دانستنی های مواد شیمیایی

آند نیکل و کاربردش در صنعت آبکاری

کاربرد آند نیکل در صنعت ابکاری در کارخانه ها

عنصر نیکل که جایگاه بیست و هشتم جدول تناوبی را به خود اختصاص داده است، فلزی براق با قابلیت چکش خواری می باشد. این فلز، با ساختار بلورین و مکعبی ‌شکل خود، از مقاومت بالایی برخوردار است و در طبیعت، به رنگ سفید و نقره ای موجود می باشد. نیکل از نظر فراوانی روی زمین، در جایگاه پنجم قرار دارد و بیشتر در پوسته و هسته زمین یافت می شود. از فلز نیکل در صنعت آبکاری و ایجاد یک لایه براق استفاده می شود. سپس لایه بعدی فلز نیکل، برای ایجاد ظاهری خوب و همچنین افزایش مقاومت در برابر خوردگی به کار می رود. اغلب، قطعات آهنی، فولادی، برنجی و پلاستیکی با این فلز آبکاری شده و در برابر خوردگی مقاوم می شوند. در این نوشتار سعی داریم تا به کاربرد آند نیکل در صنعت آبکاری بپردازیم.

قرارگیری فلز نیکل در جدول تناوبی

شاخه الکتروشیمی، به فلزی که در آن واکنش اکسیداسیون انجام گیرد و اتصال قطب مثبت در یک سلول الکترولیتی نیز هست، آند گوید. آند در واقع محل تجمع یونهای منفی یا همان آنیونها می باشد. یونهای منفی در آند، به وسیله پتانسیل الکتریکی مجبور به انجام واکنش شیمیایی می شوند. در اثر این واکنش، الکترون تولید می شود. سپس این الکترونها به سمت مدار محرک جریان پیدا می کنند. الکتریسیته پس از خروج از کاتد، به آند وارد می شود. در نتیجه اغلب آند را طرف مثبت و کاتد را طرف منفی در نظر می گیرند.

یونهای نیکل در اثر حل شدن آند نیکل در الکترولیت به وجود می آیند. نقش اصلی یونهای نیکل، هدایت جریان الکتریکی به سمت الکترولیت است. بعلاوه یونهای نیکل در کاتد قرار گرفته و در نهایت منجر به توزیع یکنواخت جریان الکتریکی در سطح کاتد می شوند. در حال حاضر، فروش آند نیکل در ایران به صورت شمش نیکل و همچنین به صورت ساچمه ای انجام می شود. گفتنی است که خرید نیکل و قیمت روز آند نیکل با توجه به درصد خلوص و ابعاد شمش، مشخص می شود.

اهمیت آند نیکل

کاربرد آند نیکل در آبکاری و دیگر صنایع، موجب اهمیت روزافزون این نوع آند است. تولید آند نیکل با توجه به کانی های آن انجام می شود. کانی های نیکل به دو دسته سولفیدها و اکسیدها طبقه بندی می شوند. دو سوم مصرف جهانی مربوط به کانی های سولفیدی می باشد. پالایش اکسید نیکل توسط سولفیدها انجام می شود. امروزه در صنعت آلیاژسازی، از آند نیکل به وفور بهره می برند که منجر به اهمیت زیاد این آند می گردد. لازم به ذکر است که حدود 68 درصد نیکل تولیدی در جهان، برای ساخت فولادهای زنگ نزن مصرف می شود.

شمش نیکل برای کاربرد در صنعت آبکاری

علاوه بر این، تقریبا از 10 درصد نیکل، برای تولید آلیاژهایی با پایه نیکل و مس استفاده می شود. به جز مواردی که ذکر شد، از دیگر کاربردهای نیکل می توان به استفاده از آن در ساخت انواع فولادهای آلیاژی، کاربرد آن در ریخته گری، آبکاری و صنایع باتری سازی اشاره کرد. بعلاوه برای هیدروژن دار کردن انواع روغنهای گیاهی، از آند نیکل به عنوان یک کاتالیزور استفاده می شود. برای ساخت باتری های قوی نیز از آند نیکل بهره می برند. با این حال، بیشترین اهمیت آند نیکل مربوط به صنعت آبکاری می باشد. به همین دلیل است که شرکتهای زیادی به دنبال تولید و فروش آند نیکل بوده و از این طریق در صنعت آبکاری نقش به سزایی دارند.

کاربرد آند نیکل در صنعت آبکاری

امروزه، خوردگی سطح فلزات به یکی از اساسی ترین مشکلات در صنایع ساختمان سازی، خودروسازی، کشاورزی و سایر صنایع مربوطه تبدیل شده است. خوردگی فلزات، علاوه بر کاهش عمر مفید قطعات، منجر به خسارت مالی زیادی نیز می شود. از این رو صنعت آبکاری یکی از مهم ترین صنایع برای برخورد با این معضل می باشد. آند نیکل نیز یکی از مواردی است که در صنایع آبکاری کاربرد دارد و از ایجاد خسارت به فلزات جلوگیری می کند.

استفاده از آند نیکل در آبکاری، باعث افزایش عمر مفید قطعات فلزی می شود و هزینه های ناشی از خوردگی را نیز به طرز چشمگیری کاهش می دهد. از طریق آبکاری با آند نیکل، می توان از فلزات در برابر خوردگی محافظت نمود. آبکاری با آند نیکل، دوام و ماندگاری قطعات فلزی را افزایش می دهد و ظاهر فلزات را نیز زیبا می کند. از آبکاری، برای افزایش دوام شیرآلات، یراق آلات فلزی، دستگیره ها و ظروف تزئینی استفاده می شود.

بکارگیری آند نیکل در صنعت آبکاری

سوالات متداول کاربرد آند نیکل در صنعت آبکاری

1- حفاظت کاتدی چیست؟

به منظور جلوگیری از ایجاد خوردگی در سازه های فلزی، از آند نیکل در ترکیب با آلومینیوم استفاده می شود. جلوگیری از خوردگی فلز با استفاده از آند نیکل را حفاظت کاتدی می نامند.

2- آند قربانی چیست؟

فلزی که از آن در حفاظت کاتدی، در برابر خوردگی محافظت می شود، مانند کاتد عمل می کند. به آندی که در حفاظت کاتدی نقش دارد، آند قربانی می گویند. آند قربانی فلزی است که به راحتی دچار خوردگی می شود.

3- از چه فلزاتی به عنوان آند قربانی استفاده می شود؟

آلومینیوم، روی و منیزیم از متداول ترین فلزات مورد استفاده به عنوان آند قربانی هستند و به راحتی دچار خوردگی می شوند.

4- آند نیکل را کدام فروشگاه مواد شیمیایی می توان تهیه کرد؟

برای خرید آند نیکل با کیفیت و همچنین با قیمت مناسب با کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس بگیرید. کارشناسان کیمیا تجارت تات ضمن استعلام قیمت روز آند نیکل، آن را با حمل و نقلی ایمن و مطمئن برای شما ارسال خواهند کرد.

5- از چه آندهایی در باتری ها استفاده می شود؟

اغلب از آندهای لیتیومی و سیلیکونی در باتری ها استفاده می شود. البته آند نیکل نیز در باتری ها به کار می رود.

6- نیکل به چند روش آبکاری می شود؟

آبکاری براق، آبکاری الکترولیس و آبکاری مات از جمله روشهای آبکاری نیکل می باشند که هر کدام، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *