دانستنی های مواد شیمیایی

اسید تارتاریک در لوازم آرایشی

اهمیت و کاربرد و مزایای اسید تارتاریک در لوازم آرایشی

امروزه لوازم آرایشی و بهداشتی جزئی جدایی ناپذیر از زندگی مردان و زنان در سراسر جهان شده‌ است. این محصولات از مواد طبیعی و مصنوعی زیادی تشکیل می شوند که هر یک تاثیراتی روی بدن شما دارند. به همین علت لازم است که پیش از خرید این محصولات با محتویات آنها آشنا شوید. یکی از مواد پر استفاده در صنعت لوازم آرایشی، اسید تارتاریک می ‌باشد. اگر قصد آشنایی با اسید تارتاریک در آرایشی را دارید با ادامه این مقاله همراه باشید.

معرفی اسید تارتاریک

همانطور که از نام اسید تارتاریک پیداست، این ماده یک مولکول شیمیایی با خواص اسیدی می ‌باشد. اسید تارتاریک یک اسید آلی سفید و کریستالی است. این اسید ارگانیک و یک آنتی اکسیدان می باشد. این ماده را می ‌توان هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی در آزمایشگاه ها به دست آورد. استخراج این ماده شیمیایی از برخی مواد غذایی از جمله انگور، چغندر و نیشکر صورت می پذیرد. این اسید را برای ایجاد مزه ترش به دیگر غذاها می افزایند. این ماده معمولا با بی کربنات سدیم مخلوط می شود و به عنوان بکینگ پودر به غذا اضافه می گردد. این ماده در دسته آلفا هیدروکسی اسیدها قرار می ‌گیرد و خواص مشابهی با آنها دارد. نام دیگر این ماده گلیکولیک اسید می باشد. اسید تارتاریک  یک ماده خام مفید برای شیمی آلی نیز می باشد و همچنین یک ماده مفید در لوازم آرایشی محسوب می شود. این ماده معمولا در ساخت رژ لب، عطر و لوازم آرایشی کاربرد دارد.

پودر سفید رنگ اسید تارتاریک

کاربرد اسید تارتاریک در صنایع مختلف

از گلیکولیک اسید یا اسید تارتاریک در صنایع زیر استفاده می‌شود:

لوازم آرایشی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای اسید تارتاریک در صنعت لوازم آرایشی می‌ باشد و این ماده در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می ‌گردد. دلیل آن نیز فواید بسیار زیاد این ماده برای پوست می ‌باشد.

صنایع غذایی

از گلیکولیک اسید در تولید انواع نوشیدنیها با طعم انگور استفاده می ‌شود. همچنین از این ماده برای اضافه کردن طعم ترش به برخی از غذاها نیز می‌ توان استفاده کرد.

یک شیشه سرکه انگور بنفش رنگ در کنار یک خوشه انگور زرد

صنایع ساخت و ساز

از گلیکولیک اسید در تولید برخی از انواع گچها و سیمانها استفاده می‌ شود. این ماده موجب خشک شدن دیرتر این مصالح ساختمانی می ‌شود.

داروسازی

یکی از کاربردهای نوین گلیکولیک اسید، کاربردهای آن در صنایع دارو و درمان می‌ باشد. از این ماده شیمیایی در برخی از داروهای ملین استفاده می شود.

کاربرد اسید تارتاریک در صنایع آرایشی

اسید تارتاریک در آرایشی به علت خواص موثر و مفیدی که روی پوست دارد، به صورت گسترده استفاده می گردد. این اسید در بسیاری از ماسکهای صورت و بدن استفاده شده است. از این ماده همچنین در بسیاری از سرمهای پوستی و مرطوب کننده‌ های ضد پیری نیز به صورت گسترده استفاده می ‌شود. بسیاری از لوازم آرایشی که در تماس مستقیم با پوست هستند نیز از اسید تارتاریک به دلیل خواص تنظیم pH استفاده می ‌کنند. سطح pH پوست ما به مقداری اسیدی است تا شرایط زندگی برای باکتریهای مضر و بیماری ‌زایی که روی آن قرار دارند سخت و ناممکن شود.

انواع لوازم آرایشی شامل لاک، رژ لب، سایه دارای اسید تارتاریک

مزایای استفاده از اسید تارتاریک

استفاده از اسید تارتاریک در آرایشی به دلیل فواید زیادی که برای پوست شما دارد توسط بسیاری از متخصصان توصیه می‌ شود. برخی از این مزایا عبارتند از:

کاهش چربی پوست

مولکولهای اسید تارتاریک باعث کاهش چربی پوست می شوند. به همین علت از این محصول در فرآورده های آرایشی و بهداشتی مناسب برای افراد با پوست چرب به صورت گسترده استفاده می شود. این محصول با تجزیه چربیهای پوستی موجب عدم رشد میکروارگانیسمهای مضر روی سطح پوست و کاهش احتمال ابتلا به جوش و آکنه می ‌شود.

رفع یکسان نبودن رنگ پوست

این حالت پوستی که در میان پزشکان با نام skin dullness شناسایی می ‌شود، در مواقعی به وجود می آید که بدن شما برای مدت طولانی دهیدراته بوده یا از مرطوب کننده های پوستی استفاده نکرده باشید. خشکی پوست و مصرف تنباکو نیز در بروز این پدیده تاثیر قابل توجهی دارند. بروز این پدیده موجب کاهش روشنایی پوست شما و تیره به نظر رسیدن آن می ‌شود. استفاده از لوازم آرایشی دارای گلیکولیک اسید می ‌تواند در درمان و جلوگیری از بروز این عارضه موثر باشد.

کاهش چروک پوستی

یکی از مهمترین مشکلات پوستی که با افزایش سن در همه انسانها  بروز پیدا می کند، چروکهای پوستی می باشد. همه مردم دچار این عارضه می شوند اما شدت و سن بروز این عارضه در افراد مختلف متفاوت می‌ باشد. بروز چروکهای پوستی به علت کاهش تولید ماده ‌ای به نام کلاژن می ‌باشد. کلاژن رشته‌ ای پروتئینی است که در ساختار لایه درم پوست وجود دارد و وظیفه آن ایجاد استحکام و یکپارچگی در ساختار پوست می ‌باشد. استفاده از اسید تارتاریک در آرایشی موجب تحریک کلاژن سازی در پوست می شود و شدت چین و چروک پوست صورت و بدن شما را کاهش می ‌دهد.

استفاده کردن از کرم دست حاوی اسید تارتاریک

جلوگیری از بروز خشکی پوست

یکی از اصلی ترین دلایل بروز خشکی پوست، عدم استفاده از مواد مرطوب کننده پوست به مقدار کافی می باشد. اسید تارتاریک در آرایشی یکی از صدها ماده‌ ای است که موجب مرطوب کردن پوست صورت و بدن می ‌شود. به همین علت این اسید می تواند در جلوگیری از بروز خشکی پوست و حتی درمان آن بسیار موثر باشد.

کاهش جوشهای سرسیاه

جوش سرسیاه یکی از بزرگترین معضلات پوستی در تمامی رده های سنی می باشد که علل مختلفی در بروز آن نقش دارند. این جوشها  موجب تیرگی کلی پوست و کاهش زیبایی ظاهری می ‌شود. به همین علت از بین بردن این جوشها  یکی از بزرگترین چالشهای زندگی هر فرد محسوب می شود. امروزه سه علت عمده برای ایجاد این عارضه وجود دارد. این علل عبارتند از: چربی پوست، اختلالات هورمونی و فعالیتهای باکتریایی. گلیکولیک اسید یکی از موادی است که با مهار کردن دو عامل خارجی از میان این سه عامل می ‌‎تواند در کاهش جوشهای سر سیاه نقش موثری داشته باشد.

خواص آنتی اکسیدانی

یکی از خواص  اسید تارتاریک در آرایشی ، خواص آنتی اکسیدانی می باشد. آنتی اکسیدان به موادی گفته می شود که با جذب مولکولهای رادیکال آزاد، از واکنش آنها با مولکول دی ان ای جلوگیری می کنند. این کار با جلوگیری از بروز جهشهای ژنتیکی، خطر ابتلا به انواع سرطانها را کاهش می دهد.

انواع کرم، لوسیون و مرطوب کننده دارای اسید تارتاریک

حذف سلولهای مرده پوست

لایه خارجی پوست ما از چندین لایه سلول مرده تشکیل شده است. بدن انسان به صورت طبیعی و در ابعاد خیلی جزئی پوست اندازی می کند. به همین علت هر چند ساعت یکبار لایه جدیدی از پوست شما جایگزین لایه بالایی خود می شود. در بسیاری از مواقع به علت سرعت پایین حذف سلولها ی لایه خارجی پوست، ممکن است نمای ظاهری پوست شما با مشکلاتی روبرو شود. خاصیت لایه برداری اسید تارتاریک در آرایشی موجب حذف این سلولها و ایجاد حس طراوت و شادابی در پوست شما می شود.

معایب اسید تارتاریک

گلیکولیک اسید یک ماده شیمیایی اسیدی می‌ باشد و مانند سایر مواد اسیدی می‌ تواند به پوست شما آسیب برساند. با این وجود، این اسید یک اسید ضعیف می‌ باشد و برای ایجاد آسیب باید در مقادیر بسیار بالا استفاده شود. به همین خاطر شرکتهای لوازم آرایشی که از این ماده استفاده می ‌کنند وظیفه دارند دوز استفاده شده در محصولات خود را کنترل کنند تا موجب آسیب به مردم نشوند. در صورتی که دوز مصرفی این ماده روی پوست زیاد باشد، ممکن است منجر به خارش پوستی، کهیر و سوختگی خفیف شود.

سوالات متداول اسید تارتاریک در لوازم آرایشی

1- آیا اسید تارتاریک در آرایشی برای چشم مضر است؟

به طور کلی گلیکولیک اسید می تواند با ورود به چشم سبب ایجاد سوزش و خارش شود. با این وجود به علت دوز کنترل شده این ماده در مواد آرایشی، این اثرات بسیار کم بوده و با شست و شوی ساده از بین می روند.

2- مصرف بیش از حد گلیکولیک اسید چه اثراتی روی پوست دارد؟

اسید تارتاریک در آرایشی در مقادیر کنترل شده استفاده می شود اما در صورتی که به مقدار بسیار زیاد مصرف گردد، ممکن است باعث خارش پوستی شود.

3- اسید تارتاریک در آرایشی تا چه حد روی pH پوست موثر است؟

میزان تاثیرات گلیکولیک اسید روی اسیدیته پوست در دوزهای بالاتر بیشتر مشخص است. برای مثال محلول با غلظت 1 گرم در لیتر از این ماده باعث کاهش pH به میزان 0.1 می شود.

4- تاریخ انقضای اسید تارتاریک در آرایشی چه زمانی است؟

گلیکولیک اسید دارای تاریخ انقضای 5 ساله است. با این وجود بسیاری از لوازم آرایشی زودتر از این موعد خراب می شوند. به همین دلیل شما تا تاریخ انقضای این محصولات زمان خواهید داشت.

5- آیا اسید تارتاریک در آرایشی محلول در آب است؟

بله،  گلیکولیک اسید به خوبی در آب حل می شود. به همین علت پاکسازی مواد آرایشی دارای این ماده با آب نسبتا ساده‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *