دانستنی های مواد شیمیایی

حذف زنگ آهن با اگزالیک اسید

حذف زنگ آهن با اگزالیک اسید از حلقه های زنجیر زنگ زده

اگرچه اگزالیک اسید، تنها اسیدی نیست که می تواند اکسید آهن را حذف کند، اما قطعا یکی از راه حل های مقرون به صرفه و مناسب حذف زنگ آهن با اگزالیک اسید است. استفاده از ضد زنگ های مبتنی بر آب، همیشه و در همه شرایط مقدور نیست. گاهی نیز ممکن است این ضد زنگ ها در دسترس نباشند. در این موارد بهترین راه حل استفاده از اسید به عنوان ماده ضد زنگ برای تمیز کردن زنگ آهن است. تنها کاری که نیاز است انجام دهید، انتخاب یک اسید مناسب برای انجام کار است.

اگزالیک اسید ترکیبی بدون بو است که در خالص ترین شکل خود به صورت جامد، کریستالی و سفید رنگ است. هنگامی که آن را با آب مخلوط کنید، محلولی بی رنگ و بی بو حاصل می گردد. در حالی که از نظر قدرت به عنوان یک اسید در دسته ضعیف طبقه بندی می شود، اما نباید باز هم قدرت آن را دست کم گرفت. به عنوان مثال، در صورت تماس با پوست، چه به صورت جامد و چه به صورت مایع، می تواند آسیب هایی جدی را وارد کند. بنابراین، به شدت توصیه می شود که هنگام کار با آن، از دستکش، ماسک و عینک ایمنی استفاده کنید.

پودر سفید اگزالیک اسید در کنار فرمول ساختاری این اسید

موارد استفاده از اگزالیک اسید

یکی از موارد استفاده از اگزالیک اسید علاوه بر حذف زنگ آهن، تمیز و سفید کردن سطوح مختلف نیز می باشد. به عنوان مثال، سریعترین راه برای یافتن موارد مصرف اسید اگزالیک در فضای اینترنت، جستجوی سفید کننده چوب است. اگزالیک اسید به دلیل قدرتی که دارد می تواند هر سطح چوبی را درخشان کند. بنابراین برای سفید کردن ایوان منازل، نرده ها و پله های چوبی نیز از آن استفاده می شود.

علاوه بر زنگ آهن و سفید کردن چوب، می توان از اگزالیک اسید برای تمیز کردن مواد معدنی یا آنودایز کردن آلومینیوم نیز استفاده کرد. نکته جالب اینجاست که زنبورداران گاهی زنبورهای خود را با کریستال های اگزالات می پوشانند. برخی کنه ‌ها مانند کنه واروآ به زنبورها حمله می ‌کنند، اما اگزالات‌های پودری به ‌عنوان کنه ‌کش واکنش نشان می دهد و از این حشره مفید در برابر انگل محافظت می ‌کند.

رفع زنگ زدگی آهن با اگزالیک اسید

اثرات رفع زنگ زدگی آهن با اگزالیک اسید تقریبا برای همه شناخته شده است. در واقع، تمامی مطالعات در جهت بررسی حذف زنگ آهن توسط این اسید بوده است. اگرچه اسید اگزالیک زنگ آهن را برطرف می کند، اما ماده ضد زنگ و مانع از زنگ زدگی نیست. بنابراین، حتما نیاز به استفاده از یک ضد زنگ نیز می باشد.

استفاده از پودر سفید اگزالیک اسید برای زنگ زدگی ابزار آلات فلزی

قبل از خرید اگزالیک اسید و آماده سازی قطعه فلز زنگ زده ای که می خواهید درست کنید، باید به ایمنی خود فکر کنید. مجددا نیاز به تکرار است که چون این اسید به عنوان اسید ضعیف طبقه بندی می شود، دلیل بر این نیست که شما نیاز به محافظت ندارید. چرا که حتی استنشاق بخار اسید به ریه ها آسیب می زند. استفاده از ظرفی شفاف و دارای درب کمک می کند تا هم روند کار را مشاهده کنید و هم از بخارات سمی اسید مصون بمانید.

مراحل پاک کردن و حذف زنگ آهن با اگزالیک اسید

مراحل پاک کردن و حذف زنگ آهن با اگزالیک اسید، چهار مرحله می باشد. این چهار مرحله به تفکیک عبارتند از؛

مرحله 1 – تمیز کردن اقلام فلزی: پیچ و مهره‌ های قدیمی ممکن است مقداری کثیفی مانند لکه‌ روغن داشته باشند. بنابراین، مهم است که پیش از قرار دادن اقلام فلزی در اگزالیک اسید، آنها را به خوبی تمیز کنید. شستشو با آب و صابون کفایت می کند. گاهی برخی از اقلام دارای مقدار زیادی زنگ زدگی هستند که پوسته پوسته می شوند. زنگ زدگی را تا حد امکان پاک کنید.

مرحله 2 – آماده کردن محلول اسیدی: پس از انجام کامل مرحله 1، باید محلول اگزالیک اسید را آماده کنید. مقداری آب در ظرفی پلاستیکی بریزید و به مقدار مناسب کریستال های اسید را اضافه کنید. اغلب نسبت آب به اسید اگزالیک 10 به 1 خواهد بود. پس از آماده سازی محلول، قطعه فلزی را داخل آن بخیسانید.

حلقه های زنجیر زنگ زده

مرحله 3 – انتظار: با توجه به اندازه فلز مورد نظر مدت زمان انتظار متفاوت است. اما معمولا عملکرد اسید اگزالیک سریع است. بنابراین تقریبا از 20 دقیقه تا 24 ساعت می توانید فلز را در محلول بخوابانید. پس از آن شاهد حذف نواحی زنگ زدگی و ظهور فولاد زیرین خواهید بود.

مرحله 4 – شستن و خشک سازی فلز: پس از گذشت مدت زمان مشخص و مشاهده تغییر واضح در فلز، آن را از ظرف آب و اگزالیک اسید خارج کنید. اگر از نتیجه راضی هستید، قطعه فلزی را 5 الی 10 دقیقه با آب شستشو دهید و سپس فلز را به سرعت با یک پارچه خشک کنید. در صورت مشاهده زنگ زدگی پس از اتمام کار، می توانید تمام مراحل را دوباره تکرار کنید.

خرید اگزالیک اسید

خرید اسید اگزالیک با هدف برطرف سازی زنگ آهن، به شکل سفید کننده چوب بهتر است. استفاده از شکل کریستالی و خالص اسید، به دلیل غلظت آن، بسیار آسیب زننده تر از حالت سفیدکننده آن است. بنابراین تهیه پودر خالص آن چه از نظر هزینه و چه از نظر ایمنی به صرفه نخواهد بود. شما با برقراری ارتباطی مستقیم با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات می توانید بهترین و کاربردی ترین غلظت  مورد نظرتان را بیابید. همچنین مشورت با کارشناسان ما این امکان را فراهم می کند تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید و محصولی با کیفیت را با مناسب ترین قیمت خریداری کنید.

سوالات متداول حذف زنگ آهن با اگزالیک اسید

1- جهت جلوگیری از زنگ زدگی مجدد چه باید کرد؟

بهتر است سطح فلز را با یک ماده ضد زنگ آهن بپوشانید. پوشش فلز موجب می شود تا تمیز بماند و از اثرات اکسیداسیون جلوگیری شود.

2- با اگزالیک اسید باقی مانده در ظرف چه باید کرد؟

بهترین کار، استفاده اگزالیک اسید باقی مانده در سینک آشپزخانه است. این اسید همانطور که قوی است، زیست تخریب پذیر است، بنابراین هیچ تهدیدی برای محیط زیست ایجاد نمی کند.

3- اثر اسید اگزالیک در مقابل اسیدهای دیگر به چه صورت است؟

اسیدهای زیادی وجود دارد که برای حذف زنگ آهن می توان استفاده کرد. اسیدهای ضعیف تر از اسید اگزالیک عبارتند از: اسید سیتریک، اسید فسفریک و اسید استیک. هر سه این موارد می توانند زنگ زدگی را به طور موثری از بین ببرند، اما تفاوت در سرعت عملکرد کندتر آنها نسبت به اسید اگزالیک است.

4- از کدام شرکت اگزالیک اسید خریداری کنم؟

شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی از عوامل تامین و فروش اگزالیک اسید است. برای خرید این محصول و نیز انواع مواد شیمیایی می توانید با کارشناسان واحد فروش شرکت کیمیا تجارت تات در تماس باشید و محصول و یا محصولات مورد نظر خود را سفارش دهید و دریافت کنید.

5- آیا محلولی بهتر از اگزالیک اسید جهت رفع زنگ آهن وجود دارد؟

محلول های قوی مانند سولفوریک اسید و اسید هیدروکلریک نیز وجود دارد که زنگ زدگی را بسیار سریعتر از اسید اگزالیک و سایر جایگزین های ضعیف از بین می برند. اما این اسیدهای قدرتمند یک نقطه ضعف مشترک دارند که آن ایجاد خوردگی در سطح فلز است.

6- آیا اسید اگزالیک می تواند آثار زنگ آهن روی سنگ را از بین ببرد؟

بله. گاهی اوقات می توان لکه های زنگ را با مالش محلولی از 113 گرم اسید اگزالیک در یک لیتر آب، از سطوح سنگ و سیمان پاک کرد. پس این اسید اثر پاک کنندگی سطوح را نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *