آند نیکل، برای آبکاری الکتریکی استفاده می شود. این آند معمولاً از فلز خالص به شکل یک دیسک مانند یک گلوله یا یک سکه کوچک تشکیل می شود. از این آندها برای آبکاری نیکل روی پلاستیک و سایر فلزات بهره می گیرند. آند یک الکترود مثبت است و چیزی که قرار است آبکاری شود یک الکترود منفی است. هر نیکلی که از آند جدا شود به جسم تحت آبکاری می چسبد. هر چه لایه نیکل جسمی که قرار است آبکاری شود ضخیم تر باشد، مقدار ماده آند نیکل بیشتری در فرآیند آبکاری استفاده می شود. در واقع آبکاری نیکل یک رویکرد تجاری و صنعتی منظم است و دارای مزایای اقتصادی قابل توجهی می باشد. در ادامه سعی داریم تا از مزایا و معایب آند نیکل بیشتر صحبت کنیم.

مزایا و معایب آند نیکل چیست؟

از آندهای نیکل می توان برای پوشش نیکل روی پلاستیک یا فلزات دیگر استفاده کرد. هنگام آبکاری یک جسم با نیکل، آند نیکل با حرکت آبکاری در سطح ماده پایه فرسوده می شود. در آبکاری الکتریکی، ماده پایه ای که آبکاری را دریافت می کند، اغلب زیرلایه نام دارد. فرایند آبکاری از جریان الکتریکی برای چسباندن نیکل به ماده ای که قرار است آبکاری شود استفاده می کند. همانطور که گفتیم آند الکترود مثبت و جسمی که آبکاری خواهد شد الکترود منفی است. تمام نیکلی که استخراج می شود بر روی جسم مورد نظر برای آبکاری رسوب می کند. هرچه لایه نیکل روی جسم مورد نظر ضخیم‌ تر باشد، مواد آند نیکل بیشتری در طول فرآیند آبکاری استفاده می شود. روش دیگر، آبکاری نیکل الکترولس، از یک واکنش شیمیایی برای پوشش دادن زیرلایه با نیکل استفاده می کند.

فلزات غیر از نیکل که در طول زمان در نیکل گنجانده شده اند عبارتند از: نقره، مس و فولاد. نیکلهای آمریکایی آند نیکل نیستند، بلکه مخلوطی از نیکل و مس هستند. انواع دیگر آندها عبارتند از آندهای مورد استفاده در باتریها و آندهایی که برای جلوگیری از خوردگی فلز استفاده می شوند امّا این آند به ندرت در این کاربردها استفاده می شود. در باتری، آند انتهایی است که از آن جریان مدار به دستگاه برقی جریان می یابد. هنگامی که جریان از دستگاه عبور می کند و به باتری باز می گردد، از انتهای کاتد باز می گردد. انتهای آند انتهای منفی و کاتد انتهای مثبت باتری است. انواع متداول آندهای مورد استفاده در باتریها شامل آندهای لیتیومی و سیلیکونی است.

آند نیکل مخلوط با آلومینیوم

به ندرت از آند نیکل مخلوط با آلومینیوم برای جلوگیری از خوردگی در سازه های فلزی استفاده می شود. هنگامی که از این آند برای جلوگیری از خوردگی فلز استفاده می شود، این فرآیند حفاظت کاتدی نام دارد. در حفاظت کاتدی، فلزی که از خوردگی محافظت می شود به عنوان کاتد عمل می کند. زمانی که یک آند برای حفاظت کاتدی ساخته می شود، آند را آند قربانی می نامیم. یک آند قربانی از فلزی ساخته می شود که به راحتی خورده می شود. استفاده از آند قربانی با جذب ذراتی که معمولاً باعث خوردگی می شوند از خوردگی جلوگیری می کند. انواع متداول فلزات مورد استفاده در آندهای قربانی شامل آلومینیوم، روی و منیزیم است.

عناصر دخیل در آبکاری نیکل توسط الکترولیز

حمام نیکل الکترولیتی در داخل یک مخزن انجام می شود که شامل سه عنصر ضروری است: محلول مایع (الکترولیت)، متشکل از نمکها (سولفاتها و کلریدها)، مرطوب کننده ها، داکتیلایزرها، صیقل دهنده ها، تراز کننده ها و تصفیه کننده ها. آندها، تکه های نیکل جامد. کاتدها، قطعاتی که وارد کارگاه ما می شوند تا آبکاری شوند. هم منبع نیکل و هم قطعاتی که باید نیکل شوند به یک مولد برق متصل می شوند، اولی به قطب مثبت و دومی به قطب منفی آن. هر دو جزء به همراه محلول مایع یک مدار کامل را تشکیل می دهند که جریان از آن عبور می کند.

انواع آبکاری آند نیکل

ما سه خط آبکاری نیکل الکترولیتی را برای انطباق با ترجیحات و نیازهای عموم داریم :

آبکاری نیکل شفاف

هنگام توضیح نحوه آبکاری نیکل، دیدیم که اجزا در یک مخزن با یک مایع، الکترولیت، که حاوی نمکها (سولفاتها و کلریدها)، مرطوب کننده ها، داکتیلایزرها، تسطیح، تصفیه‌ کننده و روشن کننده است، قرار می گیرند. نیکل روشن عمدتاً در بخش صنعتی تقاضا می شود تا ظاهر خوبی به قطعات بدهد. نمونه‌ ای از قطعات صنعتی که در آنها آبکاری نیکل روشن اعمال می شود، شیرآلاتی هستند که معمولاً به دو صورت نیکل و کروم تکمیل می‌ شوند. حمام نیکل الکترولیتی ارزان‌ تر است، با این حال، عملکرد پایین‌ تری نسبت به روکش کروم دارد؛ زیرا سختی و مقاومت آن در برابر خوردگی پایین‌ تر است.

آبکاری نیکل مات

این فرایند آبکاری با عدم درخشش مشخص می شود. ترکیب این حمام بسیار شبیه به آبکاری نیکل روشن است. تفاوت اصلی آن در استفاده از رنگ به جای پولیش است. یک آبکاری بسیار زیباست که در دکوراسیون بیشتر از صنعت مورد تقاضا است.

سوالات متداول مزایا و معایب آند نیکل

1- آند نیکل چیست؟

آندهایی با خلوص بالا (> 99 درصد نیکل) و حاوی مقادیر دقیقی از عناصر دیگر مانند گوگرد، کربن، اکسیژن یا سیلیکون هستند که به شکل آند نورد، آند بیلت، مربع نیکل، تاج نیکل، گرد نیکل یا گلوله نیکل استفاده می شوند.

2- پلاریزاسیون آندی چگونه رفع می شود؟

خطر غیرفعال شدن آند نیکل (پلاریزاسیون آندی) را نیز می توان با افزودن یونهای کلرید به الکترولیت کاهش داد.

3- ویژگیهای اساسی مشخص برای آندهای نیکل کدامند؟

طول، ضخامت و عرض آندها، ضخامت آند نیکل معمولی از 5 میلی متر تا 20 میلی متر، عرض آن از 500 میلی متر تا 800 میلی متر و طول آن از 400 میلی متر تا 2000 میلی متر است. حداکثر اختلاف طول مجاز نباید از 10 میلی متر تجاوز کند. جهت خرید آند نیکل یا استعلام قیمت آند نیکل با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل فرمائیدو

4- حوزه های کاربرد آند نیکل را نام ببرید؟

از جمله حوزه های کاربرد آند نیکل می توان به مهندسی مکانیک، تولید خودرو، ساخت تجهیزات پزشکی، تولید تجهیزات شیمیایی، فن آوریهای گالوانیکی، تولید کالاهای خانگی و تولید تجهیزات الکتریکی اشاره کرد.

5- اصلی ترین مزیت آند نیکل چیست؟

آبکاری الکتریکی با آند نیکل یک رویکرد تجاری و صنعتی منظم است و دارای مزایای اقتصادی قابل توجهی می باشد و مزیت اصلی آند نیکل محسوب می شود.

بازرگانی کیمیا تجارت تات

منتشر شده توسط
بازرگانی کیمیا تجارت تات

نوشته های اخیر

روغن ماکادمیا برای پوست و مو

روغن ماکادمیا از جمله روغن‌های گیاهی با خواص بی‌نظیر برای پوست و مو است که…

سه روش تمیز کردن شیرآلات

شیرآلات به‌عنوان قسمت اساسی از سیستم آب و بهداشت در منازل و محیط‌های تجاری است.…

اورانیوم در زندگی روزمره

اورانیوم شگفت‌انگیزترین عنصر شیمیایی باقدرت مخرب و حیاتی است. بیشتر مردم به این فکر می‌کنند…

هیدروکسید آلومینیوم در داروسازی

هیدروکسید آلومینیوم با نام‌های اسید آلومینیوم، آلومینا هیدراته، تری هیدرات اکسید آلومینیوم و یا هیدروکسید…

تگزاپون در مواد شوینده

تگزاپون نام صنعتی یک نوع سورفکتانت آنیونی است که به نام‌های سدیم لوریل اتر سولفات…

مونوآمونیوم فسفات در آتشنشانی

مونوآمونیوم فسفات به‌عنوان یک ترکیب شیمیایی اساسی در آتش‌نشانی شناخته می‌شود. این ترکیب با ویژگی‌های…