دانستنی های مواد شیمیایی

تگزاپون برای پوست

کاربردها و مزایا و معایب تگزاپون برای پوست

تگزاپون برای پوست در ساخت محصولات شوینده به کار می رود. این محصول با نام تجاری سدیم لورت سولفات شناخته می شود. استفاده از این ماده در محصولات شوینده باعث از بین رفتن چربی پوست می شود. این محصول ماده ای است که سبب تحریک پوست می شود و به ساختار چربی پوست آسیب می زند و در نتیجه باعث خشکی پوست می شود. در ادامه به بررسی کاربردها و مزایا و معایب استفاده از تگزاپون برای پوست را مطرح می کنیم.

آشنایی کلی با تگزاپون

تگزاپون برای پوست و مو کاربردهای مختلفی دارد و در تمام محصولات آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می شود. این ماده برای ساخت محصولات پوست و مو در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. برای محصولات شوینده به دلیل کف سبکی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. تگزاپون با سایر مواد افزودنی برای ساخت یک محصول سازگاری دارد که به همین علت در صنعت بسیار کاربرد دارد. تگزاپون برای موارد زیر کاربرد دارد: در کارواش به عنوان کف شور و ازبین برنده روغن استفاده می شود. در ساخت صابونها، لوسیون و کرمها به شکل مایع یا غیر مایع استفاده می شود. در پاک کننده مواد چسبنده مورد استفاده قرار می گیرد. تگزاپون به عنوان ابزار تحقیقاتی در بیوشیمی پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد. در شوینده ها مثل مایع ظرفشویی مورد استفاده قرار می گیرد. در مواد اولیه آرایشی، بهداشتی، داروئی و محصولات مراقبتی پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه ای کوچک حاوی مایعی غلیظ و کرم رنگ تگزاپون

کاربرد تگزاپون برای پوست

تگزاپون برای پوست در صنایع آرایشی و بهداشتی برای ساخت محصولات مراقبتی به کار می رود. این ماده بسیار ارزان است و یکی از مواد پاک کننده به شمار می رود. این محصول چربی روی پوست را از بین می برد و این عمل باعث نفوذ آب به مو و پوست می شود. تگزاپون دارای بوی بسیار مطبوعی است و این عامل نیز یکی از عواملی است که باعث می شود از این ماده در صنعت آرایشی و بهداشتی بسیار استفاده شود. این ماده در صنعت آرایشی و بهداشت در ساخت محصولاتی نظیر نمک حمام، کرمهای آکنه، محصولات لایه بردار پوست، ماسکهای مژه، رنگ مو، شوینده های بدن، نرم کننده ها، پاک کننده های صورت، پاک کننده های آرایش، شامپوهای بزرگسالان و کودکان، صابونهای مایع بدن، خمیر دندانها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

اهمیت تگزاپون برای پوست

تگزاپون برای پوست چرب کاربردهای زیادی داردو بطوریکه این ماده با ایجاد کف باعث از بین رفتن چربی روی پوست می شود. این محصول برای از بین بردن چربی پوستهای چرب بسیار پرکاربرد است به خاطر همین افرادی که پوست و موی چربی دارند بعد از استفاده از این محصولات حس بهتری پیدا می کنند. باید به این نکته توجه داشت که افرادی که دارای پوستهای مبتلا به اگزما، آکنه و پسوزیاریس هستند باید از استفاده محصولاتی که این ماده را دارند اجتناب کنند. چرا که استفاده از محصولاتی که تگزاپون دارد ممکن است سبب تحریک بیشتر حساسیتشان شود. در نتیجه افرادی که حساسیت دارند باید از محصولاتی استفاده کنند که ماده دیگری جایگزین تگزاپون در آن شده باشد.

معایب تگزاپون برای پوست

تگزاپون برای محصولات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد ولی استفاده از آن معایبی برای پوست دارد که به این شرح می باشد. ماده تگزاپون لایه رطوبتی پوست را از بین می برد و این باعث می شود مواد شیمیایی به راحتی به زیر پوست نفوذ پیدا کنند. اثر ماده تگزاپون روی پوست تا 17 روز باقی می ماند در نتیجه استفاده بیش از حد از صابونها شستشو باعث خشکی پوست می شود. تگزاپون لایه بیرونی پوست را از بین می برد، در نتیجه پوستهای حساس ممکن است بعد از شستشو دچار خارش و یا اگزما شوند. ماده تگزاپون با تاثیری که روی پروتئینها و مولکولهای پوست دارد سلولهای پوست را از بین می برد.

ماده غلیظ و سفید رنگ تگزاپون درون ظرفی صاف و شیشه ای

سلولهای پوستی هر 7 سال جایگزین سلولهای مرده و قدیمی می شوند. استفاده از این ماده فرآیند جایگزینی سلولهای پوستی را مختل می کند. ماده تگزاپون در خمیردندانها باعث افزایش بیماریهای مخاطی دهان می شود. این ماده می تواند آفت دهان را نیز افزایش دهد. افرادی که پوستهای حساسی دارند استفاده از این ماده باعث خارش و تحریک پوستشان می شود. در مواردی استفاده از آن باعث سوزش چشم نیز می شود. قابل توجه است که ایجاد سرطان با استفاده از این محصول هنوز کاملا ثابت نشده است و بسیاری از کشورها این موضوع را تایید نکرده اند.

مزایای تگزاپون برای پوست

این ماده برای پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن مزایایی دارد. قیمت ارزان این محصول باعث می شود در صنایع آرایشی و بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار بگیرد. به دلیل بوی مطبوعی که دارد بسیار استفاده آن خوشایند افراد قرار گرفته است. تگزاپون در برابر آب سخت می باشد. این ماده تجزیه بیولوژیکی و خاصیت پاک کنندگی بالایی دارد. تگزاپون یک ماده امولسیفایر می باشد. این ماده در مقایسه با مواد دیگر التهاب پوستی کمتری را ایجاد می کند.

جایگزین تگزاپون

با توجه به مزایا و معایبی که از تگزاپون گفته شد، تگزاپون می تواند جایگزینهایی در محصولات پوستی داشته باشد. این ترکیبات جایگزین عباتند از:

  • آمونیوم لوریل سولفات: این ماده پاک کنندگی بسیار بالایی دارد. استفاده از این ماده برای جایگزینی تگزاپون بسیار کاربرد دارد زیرا این ماده حساسیت کمتری ایجاد می کند.
  • سدیم کوکو سولفات: این ماده دارای 50% ماده SLS می باشد از این رو برای جایگزینی تگزاپون بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است.
  • کوکو آمفو استات سدیم: این ماده بسیار از مواد نام برده شده بالا ملایم تر است بنابراین برای افرادی که حساسیت دارند گزینه خوبی محسوب می شود. این ماده معمولا در محصولاتی که برای افراد حساس مانند کودکان ساخته می شود به کار می رود.

ماده ای غلیظ و کرم رنگ تگزاپون داخل پلاستیک شفاف داخل ظرفی آبی

سوالات متداول تگزاپون برای پوست

1- از تگزاپون در خمیر دندان به چه منظور استفاده می شود؟

تگزاپون در خمیر دندان ذرات کثیف و آلودگی دندان را از بین می برد.

2- پودر تگزاپون چیست؟

ماده تگزاپون در بازار به صورت مایع وجود دارد اما سدیم لوریل اتر سولفات را می توان به صورت پودر در بازار پیدا کرد. جهت خرید تگزاپون می توانید با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات که فعال در حوزه فروش انواع مواد شیمیایی است، در تماس مستقیم باشید.

3- تگزاپون چه ویژگیهایی دارد؟

ماده تگزاپون دارای ویژگیهایی از قبیل کف زایی مناسب، سبک و غلیظ نبودن تگزاپون، سازگار با مواد افزودنی، قابلیت بازدارندگی، شکل پذیری عالی و … است.

4- تگزاپون چند نوع است؟

تگزاپون دو نوع است: تگزاپون صدفی و تگزاپون N70

5- فرمول شیمیایی تگزاپون چیست؟

تگزاپون ماده خنثی با فرمول شیمیایی CH3(CH2)10CH2(OCH2CH2)SO3Na است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *