دانستنی های مواد شیمیایی

اکریلیک اسید در ساخت رنگ

اکریلیک اسید در ساخت رنگ

اکریلیک اسید در ساخت رنگ و تولید و فرمولاسیون پلاستیک و سایر محصولات استفاده می شود. این ماده محرکی قوی برای پوست، چشم و غشاهای مخاطی بدن انسان است اما اطلاعاتی در مورد سرطان زایی آن در دسترس نیست. EPA نیز اکریلیک اسید را در گروه سرطانزا ها طبقه بندی نکرده است. اکریلیک اسید در ساخت رنگ و پلاستیک، لاتکس، پولیش کف، محلول های پلیمری برای کاربردهای پوششی، پلیمرهای امولسیونی، چرم سازی و پوشش های کاغذی استفاده می شود. از این ماده به عنوان یک واسطه شیمیایی نیز در صنایع گوناگون استفاده می شود.

ماهیت اکریلیک اسید

ماهیت اکریلیک اسید مولکولی آلی و ساده ترین اسید غیر اشباع می باشد. در دمای اتاق، اکریلیک اسید به صورت مایع و دارای رایحه اسیدی و ترش است. این ترکیب در حالت مایع و بخار دارای خاصیت خورندگی است و عمدتاً در ساخت و تولید پلیمر ها استفاده می شود. کاربرد های آن شامل ساخت رنگ، پلاستیک، پوشش، چسب، الاستومر، رنگ و پولیش است. اکریلیک اسید در تولید محصولات بهداشتی پزشکی، صنایع شوینده و مواد شیمیایی تصفیه در صنعت آب و فاضلاب نیز استفاده می شود.

ساختار شیمیایی مولکول اکریلیک اسید

ساخت رنگ اکریلیک

ساخت رنگ شیمیایی بر پایه رزین بوده که خود از پلیمریزه کردن اکریلیک اسید یا متاکریلیک اسید و سایر مشتقاتشان به دست می آید. رنگ های اکریلیک یا بر پایه آب هستند و یا بر پایه حلال، که جایگزین خوبی برای رنگ های روغنی به شمار می روند. رنگ های محلول در آب با سرعت خشک شده و پس از خشک شدن نسبت به آب مقاومت دارند. در حالیکه رنگ های بر پایه حلال که معمولا به عنوان رنگ ترافیکی استفاده می شوند، بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست و ترموست هستند که برای رنگ کردن کف و جدول اطراف خیابان و مسیرها استفاده می شوند. این رنگ ضد آب بوده و مقاومت زیادتری در مقابل دما و رطوبت دارد.

ظرف های رنگ اکریلیکی با رنگ های مختلف
مزایای رنگ اکریلیک:

  • دارای پوشش بسیار خوبی بوده و فاقد بو هستند، که از مزیت های مهم این رنگ ها به حساب می آید.
  • در صورت بالا بودن کیفیت رزین مورد استفاده، مقاومت زیادی نسبت به آفتاب داشته و ترک نمیخورند.
  • دارای تنوع رنگی بالایی هستند.

یکی از راه های ساخت رنگ در منزل این است که رنگدانه پودری خالص را با یک ماده همبند (چسبنده) و یک حلال مخلوط کنید. (الف) آب یا یک الکل شفاف را به انبوهی از رنگدانه خالص آسیاب شده اضافه کنید. (ب) با یک وسیله آن را مخلوط کنید. (ج) هنگامی که رنگدانه ها کاملاً پخش شدند، ماده همبند را اضافه کنید (د) دوباره با کفگیر مخلوط کنید. (ه) نتیجه، رنگ اکریلیک است که مشابه رنگ های شیمیایی تولیدی است.

چطور در منزل رنگ اکریلیک بسازیم؟

برای پاسخ به این سوال که چطور در خانه رنگ اکریلیک بسازیم ابتدا باید بدانیم در ساخت رنگ های اکریلیکی اجزای مختلفی داریم. سه جزء اصلی در ساخت رنگ اکریلیک وجود دارد: رنگدانه، ماده همبند یا بایندر و ناقل (حلال). پیگمنت یا رنگدانه به صورت جامد است و همان جزئی است که به ترکیب رنگ می بخشد، بنابراین در ابتدا باید پودر رنگ اکریلیک مورد نظرتان را تهیه کنید. بایندر یا همبند: ماده ای است که رنگدانه را پس از خشک شدن در جای خود نگه می دارد. ناقل: بخشی از رنگ است که رنگدانه و همبند را اتصال می دهد. وقتی ناقل با همبند ترکیب می شوند، امولسیونی پلیمری ساخته می شود. آب از طریق تبخیر یا جذب از سیستم خارج شده و رنگ خشک می شود تا یک لایه پلیمری شفاف و پایدار پر از ذرات رنگدانه رنگی ایجاد کند.

بنابراین قبل از اینکه به ساخت رنگ، باید موارد زیر را تهیه کنیم.: 1) سطح شیشه ای  2) رنگدانه 3) آب یا الکل  4) هاون برای مخلوط کردن همه چیز  5) یک چسب یا همبند برای اتصال مایعات مختلف به یکدیگر.

ابتدا پایه مایع را روی سطح شیشه قرار دهید و مقداری رنگدانه به محلول اضافه کنید. بهتر است از الکل به عنوان محلول استفاده شود. این کار به این دلیل است که الکل در مقایسه با آب چگالی کمتری دارد. از این رو امکان پرداخت آسان رنگدانه ها را فراهم می کند. رنگدانه را با استفاده از هاون آسیاب کنید. اطمینان حاصل کنید که از شر ناسازگاری های موجود در مخلوط خلاص شوید. در صورتی که مخلوط رقیق به نظر می رسد، می توانید مقداری رنگدانه به مخلوط اضافه کنید. از یک وسیله برای هم زدن مخلوط استفاده کنید. می توانید رنگ را در یک بطری یا ظرف شیشه ای نگهداری کنید. اطمینان حاصل کنید که از درپوش ها محکم استفاده کنید تا هوا داخل ظرف نرود، زیرا رنگ اکریلیک کاملاً مستعد خشک شدن است.

استفاده از رنگ های مختلف رنگ های اکریلیکی بر روی کاغذ

سوالات متداول اکریلیک اسید در ساخت رنگ

1- بیو اکریلیک اسید یا رنگ اکریلیک زیستی چیست؟

اکریلیک اسید یک کربوکسیلیک اسید نسبتاً قوی است که عمدتاً در تولید پلیمرهای امولسیونی و محلول استفاده می شود. تولید اسید اکریلیک زیستی مبتنی بر شربت گلوکز است. گلوکز در ابتدا برای تولید اسید 3-هیدروکسی پروپیونیک (3-HPA) تخمیر می شود، سپس برای تولید اسید اکریلیک آبگیری می شود.

2- نحوه صاف کردن و ایجاد یک نقاشی بدون رگه با رنگ اکریلیک چگونه است؟

پیش از شروع نقاشی روی بوم، Gesso روی بوم خود اعمال کنید. Gesso یک مخلوط رنگ است که برای پر کردن منافذ و خلل و فرج بوم‌ قبل از نقاشی استفاده می‌شود. یا اینکه با رنگ اکریلیک خود از یک افزودنی مانند Flow Improver استفاده کنید. انتخاب براش مناسب برای کار نیز از شروط داشتن رنگ یکدست است. اجازه ندهید در حین کار رنگ خشک شود. و در نهایت در صورت نیاز از کاغذ سنباده استفاده کنید.

3- آیا اسید اکریلیک برای پوست مضر است؟

تحقیقات نشان داده که در صورت مصرف خوراکی در حیوانات آزمایشگاهی می تواند باعث ایجاد سرطان شود. در جذب پوستی نیز سمی است و از استات آلومینیوم در کرم های پوستی به عنوان قابض استفاده می شود.

4- اکریلیک اسید از چیست؟

این محصول از پروپیلن، محصول گازی پالایشگاه های نفت که توسط اکسیداسیون دو مرحله ای فاز گازی از طریق کارولئین تولید می شود. این فرآیند تقریباً به طور کامل جایگزین فناوری های دیگر می باشد.

5- چگونه رنگ اکریلیک را صاف و براق کنیم؟

از مایع پایه براق استفاده کنید. سپس به صورت عادی از رنگ استفاده کنید. رنگ باید خشک شود تا براق شود. برای دستیابی به براقیت بیشتر، می توانید پس از خشکی رنگ، یک لاک های گلاس بزنید.

6- قیمت اکریلیک اسید چقدر است و این اسید را از کجا خریداری کنم؟

برای استعلام قیمت اکریلیک اسید و خرید اکریلیک اسید می توانید با کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات و یا با شماره های 02166438647 و 02166438406 تماس حاصل نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *