دانستنی های مواد شیمیایی

شیشه شوی ضدیخ با ایزوپروپیل الکل

ساخت شیشه شوی ضدیخ با ایزوپروپیل الکل

یخ زدگی شیشه خودرو در زمستان، یکی از معضلاتی است که دید راننده را دچار اختلال می کند. بنابراین ساخت و وجود شیشه شوی ضدیخ با ایزوپروپیل الکل در مخزن شیشه شور و در فصل سرما، امری حیاتی است. اگر تنها آب در مخزن شیشه شوی خودرو باشد، به دلیل نقطه انجماد آن که صفر درجه است، قطعا می تواند دچار یخ زدگی شود. بنابراین نیاز به ترکیب با ماده ای مانند ایزوپروپیل الکل است تا از تشکیل بلور یخ جلوگیری شود.

تشکیل بلور یخ روی شیشه خودرو

بهتر است برای اطلاع از نحوه عملکرد شیشه شوی ضدیخ خودرو ابتدا با نحوه تشکیل بلور یخ روی شیشه خودرو آشنا شویم. کریستال های یخ از مولکول های آب با دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن ساخته شده اند. دو اتم هیدروژن با هسته اتم زاویه حدود 104.5 درجه را تشکیل می دهند. اتم اکسیژن سهم بیشتری از الکترون ها را جذب می کند و باعث می شود که مولکول آب در یک طرف کمی منفی و از طرف دیگر کمی مثبت باشد. پس در نتیجه مولکول های آب دو قطبی هستند. هنگامی که آب یخ می زند، مولکول های دوقطبی به یکدیگر جذب می شوند و یک شبکه کریستالی شش ضلعی تشکیل می دهند.

پاشیدن شیشه شوی ضدیخ با ایزوپروپیل الکل بر روی شیشه خودرو

هنگامی که کریستال های یخ تشکیل می شوند، مولکول های آب نمی توانند به طور اتفاقی در کریستال رخنه کنند. بلکه مولکول ها حتما باید در شکل کریستال قرار گیرند. اگرچه شیشه تمیز و بدون ایراد به نظر می رسد، اما احتمالا دارای برخی خراش ها است که منجر به ایجاد کریستال یخ شده.

خاصیت ایزوپروپیل الکل و عملکرد آن به عنوان ضدیخ

یکی از خاصیت های الکل ها که باعث می شود به عنوان مایع ضدیخ شناخته شوند، دمای انجماد آنها است. ایزوپروپیل الکل نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما تفاوت آن با سایر الکل هایی نظیر اتانول و متانول در خاصیت رنگ بری و حلالیت بالا، سمیت و قیمت است. متیل الکل ها دارای نقطه انجماد پایین و مقرون به صرفه از نظر اقتصادی بوده، اما دارای سمیت بسیار بالا در صورت ورود به بدن هستند، همچنین حلالیت رنگ داشته که باعث می شود استفاده از آنها در شیشه شور ممنوع باشد.

اتیل الکل ها نیز اگرچه از نظر سمیت مشکلی ندارند اما به دلیل قیمت بالا، هیچ توجیه اقتصادی نیز ندارند. بنابراین استفاده از یک الکل ایمن که به الکل های مالشی (Rubbing alcohol) نیز معروف هستند و ایزوپروپیل الکل نیز از این دسته است، مطمئن و امن تر است. بنابراین سه فاکتور مهم در انتخاب محتویات شیشه شور ماشین وجود دارد: الف) فراریت الکل ب) قیمت الکل ج) عدم ایجاد آسیب.

برف پاک کن حاوی شیشه شوی ضدیخ

تهیه ضدیخ شیشه خودرو در منزل با ایزوپروپیل الکل

ساخت شیشه شوی ضدیخ با ایزوپروپیل الکل در منزل کار سختی نیست و وسایل مورد نیاز آن نیز در دسترس عموم قرار دارد. کافیست تا نسبت های مخلوط کردن آب و الکل را بدانید. اگرچه می توان با استفاده از اسپری شیشه شور، مایع ضدیخ برای شیشه خودرو تهیه کرد اما کیفیت لازم را ندارد. اگر در منطقه ای با دمای پایین تر از صفر زندگی می کنید و یا اگر قصد سفر به مناطق سردسیر را دارید و می دانید که ممکن است ماشین خود را در سرما رها کنید، به مایع شیشه شوی ضدیخ مطمئن قطعاً نیاز دارید.

همانطور که آگاهید، مایع شیشه شوی ضدیخ مناسب خودرو می تواند در تمام طول سال گران شود. به خاطر داشته باشید که محلول های سرکه و اسپری شیشه پاک کن نیز یخ می زند و ممکن است به برخی از نازل ها و شیلنگ های داخل خودرو آسیب برساند. پس آماده سازی یک ضدیخ مناسب شیشه برای ماشین امری مهم است. مواد مورد نیاز برای ساخت شیشه شوی ضدیخ با ایزوپروپیل الکل با کیفیت عالی عبارتند از؛

  • 3 پیمانه آب (مقطر)
  • یک پیمانه سرکه سفید
  • یک پیمانه الکل مالشی/ ایزوپروپیل الکل

برای تهیه ابتدا آب مقطر، سپس سرکه و در نهایت ایزوپروپیل الکل را اضافه کنید. این مخلوط را برای تست، یک شب بیرون از منزل نگهداری کنید، در صورت ایجاد یخ در مایع، می توانید به مخلوط الکل بیشتری را نیز اضافه کنید.

ساخت و تهیه شیشه شوی ضدیخ با ایزوپروپیل الکل و ریختن آن در مخزن شیشه شوی

سوالات متداول ساخت شیشه شوی ضدیخ با ایزوپروپیل الکل

1- آیا می توانید ایزوپروپیل الکل را به مایع شیشه شوی اضافه کنید؟

خوشحال خواهید شد که بدانید بیشتر مایع پاک کننده شیشه جلو در هوای گرم می تواند در هوای سرد با افزودن الکل مالشی موثر باشد. الکل در دمای پایین تری نسبت به آب یخ می زند، بنابراین یک عنصر رایج در مایع شیشه شوی ضد یخ است.

2- مایع شیشه شوی خانگی خوب چیست؟

چند اسپری ضدیخ خانگی وجود دارد که می توانید همین الان درست کنید. 1: سرکه و آب. سه قسمت سرکه سفید و یک قسمت آب. 2: ایزوپروپیل الکل و آب. دو قسمت الکل مالشی یا ایزوپروپیل الکل و یک قسمت آب. 3: آب شور ترشی یا خیار شور، که در صورت دسترسی نداشتن به هرگونه وسیله ساخت مایع، می تواند کمک کننده باشد.

3- آیا ایزوپروپیل الکل می تواند به رنگ خودرو آسیب برساند؟

ایزوپروپیل الکل به دلیل اینکه پایه الکل مالشی دارد به رنگ خودرو آسیب نمی رساند. می توان از الکل مالشی در صورت رقیق سازی بین 10 تا 15 درصد، با خیال راحت استفاده کرد.

4- آیا الکل های مالشی باعث باز شدن یخ درهای خودرو می شود؟

الکل مالشی یکی از بهترین حلال هایی است که برای باز کردن یخ درب های خودرو استفاده می شود. معمولاً ایزوپروپیل الکل 90 درصد یا بالاتر این کار را انجام می دهد. برای بهترین نتیجه، 50 درصد الکل مالشی را با 50 درصد آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید و در امتداد درهای ماشین خود اسپری کنید.

5- آیا ایزوپروپیل الکل همان الکل مالشی است؟

در حالی که ایزوپروپیل الکل یک عنصر کلیدی در اکثر انواع الکل مالشی است که می توانید بخرید، الکل مالشی و ایزوپروپیل الکل یکسان نیستند. هر کدام برای چیزهای مختلفی ساخته شده اند و بسته به نوع الکل حاوی مجموعه ای از افزودنی های متفاوت هستند. بخصوص که الکل مالشی به دلیل مصارف خانگی دارای مواد تلخ کننده است و مصرف خوراکی آن کشنده است.

6- قیمت ایزوپروپیل الکل چقدر است و از کجا آن را خریداری کنیم؟

قیمت ایزوپروپیل الکل همواره به دلیل اینکه محصولی وارداتی است، تحت تاثیر قیمت ارز می باشد. پس می بایست برای استعلام قیمت و خرید ایزوپروپیل الکل با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات به شماره های تماس حاصل فرمائید.

2 دیدگاه برای “شیشه شوی ضدیخ با ایزوپروپیل الکل

  1. Nasrin گفت:

    سلام وقت بخیر. خیلی متشکرم از اطلاعات خوبی ک در اختیارمون گذاشتید. فقط میشه بگین منظور از نگهدارنده در شیشه شوی ضدیخ دار چی هست؟؟؟

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      سلام و ممنون از نظر شما.
      اساساً از اونجایی که ضدیخ از مونو اتیلن گلیکول تشکیل شده، گاها یک نگهدارنده رو به عنوان امولسیفایر به آن اضافه می کنند تا مونو اتیلن گلیکول به ترکیبات سازنده خودش تجزیه و تبدیل نشود. چون در غیر این صورت محلول موجود می تواند در دو فاز دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *