دانستنی های مواد شیمیایی

خواص سیتریک اسید برای پوست

خواص سیتریک اسید برای پوست

در حال حاضر داشتن پوستی درخشان و شاداب یکی از رازهای زیبایی محسوب می شود. از این رو استفاده از ترکیباتی چون سیتریک اسید، هیالورونیک اسید و لاکتیک اسید در محصولات مراقبت پوستی موجب افزایش تاثیرگذاری آنها می گردد. آلفاهیدروکسی اسیدها یا AHA دسته ای از ترکیبات هستند که از آنها برای مقابله با خشکی پوست، پیری و حتی آکنه بهره می برند. در این نوشته قصد داریم ابتدا کمی درباره آلفا هیدروکسی اسیدها صحبت کنیم و پس از آن به خواص سیتریک اسید برای پوست بپردازیم.

لیمو منبعی سرشار از سیتریک اسید

سیتریک اسید به عنوان یک آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسیدها که سیتریک اسید نیز انواعی از آنها می باشد، دسته ای از هیدروکسی اسیدها هستند که به اختصار با  AHA نشان داده می شوند. این اسیدهای آلی در صورت استفاده مداوم موجب تغییر رنگ پوست و کمتر شدن لک های پوستی می گردند. همچنین استفاده پیوسته از این اسیدها، چین و چروک های سطحی را کمتر خواهد کرد و موجب جوانسازی پوست نیز می شود. اسید گلیکولیک (اسید استخراج شده از نیشکر)، اسید لاکتیک (اسید استخراج شده از شیر ترش)، مالئیک اسید (اسید استخراج شده از سیب) و اسید تارتاریک (اسید استخراج شده از انگور قرمز) رایج ترین آلفاهیدروکسی اسیدهایی هستند که به طور گسترده در محصولات پوستی به کار می روند. محصولات حاوی این اسید های آلی ممکن است خاصیت لایه برداری، ضد لک، ضد چروک و حتی مرطوب کنندگی داشته باشد.

سیتریک اسید چیست؟

سیتریک اسید نوعی آلفا هیدروکسی اسید است که به طور خاص از مرکبات به دست می آید. این ترکیب، اسیدی آلی است که به مقدار زیاد در مرکباتی مثل لیمو ترش، پرتقال و گریپ فروت یافت می شود. این ماده آلی کاربرد های زیادی در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی دارد. از این رو در مقیاس های صنعتی تولید می شود.

پرتقال و لیمو و گریپ فروت منابعی غنی از سیتریک اسید

محصولات حاوی سیتریک اسید به طور گسترده در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده می باشند. به عنوان مثال سیترات سدیم یکی از پرکاربرد ترین مشتقات سیتریک اسید می باشد که در محصولات مراقبت از پوست کودک، رژ لب، شامپو، صابون و رنگ مو بکار می رود. تری بوتیل سیترات و تری اتیل سیترات از دیگر مشتقات سیتریک اسید می باشند که در محصولات حمام، انواع کرم و لوسیون ها حضور دارند.

آنچه باید از خواص سیتریک اسید برای پوست بدانیم

استفاده از سیتریک اسید در محصولات پوستی می تواند علاوه بر خواص ضد پیری و ضد لک سبب متعادل سازی pH پوست، افزایش پایداری و طول عمر بالا محصولات و نیز جوشش بیشتر در کوکتل های حمام شود. در ادامه به اختصار هر کدام از این مزایا را مورد بحث قرار خواهیم داد.

متعادل سازی pH پوست

تنظیم سطح pH پوست یکی از مهمترین مزایای سیتریک اسید محسوب می گردد. سطح pH پوست بایستی در حد معینی باشد. در صورتی که میزان pH پوست بیشتر یا کمتر از حد باشد، موجب بروز مشکلات پوستی متعددی می گردد. علاوه بر این برخی ترکیبات فعال موجود در پوست، در pH مشخصی عمل میکنند. استفاده از سیتریک اسید در محصولات پوستی، مانع از قلیایی شدن محصولات و عملکرد ضعیف آنها می گردد.

افزایش پایداری و طول عمر بالای محصولات

pH محصولات مراقبت از پوست و مو یکی از عواملی است که طول عمر محصولات را تعیین میکند. از آنجایی که سیتریک اسید موجب تثبیت pH محصولات می شود، استفاده از آن طول عمر محصولات را افزایش می دهد. علاوه بر این سیتریک اسید از جمله کلات هایی می باشد که به یون های فلزی موجود در آب سخت متصل می شود. از این رو موجب سبب می شود تا محصولات صابونی بهتر کف کنند.

پودر سفید رنگ سیتریک اسید در کنار لیمو های برش خرده شده

خواص ضد پیری

استفاده از سیتریک اسید در محصولات لایه بردار بسیار ضروری است. این اسید آلی نقش موثری در حذف سلول های مرده پوست و آلودگی های پوستی دارد. از این رو استفاده از آن در محصولات پوستی موجب افزایش طراوت، نرمی و لطافت پوست می گردد.

خواص ضد لک

از آنجایی که سیتریک اسید خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، از پوست در مقابل صدمات ناشی از رادیکال­های آزاد محافظت می نماید. همچنین استفاده از این محصول موجب افزایش سفتی پوست می گردد.

جوشش بیشتر در کوکتل های حمام

استفاده از ترکیباتی که موجب افزایش جوشش کوکتل های حمام می شود حائز اهمیت می باشد. به همین علت در کوکتل های حمام از سیتریک اسید استفاده می شود تا با بی کربنات سدیم واکنش دهند و کف بیشتری را تولید کنند.

سوالات متداول خواص سیتریک اسید برای پوست

1- چه کسانی می توانند از سیتریک اسید استفاده کنند؟

استفاده از سیتریک اسید در درمان های پوستی بسیار محبوب است و تقریبا همه افراد می توانند از آن استفاده کنند. استفاده از محصولات حاوی این ترکیب برای افرادی که پوست چرب یا مختلط دارند بسیار مفید می باشد. چرا که سیتریک اسید قادر است منافذ پوست را کوچکتر کند و با تنظیم pH پوست، ترشح چربی آن را کنترل کند. البته در صورتی که پوست حساسی دارید، بهتر است قبل از استفاده از این محصولات با پزشک مشورت نمایید.

2- چه غلظتی از سیتریک اسید برای پوست مناسب است؟

در حال حاضر محصولات متنوعی در بازار وجود دارند که غلظت سیتریک اسید به کار رفته در آنها متفاوت است. افرادی که پوست خشک یا حساسی دارند بهتر است از محصولاتی استفاده کنند که غلظت سیتریک اسید در آنها نسبتا پایین تر است.

3- چگونه از سیتریک اسید استفاده کنیم؟

اگر از محصولات حاوی سیتریک اسید برای رفع مشکلات پوستی استفاده می کنید، توصیه می شود درمان را با غلظت های پایین شروع کنید. در صورتی که پس از استفاده از سیتریک اسید مواردی چون تحریک و قرمزی پوست یا خارش مشاهده کردید بهتر است مصرف آن را متوقف کنید.

4- بعد از استفاده از سیتریک اسید چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

از آنجایی که سیتریک اسید خاصیت لایه برداری دارد، بهتر است مادامی که از آن استفاده می کنید از کرم های ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی بالا استفاده کنید.

5- تفاوت اصلی سیتریک اسید و اسید استیک در چیست؟

سیتریک اسید و اسید استیک هر دو از ترکیبات اسیدی بسیار مفیدی هستند. این ترکیبات به طور قابل ملاحظه ای به کاربردهای مقیاس کوچک و همچنین صنایع بزرگ کمک می کنند. تفاوت اصلی بین سیتریک اسید و اسید استیک در این است که اسید استیک یک اسید مونوبازیک است در حالی که سیتریک اسید یک اسید ترابازیک است.

6- سیتریک اسید را از کجا خریداری کنیم؟

شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش مشتریان برای سیتریک اسید، سایر محصولات مورد نیاز را نیز با بهترین قیمت و کیفیت تأمین کند و در اسرع وقت به‌ وسیله سیستم حمل و نقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید. برای اسعلام قیمت و خرید این محصول با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *