آسه سولفام در صنایع کاربردهای بسیاری دارد. آسه سولفام پتاسیم یک ترکیب شیرین کننده غیر مغذی است که بدن آن را از طریق ادرار دفع می کند. یکی دیگر از نامهای آسه سولفام، E950 است. تولیدکنندگان معمولاً آسه سولفام پتاسیم را با سایر شیرین کننده هایی مانند آسپارتام و سوکرالوز مخلوط می کنند. آنها این کار را برای پوشاندن طعم تلخی که شیرین کننده ها به تنهایی دارند، انجام می دهند.

معرفی آسه سولفام

آسه سولفام و آسپارتام (Asp) و شیرین کننده های غیر مغذی (NNSs) هستند که معمولاً به صورت ترکیبی برای جایگزینی قندهای اضافی در غذاها و نوشیدنیهای کم کالری یا کم کالری استفاده می شوند. شیرین کننده های غیر مغذی (NNSs) مانند آسپارتام (Asp)، آسه سولفام، سوکرالوز، ساخارین و استویا جایگزینی برای ساکارز در غذاها و نوشیدنیها هستند و به دلیل محتوای کالری ناچیزشان، پیشنهاد شد.

دانستنیهای آسه سولفام

برخی از محققان پیشنهاد کردند که NNS‌ها ممکن است از طریق فعالسازی گیرنده طعم شیرین زبان در پاسخ به غذاهای مشابه قند تداخل داشته باشند که منجر به سیگنال دهی سیستم عصبی مرکزی (CNS) یا فعال شدن سیستمهای پاداش می شود، که ممکن است میل به غذاهای پرانرژی را تحریک کند. همچنین اشتها و دریافت غذا را افزایش می دهد. اثرات NNSs در پستانداران به طور گسترده مورد بررسی قرارمی گیرد و یافته ها باعث ایجاد دیدگاه های متناقضی در مورد اثرات متابولیکی آنها می شود.

در یک مطالعه تجربی، 30 موش صحرایی نر نابالغ به پنج گروه (6 نفر در هر گروه) تقسیم شدند و آسه سولفام k با دوزهای 50، 100، 200 و 400 میلی‌گرم بر کیلوگرم به مدت 30 روز به همه گروهها تزریق شد. 30 روز پس از آخرین تزریق، از چشم موشها،  نمونه خون گرفتند و سطوح تری گلیسیرید و کلسترول اندازه‌گیری شد. بعد از تشریح قسمتی از بافت را برداشتند و مورد بررسی قرار گرفت. مطالعه نشان داد که آسه سولفام k به مدت 30 روز با دوزهای 200 و 400 میلی‌گرم بر کیلوگرم باعث افزایش سطح گلوکز شد.

کاربرد آسه سولفام در صنایع غذایی

آسه سولفام به طور گسترده در انواع مختلف مواد اولیه غذایی، مواد اولیه دارویی وآرایشی استفاده می شود. محصولات متکی به طعم شیرین این ترکیب شامل آب میوه ها، نوشابه های گازدار، شیرین کننده ها، مربا و ژله، صمغ و نعنا، غلات صبحانه، و سسها و مارمالادها هستند.

اهمیت آسه سولفام

افرادی که سعی در کاهش وزن دارند اغلب شکر را با شیرین کننده های مصنوعی جایگزین می کنند. این ترکیب یکی از رایج ترین شیرین کننده هایی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که برخی از مطالعات می گویند که شیرین کننده های مصنوعی بی خطر هستند، برخی دیگر ادعا می کنند که برای سلامتی مضر هستند و حتی باعث افزایش وزن می شوند. این ترکیب با تحریک گیرنده های طعم شیرین، روی زبان عمل می کند، بنابراین فرد می تواند بدون مصرف شکر از طعم شیرینی لذت ببرد.

کاربرد آسه سولفام در صنایع مختلف

آسه سولفام پتاسیم می تواند به عنوان ماده جانبی شیرین کننده در داروسازی استفاده شود. همچنین در تهیه شربت، قرصهای قنددار، ماده پوشش دهنده داروی تلخ و غیره استفاده می شود. می تواند به عنوان طعم دهنده، ماسک در لوازم آرایشی، رژ لب، شیرین کننده در خوراک دام و طیور استفاده شود استفاده می شود. این ترکیب پایداری خوب و طعم مناسبی دارد و بهترین شیرین کننده برای نوشابه ها است و همچنین می توان از آن در فرآورده های نانوایی، شیرینی، نوشیدنی جامد، آب نبات، مربا، آدامس، قهوه فوری، لبنیات، ژله، پودینگ، استفاده کرد.

فواید آسه سولفام

آسه سولفام حاوی کالری صفر است. از آن برای تهیه غذاهای کم کالری یا کم قند استفاده می شود که هنوز طعم شیرینی دارند اما کالری بسیار کمتری نسبت به محصولاتی که حاوی نیشکر هستند دارند. این می تواند به بیماران دیابتی کمک کند تا قند و کالری دریافتی خود را محدود کنند. آسه سولفام پتاسیم باعث ترشح انسولین یا افزایش سطح گلوکز خون نمی شود، بنابراین برخی از آن را در برنامه های رژیم غذایی دیابتی قرار دادند. آسه سولفام هنگامی که در محصولات پخته استفاده می شود، شیرینی را حفظ می کند. تولیدکنندگان مواد غذایی معمولاً آسه سولفام را با سایر شیرین کننده های مصنوعی ترکیب می کنند تا طعمی شبیه شکر را ایجاد کنند.

مضرات آسه سولفام

آسه سولفام پتاسیم باعث افزایش قند خون یا انسولین انسان نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی تنها تغییرات اندکی در سطح قند خون ایجاد می کنند و منابع می گویند برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر هستند. با این حال، چندین مطالعه مشاهده ای که نمی توانند علت و معلول را اثبات کنند ارتباط بین نوشیدنیهای رژیمی، دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک را برجسته کردند. این موضوع منجر به این گمانه زنی می شود که این ترکیب می تواند کنترل قند خون و ترشح انسولین را مختل کنند. مطالعات لوله های آزمایش نشان می دهد که این ترکیب ممکن است میزان قند جذب شده توسط سلولهای روده را نیز افزایش دهد. متخصصان معمولا توصیه می کنند که زنان باردار در مورد استفاده از آسه سولفام با پزشک خود صحبت کنند تا مطمئن شوند که آنها بی خطر هستند. با این حال، هیچ هشداری در مورد استفاده از آن به طور خاص در دوران بارداری وجود ندارد.

سوالات متداول آسه سولفام در صنایع غذایی

1- نامهای تجاری آسه سولفام چیست؟

Acesulfame Potassium، آسه سولفام K، آسهk ، E950، پتاسیم 6-متیل-2،2-دیوکس-اکسا تیازین-4-اولات، 6-متیل-3، 4- دی هیدرو-1، 2، 3-اگزا تیازین-4 (3H)-یک-2،2-کلی اکسید پتاسیم

2- پایداری آسه سولفام چقدر است؟

این ترکیب دارای ماندگاری عالی و درجه بالایی از پایداری، در طیف گسترده ای pH و دما است.

3- تاثیر ترکیب بر افراد دیابتی چگونه است؟

در رژیمهای غذایی افراد دیابتی بسیار موثر است. افراد مبتلا به دیابت ممکن است محصولات حاوی این ترکیب را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

4- آیا این ترکیب خطرناک است؟

هنگام استفاده از این ترکیب در تولید، باید از لباسهای محافظ، دستکش و عینک استفاده کنید. می تواند برای پوست، چشم و تنفس تحریک کننده باشد. در صورت تماس با چشم، آنها را با آب فراوان بشویید و به پزشک مراجعه کنید. برای مصرف مواد غذایی به عنوان بی خطر طبقه بندی می شود. هیچ متن هشداری روی بسته ها اجباری نیست. با توجه به اداره داروی فدرال، مطالعات نشان می دهد آسه سولفام K بی خطر است.

5- آیا این ترکیب سرطان زا است؟

نگرانیهایی در مورد سرطان زا بودن آن مطرح است. منتقدان خواستار مطالعات بیشترهستند، اما این موضوع توسط FDA و EFSA (مرجع ایمنی غذای اروپا) رد شده است. موسسه ملی سرطان (NCI) نیز به این نتیجه رسیدند که این ترکیب از این نظر بی ضرر است.

بازرگانی کیمیا تجارت تات

منتشر شده توسط
بازرگانی کیمیا تجارت تات

نوشته های اخیر

سولفات پتاسیم در صنایع غذایی

سولفات پتاسیم ترکیبی است که قرنهاست به دلیل کاربردهای متنوع آن مورد استفاده قرار می…

تگزاپون در رنگ

تگزاپون یکی از رایج ترین و پرکاربردترین سورفکتانتهای آنیونی است که به طور گسترده در…

تفاوت اسید فسفریک و اسید هیدروفلوریک

در این مقاله قرار است درباره مهمترین تفاوتهای اسید فسفریک و اسید هیدروفلوریک صحبت کنیم.…

انواع اسید در دندانپزشکی

تا امروز افراد زیادی از ما سوال پرسیده اند که به صورت دقیق متداول ترین…

اسید فسفریک در آب و فاضلاب

اسید فسفریک ماده شیمیایی مهم در صنايع گوناگون است كه در تصفيه آب و فاضلاب…

کاربردهای انواع پارافین

پارافین چیست؟ انواع پارافین کدامند؟ کاربرد پارافین چیست؟ نقش پارافین در شمع سازی چیست؟ اینها…