دانستنی های مواد شیمیایی

تفاوتهای صابون و پن

بررسی تفاوتهای صابون و پن

زیبایی و سلامت پوست قطعا در گرو نوع محصولات بهداشتی و مراقبتهایی است که از آن به عمل می آید. صابون و پن دو محصول اساسا متفاوت اما رایج هستند که بیشتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار می‌ گیرند. شناخت تفاوتهای صابون و پن به عنوان دو محصول مجزا و آشنایی با خصوصیات و کاربردهای هر کدام می‌ تواند یک راهنمای قابل اعتماد برای انتخاب بهتر آنها باشد. اگر می‌ خواهید بدانید کدام یک برای پوست مفیدتر هستند و سازگاری بیشتری با آن دارند، با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

معرفی صابون و پن

تفاوت پن و صابون چیست؟ این اولین سوالی است که ذهن مخاطب را بیش از هر مورد دیگر به خود درگیر می‌ کند. صابون و پن دو محصول بهداشتی هستند که کاربرد اصلی آنها در پاکیزه نگه داشتن پوست می‌ باشد. با این حال، معرفی محصولات پن و صابون به طور مجزا و پرداختن به خصوصیات، کاربردها و تفاوتهای هر کدام به طور جداگانه می تواند بهترین معرف آنها باشد.

آشنایی با صابون

صابون در مقایسه با پن شستشوی صورت و دیگر شوینده‌ ها شکلی آشناتر در نظر بیشتر ما دارد. این محصول یکی از قدیمی‌ ترین محصولات بهداشتی می‌ باشد که هنوز هم کارایی خود را حفظ کرده است. صابون به عنوان یک محصول بهداشتی و شوینده در علم شیمی یعنی نوعی اسید چرب سدیم یا پتاسیم با قابلیت پاک کنندگی. در حالت کلی فرمول صابون R-COONa است. با این حال، فرمولاسیون اصلی صابونها با توجه به نوع آنها مشخص می‌ شود.

یک قالب صابون سفید کف کرده

ویژگیهای صابون

بیشتر ما صابون را با ویژگی جامد بودن و داشتن عطر مخصوص می‌ شناسیم. این در حالی است که انواع صابون بر اساس شکل ظاهری، دو نوع صابون جامد و مایع را شامل هستند. مهمترین ویژگی و خاصیت صابون، قلیایی بودن آن است. از این رو، قابلیت حل شدن در چربیها را دارد و پاکسازی را با قدرت و کیفیت بالا انجام می‌ دهد. به همین علت بعد از استفاده از صابون، احساس خشکی بر روی پوست به وجود می‌ آید. البته امروزه علم تولید صابون پیشرفت کرده و با انواع مرغوب و متنوع آنها روبرو هستیم. صابونها تقریباً همگی خوش عطر می‌ باشند و به دو صورت شفاف و نیمه شفاف تولید می‌ شوند.

کاربردهای صابون

علی رغم تصور اکثر ما که صابون را فقط مختص شستشو و استحمام می‌ دانیم، صابون کاربردهایی فراتر دارد. صابون جهت شستشوی رخت نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. البته کاربرد صابون با توجه به نوع آن معین می‌ شود و یک صابون را با تمام این اهداف نمی‌ توان استفاده کرد. صابون گاهی به عنوان یک محصول چند منظوره مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به عنوان مثال لایه برداری، درمان مشکلات پوستی، سفیدکنندگی پوست و مواردی از این قبیل نیز جزو دیگر اهداف استفاده از صابون هستند. جالبتر اینکه صابون در صنعت نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال استفاده از صابون در ریسیدن پارچه یکی از مهمترین کاربردهای این محصول است. از صابونها جهت برطرف کردن اصطکاک سطوح مانند قسمت لولای در نیز استفاده می‌ شود.

چندین قالب صابون درکنار سه عدد حوله راه دار داخل سبد

پن شستشوی صورت چیست؟

پن شستشوی صورت به عنوان نسل جدیدی از محصولات بهداشتی و دارویی شناخته می‌ شود. این محصول گرچه ظاهری شبیه به صابون دارد، اما ساختار آن کاملاً متفاوت است. ساختار پن در مقایسه با صابون، استانداردتر می‌ باشد. بنابراین، ضمن آنکه مانع از آسیب رسیدن به پوست می‌ شود، از آن محافظت نیز می‌ کند. مهمترین خصوصیت این محصول داشتن pH کمتر از 6 و نزدیک بودن به pH طبیعی پوست است. خصوصیت بارز دیگر این محصول این است که فاقد اسانس و پارابن می باشد. این محصول تنها با هدف پاکسازی پوست و نه به منظور حذف چربیها، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به همین علت، آبرسانی و ترمیم پوست دو فایده مهم استفاده از آن هستند.

خصوصیات پن شستشوی صورت

پن شستشوی نوعی شوینده جامد می‌ باشد که در نگاه اول ممکن است آن را با صابون اشتباه بگیرید اما این محصول از لحاظ ساختاری متفاوت است. پن شستشوی صورت با توجه به کاربرد آن می‌ تواند ترکیبات مختلفی را در خود داشته باشد. به همین علت امروزه با انواع متنوعی از آن مانند پن شستشوی صورت ضد جوش، پن صورت پن شستشوی صورت برای پوست خشک، پن شستشوی صورت روشن کننده و پن شستشوی صورت پوست چرب روبرو هستیم. از ویژگیهای بارز و خواص این محصول جلوگیری از رشد میکروب می‌ باشد. همچنین pH صورت را تنظیم می‌ کند و از این طریق مانع از آسیب رسیدن به پوست و حفظ طراوت و شادابی آن می‌ شود.

چهار قالب پن در کنار هم

کاربردهای پن شستشوی صورت

کاربرد اصلی پن شستشوی صورت مربوط به حیطه بهداشت صورت و پوست می‌ باشد. با این حال، پن شستشوی صورت ممکن است با اهداف مختلفی مانند پاکسازی آرایش، نظافت پوست، لایه برداری و یا رطوبت رسانی به پوست مورد استفاده قرار بگیرد.

بارزترین تفاوتهای صابون و پن

اصلیترین تفاوتهای صابون و پن را در هنگام استفاده از این محصول احساس خواهید کرد. به این صورت که صابون احساس تمیزی بیشتری در پوست شما به وجود می‌ آورد. به طوری که پوست بعد از شسته شدن حالت کشیدگی و خشکی به خود می‌ گیرد. این در حالی است که بعد از شستشوی پوست با پن، حالت نرمی بیشتری روی پوست خود احساس می‌ کنید. پَنهای شستشو علیرغم صابون مواد مغذی مورد نیاز پوست را نیز تامین می‌ کنند.

دو قالب صابون و پن روی هم بر روی لیف

از دیگر تفاوتهای صابون و پن مربوط به pH آنها است. این کمیت در صابونها مقدار بیشتری به خود اختصاص می‌ دهد. اما پن شستشو pH منطبق با پوست دارد. از این رو، به خوبی می‌ تواند میزان قلیایی بودن پوست را کنترل کند. اثرگذاری صابون بر پوست از منظر تجزیه کلاژن بیشتر می باشد. همین امر احتمال آسیب پوست و جوشهای غیرمنتظره بالا می‌ برد. چرا که پوست برای جبران چربیهای از دست رفته و ایجاد یک لایه دفاعی، اقدام به تولید چربی می‌ کند و همین امر می‌ تواند دلیل جوش زدن پوست باشد. در مقابل، پنهای شستشوی صورت فاقد مواد قلیایی هستند و نوعی ترکیبات شوینده ملایم با نام سورفکتانت در خود دارند. به همین علت در عین داشتن قدرت پاک کنندگی، مراقبتهای لازم را از پوست نیز دارند.

سوالات متداول تفاوتهای صابون و پن

1- از میان صابون و پن صورت کدام یک گزینه مناسب تری هستند؟

پن شستشو در گزینه مناسب تری است.

2- بهترین پن شستشوی صورت کدام است؟

بهترین پن صورت محصولی است که متناسب با ویژگیهای پوست فرد مصرف کننده به استفاده برسد. در این صورت بهترین تاثیرگذاری را خواهد داشت.

3- استانداردترین دفعات استفاده از پن شستشوی صورت در شبانه روز چند بار است؟

پن شستشوی صورت معمولاً روزی دو مرتبه باید استفاده شود. بهتر است صبح و شب قبل از خواب از این محصول استفاده شود.

4- بهتر است دمای آب در هنگام استفاده پن شستشوی صورت چگونه باشد؟

آب ولرم بهترین آب برای نظافت و شستشوهای روزانه پوست است.

5- پیش از استفاده از پن شستشو چگونه از کیفیت و سازگاری آن با پوست خود مطمئن شویم؟

برای این کار بهتر است برای بار اول محصول را روی پوست بازوی خود امتحان کنید. چرا که پوست بازو شباهت بیشتری به پوست صورت شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *