دانستنی های مواد شیمیایی

تفاوت آسپارتام و سوکرالوز

تفاوت آسپارتام و سوکرالوز به عنوان شیرین کننده غذایی

آسپارتام و سوکرالوز، نوعی شیرین کننده هستند که امروزه جایگزین قند و شکر شده اند. چرا که مصرف قند، باعث ایجاد بیماریهایی همچون دیابت و افسردگی می‌ شود. پس بهتر است از این دو شیرین کننده به عنوان جایگزین قند استفاده کنیم؛ زیرا از کالری بسیار کمتری برخوردار بوده و هیچگونه آسیبی به همراه ندارند. در ادامه ویژگیها و مشخصات آسپارتام و سوکرالوز را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آسپارتام چیست؟

آسپارتام نوعی شیرین کننده قوی و مصنوعی و محبوب می باشد که میزان شیرین بودن آن چند برابر بیشتر از قند طبیعی است. نام دیگر این ماده شیمیایی E951 می‌ باشد و از موادی همچون اسید آسپارتیک و فنیل آلانین تشکیل شده است. لازم به ذکر است که اسید اسپارتیک و فنیل آلانین نوعی آمینو اسید طبیعی به شمار می‌ آیند. ناگفته نماند که آسپارتام و سوکرالوز کالری بسیار کمتری نسبت به قند دارند و هیچگونه عوارضی به همراه ندارند. آسپارتام به راحتی نمی تواند انرژی تولید و آزاد کند. بهتر است بدانید که آسپارتام یکی از بزرگترین منابع متانول در رژیم غذایی محسوب می شود.

پودر سفید آسپارتام با کریستالهای ریز داخل کاسه چوبی و قاشق فلزی

سوکرالوز چیست؟

سوکرالوز و آسپارتام نوعی قند مصنوعی و شیمیایی می‌ باشد. ترکیب سوکرالوز کالری ندارد و از ساکارز تولید می ‌شود. همچنین سوکرالوز نوعی ماده شیرین کننده غیرمغذی به شمار می‌ آید. میزان شیرینی این ماده شیمیایی 600 برابر بیشتر از شکر است و 650 برابر بیشتر از قند می باشد. لازم به ذکر است که برای کاهش میزان شیرینی سوکرالوز، آن را با مواد شیمیایی همچون مالتودکسترین و دکستروز مخلوط می کنند. ناگفته نماند که از این ماده شیمیایی برای تولید انواع سسها، نوشیدنیهای گازدار و آدامسهای جویدنی استفاده می‌ شود.

کاربردهای آسپارتام

بهتر است بدانید که آسپارتام در صنایع غذایی برای تولید انواع مواد غذایی و نوشیدنیها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای ایجاد ثبات بیشتر در انواع مواد غذایی و طعم بهتر آنها از ماده شیمیایی به نام آسپارتام استفاده می کنند. البته  در اتحادیه اروپا از این دو قند مصنوعی به عنوان ماده افزودنی شیرین کننده انواع غذاها و نوشیدنیها استفاده می کنند. از این ماده شیمیایی در تولید انواع پودینگها، نوشابه ها، ژله ها و … استفاده می کنند. میزان پایداری آسپارتام در مواد اسیدی همچون نوشابه ها بسیار بیشتر از سایر مواد می‌ باشد. چرا که در سایر مواد غذایی هنگام گرم شدن آسپارتام تجزیه شده و طعم شیرین ماده غذایی کمتر می‌ شود. ناگفته نماند که از این ماده شیمیایی برای تولید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و تولید داروها استفاده می کنند.

انواع پاستیل و اسمارتیز رنگی حاوی آسپارتام

کاربردهای سوکرالوز

سوکرالوز کاربردهای بسیار زیادی در تولید انواع مواد غذایی و نوشیدنیها و آدامسها و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی  دارد. ناگفته نماند که میزان پایداری سوکرالوز در حرارت بالا بسیار زیاد است. پس بنابراین از این ماده شیمیایی می توان در محصولات پخته شده هم استفاده کرد. این امر باعث می ‌شود که تغییراتی در بافت و طعم مواد غذایی به وجود بیاید. به عبارت دیگر ماده غذایی که حاوی سوکرالوز می ‌باشد در مقایسه با ماده غذایی که حاوی شکر یا قند می‌ باشد تفاوتهای بسیار زیادی از نظر طعم و بافت دارد.

تفاوتهای آسپارتام و سوکرالوز چیست؟

آسپارتام و سوکرالوز تفاوتهای بسیار زیادی از لحاظ طعم و مغذی بودن و نبودن دارند. به عنوان مثال سوکرالوز نوعی شیرین کننده غیر مغذی و آسپارتام نوعی شیرین کننده مغذی می‌ باشد. ناگفته نماند که شیرین کننده های غیر مغذی اصلا کالری ندارند اما شیرین کننده های مغذی کالری کمی دارند. یکی دیگر از اصلی ترین تفاوتهای این دو شیرین کننده این است که سوکرالوز بسیار شیرین تر از آسپارتام می باشد. به عبارت دیگر سوکرالوز حدود 600 برابر شیرین تر از شکر است در حالیکه آسپارتام حدود 200 برابر شیرین تر از شکر می باشد. لازم به ذکر است که شیرین کننده های غیر مغذی باعث افزایش اشتها شده و این امر به مرور زمان باعث افزایش وزن در فرد می ‌شود.

پنج حبه قند و هشت عدد قرص کوچک سفید در کنار یک نی و لیوان کاغذی

مزایای آسپارتام و سوکرالوز

آسپارتام و سوکرالوز مزایای بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال شما با مصرف این شیرین کننده ها می توانید به راحتی کالری مصرفی روزانه خود را کنترل کنید. همچنین افرادی که رژیم غذایی کاهش وزن دارند می توانند به راحتی از این شیرین کننده ها استفاده کنند. همچنین این مواد شیمیایی شیرین کننده تاثیری بر قند خون فرد ندارد. پس بنابراین افرادی که دچار بیماری دیابت و پیش دیابت هستند به راحتی می توانند از این شیرین کننده ها استفاده کنند. همچنین این شیرین کننده های شیمیایی از پوسیدگی و آسیب دیدن دندانهایتان جلوگیری می کند.

معایب آسپارتام و سوکرالوز

یکی از اصلی ترین معایب مصرف بیش از حد این دو قند مصنوعی افزایش اشتها می ‌باشد. چرا که این شیرین کننده های شیمیایی از ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون یا انسولین جلوگیری می کند و این امر باعث احساس گرسنگی در فرد می‌ شود. همچنین مصرف بیش از حد این مواد شیمیایی، خطر ابتلا به بیماریهای قلب و عروقی و فشار خون را افزایش می دهد. بعلاوه مصرف بیش از حد این شیرین کننده های شیمیایی باعث ایجاد تاثیر منفی در متابولیسم شما می شود. همچنین باعث از بین رفتن پروبیوتیکهای موجود در روده می‌ شود و این امر باعث بیمار شدن فرد می گردد.

قند، آسپارتام و سوکرالوز بر روی میز آشپزخانه

سوالات متداول تفاوت آسپارتام و سوکرالوز

1- مصرف متعادل روزانه آسپارتام و سوکرالوز چقدر است؟

مصرف متعادل روزانه آسپارتام و سوکرالوز به وزن افراد بستگی دارد. به عبارت دیگر حد مجاز مصرف سوکرالوز روزانه حدود 5 میلی گرم در مقابل هر کیلو گرم وزن بدن می باشد. همچنین مصرف مجاز آسپارتام روزانه حدود 40 الی 50 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم از وزن بدن می باشد.

2- چه کسانی نباید از مصرف آسپارتام و سوکرالوز جلوگیری کنند؟

همانطور که گفتیم مصرف بیش از حد آسپارتام و سوکرالوز باعث بروز بیماریهای متابولیکی همچون دیابت نوع 2 در فرد می ‌شود. بنابراین افرادی که مبتلا به بیماری TD و PKU هستند می‌ بایست از مصرف این شیرین کننده ها جلوگیری کنند.

3- در تولید قهوه و نوشابه های رژیمی کوکا کولا از آسپارتام و سوکرالوز استفاده می کنند؟

در تولید قهوه و نوشابه های رژیمی کوکاکولا از شیرین کننده‌ ای همچون آسپارتام استفاده می کنند و از سوکرالوز استفاده نمی کنند. زیرا این ماده شیمیایی طعم شیرین بسیارملایمی را به این نوشیدنیها می دهد.

4- آیا آسپارتام و سوکرالوز تاثیری در سیستم ایمنی فرد ایجاد می کند؟

بهتر است بدانید که مصرف بیش از حد آسپارتام در سیستم ایمنی فرد تاثیر منفی ایجاد می‎ کند و این امر باعث ایجاد التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن فرد می‌ شود. ناگفته نماند که سوکرالوز تاثیری در سیستم ایمنی فرد ایجاد نمی کند.

5- آیا در دوران بارداری می توان از آسپارتام و سوکرالوز استفاده کرد؟

بله. مصرف شیرین کننده هایی همچون آنها در دوران بارداری هیچ عوارضی به همراه ندارند. اما مصرف بیش از حد این شیرین کننده ها در دوران بارداری باعث بروز بیماریهایی همچون دیابت حاملگی و اضافه وزن بیش از حد و … در فرد باردار می‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *