانها را ترجیح می دهند چون فاقد فلوراید و خطرات سمی باشد. اگر چه موضوع سمی بودن فلوراید بسیار نادر است، اما خطرات ناشی از بلعیده شدن و یا مصرف زیاد خمیر دندانهای حاوی فلوراید، به ویژه در کودکان زیر 6 سال می‌تواند نگران کننده باشد. سمی بودن فلوراید باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی از قبیل درد، استفراغ، اسهال، مشکلات کلیوی و قلبی شود.

ارزان بودن

جوش شیرین ترکیبی ارزان است. استفاده از جوش شیرین برای دندان بسیار مقرون به صرفه است. قیمت جوش شیرین بسیار کم است و همچنین به سادگی در دسترس است و تقریباً از هر داروخانه، خواربار فروشی، و خرده فروشی، فروشگاه‌های بزرگ می‌توان آن را تهیه کرد.

سه عدد مسواک کرم رنگ در کنار کاسه ای محتوی جوش شیرین

معایب استفاده از جوش شیرین برای دندان

علاوه بر مزایا، جوش شیرین معایبی نیز برای دندان دارد که در ادامه به بررسی معایب استفاده از این ماده می پردازیم:

طعم و بافت غیر جذاب

برای بسیاری از افرادی که از جوش شیرین برای دندانهایشان استفاده می کنند این است که طعم چندان خوبی ندارد. بافت جوش شیرین همچنین ممکن است به شما این احساس را بدهد که شن و ماسه در دهان دارید  و قطعاً این حس مورد علاقه هیچکس نیست.

کمبود فلوراید

قطعاً استفاده از جوش شیرین برای دندان به تنهایی نمی ‌تواند مانند خمیردندانهای تجاری حاوی فلوراید کارایی داشته باشد. خمیر دندانهای مورد تأیید توسط انجمنهای دندانپزشکی حاوی فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی و حفره های دندانی هستند. با اینکه فلوراید یک عنصر طبیعی است که به وفور در آب و هوا و همچنین در استخوانها و دندانهای ما وجود دارد، اما فلوراید اضافی موجود در خمیردندان می‌ تواند یک سپر اضافی در برابر پوسیدگی دندان ایجاد کند به دلیل اینکه جوش شیرین فاقد فلوراید است، در صورتی که فقط ازاین ماده در شستشوی دندان استفاده شود، محافظت لازم در برابر پوسیدگی صورت نخواهد گرفت. بهتر است قبل از استفاده از جوش شیرین برای دندانهایتان، این نکته را در نظر داشته باشید که اگر دندانهای حساسی دارید یا دچار فرسایش دندان هستید، از خمیر دندانهای حاوی جوش شیرین یا سایر محصولات سفید کننده استفاده نکنید.

خاصیت سفیدکنندگی پایین

برخی محققان معتقد هستند که استفاده از جوش شیرین برای دندان نسبت به سایر محصولات اثر بسیار پایینی در پاک کردن لکه ‌ها دارد. به هر حال جوش شیرین یک ساینده ملایم است و بسیاری از دندانپزشکان جوش شیرین را برای مینای دندان و عاج دندان بی خطر می دانند.

ریختن جوش شیرین روی مسواک در کنار عکس قبل و بعد دندانها

سؤالات متداول جوش شیرین برای دندان

1- سفید کردن دندانها با جوش شیرین چقدر طول می کشد؟

ابتدا از جوش شیرین برای دندانهایتان، یک روز در میان به مدت 1 تا 2 هفته استفاده کنید. سپس حداکثر یک یا دو بار در هفته با جوش شیرین مسواک بزنید. ممکن است دو تا سه هفته طول بکشد تا جوش شیرین دندانهای شما را سفید کند.

2- آیا استفاده از جوش شیرین برای دندانها موثر است؟

جوش شیرین یک ساینده موثر است اما حاوی هیچ گونه مواد سفید کننده مانند پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید نیست یعنی هر گونه ماده خارجی پوشاننده دندان شما را از بین می برد اما رنگ طبیعی زیرین دندان شما را تغییر نمی دهد.

3- آیا استفاده از جوش شیرین برای دندان خطرناک است؟

ساینده بودن جوش شیرین تنها دلیل سفید کردن دندان است و چون قدرت سایندگی جوش شیرین بسیار کم است احتمال آسیب رسیدن به مینای دندان بعید است.

4- چطور طعم جوش شیرین را بهتر کنیم؟

اگر طعم شور جوش شیرین برای شما آزار دهنده است، می توانید 1 یا 2 قطره روغن نعناع را به خمیر جوش شیرین اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. اگر به دنبال بافت بهتری هستید می‌توانید از خمیردندانهای تجاری حاوی جوش شیرین استفاده کنید.

5- آیا ترکیب جوش شیرین با آبلیمو تأثیر بیشتری در سفید کردن دندان دارد؟

توصیه می‌ کنیم از تهیه خمیر با جوش شیرین و آبلیمو، توت فرنگی یا هر آب میوه دیگری خودداری کنید. آب میوه ها اسیدی هستند و می توانند مینای دندان شما را فرسایش دهند، به خصوص زمانی که با جوش شیرین یا سایر محصولات ساینده ترکیب شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *