دانستنی های مواد شیمیایی

تفاوت کلر با پرکلرین

شناخت تفاوت کلر با پرکلرین

 ترکیبات کلردار، از جمله مواد شیمیایی هستند که در زندگی روزمره و بخش صنعتی، بیشترین استفاده را دارند. این ترکیبات ماهیت فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی دارند که مهمترین خاصیت آنها، اثر ضدعفونی کنندگی است. با توجه به این نکته در ادامه بحث، به معرفی و تفاوت کلر با پرکلرین خواهیم پرداخت.

معرفی  پرکلرین و کلر

پرکلرین یا همان هیپوکلریت کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول Ca(OCl)2 و دما ذوب 100 و دما جوش 175 درجه سانتیگراد می باشد. پرکلرین اغلب در شکلهای ظاهری پودری، گرانولی و مایع، تولید و عرضه می گردد. این ترکیب با خاصیت ویژه خود از جمله، ضد عفونی کنندگی، گندزدایی و سفید کنندگی که دارد در صنایعی مانند نساجی (برای سفید کردن الیاف)، کاغذ سازی و تولید محصولات بهداشتی با ماهیت گندزدایی کاربرد دارد. کلر که با نام کلر مایع نیز شناخته می شود از نظر فیزیکی یک نوع گاز زرد مایل به سبز رنگ است که بویی بسیار تند و زننده دارد. دمای ذوب و جوش آن به ترتیب 101- و 34- می باشد. این ماده در کپسولهای 300 تا 800 کیلوگرمی در فشارهای بالا، به صورت مایع بسته بندی و عرضه می گردد.

بررسی تفاوتهای کلر با پرکلرین

کلر، همان طور که اشاره شد، در واقع یک عنصر شیمیایی با فرمول Cl2  است که به صورت گازی شکل و در صورت فشرده شدن به صورت مایع می باشد. برای تولید کلر اغلب به روش صنعتی از نمک طعام با فرمول NaCl کلر استخراج می کنند، که می توان گفت این عنصر، پایه اصلی بسیاری از ترکیبات کلردار مورد استفاده در صنعت، چون هیپوکلریت سدیم (آب ژاول، وایتکس) و هیپوکلریت کلسیم یا همان پرکلرین است. از این جهت می توان تفاوت کلر با پرکلرین را در نوع عنصرهای شیمیایی به کار رفته در تولید آنها دانست. کلر ماده اولیه لازم برای تولید هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین) است، که به صورت آزمایشگاهی در واکنش گاز کلر با دیگر مواد چون آهک هیدراته و سود سوزآور یا سود مایع، پرکلرین تولید می شود. در نظر داشته باشید به میزان 65 درصد از پرکلرین را کلر تشکیل می دهد.

یک ارلن مایر در دست فردی در محیط آزمایشگاهی

در جمع بندی تفاوت کلر با پرکلرین: کلر تنها از عنصر “کلر” به دست می آید، این درحالی است که پرکلرین علاوه بر کلر، دارای عناصر دیگری نیز می باشد. کلر در حالت عادی گازی شکل بوده و تحت فشار بالای 7 اتمسفر به مایع تبدیل می شود اما پرکلرین ماهیت جامد دارد و برای رقیق سازی آن با آب می تواند به حالت محلول درآید. از لحاظ دما ذوب و جوش نیز این دو ترکیب، تفاوت قابل توجهی دارند. باید گفت کلر مایع از جمله مواد شیمیایی با خاصیت بسیار اکسیدکنندگی است که در واکنش با آب، هیدروکلریک اسید تولید می کنند. پرکلرین نیز در هنگام افزایش دما به حالت ناپایدار در می آید و گاز کلر و مونواکسید کلر آزاد می کند.

کاربردهای کلر

گرچه کلر در اکثر موارد به شکل مشتقات و فرآوریهای دیگر چون هیپوکلریت کلسیم در صنعت استفاده دارد اما این ماده خود نیز به تنهایی  دارای کاربردهایی از قبیل تصفیه آب شهری، تولید دارو از جمله تولید محلولهای ضد باکتری در درمان زخمهای عفونی چون سوختگی و بیماریهای پوستی مانند قارچ و اگزما دارد. گند زدایی آبهای راکد چون استخر و حوضچه های آب از دیگر کاربردهای کلر مایع است. کلر مایع (کلر) در کشاورزی برای تولید سموم آفت کش و همچنین کاربرد اکسیداسیون سازی در بسیاری از واکنشهای شیمیایی با ماهیت تولید انواع مواد کلرات دار دارد. از طرفی کلر مایع به عنوان ماده اولیه بیش از 25 هزار ترکیب شیمیایی است که جز مهمترین کاربرد آن به شمار می آید.

ریختن محلول کلر داخل آب استخر

کاربردهای پرکلرین

 از کاربردهای پرکلرین و تفاوت کلر با پرکلرین می توان به گندزدایی آن اشاره کرد. این ترکیب شیمیایی خاصیت ضد عفونی بسیار قوی دارد، که عاملهای عفونی چون باکتری، قارچ و ویروسها را از بین می برد. پرکلرین همچنین در صنایع نساجی و کاغذ سازی برای سفید سازی ماده اولیه به کار رفته در این صنایع استفاده می شود. در صنعت هوا و فضا و در تولید سوخت موشک و همچنین در تولید انواع محصولات آتش بازی، پرکلرین کاربرد دارد. در نظر داشته باشید هیپوکلریت کلسیم بر خلاف هیپوکلریت سدیم یک ضد عفونی کننده عمومی چون گندزدایی برای سطوح، تلقی نمی شود. چرا که دارای باقی مانده کلسیم بعد از استفاده می شود، در این جهت استفاده از آب ژاول ارجحیت بالا خواهد داشت. برای خرید پرکلرین با قیمت مناسب و کیفیت بالا، با شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات در تماس باشید.

ریختن مایع بی رنگ از داخل گالن سفید

سوالات متداول تفاوت کلر با پرکلرین

1- نحوه نگهداری و جا به جایی کلر و پرکلرین به چه صورت می باشد؟

کلر و پرکلرین باید در محیط خشک و خنگ و به دور از نور مستقیم آفتاب نگه داری شوند. در ضمن این مواد شیمیایی باید در محیطی با تهویه هوا مناسب نگه داری و انبار گردد. از قرارگیری دیگر مواد شیمیایی در مجاورت کلر و پرکلرین خودداری نمایید.

2- آیا احتمال انفجار منابع پرکلرین وجود دارد؟

در صورتی که هیپوکلریت کلسیم یا پرکلرین در تماس مستقیم با مواد آتش زا چون بنزین، گازوئیل و الکل قرار گیرد. احتمال انفجار وجود خواهد داشت که حتی ممکن است با تابش مستقیم نور خورشید به این مواد، انفجار صورت گیرد.

3- میزان درصد خلوص هیپوکلریت کلسیم یا همان پرکلرین با توجه به استانداردهای روز دنیا، چقدر می باشد؟

در حال حاضر استاندارد جهانی، در تولید پرکلرین بین 65 تا 73 درصد می باشد. که هر دو خلوص،  کاربردهای متفاوت در صنعت دارند. اما به طور کلی، برای گندزدایی هر یک متر مکعب از آب، در حدود 3 تا 5 گرم ترکیب 65 درصد از پرکلرین احتیاج خواهد بود.

4- آیا کلر به صورت ماهیتی، مایع می باشد؟

شکل فیزیکی کلر، به صورت گازی شکل می باشد. در واقع برای آن که فرآیند حمل و نقل و انبار داری آن به آسانی انجام گیرد، گاز کلر را تحت دما و فشار 20 تا 30 درجه سانتیگراد و 0.3 تا 0.4 مگا پاسکال به مایع تبدیل می کنند.

5- علاوه بر اینکه کلر در تولید سموم کشاورزی کاربرد دارد، در تولید کودهای کشاورزی نیز مورد استفاده است؟

بله، کلر از جمله عناصر مورد نیاز برای گیاهان به شمار می رود. که درصد مجازی از کلر در ترکیبات کودهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. ناگفته نماند که افزایش میزان کلر در منابع خاکی، می تواند اثرات منفی در رشد گیاهان و محصولات کشاورزی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *